Waar instabiele lithium accu laten

Stijnos

Golden Member

Ik was bezig om een Samsung telefoon met gebroken scherm nog eenmalig tot leven te wekken zodat ik hem via de pc leeg kon trekken, maar man man wat een ondingen.
Alles over gezet alleen de accu plakken ze lomp vast. Na deze toch proberen met wat verwarmen aan de lcd zijde en wat lijm oplosser los te krijgen zie ik dat hij beschadigd is onder de folie. Na wat openen van de folie zag ik zelfs een rook pluimpje onstaan. Foute boel! Weg dus met dat ding, maar waar laat ik zo'n ding? Kan hem in de batterijenbak gooien, maar wil ook niet dat hij daar straks ontbrand? Begraven in de tuin? ( van iemand anders ;) ) in een emmer water gooien?
Iemand tips hoe ik hem onschadelijk kan maken?

pa3gws

Golden Member

Bewaren in een bak water en inleveren bij een klein chemisch afval depot.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Tijdelijke opslag van instabiele batterijen doe ik in de magnetron of een pyrex ovenschaal (beide zijn daar prima geschikt voor)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Stijnos

Golden Member

In een emmer water gooien vind ie vast ook niet leuk, maar als hij een nachtje of 2 verdonken is, is hij dan
redelijk "uit"?

Arco

Special Member

Emmer dan wel afdekken, want een exploderende cel kan meters wegvliegen. (en daar een brandje beginnen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

ik heb dat eens gehad met een portofoon accu, ding werd gloeiend heet , ik heb m vanuit het dakraam in de tuin , in de sneeuw gegooid..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op vrijdag 23 februari 2024 16:47:33 schreef mel:
ik heb dat eens gehad met een portofoon accu, ding werd gloeiend heet , ik heb m vanuit het dakraam in de tuin , in de sneeuw gegooid..

Naar de zon schieten, dat is toch al een grote radioactieve vuurbol.......

Ja juist, gooi ze in het water... Lithium reageert juist heftig in contact met water. Gewoon in een ijzeren box doen buiten en helemaal ontladen met een weerstand. Eens ze leeg is, is er geen gevaar meer, zelfs in kortsluiting.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Stijnos

Golden Member

Heb hem achter in de tuin maar in een emmer met water en strooizout gegooid. Had wel wat heftig geknetter of gepruttel verwacht. Helemaal niks... wat een tegenvaller :p

pa3gws

Golden Member

Je kan ze gewoon in een bak water mikken doen ze met een Tesla renslotte ook. >:)

De hoeveelheid lithium is zeer beperkt. Hetgeen wat al die branden veroorzaakt, is de elektrische energie in combinatie met de chemische energie uit het erg brandbare elektrolyt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
revado

Honourable Member

Mocht het nog eens nodig zijn.
Mijn samsung heeft vorig jaar een buiklanding gemaakt op een betonnen vloer.
Ik heb een nieuw scherm gekocht en alles overgezet.
De batterij er uit gehaald door er wat IPA onder te laten lopen en met een dun bankpasje er onder te frotten.
Kwam er onbeschadigd uit en de telefoon gebruik ik nog gewoon.
Ik had er een oude koektrommel bij staan voor het geval dat :)

metalen verfpot, metalen emmer...

ik heb een oude houtkachel staan die niet in gebruik is. daar komen alle bolle accu's in die ik uit ebikes haal.
meestal volledig leeg. ik soldeer er ook een vermogenweerstand aan (50ohm 5W ofzo, moet het eens bekijken. heb er een doos vol van)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Stijnos

Golden Member

Op vrijdag 23 februari 2024 19:10:23 schreef revado:
Mocht het nog eens nodig zijn.
Mijn samsung heeft vorig jaar een buiklanding gemaakt op een betonnen vloer.
Ik heb een nieuw scherm gekocht en alles overgezet.
De batterij er uit gehaald door er wat IPA onder te laten lopen en met een dun bankpasje er onder te frotten.
Kwam er onbeschadigd uit en de telefoon gebruik ik nog gewoon.
Ik had er een oude koektrommel bij staan voor het geval dat :)

ja te laat :)
Ik had ook een setje adhesive remover van ifixit gekocht, maar ik was eigenwijs (gebeurt zelden) en had hem eerst verwarmt en zo proberen los te krijgen. Het laatste stukje met die adhesive remove en floep hij was er zo uit. Zucht.. Gelukkig kostte een nieuwe accu ook geen vermogen. Maar fijn om te weten dat het met ipa ook gewoon gaat, want dat ifixit setje was duurder als een hele liter ipa

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Eh, mij hebben ze geleerd in een met bak zand stoppen.

Op maandag 26 februari 2024 07:34:08 schreef Stijnos:
Maar fijn om te weten dat het met ipa ook gewoon gaat, want dat ifixit setje was duurder als een hele liter ipa

Ik heb het met IPA geprobeerd en toch de accu stuk gemaakt.
(Mijn fabrikant stopt er "gewoon aan de tabjes trekken, dan komt ie los" strips onder...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het schijnt dat als je de accu goed platdrukt met een tang, je de meest verrassende effecten krijgt, heb je er nog lol van ook!

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Stijnos

Golden Member

nou hoe ik op youtube sommigen zie hoe ze met veel kracht en stress gewoon een mes of schroevendraaier eronder steken om hem eruit te wippen, gaf me ook wel kriebels. Zo stevig zijn die dingen niet.

Water en lithium is een slecht idee, NIET in een bak met water stoppen dus!

Zand lijkt me oke, of zo iets:
https://www.google.com/search?sca_esv=9a737bfe16c9f4f6&rlz=1C1GCEU…

Trouwens, om de batterij los te halen. Er zit ergens een beginnetje van de dubbelzijdige tape. Die kan je om een schroevendraaier heen draaien. Daarmee trek je de tape ervan tussen. Al weet ik niet of dit met alle telefoons kan.

Zo iets:
https://i.ytimg.com/vi/Xthi6DOxe0s/maxresdefault.jpg

PE2BAS
joopv

Golden Member

Een samsung van mij was bijna leeg en toen wilde hij plotsklaps niet meer laden... En natuurlijk een berg films en foto's er nog op.

Toen heb ik het ding geopend en met een labvoeding de accu maar "binnendoor" geladen en zo nog alles er af kunnen halen.

Stijnos

Golden Member

ja dat is eigenlijk ook mijn enige doel Joop.
Het display is gebroken. Leuk, maar dan kun je deze goedkopere A series ook niet meer in usb mode zetten. Dus heb al een nieuw display moeten kopen.
Ik had beter gewoon de oude batterij er in oude achterkant op aan kunnen sluiten. Lab voeding aansluiten dan heb ik ook even ana gedacht, maar wist niet of dat ging en of ik makelijk 2 draadjes op het moeder bord daarvoor krijg. Een nieuwe accu was 25.- Dat is voor nu maar even de snelste en veiligste oplossing.

@hardbass.
Helaas te laat. Zal hem van de week eens uit de emmer halen en dan doe ik hem wel in een zakje zand in de batterijen bak :)

pa3gws

Golden Member

Op maandag 26 februari 2024 13:50:13 schreef hardbass:
Water en lithium is een slecht idee

Dat zal wel loslopen een elektrische auto die in de fik heeft gestaan gaat minimaal 24 uur in een container met water.

maartenbakker

Golden Member

Op vrijdag 23 februari 2024 16:21:07 schreef Stijnos:
In een emmer water gooien vind ie vast ook niet leuk, maar als hij een nachtje of 2 verdonken is, is hij dan
redelijk "uit"?

Hij moet elektrisch leeg zijn om uit te blijven. In mijn herinnering houdt de brandweer wat langer aan (auto in waterbak), maar als je nu nog spanning kunt meten dan kan je het ook na 2 nachten nog eens meten.

Als ik me de procedures van een accu-intensief bedrijf waar ik een blauwe maandag gewerkt heb, goed herinner dan moet een rokende of brandende accu inderdaad in de waterton. De jouwe rookte dus dan lijkt me dat gerechtvaardigd. Als hij alleen maar warm is of bol staat moest hij in de zandbak. Kennelijk wil je bij een accu die niet in runaway is gegaan en mechanisch nog intact is ook weer niet te gretig de boel onder water zetten maar gewoon wachten tot hij afgekoeld is en dan normaal afvoeren.

@hardbass: het is niet het lithium dat problemen geeft, dat is in principe niet metallisch. De aanwezige energie steekt het (organische) elektrolyt aan en als dat eenmaal brandt dan vormt eventueel aanwezige koolstof een goede brandstof en zouden lithiumzouten mogelijk in lithium omgezet kunnen worden. Onder water blijven die zouten gewoon zout en ontbranden niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 26 februari 2024 20:39:11 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."