1 Fase condensator motor omdraaien via een knop

Anoniem

Hallo,

Ik ben bezig met stage hier heb ik een project wat ik van een vorige stageloper af moet maken aangezien hem dat niet was gelukt. Alleen loop ik nu tegen een probleem aan waar ik zelf niet heel erg veel verstand van heb. Ik heb een 1 Fase Condensatormotor waarvan ik de richting via een knop wil veranderen. Ik heb online gevonden dat dit via (foto 1) kan gebeuren. Op dit moment ziet de motor er zo uit (foto 2 t/m 4). Het zijn 2 van deze motoren die precies op het zelfde moment bestuurd moeten worden vanaf een kast die een meter of 2 van de motoren af zit. Dus inpricipe zouden de gehele afstandbedieningen eraf kunnen. Ook is de up limiter niet nodig aangezien we hier onze eigen oplossing voor hebben bedacht. Alleen nou is mijn vraag is het zo simpel als ik heb getekend met 2 schakelaars die bediend worden via een relais. En zo ja. Er staat niets op de motor wat welke draad U1 en U2 is of iets. Kan ik dit meten of hoe moet ik hierachter komen.

Anoniem

Hier de tekening die ik bedacht had

Anoniem

De stageloper die voor mij hier aan had gewerkt dacht dat het een 3 fase motor zou worden dus die had deze tekening getekend, maar zo moet het gaan werken alleen dan op een 1 fase condensator motor

Om te beginnen moet je vaststellen of de beide wikkelingen identiek zijn. Als dat zo is, dan werkt het zoals je hebt getekend. Zo niet, dan is een van de twee de hulpwikkeling. Die zal je dan moeten ompolen.

Anoniem

Op donderdag 7 maart 2024 11:24:30 schreef KlaasZ:
Om te beginnen moet je vaststellen of de beide wikkelingen identiek zijn. Als dat zo is, dan werkt het zoals je hebt getekend. Zo niet, dan is een van de twee de hulpwikkeling. Die zal je dan moeten ompolen.

Hoe kan ik dit vaststellen en als dit niet zo is hoe moet ik ze dan ompolen.

Je vraag hoort thuis onder schoolvragen!
1 fase motoren zijn er met 2 hoofdwikkelingen, en met een hulpwikkeling. Zoek eerst uit met welke je te doen hebt,
de aansturing is voor beide verschillend!
Probeer dan een schema op te stellen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Let heel erg op met die condesator!

Die chinezen hebben dat ding zo aangesloten dat er spanning op kan blijven staan. En 30uF aan 300V kan smerig bijten.

Vraag me hoe ik daar achter gekomen ben ;)

Verplaatst naar schoolvragen.

En bij lopende motor de draairichting plots veranderen is vragen voor grote problemen.

Anoniem

Op donderdag 7 maart 2024 12:09:59 schreef Bobosje:
En bij lopende motor de draairichting plots veranderen is vragen voor grote problemen.

als je kijkt in de orginele tekeningen is dit ook zeker niet de bedoeling. Er staat een 2 seconden timer op om dit te voorkomen k3 duurt 2 seconden namelijk

Op donderdag 7 maart 2024 11:26:07 schreef Evo:
Hoe kan ik dit vaststellen en als dit niet zo is hoe moet ik ze dan ompolen.

Vaststellen: weerstanden meten.
Ompolen: met een dubbelpolige wisselschakelaar bijvoorbeeld.

pamwikkeling

Special Member

Eénfazige motoren hebben meestal een hoofdwikkeling en een startwikkeling.
Als je beide wikkelingen binnen een stator op de correcte manier positioneert, kan je met behulp van een condensator een magnetischt draaiveld opwekken in de stator, waardoor het anker uit zichzelf kan aanlopen.

Wil je de draaizin van het draaiveld omkeren, zal je de stroom door de hoofdwikkeling (U1-U2) of de stroom door de startwikkeling (Z1-Z2) moeten omkeren. In praktijk wil dit zeggen de twee draden U1 en U2 onderling omwisselen. Uiteraard mag je ook Z1 en Z2 onderling omwisselen.

Om het verschil tussen de hoofwikkeling en de startwikkeling te weten, kan je best de weerstand van beide wikkelingen opmeten. De hoofdwikkeling (U1-U2) waardoor de eigenlijke arbeidsstroom loopt is uitgevoerd met dikke koperdraad en heeft daardoor een lage ohmse weerstand. (richtwaarde 1 à 5 ohm).
De startwikkeling (Z1-Z2) wordt meestal uitgevoerd met dunnere koperdraad en heeft dus een hogere ohmse weerstand (richtwaarde 5 à 20 ohm).

Dus om het verschil tussen hoofd en start wikkeling te bepalen moet je op zoek gaan naar een ohm meter die redelijk lage weerstandswaarde kan meten.

Er zijn nu twee speciale gevallen.
1) Soms wordt een motor speciaal ontworpen voor één bepaalde toepassing. Denk aan een horizontale transportband. Als de transportband linksom of rechtsom draait, in beide gevallen is de belasting van de motor gelijk. In zulke toepassingen kan men een wikkeling maken waarbij de startwikkeling en de hoofdwikkeling dezelfde dikte van koperdraad en hetzelfde aantal windingen hebben. Het omkeren van de draaizin gaat dan eenvoudig zoals weergegeven op jou eerste schema.
Dus de voedingspanning over de condensator omwisselen.
Uiteraard ga je voor dit soort motoren éénzelfde weerstandswaarde meten voor motor en hulp wikkeling.
In praktijk ga je dan ook zien dat uit dit type motor slechts drie draden komen.

2) Een ander vaak voorkomend motor ontwerp is een toepassing waarbij de constructeur weet dat de motor steeds in één richting draait. Vb een motor voor een compressor.
Omdat het omkeren van de wikkeling dan toch nooit voorkomt, gaat men de startwikkeling en de hoofdwikkeling inwendig in de motor reeds elektrisch met elkaar verbinden.
Uit dit type motor komen dan ook slechts drie draden, (meestal genummerd U1, U2, Z)
Deze motor kan je niet in omgekeerde richting laten draaien, omdat je dan de startwikkeling (met dunnere koperdraden) zou gaan belasten met de arbeidsstroom die normaal door de dikkere hoofdwikkeling loopt. Het gevolg is dat de hulpwikkeling gaat opwarmen (Ri²) en doorbranden.

Toch nog twee randopmerkingen.
a) Vermoedelijk is de motor in jou toepassing een takel om iets op te heffen. Dan weet je dat het omhoog heffen veel meer belastingskoppel nodig heeft dan iets omlaag laten gaan. (tja de zwaartekracht helpt je een beetje). Mogelijk heeft de constructeur er dan toch voor gekozen om de motor uit te voeren zoals hierboven onder punt 2) met in zijn achterhoofd dat in geval van neerwaartse beweging er toch slechts een zeer laag koppel nodig is en er een beperkte stroom gaat lopen.
Mogelijks kan de motor dan toch in twee draairichtingen gebruikt worden.

b) Het opwarmen van een motor duurt (afhankelijk van de stroom) enige tijd. Indien je weet dat je motor slechts enkele seconden moet draaien en dan uren kan afkoelen, zou je bovenstaande raadgevingen naast je kunnen leggen en de motor toch toepassen. Tja, dit is dan, in praktijk, een kwestie van afwegen, uittesten en temperaturen meten.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Verder, er zal niemand op het idee komen om Knop-Up en knop-DOWN samen langer dan 2 sec. ingedrukt te houden om daarmee vuurwerk te veroorzaken...

Anoniem

2) Een ander vaak voorkomend motor ontwerp is een toepassing waarbij de constructeur weet dat de motor steeds in één richting draait. Vb een motor voor een compressor.
Omdat het omkeren van de wikkeling dan toch nooit voorkomt, gaat men de startwikkeling en de hoofdwikkeling inwendig in de motor reeds elektrisch met elkaar verbinden.
Uit dit type motor komen dan ook slechts drie draden, (meestal genummerd U1, U2, Z)
Deze motor kan je niet in omgekeerde richting laten draaien, omdat je dan de startwikkeling (met dunnere koperdraden) zou gaan belasten met de arbeidsstroom die normaal door de dikkere hoofdwikkeling loopt. Het gevolg is dat de hulpwikkeling gaat opwarmen (Ri²) en doorbranden.

De draden zijn niet genummerd. Hoe moet ik dat dan nu weten?

Op het "WIRING DIAGRAM FOR MOTOR" staat een "Switch" aansluiting. Wat is het originele / oorspronkelijke doel van deze aansluiting?

Anoniem

Op donderdag 7 maart 2024 16:10:55 schreef Bobosje:
Op het "WIRING DIAGRAM FOR MOTOR" staat een "Switch" aansluiting. Wat is het originele / oorspronkelijke doel van deze aansluiting?

Orgineel wordt hij al omgedraaid. Maar dit begrijp ik niet zo goed. En dit zit dicht bij de motor zelf op een afstandsbediening. Alleen moet dit naar een kast. De toegevoegde foto is de "WIRING DIAGRAM FROM SWITCH" De motor wordt gebruikt om dadelijk iets omhoog te hijsen.

Probeer te achterhalen en teken het schema hoe de doorverbindingen van de 6 switchcontacten worden gemaakt in het "WIRING DIAGRAM FOR SWITCH" voor de twee of drie standen van de switch.

Ik bedenk nu dat ompolen van de hulpwikkeling helemaal niet gaat aangezien die op één plek vast zit aan de hoofdwikkeling en daar kun je niet bij komen.
Daarom ga ik ook voor de optie dat bij het dalen van de takel hoofd- en hulpwikkeling van functie wisselen. En dan komen we terug bij het allereerste plaatje in dit topic. Heb je dat al geprobeerd?

Ik zit me ondertussen af te vragen wat voor opleiding je volgt. Als dat elektrotechniek is, dan had je dit allemaal toch zelf kunnen bedenken?

pamwikkeling

Special Member

"2) Een ander vaak voorkomend motor ontwerp is een toepassing waarbij de constructeur weet dat de motor steeds in één richting draait. Vb een motor voor een compressor.
Uit dit type motor komen dan ook slechts drie draden, (meestal genummerd U1, U2, Z)"

"De draden zijn niet genummerd. Hoe moet ik dat dan nu weten?"

Ik weet natuurlijk niet hoeveel ik mag helpen en wat je studierichting is.

Maar als je weet dat
-er slechts drie draden uit je motor komen
-de startwikkeling en de hoofdwikkeling dan wellicht in serie staan
-de weerstand van de hoofdwikkeling meestal lager is dan de weerstand van de hulpwikkeling
-je met een multimeter de weerstand kan opmeten
-de hoofdwikkeling aangeduid wordt met U1 en U2
-de startwikkeling aangeduid wordt met Z1 en Z2

Dan zou je toch in staat moeten zijn om een schemaatje te tekenen en de aansluitdraden te benoemen.

Anoniem

-de hoofdwikkeling aangeduid wordt met U1 en U2
-de startwikkeling aangeduid wordt met Z1 en Z2

Zou het ook kunnen zijn dat dit aangeduid wordt met X1 en X2? Want dat vind ik terug in de handleiding.

pamwikkeling

Special Member

Volgens de norm IEC 60034-8 is de klembenaming voor een startwikkeling van een AC motor toch de letter " Z " (of Z1 en Z2 voor de afzonderlijke aansluitdraden).
De startwikkeling behoort tot de auxiliary windings.

Natuurlijk houdt niemand je tegen om als aanduiding iets te gebruiken als : hfdwik 1 - hfdwik 2 en stwik 1 - stwik 2

De meeste mensen zullen dat ook wel snappen.
Maar waarom doet men dan al die moeite om normen op te stellen?
Als je de normen volgt, zou het voor iedereen duidelijk moeten zijn.
Probleem is wel dat normen nogal kostelijk zijn voor een sporadische gebruiker.

Hieronder een stukje uit de norm IEC 60034-8: 2002

Heb je nou al eens gemeten?
Er zijn 3 draden die de motor induiken, rood, blauw en bruin. Daartussen kun je 3 weerstandswaarden meten. En die waarden maken duidelijk wat elke draad voorstelt.

als aanvulling;

aan het schema dat je hebt gepost kan je ook al het één en ander zien. Je ziet waar 1 fase toekomt en je ziet waar de upper limit en de down limit onderbroken wordt. Dit in combinate met het schemaatje van de spoelen die je gevonden hebt en de tip van de dubbelpolige wissel schakelaar en de tip wat je moet meten moet je al ergens brengen.

Het is wel verwarrend dat in beide schema's hetzelfde symbool wordt gebruikt voor enerzijds kroonsteentjes en anderzijds een schakelaar. Men zou denken dat beide symbolen hetzelfde onderdeel voorstellen.
Verder is het aantal kroonsteentjes niet gelijk aan het aantal in het schema, nog een verwarrende factor.