Garmin 10R-04-6953 wordt niet herkend door Garmin Express

Bavelt

Golden Member

Iemand vroeg mij om haar Garmin Navigator te updaten. Het ding zit in een VW-up.

Ik ben er al vele uren mee bezig, maar het lukt niet.

Volgens Garmin (en andere sites) moet je de software Garmin Express gebruiken.

Maar deze software herkend de Garmin niet. Wel wordt er het icoon van verbinding getoond, ik kan de inhoud van de files op de PC zien.

Maar de software blijft zoeken en vindt hem niet.

Alle basis dingen heb ik al geprobeerd, andere kabel, andere computer.
Helpt niet.

Dan maar een update gedownload op een micro usb card. Die zou automatisch starten bij het aanzetten, maar dat gebeurt ook niet.

Wellicht herkent iemand dit probleem? Of heeft een oplossing?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Hensz

Golden Member

Op donderdag 9 mei 2024 22:35:27 schreef Bavelt:
Maar de software blijft zoeken en vindt hem niet.

Hoe die dingen verbinding, kabel, bluetooth of nog iets anders?

Don't Panic!
revado

Honourable Member

Ik heb ook een Garmin, die laat zich prima updaten.
Laat hem eerst uit voor je hem aan de pc koppelt, bij mij schakelt hij zelf in zodra hij aan de usb gekoppeld wordt en garmin express start.

Bavelt

Golden Member

Dat werkt bij mij niet, Revado

Ik heb het sterke vermoeden dat deze Garmin speciaal is gemaakt voor Volkswagen. De Garmin software detecteert hem dan ook niet als Garmin.

In Windows zie ik het ding wel als een schijf met zijn bestanden. De USB drivers zijn dan ook goed.

Ik heb wat alternatieven geprobeerd zoals Garmin Webupdater, maar die herkent hem ook niet.
Eigenlijk gaat het me om een nieuwe kaart van Nederland. Die er nu in zit is van 2013. De auto is van 2015.

Ik heb wel een update kunnen ophalen op een SD-card, maar die .exe die daar op staat draait niet op Windows.

Een andere zoektocht gaf aan dat je deze zou moeten updaten met het programma Fresh. Die is echter niet meer te downloaden en de Fresh-server zou ook uit de lucht zijn.

Misschien is het mogelijk om een 'Netherlands.map' op de kop te tikken die ik dan overschrijf (en hopen dat deze software ermee draait)?

Heb jij die wellicht?

Die .map zomaar overzetten zal ook niet lukken, die mappen zijn gecodeerd en je navigatie systeem moet de juiste key-file hebben om die bestanden te kunnen lezen... Bij het overzetten in het geheugen worden die dan gedecodeerd zodat de GPS die kan lezen. Met de verkeerde key blijven die bestanden onbruikbaar en ben je er niks mee. En zoals met ransomware zijn die key files voor elke GPS weer uniek.

Is bij vrienden ook zo, je moet bij Volkswagen zelf zijn voor een update natuurlijk. Die krijg je dan op een sd-kaartje, wel zeer prijzig...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Bavelt

Golden Member

VW zegt dat ze er niks mee kunnen omdat ze "het niet in beheer hebben". Die stuurt me naar Garmin..
Ja,dat is altijd uiterst vervelend met die VW dingen. Ik heb zelf een VW Sportsvan uit 2014. Geen updates meer voor te krijgen.
Dan heb je zo'n heel duur ingebouwd 'media' apparaat voor 'langdurig plezier' en is het advies een losse TomTom op het dashboard te monteren.
De website van VW getuigt dat ze beter auto's bouwen dan software...

revado

Honourable Member

Ik wil met alle plezier voor je kijken of die file op mijn Garmin staat @bavelt.
In Garmin express staan geen kaarten, die gaan direct van Inet naar de navi, en dat duurt lang...
Maar ik denk dat wat @crossfirex ook zegt, het niet gaat werken.
Op de site van VW staat ook een en ander, 5 jaar updates.
Daarna zal het geld kosten.
Als je zoekt op google zie je ook wel wat aangeboden worden wat "niet vw is".
Of zoiets werkt, geen idee.
Mijn Volvo heeft nog DVD's met een scherm wat omhoog komt, en ik heb de "nieuwste " van 2019 er in zitten, daarna geen updates meer.
Dat werkt best nog goed in de meeste gevallen.
De Garmin heb ik er naast met de laatste updates.
Misschien sloop ik de lcd nog een keer uit de vaste en zet die garmin er in, de maat is ongeveer gelijk.

RAAF12

Golden Member

Werkt wel die sites waar het wordt aangeboden. Je moet wel handig zijn met computers en tijd over hebben. Kan je beter in de koffiehoek bespreken, lijkt mij.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Ik heb een TomTom, ook een oudje, werkt op zich prima. Ik kan er ook een 'nieuwe' kaart voor kopen á 80 euro. Nieuw voor mijn model is dan een kaart van 53 maanden 'nieuw'. Ofwel voor mijn model worden die kaarten niet meer bijgewerkt of gemaakt. Oplossing van StomStom is om een nieuwe routeplanner te kopen.

Dat ga ik dus niet doen.

revado

Honourable Member

Misschien handig dit even tussen de koffiekopjes te parkeren inderdaad...

RAAF12

Golden Member

harry64 voor ouwe Tomtoms is de oplossing wel heel simpel......

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Bavelt

Golden Member

Op vrijdag 10 mei 2024 10:49:15 schreef Guy.v2:
Kijk eens op volgende site https://www.javawa.nl/mtp.html

https://www.youtube.com/watch?v=5L4jdqdGJvU&t=17s

tot slot zeer goede tool https://www.javawa.nl/jdm.html

De laatste heb ik geprobeerd. Maar ook deze tool zegt dat er geen herkenbare apparaten zijn aangetroffen. Wel ziet hij de schijf G:\Navigon maar kan er niks mee.

Als je het apparaat aanzet komt er ook pontificaal
"Welcome to Volkswagen" in beeld en niets van Garmin.

Vervolgens Garmin Support gebeld, die geeft aan dat hun samenwerking met VW is beëindigd en dat ik mijn pogingen voor updates wel kan staken...

revado

Honourable Member

Lekker dan... arrogante producenten.

Kan die VW-Garmin geflasht worden naar een gewone Garmin? Alhoewel ik vermoed dat dit hardwarematig of middels serie/model nr bemoeilijkt dan wel onmogelijk gemaakt wordt.

Procedure bij mijn huidige en vorige Honda's:
Grformateerde usb stick in usb in de auto. In de instellingen aangeven dat je wilt updaten. Gegevens van de auto en Garmin worden naar de usb stick geschreven.

Met USB stick naar PC, Garmin Express starten, stick in usb poort, soort van aanmelden....

Sorftware wordt gezocht bij Garmin, en bij akkoord, naar de usb stick geschreven.

Met stick terug naar auto, usb stick in usb aansluiting, in instellingen aangeven dat je wilt updaten.
Software wordt naar Garmin Navigatie installatie geschreven.

Mss bij Volkswagen soortgelijke procedure.

Ber

Op vrijdag 10 mei 2024 11:33:57 schreef Bavelt:
[...]

De laatste heb ik geprobeerd. Maar ook deze tool zegt dat er geen herkenbare apparaten zijn aangetroffen. Wel ziet hij de schijf G:\Navigon maar kan er niks mee.

Als je het apparaat aanzet komt er ook pontificaal
"Welcome to Volkswagen" in beeld en niets van Garmin.

Vervolgens Garmin Support gebeld, die geeft aan dat hun samenwerking met VW is beëindigd en dat ik mijn pogingen voor updates wel kan staken...

[bijlage]

dan kan je nog openstreetmaps https://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Bavelt

Golden Member

Ik heb na lang speurwerk een oplossing: een backup van het apparaat met de bestanden van 2020.
Dat is tevens de laatste versie die is uitgebracht.
Deze zijn met de Windows verkenner op het apparaat te installeren, zonder aanvullende software.

Mocht iemand met hetzelfde probleem zitten, dan stuur me maar een PB. Dan heb ik de oplossing.

Hi Bavelt ik heb het zelfde probleem hoe kan ik jou ee pb sturen. ik zit nog maar net op dit forum en weet niet hoe het allemaal werkt.grt

RAAF12

Golden Member

Welkom, als op Bavelt's naam klikt staat daar zijn e-mail adres. De reden is dat webcrawlers daar niet zo makkellijk bij kunnen omdat er een inlog op het forum voor nodig is.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 25 september 2024 09:30:25 (46%)