Elektrisch rolluikmotor afstellen

Ik heb een elektrisch rolluik wat soms niet omlaag wil. Zojuist de eindstop ingesteld zodat hij niet te hoog opgerold kan worden.

Het onderste stel imbus is voor het open gaan van het rolluik en ik heb hem nu 5cm lager afgesteld. Rolluik stopt dus 5cm eerder (wat het doel was) maar nu krijg ik het weer niet naar beneden. Overbrug ik met de hand zodat het rolluik een mm zakt (handmatig), dan krijg ik het wel weer elektrisch naar beneden. Doe ik het rolluik dan weer omhoog, stopt het weer op tijd en krijg ik hem weer niet naar beneden.

Wat klopt hier niet?
Het andere imbus stelschroefje laat ik met rust toch? Dit is voor de onderkant af te stellen?

Waarschijnlijk heb je de noodstopschakelaar versteld! En deze moet je met de hand weer vrij geven. Meestal heb je 3 schakelaars; onder; geheel boven en de noodstop als beveiliging voor als de open niet werkt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik heb 2 verstel imbus schroeven (zie foto), maar er zit ook een handmatige bediening. (Het geheel zit in een camper).

Alles lijkt te werken behalve dat bij de eindstop naar boven ook de naar beneden niet meer werkt. Draai ik handmatig een halve slag naar beneden (wat resulteert in een halve cm ofzo), dan werkt het wel allemaal weer

Je schrijft dat het soms gebeurt is dit zo of gaat hij zonder dat je ingrijpt nooit naar onder?
Is het een 12 V rolluik?

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op zaterdag 27 april 2024 22:45:30 (11%)

Ik denk dat het altijd gebeurt. Mijn gedachte was dat het soms gebeurt, maar denk dat ik dan de eindstop niet bereik en zelf gewoon eerder stop. Zolang ik aan de bovenkant de eindstop niet haal blijft het naar beneden en naar boven werken. De eindstop aan de onderkant werkt wel gewoon

Rolluik is inderdaad 12v

[Bericht gewijzigd door bbuster op zaterdag 27 april 2024 22:50:55 (29%)

Heb je het rolluik pas gemonteerd? zo ja, zijn de plus en de min per ongeluk omgedraait zodat de eindschakelaars nu in het verkeerde circuit zitten?

Als het eerder normaal gewerkt heeft denk ik dat er een diode defect is vergelijkbaar met het systeem in actuatoren die ervoor zorgt dat het eerste stukje overbrugd wordt totdat de eindschakelaar weer vrij komt.

Gr.F_S

Rolluik is origineel en niet door mij geplaatst.

Camper is vorig jaar gekocht en heb 1x gemerkt dat her niet omlaag kwam. Dacht dat het door een lege accu kwam dus heb er weinig achter gezocht.

Ik kom er verder bijna niet bij. Dit afstellen gaat via een gat van ong 10cm maar meer dan het afstellen is niet te doen. De motor eruithalen gaat niet lukken.

Kan dit niet testen met iets of dat het geval is toch? (Van de diode)

Heb je ook een merk en type en een handleiding met een schema?
Als ie geheel dicht afslaat, wil iedan wel weer open?

Het gaat om een Niesmann + Bischoff Flair 800i uit 2013. Merk en type motor heb ik helaas niet. Ook geen schema, ook in de handleiding van de camper wordt daar niets over vermeld.

Bij eindstop “dicht” bereikt te hebben kan hij wel gewoon open. Dus alleen de eindstop boven (open) heeft dit probleem

Het lijkt er dan op, Dat dat de eindschakelaars in serie zijn aangesloten in het sluiten circuit! En de circuits moeten maar 1 eindschakelaar hebben.

Is dit op te lossen? Het is een originele fabriekscamper dus ik neem aan dat het goed aangesloten is. Als er iets stuk is, kan dit dan “gemakkelijk” gemaakt worden

Campers zitten vol materialen die niet in eigen fabriek worden gemaakt maar elders worden ingekocht. Hierdoor hoeft een merk en type camper niet van belang te zijn voor het uitzoeken welk merk en type rolluik hier in zit.

Ik zou het rolluik eens goed inspecteren, mogelijk vind je ergens een merk en type waarmee je verder kunt zoeken op internet.
En anders zou ik de dealer benaderen of zij een technische manual hebben.

De eindeloop dicht komt bij het open gaan niet in zijn rustpositie.
Als je bij het open gaan halfweg stopt gaat hij dan wel naar beneden?
Zo nee trek dan eens met je handen het luik naar beneden.
Gaat hij nu wel elektrisch dicht?
Zo nee draai dan met manuele bediening luik wat omlaag
Gaat hij nu wel elektrisch dicht?

Mijn inziens zal de rol eruit moeten en dat is hoogst waarschijnlijk langs de binnenkant dus..... :'(

[Bericht gewijzigd door OXO op maandag 29 april 2024 11:44:10 (14%)

Plaats eens wat foto's van alle schakeldelen, liefst in geopende toestand zodat de aansluitingen zichtbaar zijn.

Plaats eens wat foto's van alle schakeldelen, liefst in geopende toestand zodat de aansluitingen zichtbaar zijn.
Wellicht staat er een schema in een deksel.

Zolang de eindstand open niet bereikt is blijf alles werken, zowel open als dicht. Dus het gaat pas “fout” zodra ik hem zo ver open doe dat hij vanzelf stopt.

Helaas is het hele rolluik weg gewerkt achter de afwerking en heb ik alleen een rond gat van ong 8 a 10cm waar ik de bovenstaande foto door heb kunnen maken. Meer kan ik niet zien of kan ik niet bij zonder die constructie weg te halen

Huh... zit daar dan toch een bedradingsfout in?
Hoe kan zowat... geen kwaliteitescontrole of gefreubel achteraf..

Yep dat klinkt als eindeloop schakelaar die niet goed ingesteld is. Die kan je alleen maar regelen na openmaken van de afscherming helaas. Die gaat te vroeg inschakelen en dan hangt het hele zaakje vast natuurlijk. De beveiliging spreekt te vroeg aan, die zal dus moeten bij geregeld worden.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt is het een gelijkspannings motor waarbij de draairichting wisselt door het wisselen van plus en min.

Over de eindcontacten zit een diode die bij wisselen van de polariteit ervoor zorgt dat er in het begin wel spanning loopt via de diode waarna het eindcontact weer sluit en het overneemt.
Als die diode defect is krijg je effect wat TS heeft.

Gr.F_S

Als dat ding een jaar oud is, zit er nog garantie op.

De camper is uit 2013. Helaas ouder dan een jaar

heb je de eindstop naar beneden bijgesteld met de motor in de bovenste positie?

benleentje

Golden Member

Alles lijkt te werken behalve dat bij de eindstop naar boven ook de naar beneden niet meer werkt. Draai ik handmatig een halve slag naar beneden (wat resulteert in een halve cm ofzo), dan werkt het wel allemaal weer

Dat is toch vrij duidelijk wat mij betreft. Het rolluik gaat dan te ver omhoog boven zijn ingebouwde limiet.

Ik heb dat met een rolluik ook een keer gehad en toen moest de as los van de motor en heb de as een slag gedraaid en weer aan de motor vast gemaakt. Helaas was dat wel een rolluik van 400kg. Dat kwam omdat er intern een bout gebroken was en het rolluik ten opzichte van de motor verdraaid was.

Op dinsdag 30 april 2024 18:17:00 schreef Hunebedbouwer:
Als dat ding een jaar oud is, zit er nog garantie op.

Ik lees nergen dat het rolluik defect is naar mijn mening is die gewoon verkeerd gemonteerd. Ik boedel dan verkeerd met de lengte dat opgerold moet worden tov de eind of begin positie van de motor. Ze motor kan bv maar 4x helemaal rond en als je rolluik dan verkeerd zit en het moet net een stukje meer dan 4x rond dat gaat dan niet. En dat moet de as ten opzichte van de motor een stuk je gedraaid worden.

Ik denk als het rolluik helemaal naar benden is je bij de schroeven kan waarmee de as vastzit aan de motor.

Laat het rolluik naar beneden op eindschakelaar uitvallen dan meet je in diodestand van multimeter ,nadat je de twee draden naar de motor even hebt losgehaald , over de draden (om en om meten) als je hier een keer ong.0,5 volt meet weet je dat er een diode in zit.
Herhaal dit als je het op de bovenste schakelaar hebt laten uitvallen als je dan geen diode meet weet je dat deze defect of los is.

Beter kan ik het niet uitleggen.

Gr.F_S