Voeding voor laden 2x 9V batterij in serie

Goedemiddag,
Ik ben hier nieuw en verken een en ander. Ik ben trouwens schoolgaand, een hobbyist met weinig of geen ervaring.
Ik zit met een probleem betreffende een voeding.
Ik ben met een project bezig waarbij ik via twee oplaadbare batterijen van 9V een wifi-control moet laten werken. Ik heb dus die 18 V nodig.
De stroombron, om de 2 batterijen te laden levert 28V DC.
Mijn vraag is of dit mogelijk is en hoe ik de batterijen dan best schakel?
Alleszins bedankt voor het antwoord.
Fijne groeten.

Sine

Moderator

Worden die batterijen gelijk belast? Of wordt die twee 9V's voor verschillende dingen gebruikt?

Een beetje bijzonder ook .. wifi spul op 19V, wat voor een 'ding' gaat het over?

Ik vermoed dat je een 'standaard' apparaat wilt gebruiken welke op 18V werkt en deze van een batterij wilt voorzien en zo op 2x een 9V batterij bent gekomen. In dat geval kan je ook elk ander type batterij gebruiken (bijvoorbeeld een paar (oplaadbare) penlights) in combinatie met een step-up converter die de spanning verhoogt naar 18V. 9V batterijen zijn naar mijn idee niet handig omdat ze een vrij lage capaciteit hebben.

Maar zoals genoemd willen wij graag weten wat voor type 'wifi-control' je gebruikt en waarom je 2 9V-batterijen wilt gebruiken.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

En nog belangrijker; Over welke accu's hebben we het hier eigenlijk? Is het Ni-Cad Ni-Mh or Lithium, ook heel belangrijk!

En als je 18V nodig hebt, er zijn oplaadbare 18V accu overal te koop. Je kan zelfs zo een 18V accu van werktuigen gebruiken als je wil. Doe ik ook met Bosch Blauw 18V accu's van 5, 5.5 en 8Ah, daar zal je Wifi wekenlang op werken op 1 zo een accu.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Paulinha_B

Honourable Member

Ik sluit me helemaal aan bij de eerdere vraag: over wat voor batterijen gaat het? Er is inderdaad een wereld van verschil tussen de verschillende chemische formules. En over wat voor capaciteit hebben we het? Misschien wat fotografie van de batterijen en/of de beschikbare voedingsbron?

Wat altijd werkt: een bron van constante stroom die heel zoetjes stroom levert. Het laden kan nu wel lang duren, en er moet ook een manier zijn, best automatisch, om het laden te stoppen als de batterij vol is. Hoe belangrijk is het om het laden SNEL te doen verlopen?

Enne, oja, welkom op dit forum, en gefeliciteerd met uw verzorgde schrijfwijze!

Bedankt voor de antwoorden.
Het geheel dient om een maairobot van ledverlichting te voorzien. ‘s Avonds moet je het toestel kunnen zien.
Ik koos voor de twee 9v batterijen omdat de plaats, om het geheel in te bouwen (batterij en smart-switch) eerder beperkt is. Ze moeten een wifi-smart switch van stroom voorzien die op zijn beurt de verlichting regelt.
Het is zo dat de batterij van de maairobot gevoed wordt met 18V en daar wens ik gebruik van te maken om ook de 2 9v batterijen, die gezamenlijk belast worden, op te laden. Ik wil het verlichtingscircuit strikt afzonderlijk houden van het elektrisch circuit van de maaier.
Ik hoop duidelijker geweest te zijn.

Beste mensen,
Bij deze laat ik weten dat ik de oplossing voor mijn projectje gevonden heb. Ik heb een step-down module gebruikt (foto 1) die de spanning omzet naar 5V naar een powerbank en die vervolgens, via de switch, de LED (voor- en achterlichten) aan en uit kan zetten.
Bij deze is mijn probleem opgelost. Ik ben ervan overtuigd dat het eenvoudiger had gekund indien ik de bedrading van de robot had gebruikt maar, zoals ik reeds zei, wilde ik de circuits volledig gescheiden houden.
Mag ik jullie bedanken om met me mee te denken?
Hopelijk mag ik later nogmaals beroep doen op de leden van dit bijzonder interessant forum.
Ik wens jullie nog een fijn weekend.

Fijne groeten,

Yanic

Beste Yanic,
Dank dat je laat weten dat en hoe het gelukt is! Dat is heel waardevol voor toekomstige lezers.

Ik heb nog wel een vraag: Laad je de powerbank op met een externe (losse) spanningsbron of met de accu/lader van 18V die ook de maairobot op dat moment van stroom voorziet?
In dat laatste geval zijn de circuits van je LEDverlichting en de maairobot niet gescheiden, ondanks de tussenkomst van de powerbank en het relais van de Smart Switch. De LEDverlichting is in dat geval (intern) via de powerbank en de laadkabel dan alsnog elektrisch aan de maairobot verbonden.

Je zal om een speciale reden de beide circuits apart willen houden. Mogelijk mechanisch en/of omtrent garantie. Elektrisch gezien zie ik in dit geval overigens geen enkele meerwaarde.
Het scheiden van circuits wordt doorgaans via galvanische scheiding gedaan. Bijvoorbeeld een transformator of een DCDC converter met galvanische scheiding.

Stel gerust al je vragen, daar is het forum voor!

Arco

Special Member

Hopelijk gebruik je geen 9v blokjes maar wat groters...
(die blokjes hebben niet veel kracht en zijn snel leeg, de oplaadbare versie is nog veel kleiner in vermogen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

Dat zat ik me ook al te bedenken, maar we weten niet wat er voor leds aanhangen. Als het niet meer zijn dan "parkeerlichtjes" dan zou het misschien nog een beetje kunnen...

Sine

Moderator

Die leds zijn de minste van mijn zorgen, die smart switch maakt in no-time korte metten van twee 9V-jes

Goedemiddag iedereen,

Van harte bedankt voorde vele reacties. Ik ben wel tevreden dat ik het forum ontdekt heb.
Om tegemoet te komen aan jullie vragen:
1. Het is inderdaad zo dat de voedingsbron van de maaier ook de voedingsbron is voor de powerbank. Het is dus inderdaad zo dat de circuits in die zin niet gescheiden zijn. Momenteel zit het geheel in een testfase.
2. Mijn eerste idee, met betrekking tot de 9V batterijen, was inderdaad niet optimaal oplossingsgericht. Die idee is dus afgevoerd.
3. Er zullen 18 zeer kleine LEDS aangestuurd worden van 3mm. Ik geloof dat de stroom, rekening houdende met een voorschakelweerstand van een 180 ohm, om en bij de 17 mA is.
4. Het is inderdaad zo dat de smart switch de 9V batterijtjes in geen tijd ‘leegzoog’. Dat was een zeer terechte opmerking.

Zoals gezegd voel ik me heel erg gesteund door zoveel vriendelijke commentaren. Nogmaals van harte bedankt. Na uitvoering post ik een paar fotootjes van het projectje.
Maar eerst een testfase.
Fijne groeten en bedankt!??

Als je de laadkabel naar de powerbank verwijderd (en daarmee kan de step-down module ook komen te vervallen), heb je wél 2 onafhankelijke circuits. Je dient dan de powerbank eens in de zoveel tijd handmatig op te laden.

Anderzijds, als de circuits zoals in de huidige situatie niet strikt noodzakelijk gescheiden hoeven te worden (voor de testfase) kan de powerbank en step-down module ook geheel achterwege gelaten worden en de LED's direct vanuit de 18V voeden met een aangepaste voorschakelweerstand. Je berekening klopt als de drempelspanning van een LED 2V is. Als je de LED's direct op 18V aansluit, kan je 3 groepjes van 6 LED's in serie (~12V) zetten met 3x een bijpassende voorschakelweerstand (390Ω (E12-reeks)). Snap je wat ik bedoel?

Wat is de reden dat je de circuits gescheiden wilt uitvoeren?

Paulinha_B

Honourable Member

Wat is de reden dat je de circuits eigenlijk apart wilt houden?

Ja, dat vroeg ik me ook al de hele tijd af, een dwingende reden of motivatie kan ik me niet zo direct voorstellen. Buikgevoel?

@topicstarter: dat is natuurlijk de keerzijde van al de bekwaamheid en inzicht en bereidwilligheid die hier inderdaad te vinden zijn, er hangen af en toe ook een paar kritische vragen aan verbonden...

Goede avond,

Kritische vragen genereren steeds een meerwaarde. Uit kritische discussies leer je tenslotte het meest. Dus, wat mij betreft, zijn ze welkom hoor.

Nu, de reden waarom ik er de voorkeur aan geef om de circuits gescheiden te houden heeft te maken met drie dingen:
1. De nog lopende garantie. Het toestel is splinternieuw. De garantie vervalt uiteraard als je de behuizing opent en elementen verandert.
2. Het is een heus werk om aan de bedrading/ moederbord te geraken. Het toestel moet nagenoeg volledig uiteengehaald worden.
3. De waterdichtheid. Uiteraard kan het apparaat geopend worden, maar dan heb je sowieso problemen met de waterdichtheid.

Misschien ook nog even meegeven waarom er zonodig verlichting op moet. De robot kan je programmeren zodat hij op de gewenste tijdstippen maait. Veelal is dat ‘s avonds omdat we overdag uithuizig zijn. Om er een zicht op te hebben, na ingevallen duisternis, is het handig om te zien waar hij zich bevindt. Hij is wel heel goed beveiligd tegen diefstal met alarmsystemen, maar toch is het goed dat je weet waar hij zit. Anders kan je voortdurend naar buiten om te zien waar hij is.

Nivard, ik heb jouw redenering volkomen gesnapt. Het is nuttig om de zaak vanuit diverse invalshoeken te bekijken.
Bedankt.