Vraagje:
Hoe kan ik 110 volt 75 hz gelijkrichten? Kan dit ook gewoon met een diodebrug. Hoe zit het met de voltage? Wordt die gewoon 1wortel3 hoger of is dat bij 75 hz anders?
Vraagje:
Hoe kan ik 110 volt 75 hz gelijkrichten? Kan dit ook gewoon met een diodebrug. Hoe zit het met de voltage? Wordt die gewoon 1wortel3 hoger of is dat bij 75 hz anders?
De frequentie is niet van invloed. Je kunt dezelfde diodes gebruiken.
Alleen voor afvlakken kun je met 2/3 van de capaciteit toe.
[Bericht gewijzigd door oorpijn op maandag 6 december 2004 11:58:00
Het voltage wordt een factor wortel 2 hoger, dus kom je uit op 156 volt.
Wortel 2 hoger? Hmm, ok.
Mijn benodigde vermogen is ongeveer 1500 Watt. Wat voor diodes kan ik dan het beste gebruiken?
Hoe kan ik het makkelijkst van de 156 Volt, 24 volt maken?
Moderator
24 volt ?
Dan zou ik eerst die 156 eens naar beneden transformeren naar 24V en dan gaan gelijkrichten en afvlakken.
Waar moet je voeden ? en waar komt die 75Hz vanaf ?
50 ampere schottky diodes, wellicht. Ik weet geen typenummers. Om naar 24 volt te gaan kun je beter eerst op wisselspanning omlaagtransformeren naar een volt of 17, en dan pas gelijkrichten en afvlakken.
Maar 24 volt 1500 watt is nogal een stevige stroom. Dan zit je aan diodes van 100-150 ampere, die je geforceerd moet gaan koelen.
Hmmm. Ok, de stroom wordt duidelijk veels te groot.
Dan moet ik toch 110 volt 50 Hz zien te krijgen.
Om het geheel nog even duidelijk te maken, ik moet dus nu van 110 Volt 75 Hz naar 110 Volt 50 Hz.
Kan dit zonder eerst gelijk te richten?
Op 6 december 2004 13:21:26 schreef Pjotr:
Hmmm. Ok, de stroom wordt duidelijk veels te groot.
Dan moet ik toch 110 volt 50 Hz zien te krijgen.Om het geheel nog even duidelijk te maken, ik moet dus nu van 110 Volt 75 Hz naar 110 Volt 50 Hz.
Kan dit zonder eerst gelijk te richten?
Heel moeilijk.
De meest voor de hand liggende oplossing is gelijkrichten, afvlakken, en er opnieuw een 50 Hz wisselspanning van maken. Afhankelijk van de belasting kun je voor een supersimpele blokgolf gaan, of via een PWM-controller en uitgangsfilters een mooie sinus maken.
Al met al geen eenvoudig klusje, zeker niet bij 16 ampere.
Wat moet je eigenlijk met dat vermogen op 110V, en waar komt die spanning met 75 Hz vandaan?
Als je belasting niet per-se 50 hz nodig heeft zou ik er vooral voor kiezen niet te gaan omvormen.
????
Als je ons zou vertellen waar je dit vermogen voor nodig hebt zou dat ons erg helpen. En hoe kom je uberhaupt aan 110v / 75Hz?
110 volt 75 hz komt van het netwerk dat ervoor zorgt dat alle seinen en overwegen langs het Nederlandse spoor werken. 75 hz is gekozen omdat het ATB signaal dat op de spoorstaven staat ontzettend werd verstoord door de 50 Hz dat eerst werd gebruikt voor de voeding van seinen en overwegen.
110 volt komt uit Amerika, aangezien ons spoorwegnet is aangelegd met geld en techniek van de Marshall hulp.
Zodoende.
1500 Watt vermogen heb ik nodig voor een signaleringsbord dat vrachtauto's en andere hoge voertuigen attent moet maken van hun hoogte.
Eerst wordt hun hoogte gemeten met twee laserdiodes met fotodiode ontvangers. Als het voertuig te hoog bevonden wordt gaat er een bord branden met daarop tekst en een hoogspanningsteken.
aha, ik denk dat het dan beter is om TL buizen te gebruiken, gloeilampen (ik neem aan dat je gloeilampen wil gebruiken) verbruiken erg veel meer dan tl buizen, en anders spaarlampen gebruiken.
Euh, nee. Gloeilampen zou helemaal aan disaster zijn.
Nee het bord wordt ontworpen door Brimos. Die gebruiken een glasvezel techniek.
Je kent hun borden vast wel. "u rijdt te hard", elektronische snelheidsborden boven snelwegen enz. enz.
De "U rijdt te snel" (URTS) borden werken tegenwoordig met LEDs. Ik heb wel eens een prototype gemaakt van een waarschuwingssysteem met zo'n bord.
Maar, uit je bescchrijving maak ik niet op dat je 50 Hz nodig hebt. Waarom geen 110 naar 24 volt 50 Hz trafo gewoon op 75 Hz laten werken? Kwaad kan het zeker niet. Een trafo heeft een hoger vermogen bij een hogere frequentie.
Wat voor lamp is dat, die 1500 watt nodig heeft? Dat Led-bord, dat ik gebruikt had, gebruikte 20-25 watt en was in daglicht nog behoorlijk fel, vandaar dat er een daglichtregeling op zat. Alleen bij felle zon ging het voluit.
Gebruik een combinatie van een stevige schakelende voeding van 24 V en een omvormer terug naar 230VAC
De meeste voedingen met een ingangsspanningsbereik van 90-240 V 50/60 Hz zullen volgens mij weinig moeite hebben met 110 V 75 Hz, maar daar kan de fabrikant je natuurlijk meer over vertellen.
Het verbaasd mij dat zo een vermogen extra beschikbaar is op de bestaande bekabeling, dat zijn dan wel HELE dikke kabels bij 110 V ! ..
Klopt, maar de nieuwste borden van Brimos zijn met glasvezel. Heel verhaal van een vertegenwoordiger erover gehad. Tis geen led meer dus.
Het bord waar ik mee bezig ben is wel een vierkante meter oppervlakte, dus dat is wel iets groter dan de "u rijdt te hard" borden.
Ik heb in totaal dus 2 borden (2 weghelften) en 4 laser en 4 fotodiodes (zender-ontvanger van hoogtemeting) nodig. Dit alles moet worden gevoed.
Bij het spoor ligt een 3 Kv 75 Hz net. 3 Kv wordt ter plaatse met een trafo naar 110 volt 75 Hz gebracht.
Nou begreep ik van de vertegenwoordiger dat de 75 Hz een probleem zou worden. Daarom wil ik naar 110 volt 50 Hz.
Ik heb inmiddels al her en der gehoord dat het waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt dat het 75 Hz is.
Het eerste wat de meeste (alle ?) schakelende voedingen doen is de boel gelijkrichten.
Maar omdat het 75 Hz is kan ik mij voorstellen dat het een en ander "niet getest" is en dat de fabrikant daarom wat extra beperkingen oplegd, vooral qua garantie enzo.
Wel interressant dit.
Hmm, nou ik heb net gebeld met de leverancier over hoe het zat met de offerte en dat ik nog wat wou overleggen over de manier van voeden.
Hij zou me morgen terugbellen.... Ben benieuwd wat tie ervan zegt...
Op 7 december 2004 15:56:58 schreef Pjotr:
Klopt, maar de nieuwste borden van Brimos zijn met glasvezel. Heel verhaal van een vertegenwoordiger erover gehad. Tis geen led meer dus.
Het bord waar ik mee bezig ben is wel een vierkante meter oppervlakte, dus dat is wel iets groter dan de "u rijdt te hard" borden.
Ik wil er eigenlijk niet over doorzeuren, maar LED's kwamen na de glasvezels. Misschien dat Brimos geen led-borden heeft, dat zou kunnen. En de URTS-borden zijn 100x60 cm, en wegen een kilo of 30.
bij zulke vermogens zit in een schakelende voeding een powerfactor corrector, die moet voor 75 Hz opnieuw gedimensioneerd worden.