Op vrijdag 17 mei 2024 10:50:28 schreef Sterre01:
Hallo iedereen
Ik ben een laatstejaarsstudent en ben als eindwerk een platenspeler aan het bouwen.
De cartridge bestaat uit een naald verbonden op een oortje en geeft een signaal van ongeveer 20mV.
Zou iemand misschien mij kunnen helpen met mijn probleem?
De grote vraag blijft echter wat de TS nu eigenlijk gemaakt heeft?
Heeft hij de hele pickup zelf gebouwd? Dus het hele drive werk enzo ook?
Die naald en dat oortje? Heeft hij een bestaand pickup element verbonden met een oortje en daarmee het element getest?
Of heeft hij van een oortje een pickup element gemaakt door aan het oortje een breinaald te lijmen ofzo?
En wat is een oortje? Is dat een modern draadloos gevalletje dat je in je oor stopt? Of een kristal oorteleffoontje of een ouderwets dynamisch oortelefoontje?
En wat voor plaat wordt er afgespeeld? Een ouderwetse 78 toerenplaat? Of een wat modernere vinyl plaat.
En hoe is e.e.a. aangesloten? Hoe heeft de TS de aardverbindingen gemaakt? Wat doet de TS met de vijf draden die uit een stereo element komen? Al er een stereo element gebruikt wordt?
Allemaal vragen die afhankelijk van het antwoord voor een andere soort en oorzaak van ruis kunnen zorgen.
Oude 78 toerenplaten gaven vaak heel veel ruis doordat ze vaak oud en erg vuil zijn. Oorspronkelijk in de oude tijd gaf zo'n oude plaat veel minder ruis omdat het materiaal waar plaat van gemaakt toen nog niet verouderd was en niet vuil. Maak je zo'n plaat nu zeer goed op de juiste manier schoon dan wordt het al aanmerkelijk beter.
Voor 78 toerenplaten heb je overigens een stalen naald nodig en een versterker zonder riaa correctie. Gebruik je wel riaa correctie dan hoor je veel hoge tonen en geen laag. En omdat er in de tijd van de 78 toeren platen nog erg weinig hoge tonen in de platen zat hoor je juist veel ruis door grof korreligheid van het materiaal van de plaat en uiteraard het vuil.
Met de komst van het vinyl werd dat een stuk beter als je juiste diamant naald gebruikt tenminste. En wat betreft de riaa correctie? Er zijn meerdere standaards geweest waarvan de RIAA standaard het uiteindelijk won. En ook niet alle platen en lp's waren uitgevoerd met een dergelijke correctie. Meestal stond het op de plaat met welke correctie de plaat was geperst.
Heel veel vragen waar de TS wel eens een antwoord op mag geven. Zonder dit krijgt de TS geen goed antwoord terug.
En dan nog iets: Tegenwoordig met de moderne digitale technologie is er in het geheel geen ruis meer. Een beetje tegen het onnatuurlijke aan eigenlijk. Met de oude analoge opname technieken was er altijd wel wat ruis en gerommel in het geluid. Oorzaken waren vaak mechanisch. Gerommel van de motoren en lagers, geluid van zwaar verkeer en andere omgevingesherrie tijdens de opname. In tubular Bells van Mike Oldfield is in morse code een radio uitzending te horen bijvoorbeeld. Per ongeluk opgenomen door radio instraling in de mixertafel van een naburige zender van de geheime dienst.
Nog een leuk filmpje over oude mechanische grammofoons en hoe goed die eigenlijk konden klinken.
Ook in de ouderwetse mechanische pickup elementen hebben een history van verbeteringen van enkele decaden gehad. De elementen uit 1930 waren aanmerkelijk beter dan die uit 1900.
Eigenlijk is het humor dat die oude pickups met alleen de energie uit een veer toch een hele woonkamer van goed hoorbare muziek kon voorzien.