voorversterker

Hallo iedereen

Ik ben een laatstejaarsstudent en ben als eindwerk een platenspeler aan het bouwen.
Ik kende hier totaal nog niks van en heb dit allemaal een beetje onderschat.

De cartridge bestaat uit een naald verbonden op een oortje en geeft een signaal van ongeveer 20mV.

Als voorversterker heb ik het circuit in bijlage nagebouwd. Dat heb ik dan verbonden met een versterker. Het geluid dat ik krijg is een beetje muziek, maar vooral heel veel ruis.

Zou iemand misschien mij kunnen helpen met mijn probleem?

vergeten

Golden Member

Welkom bij CO. :)

De beschreven versterker is ruisarm.
Heb je al eens de ingang kortgesloten dan moet vrijwel alle ruis weg zijn.

• zo niet dan heb je mogelijk te maken met een slechte ruisende weerstand of condensator in de schakeling.
  • Is de ruis dan weg dan zit het voor de versteker, in je "cartridge".

Dit topic hoort in principe thuis in "schoolvragen" misschien wil een moderator hem naar de juiste rubriek verplaatsen.

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op vrijdag 17 mei 2024 10:50:28 schreef Sterre01:
Hallo iedereen

De cartridge bestaat uit een naald verbonden op een oortje en geeft een signaal van ongeveer 20mV.

Wat voor cartridge? Mono, stereo? Hoe verbind je het element met de versterker? Wat doe je met de aard aansluiting.

Het verbinden van het element met de versterker was altijd tricky omdat het pickup signaal erg laag is. Een klein foutje en had meteen een dikke brom of een berg ruis uit je luidspreker. Helemaal met die oude buizenversterkers van vroeger waar de voedingstrafo's een mooi stevig veld verspreiden. Een veld dat lekker kan worden opgepikt door een aardlus.

Een beschrijving en foto van je systeem zou erg verhelderend kunnen werken. Als het goed is moet je dat al hebben voor je school verslag. Heb je het hele mechaniek ook zelf gebouwd?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 17 mei 2024 11:04:38 (11%)