Pomp vermogens

Goededag,

Voor een schoolopdracht moet ik het pomp vermogen berekenen van een pomp met 60m³/h met een regelklep en 60m³/h met een frequentie regelaar. Nu kom ik hier niet verder mee.
Bijgevoegde pdf's en foto's zijn het enige wat ik heb gekregen.
Het gaat om vragen 1 en 2.

Alvast dank,

Gr, Dyan

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Vraag 1 dus: Hoeveel vermogen zou het kunnen zijn als de klep helemaal open staat en het filter bijna vol zit?

En hoeveel als de klep in de meest dichte stand staat en en het filter leeg is?

Je mag best zelf wat bedenken hoor. Jij moet de opdracht maken. Niet circuits online.

De eerste bladzijde klopt al niet: Door een regelklep wordt er geen energie vernietigd.
Ten eerste: Energie kun je niet vernietigen (wet van behoud van energie). Een gedeelte word omgezet in warmte.
Ten tweede: Door een smoor/regelklep wordt het totale energieverbruik juist MINDER.

Wel is het zo dat het energieverlies (bij een smoorklep) groter is dan bij gebruik van een frequentieregelaar, maar de text suggereert dat het nogal dramatisch is.

Verder: door een lager debiet kun je kwa pomp curve slecht uitkomen waardoor het hydraulisch pomp rendement (veel) slechter word. Dat los je met een frequentieregelaar niet op.

Kortom een echt accurate berekening kun je niet maken, hangt van meer factoren af dan het toerental. De pompcurve, pomp en motor rendement, FO schakelverliezen etc. Dus je moet ook goed in het datasheet van de pomp kijken naar de werk-curves.

Dan heb je ook FO's die optimalisatie (ECO mode etc) doen van de spanning op de motor. Alles bij elkaar zorgt dit er ook voor dat een FO / pomp combi een beter rendement heeft.

Info:
https://energyconsulting.nl/nederlands/utilities/pompen/theorie_pompen…
P1=Vermogen vanaf het net.
P2=Asvermogen op de motor (en dus ook de pomp=P3 bij een 1:1 overbrenging)
P4=Hydraulisch vermogen (veel minder).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb samen met meerdere klasgenoten aan deze opdracht gewerkt en wij komen niet verder. Enkele denken dat het een kwestie van het aflezen van de datasheets. Maar zelf denk ik dat dit te kort door de bocht is.

Toen de leraar dit onderwerp had behandeld. Hij heeft de vergelijking gemaakt met de formule: U/I=R. kregen wij enkele formules toegespeeld: Y=A*X², P=A*qv², P=pa=n/m²*m³/s=N*m/s=W. meer hebben wij in de les hier niet over gehad. Enkel om bijvoorbeeld meterwaterkolom om te rekenen naar BAR.

Nu vraag ik mijzelf het doel af van de twee datasheets die wij erbij hebben gekregen. Enkele hebben de zelfde opdracht met een ventilator en die hebben er maar 1 bij gekregen.

Zelf doe ik de opleiding Elektro techniek niveau 4. En graag zou ik dit beter willen begrijpen.

Gr, Dyan

Sine

Moderator

Die datasheets zijn gelijk, alleen is er iemand al zo aardig geweest daar een werkpunt in te tekenen.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 21 mei 2024 09:55:01 (26%)

Oke, Ik zie idd de P1 en P2 staan

Voor de 60m³/h:
P1:5.285 kW
P2: 4.785 kW

Voor de 120m³/h:
P1: 7.685 kW
P2: 6.948 kW

P1 is het opgenomen vermogen en P2 het afgegeven AS vermogen. Ik zie de eta pomp+motor staan. Hierbij werd uitgelegd dat deze belangrijk is voor het opgenomen vermogen.

Zelf denk ik dat ik voor de opdracht waarbij ik de frequentie regelaar moet gaan toepassen dat ik het datasheet van 120m³/h nodig heb. alleen kan ik daar nergens een bevestiging voor vinden en helaas wordt ik op google niet wijzer ervan helaas.

Op dinsdag 21 mei 2024 01:08:09 schreef henri62:
De eerste bladzijde klopt al niet: Door een regelklep wordt er geen energie vernietigd.

over de regelklep staat een drukverschil dP; in pascal -> N/m2
door de regelklep stroomt een debiet; m3/sec

dP * debiet = N/m2 * m3/sec = Nm/sec

Dankjewel.

Ik heb een document van leerlingen van vorig jaar kunnen inzien. heb gezien hoe zijde druk, berekenen.

Maar nu berekenen zij het pompvermogen onbegrensd, met regelklep en frequentie regelaar.

Zij hebben gewerkt met 3 verschillende hoogtes. maar in de twee verkregen datasheets zie ik maar twee hoogtes staan. terwijl ik een 3e nodig heb om het pomp rendement te berekenen.

pamwikkeling

Special Member

Als je een elektrische kring hebt waarin een verbruiker zit die vermogen opneemt (vb een gloeilamp die brandt), dan kan je het vermogen berekenen dat de elektriciteitscentrale moet leveren om de lamp te laten branden.
Je weet immers dat er door de lamp een stroom I loopt en dat over de lamp een spanning U staat.
Het vermogen dat de lamp opneemt is dan P = I . U

Als je een hydraulische kring hebt waarin een verbruiker zit die vermogen opneemt (vb een filter waar vuil water doorheen geperst wordt) dan kan je het vermogen berekenen dat de pomp moet leveren om het water door de filter uit te persen. Je weet immers dat er door de filter een debiet Q stroomt en dat over de filter een druk p staat.
Kan je nu het vermogen berekenen dat de pomp moet leveren om de waterstroom door de filter te persen ?

Als bovenstaande te vaag is, denk dan eens aan de definitie van (mechanisch) vermogen.
_ _ _ _ Vermogen is energie per tijdseenheid _ _ [P = W/t]
_ _ _ _ Energie is kracht x afstand _ _ _ _ _ _ _ _ [W = F . s]

Hieruit volgt dat:
_ _ _ _ Vermogen is kracht x afstand per tijdseenheid _ _ _ _ [P = F . s/t]
_ _ _ _ Vermogen is kracht x snelheid _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ [P = F . v]

Kan je ergens in bovenstaande formule de oppervlakte van de waterhoeveelheid die rondstroomt, invoegen ?
Denk aan de buis waarin het water stroom, je ziet in gedachten een “cilinder” water die langzaam door de buis verschuift

_ _ _ _ Vermogen is kracht x snelheid x oppervlakte buis / oppervlakte buis _ _ _ _ _ [P = F . v . m²/m²]
_ _ _ _ Vermogen is (kracht / oppervlakte buis) x snelheid x oppervlakte buis _ _ _ _ [P = F /m² . v . ]

Hoe wordt kracht per oppervlakte eenheid omschreven ?
Hoe wordt snelheid maal oppervlakte eenheid omschreven ?

Mag je hieruit besluiten dat vermogen gelijk kan zijn aan druk x debiet ? _ _ _ _ [P = p . Q]

Bovenstaande gaat enkel over het mechanisch vermogen dat de pomp moet leveren.
Uiteraard heeft een pomp ook elektrisch vermogen nodig en is er meestal nog zo iets als het rendement van de energie omzetting.
Kan je nu verder? Het is terug aan jou.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Dank jullie wel voor het meedenken. Afgelopen middag de oplossing gevonden zoals de leraar hem ooit heeft uitgelegd.

Gr, Dyan