ontstoring + afzekering

ik ben bezig met een kaartje met 8 thyristorschakelingen.
nu vroeg ik mij alleen af hoe ik hem het beste kan ontstoren.
ik had een paar ideeën:
- voor elk kanaal een ontstoorspoel, klasse X2 68nF condensator.
- bij de leiding naar de thyristoren één maal een onststoring in de vorm van spoel + condensator.

zou de 2e voldoende zijn? of is de 1e toch beter?
moet ik kwa veiligheid elk kanaal zekeren? of is 1 zekering bij de 230 aansluiting naar de print genoeg?

alvast bedankt.

pe4mb

Wat doe je er mee ? Schakelen op de nuldoorgang, willekeurig schakelen of ga je fase-aansnijden ?
Alleen in het laatste geval moet je per kanaal ontstoren. Voor een triac-schakelaar lijkt een snubbler mij afdoende.
Zekeren per kanaal is wel zo prettig, omdat je zekering dan een veel lagere waarde kan hebben. Het lijkt me ook gewoon handig als niet alles tegelijk uit gaat, zie je gelijk waar het probleem zit.

Op 8 december 2004 19:31:41 schreef Aart:
Wat doe je er mee ? Schakelen op de nuldoorgang, willekeurig schakelen of ga je fase-aansnijden ?
Alleen in het laatste geval moet je per kanaal ontstoren. Voor een triac-schakelaar lijkt een snubbler mij afdoende.
Zekeren per kanaal is wel zo prettig, omdat je zekering dan een veel lagere waarde kan hebben. Het lijkt me ook gewoon handig als niet alles tegelijk uit gaat, zie je gelijk waar het probleem zit.

Aanvullend hierop:
Er bestaan snubberless triacs, scheelt je een netwerkje.
Misschien een standaard smoorspoel op de lijn triac-lamp. De smoorspoel kiezen op stroomsterkte van de lamp.

bedankt voor de antwoorden, ik heb elk kanaal gezekerd en x2 condensator erover, en spoel in serie.

kost wat duiten, maar wel zo netjes.

pe4mb