relatie tussen spanning en stroom in condensator

In een cursus vond ik volgende formule
relatie tussen spanning en stroom in condensator:
u(t) = v(0) + 1/C x f x i(t) x dt.

Kan iemand me uitleggen wat v(0), i(t), en dt betekent?

Ik zit al een 30 tal jaar niet meer op school maar dacht dat dit toch wel een redelijk schoolse vraag was.

groetjes en alvast bedankt,
Stef

Het lijkt een verhaspeling, vermoedelijk is de "f" een integraal teken.
Dan klopt het wel, zie b.v. de uitleg in de Wiki. De formule is dan deze, aangevuld met een eventuele begin spanning:

Als u niet bekend bent met integraalrekening ben ik helaas niet de juiste persoon noch lijkt dit de juiste plaats om dat uit te leggen. Maar het basisidee is niet zo moeilijk :) https://nl.wikipedia.org/wiki/Integraalrekening

"Als per seconde zoveel e- in de condensator geladen worden, dat is de stroom i, hoeveel e- zitten er dan in de condensator na t seconden" ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 10 februari 2024 08:40:30 (16%)

als je van de basis wil starten dan is deze de belangrijkste: I= C x dU/dt

Waarbij dU/dt de afgeleide van de spanning is.

Terug naar de openingsvraag:
v(0) is de startspanning op tijdstip 0
i(t) is de stroom, als functie van de tijd
u(t) is de spanning, als functie van de tijd

het stukje "f x i(t) x dt", is waarschijnlijk inderdaad de integraal(f) van i(t) over de tijd (dt).

Dat is allemaal redelijk standaard bovenbouw VWO wiskunde. TS zegt dat ie 30 jaar van school is. Ben ik ook, maar ik weet niet welke school TS gehad heeft.

maartenbakker

Golden Member

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 februari 2024 13:20:40 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zonder serieuze wiskunde: een condensator van 1 Farad en een stroom van 1 Ampère zorgen voor een verandering van de spanning van 1 volt per seconde.

Verandering, dus je begint met een bepaalde spanning en die kan ook nul zijn.

De verandering per seconde is evenredig met de stroom en omgekeerd evenredig met de waarde van de capaciteit. En in een milliseconde is de verandering een factor 1000 kleiner dan in een seconde. En de rest is nadenken over de verhoudingen.

benleentje

Golden Member

V(0) is de spanning over de condensator in de begin situatie. Dat is meestal 0V maar dat kan je bv ook op 5V zetten.
i(t) = is de stroom als er vanaf de begin situatie tijd is verstreken. Je wilt bv weten wat de spanning in een condensator is die op 5V begon en na 5mS. Let op t is altijd in hele seconden.

het is idd het integraal teken (dat zie ik nu ook, dus alweer wat bijgeleerd.
en als ik het goed begrijp is dt dus de tijdspanne.
bedankt voor alle antwoorden en de link naar wikipedia.
Weer wat meer lees en leer genot.

[Bericht gewijzigd door wallyakastef op zondag 11 februari 2024 07:23:02 (16%)