Led dimmer

Wat staat er precies in de opdracht? Er zijn zoveel manieren om iets te dimmen. Wat nadere specs van de opdrachtgever zijn wel wenselijk.

Dimmen via de basis van die tor verdient geen schoonheidsprijs tenzij je die tor als stroombron schakelt. Jou Ne555 idee is helemaal geen slecht idee maar heeft ook weer zijn nadelen.

Afhankelijk van wat de opdrachtgever zul een keuze moeten gaan maken.

Sine

Moderator

Op maandag 25 maart 2024 21:41:20 schreef K7Jz:
Deze schakeling is ook PWM maar wat 'discreter' (basiscomponenten).

Dat kan ... maar daar ga je geen ruim dim-bereik mee maken, en zeker niet richting 100%

@sidkl301
Wat is er mis met je 555 constructie?

Even bij de basis beginnen. Wat is het nadeel van de "transistor waarmee je de stroom door de led regelt" ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Omdat de TS het heeft over vier powerleds, dan is linear al snel niet zo geweldig meer.

Plus een transistor en een potmeter zijn een stuk minder spannend.

Lambiek

Special Member

Op maandag 25 maart 2024 22:18:53 schreef sidkl301:
Ik wil graag een aantal powerleds aan gaan sluiten ivm de lichtopbrengst, Met powerleds ben ik niet heel bekend.

Jou schakeling kan in principe, kijk alleen of je alles goed gedaan hebt met de voeding en die eerste weerstand.

En denk eens na over een mosfet in plaats van een transistor.

Ik weet hoe ik de stroom door een enkele led kan beperken met een weerstand, maar hoe doe ik dit door een bv 4 powerleds?

Ligt een beetje aan de stroom, maar kan ook met een weerstand.

En zet ik deze dan parallel ?

Wat gebeurt er als je ze parallel zet? En wat gebeurt er als je ze in serie zet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op dinsdag 26 maart 2024 08:25:43 schreef Sine:
[...]

Dat kan ... maar daar ga je geen ruim dim-bereik mee maken, en zeker niet richting 100%

@sidkl301
Wat is er mis met je 555 constructie?

Nou je komt een eind hoor, je kan zelfs de voorschakelweerstand iets verlagen als je maar 90% dutycycle hebt. NE555 kan natuurlijk ook aan TS om uit te speuren.

Lambiek

Special Member

Persoonlijk vind ik de schakeling met de NE555 mooier en beter. :)

Goedemiddag allen,

als eerste hartelijk bedankt voor jullie bijdragen. Mijn voorkeur voor het dimmen gaat ook naar een 555 schema of het systeem wat K7Jz beschreef. Het 555 systeem heb ik "werkend" in Tinkercad. Mijn probleem is met name hoe ik alle componenten "bereken". Ik zit zelf te denken voor de transistor een 5 ampere te nemen. Een mosfet kan ook, maar hier heb ik geen kennis van. Dit leren wij ook niet. Ik denk aan 4 powerleds, maar welke neem ik dan en zet ik deze parallel of in serie?. Tevens denk ik aan een 3,7volt batterij.

Lambiek

Special Member

Op dinsdag 26 maart 2024 17:18:14 schreef sidkl301:
Mijn probleem is met name hoe ik alle componenten "bereken".

Met de wet van Ohm moet je een heel eind komen.

Ik zit zelf te denken voor de transistor een 5 ampere te nemen.

Als je een transistor gaat gebruiken heb je meer verlies en met dat verlies stook je, je transistor warm en dat is zonde.

Een mosfet kan ook, maar hier heb ik geen kennis van.

Lees dit eens rustig door, daar staat heel veel info in.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Ik denk aan 4 powerleds, maar welke neem ik dan en zet ik deze parallel of in serie?.

Als je een keuze gemaakt hebt kun je in de desbetreffende datasheet lezen wat de spanning en de stroom is voor het gekozen type led.

En ik had al een vraag gesteld aan je over serie of parallel, wat denk je zelf wat het beste zou kunnen zijn?

Tevens denk ik aan een 3,7volt batterij.

Dat ligt helemaal aan het type led dat je gaat kiezen.

Op dinsdag 26 maart 2024 17:44:11 schreef Lambiek:
Met de wet van Ohm moet je een heel eind komen.

Als je een transistor gaat gebruiken heb je meer verlies en met dat verlies stook je, je transistor warm en dat is zonde.
Als je een keuze gemaakt hebt kun je in de desbetreffende datasheet lezen wat de spanning en de stroom is voor het gekozen type led.

En ik had al een vraag gesteld aan je over serie of parallel, wat denk je zelf wat het beste zou kunnen zijn?
Dat ligt helemaal aan het type led dat je gaat kiezen.

Het is meer dat ik met de wet van Ohm niet goed weet hoe ik bij een 555 de juiste aansturing krijg met een potmeter, welke potmeter daarvoor geschikt is. Wat mij betreft is een mosfet ook goed, dan moet ik daar ook de info over gaan zoeken.

Qua serie en parallel denk ik zelf aan een parellel schakeling. Dit om met een lagere batterijspanning te kunnen werken. En het type led, ja die vind ik ook lastig. Wat mij betreft een 4tal powerleds, maar welk ik dan moet hebben?

Sine

Moderator

Het is allemaal standaard wet van ohm en RC-tijden.

Kijk eens in de datasheet van een 555, daar staat precies in hoe het ding werkt. (hint, er zijn twee spanningen die interessant zijn, en als je dan ook nog weet wat pen7 doet kun je de RC tijden berekenen)

Als je wat uitgangsstroom uit een 555 wil trekken mag je vooral bij lage voedingsspanning zeker VOL en VOH niet uit het oog verliezen.

Lambiek

Special Member

Op dinsdag 26 maart 2024 17:56:52 schreef sidkl301:
Wat mij betreft is een mosfet ook goed, dan moet ik daar ook de info over gaan zoeken.

Daar heb ik je net een link van gegeven.

Op dinsdag 26 maart 2024 19:54:15 schreef Lambiek:
[...]
Daar heb ik je net een link van gegeven.

Dank je wel daarvoor, ik heb het nu gelezen. Het lijkt eigenlijk qua werking dus veel op een transistor. Zou ik in mij geval wel een voorschakelweerstand nodig hebben?

wat betreft de 555, ik ga dit aankomend weekend uitzoeken. Nu vraag ik mij alleen af wat de meest geschikte RC tijden zijn om de 4 powerleds te dimmen van 100% naar 0%

Tevens vraag ik mij ook af wat dan het best is voor de powerleds. Ik neig naar parallel?

Op dinsdag 26 maart 2024 14:50:03 schreef K7Jz:
[...]

Nou je komt een eind hoor, je kan zelfs de voorschakelweerstand iets verlagen als je maar 90% dutycycle hebt. NE555 kan natuurlijk ook aan TS om uit te speuren.
[bijlage]

Een goede vraag, die duty cycle. Hoe kan ik dit eventueel uitvogelen? Ik neig nu wel richting de 555

Jeever

Golden Member

Op dinsdag 26 maart 2024 17:18:14 schreef sidkl301:
Een mosfet kan ook, maar hier heb ik geen kennis van. Dit leren wij ook niet.

Een uitgebreid artikel over MOSFET's staat hier:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/mosfet.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Lambiek

Special Member

Op donderdag 28 maart 2024 07:44:56 schreef sidkl301:
Tevens vraag ik mij ook af wat dan het best is voor de powerleds. Ik neig naar parallel?

Ligt een beetje aan de spanning van je led's en aan de voedingsspanning die je wil gaan gebruiken. In serie tel je de spanning van je led's op en blijft de stroom gelijk. Parallel tel je de stroom op en blijft de spanning gelijk.

Op donderdag 28 maart 2024 17:57:13 schreef Lambiek:
[...]
Ligt een beetje aan de spanning van je led's en aan de voedingsspanning die je wil gaan gebruiken. In serie tel je de spanning van je led's op en blijft de stroom gelijk. Parallel tel je de stroom op en blijft de spanning gelijk.

Ja dat snap ik, ik denk zelf aan zon bekende 3,7 volt batterij (18650?) te gebruiken, ik denk dat je dan al snel zit aan parrallel schakelen?

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 29 maart 2024 08:20:02 schreef sidkl301:
Ja dat snap ik, ik denk zelf aan zon bekende 3,7 volt batterij (18650?) te gebruiken, ik denk dat je dan al snel zit aan parrallel schakelen?

Zoals ik al eerder zei, kijk naar de datasheet van je gekozen led's en je batterij. Als je niet weet wat je precies gaat gebruiken, is hier niets zinnigs over te zeggen.

Op vrijdag 29 maart 2024 08:44:30 schreef Lambiek:
[...]
Zoals ik al eerder zei, kijk naar de datasheet van je gekozen led's en je batterij. Als je niet weet wat je precies gaat gebruiken, is hier niets zinnigs over te zeggen.

Dat is nu juist mijn probleem. Ik weet niet goed wat ik moet gaan kiezen. Ik denk zelf aan powerleds van Cree. Die schijnen goed te zijn, maar die heb je ook in diverse voltages. Als ik een powerled neem van 3,7V vraag ik mij af wat er gebeurt als de batterijspanning iets inzakt. Het grote probleem is dat ik niet echt kan experimenteren omdat ik dit soort spullen nog niet in huis heb. Ik wil niet graag 3 of 4x dingen hoeven te bestellen. Dat maakt het voor mij lastig. Ik snap de werking van een PWM systeem. Ik weet best veel over spanning en stroom in serie en parallel. Ik begrijp nu ongeveer hoe een mosfet werkt. Ik begrijp de transistor ongeveer. Maar ik weet niet goed wat een mooie frequentie is voor PWM, welke tijd goed is voor het RC gedeelte etc. Ik heb het schema in Yenka gemaakt, maar daar dimt de lamp niet. Een scoop geeft een vreemd beeld daar. In Tinkercad kan ik de led dimmen, maar zet ik de simulatie opnieuw aan dan werkt hetzelfde schema niet eens. Plus dat ze daar geen powerleds kennen. Voor de opleiding maken de meeste studentcollega's een simpel schema, een potmeter die de basis van een transistor aanstuurt waar de powerled aanhangt. Ik had er graag meer uitgehaald, maar merk dat dit erg lastig gaan worden op deze manier.

Lambiek

Special Member

Hoe lang moet het werken op die batterij?

En kun je of mag je geen ander voeding gebruiken?

Als je rond de 1KHz gaat zitten met je PWM is meer dan voldoende, meer mag ook natuurlijk. Dat komt niet zo precies voor licht, als je het maar niet ziet knipperen.

Ik gebruik nooit simulatie programma's, gebruik altijd een bread-board.

Of het zit al in mijn hoofd, dan gebruik ik niets.

Er is trouwens een tooltje voor de NE555, daar kun je weerstand waardes en condensator waardes invoeren voor de frequentie of wachttijden. Zoek maar eens op het net.

Op vrijdag 29 maart 2024 09:39:38 schreef Lambiek:
Hoe lang moet het werken op die batterij?

En kun je of mag je geen ander voeding gebruiken?

Als je rond de 1KHz gaat zitten met je PWM is meer dan voldoende, meer mag ook natuurlijk. Dat komt niet zo precies voor licht, als je het maar niet ziet knipperen.

Ik gebruik nooit simulatie programma's, gebruik altijd een bread-board.

Of het zit al in mijn hoofd, dan gebruik ik niets.

Er is trouwens een tooltje voor de NE555, daar kun je weerstand waardes en condensator waardes invoeren voor de frequentie of wachttijden. Zoek maar eens op het net.

over hoe lang het moet werken is niets gezegd, maar goed, mag wel elk soort batterij gebruiken. Ik heb wel een breadboard voor de opleiding, maar niet veel componenten om te testen, de breadboard wordt straks gebruikt voor dingen met een Arduino, het volgende project. We worden opgeleid tot docent techniek onderbouw. In mijn ogen gaat dit wat ver voor zon opleiding, maar ik vind het wel leuk en interessant om te doen. Ik heb de tool opgezocht. Dit verklaart mij inderdaad veel. De duty cycle kan dus niet onder de 50% zie ik. Wel is het lastig om goede waarden te vinden om te komen tussen 50 en 100%.
Ik zou ook eventueel eens langs kunnen gaan bij iemand die dit spul wel heeft om eens te testen misschien

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 29 maart 2024 10:00:45 schreef sidkl301:
over hoe lang het moet werken is niets gezegd, maar goed, mag wel elk soort batterij gebruiken.

Die Samsung NR18650-25R is 3.6V en 2500mA, je zou er natuurlijk twee of meer in serie kunnen zetten.

Ik heb wel een breadboard voor de opleiding, maar niet veel componenten om te testen, de breadboard wordt straks gebruikt voor dingen met een Arduino, het volgende project.

Dan moet je wat componenten bestellen, zo duur is dat niet. Zeker als je straks ook met een Arduino aan de gang gaat.

We worden opgeleid tot docent techniek onderbouw. In mijn ogen gaat dit wat ver voor zon opleiding, maar ik vind het wel leuk en interessant om te doen.

Ik vind dat een goede ontwikkeling, er wordt in mijn ogen veel te weinig les gegeven in techniek in het basis onderwijs. We komen nu al veel te veel techneuten tekort en als er niets gedaan word, word dat alleen maar erger.

Ik heb de tool opgezocht. Dit verklaart mij inderdaad veel. De duty cycle kan dus niet onder de 50% zie ik. Wel is het lastig om goede waarden te vinden om te komen tussen 50 en 100%.

Kijk eens in de datasheet van de NE555. Ik herhaal het weer, een datasheet is heel belangrijk om meer te weten te komen over een component.

Als je iets gaat maken heb je een datasheet nodig!!!

Hier heb je de datasheet van de NE555, en dan kun je ook gelijk zien dat 3.6V niet genoeg is.

https://www.ti.com/lit/gpn/NE555

Hier heb je nog een leuke site met heel veel info. En er staat precies wat jij zoekt. Eigenlijk geef ik teveel info, maar het is in dit geval voor een goed doel. :)

http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…

Op vrijdag 29 maart 2024 10:00:45 schreef sidkl301:
We worden opgeleid tot docent techniek onderbouw. In mijn ogen gaat dit wat ver voor zon opleiding,

Ehh... Nee. Dit gaat bij lange na niet ver genoeg voor een "docent techniek". Enige basis kennis moet je hebben alsmede "knutsel ervaring" om je latere studenten met dat soort dingen te kunnen helpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member