Oude keyboard adapter.

Ik heb nog twee IBM toetsenborden. Die typen wel lekker, maar tegenwoordig hebben PCs niet meer die oude DIN stekkers.

Ik kan makkelijk de PS2->usb adapters kopen. Maar deze toetsenborden zijn van "voor PS/2": Die hebben zo'n lompe 2x grotere connector.

Is dat alleen draadjes doorverbinden om naar PS2 te gaan? Dan koop ik zo'n adaptertje en probeer van die connectors te vinden. Of: Weet iemand hoe die grotere keyboard connectors heten? Misschien helpt dat in het zoeken naar adaptertjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha! Top! In winkelwagen, gaat mee de volgende keer dat ik wat nodig heb! Aliexpress prijzen bij Farnell!

Ik ben een OEN. Ik heb gedacht dat ze van die oudere grotere DIN stekkers hadden, maar dat is gewoon niet zo. Ze hebben PS2 stekkers. (ik koop het ding toch: voor het geval dat).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Is op eBay incl verzenden ruim 3x zo duur als bij Farnell... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op aliexpress heb ik hem gevonden voor 2.85 (gratis verzenden indien totaal > 10). Niet de moeite waard om over na te denken welke te kopen. In beide gevallen wacht ik tot ik genoeg heb om in aanmerking te komen voor "gratis verzenden". https://www.aliexpress.com/item/1005001319419152.html

Op dinsdag 16 april 2024 12:26:18 schreef rew:
[..] IBM toetsenborden. Die typen wel lekker [..]

Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook graag een "lekker" toetsenbord, zeker als er wat meer getypt moet worden.
(Zo'n verloop heb ik nog wel ws.)
Maar in zo'n geval kijk ik of een aansluitkabel in z'n geheel kan overzetten van een donor apparaat.

NB, er zijn ook nog verlopen naar / van USB, maar dat kan dan alleen met actieve elektronica neem ik aan ?

Arco

Special Member

Ik gebruik oude Cherry G83 keyboards, werken fantastisch en zijn bijna onverwoestbaar...

maartenbakker

Golden Member

Verlopen van/naar USB zijn bij mijn weten meestal passief en werken dan alleen als het toetsenbord USB ondersteunt.

@Arco: ze kunnen alleen niet tegen vocht.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 16 april 2024 13:42:47 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je moet voor de gein eens op Youtube kijken, ook op Tweakers zag ik een review.

Die toetsenbordfanaten gaan helemaal los op toetsenbordjes van €200 met iets van 60 toetsen (dus geen pijltjes of F toetsen). Vervolgens vinden ze de toetskapjes niet goed of mooi genoeg: €80 voor anders keycaps. Dan blijken ook de hotswap Cherry schakelaars niet de juiste veerkracht te hebben. Dus bestellen ze nieuwe schakelaars en de fanatiekelingen kiezen dan ook nog voor het met de hand olïen van elke afzonderlijke schakelaar. 8)7

Ik heb zelf besloten nog een stapje verder te gaan, mooie bloemtjes op mijn toetsen geschilderd:

Arco

Special Member

Op dinsdag 16 april 2024 13:42:21 schreef maartenbakker:

Het regent hier binnen niet, en koffie drink ik liever op... :+

Voordat ik die roze had gebruikte ik deze:

Logitech K310

maartenbakker

Golden Member

Op dinsdag 16 april 2024 14:01:27 schreef Arco:
[...]
Het regent hier binnen niet, en koffie drink ik liever op... :+

Da's waar. Ik vind ze trouwens ook uitstekend typen, en het mag dan binnen de context van Cherry altijd soort van een entry level model geweest zijn maar het is zijn geld dubbel en dwars waard.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Verlopen van/naar USB zijn bij mijn weten meestal passief en werken dan alleen als het toetsenbord USB ondersteunt.

Dat klopt, Meestal(*), niet altijd. Op ali roepen ze "met chip" als er die actieve chip in zit.

(*) Zeker in de tijd van de overstap van PS2 op USB. Toen kreeg je bij ieder toetsenbord dus zo'n passief conversiedingetje.

Die passieve converters (PS/2 toetsenbord naar USB op computer) werkten door een truukje in de USB hardware van de computer: Die herkende het als er geen USB device, maar een "ouderwetsch" toetsenbord aangesloten werd, en veranderde dan gewoon van protocol.

Als je de datasheet van een oude USB host chip weet op te duiken vind je waarschijnlijke wel een beschrijving hoe dat werkte. (Er moest natuurlijk ook SW ondersteuning bij...)

benleentje

Golden Member

Ik heb zelf besloten nog een stapje verder te gaan, mooie bloemtjes op mijn toetsen geschilderd:

Zo heb ik ipv de A een plaatje van een Anjer.

Op dinsdag 16 april 2024 21:11:37 schreef blurp:
Die passieve converters (PS/2 toetsenbord naar USB op computer) werkten door een truukje in de USB hardware van de computer: Die herkende het als er geen USB device, maar een "ouderwetsch" toetsenbord aangesloten werd, en veranderde dan gewoon van protocol.

Aha, dat verklaard waarom ik niet het niet begreep hoe een een oud toetsenbord ( gemaakt pre USB ) toch op die aansluiting kan werken, maar niet altijd dus.
Weer wat geleerd

Op nieuwere computers werken de chiplozen vaak niet. Het seriële protocol wordt in de hardware en of bios niet ondersteund.

heb met mn vorige logitech keyboard 9 jaar gedaan, menig toets was al niet meer leesbaar geworden. ding ging stuk, nog 2 elco's vervangen op de pcb en werkte weer 2 weken en was toen echt dood. hetzelfde keyboard bleek er nog te zijn onder een ander typenummer en heb die inmiddels al weer bijna 4 jaar. ook hier begint 1 toets weer weg te slijten.

die usb naar ps/2 had ik diverse liggen maar dat gebruik je nooit meer. de zeldzame pc die nog ps/2 heeft werkt ook met een usb toetsenbord. de toetsenborden met de 5 polige din stekker zijn echt ouwe meuk onderhand, dat is nog uit de Pentium 1 tijd, 30 jaar terug.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 april 2024 23:20:22 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op dinsdag 16 april 2024 21:11:37 schreef blurp:

Zou dat echt zo zijn? Dan zou dat dus NOOIT werken als je zo'n geconverteerd toetsenbord in een USB HUB duwt. Ik zou denken dat die toetsenborden die met zo'n converter ding geleverd worden dan geschikt zouden moeten zijn om gewoon USB te praten over hun PS2-connector.

Edit: Zie het "reply" van de verkoper op de negatieve review.

kennelijk zijn er ook toetsenborden met USB stekker die de omgekeerde USB->ps/2 converter kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 16 april 2024 22:54:26 (24%)

joopv

Golden Member

ALs je nog zo'n DIN naar ps2 verloopje nodig hebt: er liggen hier 2 van die dingen stof te verzamelen.

Ik heb er geen functie meer voor - mijn laatste IBM model M "buckling spring" keyboards onlangs verkocht voor 100 - 150 euro per stuk. Zijn veelgevraagd.
(Die toetsenborden waren in 1986 Hfl 722,-)

maartenbakker

Golden Member

Wat blurp schrijft komt mij ook vreemd voor. Ik weet wel dat veel BIOS'sen een legacy USB standje hebben zodat je ze kunt bedienen voordat er drivers geladen zijn, maar nooit de indruk gehad dat dat met PS/2 emulatie over de USB bus te maken zou hebben. Weet iemand typenummers van datasheets waar dat in zou staan?

Op dinsdag 16 april 2024 22:27:52 schreef testman:
.. hetzelfde keyboard bleek er nog te zijn onder een ander typenummer en heb die inmiddels al weer bijna 4 jaar. ook hier begint 1 toets weer weg te slijten.

...

Er is veel te krijgen:
https://www.clickykeyboards.com/product-category/original-ibm-model-m-…

RAAF12

Golden Member

Op dinsdag 16 april 2024 23:39:45 schreef joopv:
ALs je nog zo'n DIN naar ps2 verloopje nodig hebt: er liggen hier 2 van die dingen stof te verzamelen.

Ik heb er geen functie meer voor - mijn laatste IBM model M "buckling spring" keyboards onlangs verkocht voor 100 - 150 euro per stuk. Zijn veelgevraagd.
(Die toetsenborden waren in 1984 Hfl 763,-)

Er is een follow up voor de buckling spring adepten.

https://www.pckeyboard.com/page/product/NEW_M

Ik vond het ook fijne keyboards om op te typen. Waar die gebleven is, Joost mag het weten.