Philips B3X82U Alleen FM werkt

Bavelt

Golden Member

Ik heb nu een Philips B3X82U / 93 onder handen.
De FM doet het, de KG-LG en MG, dus AM, doet het niet.

Het schema vind ik wat ondoorgrondelijk. Wie kan een tip geven waar te zoeken waarom de AM het niet doet?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Begin met het vaststellen of de oscillator werkt. Zet de radio op 1000khz, en een 2e portable radio bovenop de 1e die je afstemt op 1452khz of 1455khz.

Draai je philips afstemming een beetje heen en weer, als je een stilte, plop of fluit hoort weet je dat de oscillator werkt (je pikt het weglekkende oscillatorsignaal op). Oefen dit eventueel eerst even met twee bekend werkende radio's.

Het is een zeer standaard schema. De UCH is de mengbuis en oscillator voor AM, de UCC is mengbuis en oscillator voor FM. In het blokschema in de originele documentatie noemen ze de middenfrequentversterkers 'HF versterkers' wat niet correct is. Gewoon doen alsof er MF staat.
De MF filters van 10,7MHz en 452kHz staan in serie, dat kan gewoon omdat de impedantie buiten de doorlaatband zeer laag is en je de AM MF voor FM als kortsluiting mag beschouwen en andersom.

Alle detectie gebeurt in de eabc80, met het A'tje dat voor AM de detectie doet (goed kijken naar dat kleine anode'tje in het schema).

Als je laat weten wát je niet kan doorgronden, kan ik (of iemand anders) er meer over zeggen.

philips_b3x82u.pdf

Let ook even op de teercondensatoren hier. C4 gaat meestal binnen een half uur kapot en trekt dan je gloeidraadweerstand mee het graf in. Ook die ontkoppelC's tussen de gloeidraden zijn een zeer groot risico.
Het is niet de vraag of, maar wanneer ze in kortsluiting vallen, als er een harde wisselspanning op staat.
En uiteraard de koppelcondensator.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De local oscillator is de triode van B2.

Bavelt

Golden Member

Op woensdag 29 mei 2024 22:57:24 schreef Ledlover:
Begin met het vaststellen of de oscillator werkt. Zet de radio op 1000khz, en een 2e portable radio bovenop de 1e die je afstemt op 1452khz of 1455khz.

Draai je philips afstemming een beetje heen en weer, als je een stilte, plop of fluit hoort weet je dat de oscillator werkt (je pikt het weglekkende oscillatorsignaal op). Oefen dit eventueel eerst even met twee bekend werkende radio's.

Het is een zeer standaard schema. De UCH is de mengbuis en oscillator voor AM, de UCC is mengbuis en oscillator voor FM. In het blokschema in de originele documentatie noemen ze de middenfrequentversterkers 'HF versterkers' wat niet correct is. Gewoon doen alsof er MF staat.
De MF filters van 10,7MHz en 452kHz staan in serie, dat kan gewoon omdat de impedantie buiten de doorlaatband zeer laag is en je de AM MF voor FM als kortsluiting mag beschouwen en andersom.

Alle detectie gebeurt in de eabc80, met het A'tje dat voor AM de detectie doet (goed kijken naar dat kleine anode'tje in het schema).

Als je laat weten wát je niet kan doorgronden, kan ik (of iemand anders) er meer over zeggen.

[bijlage]

Let ook even op de teercondensatoren hier. C4 gaat meestal binnen een half uur kapot en trekt dan je gloeidraadweerstand mee het graf in. Ook die ontkoppelC's tussen de gloeidraden zijn een zeer groot risico.
Het is niet de vraag of, maar wanneer ze in kortsluiting vallen, als er een harde wisselspanning op staat.
En uiteraard de koppelcondensator.

Ik heb zo geen tweede portable hier liggen met AM. Die test kan ik dan even niet doen.
Een ding heb ik nu al duidelijk (dank): dat is de AM-detectie. In het blokschema staat voor zowel AM als FM detectie buis B4. Ik begrijp nu dat het extra anoodetje voor de AM detectie zorgt.

De documentatie heb ik het origineel van, zij het in het Frans.

Condensatoren heb ik al enigszins gecontroleerd. Ook heb ik de extra weerstand van 50 Ohm, die nu loshangt rond de spanningskeuze, gebruikt. Zodat ik wat spanningsverlies opbouw, omdat de netspanning hier 244V is.

Omdat zowel KG, LG en MG het niet doen, moet er ergens in het AM circuit iets niet goed zitten. Wellicht kan ik die oscillator met een scope meten? (er staan geen scopebeelden in het schema). Ik begrijp dat de triode van B2 de oscillator is. Alhoewel in het blokschema B2 wordt aangemerkt als de MF versterker en AM mengtrap.. (of bedoelen ze met de mengtrap de oscillator?)

Er komt wel wat gepruttel uit de speaker als ik het volume flink openschroef. Het aanraken van de ferrietstaaf geeft ook 'geluiden'. Wellicht kan dat wat zeggen?

Verder doet het 'oog', de UM80 niks. Licht dus niet op.
Zowel bij AM als FM niet.
Zal vermoedelijk defect zijn (anders had hij het bij FM wel gedaan?)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op donderdag 30 mei 2024 00:21:52 schreef Bavelt:
[...]

Ik heb zo geen tweede portable hier liggen met AM. Die test kan ik dan even niet doen.

Dat is jammer want dit is de makkelijkste, simpelste en veiligste test.

De documentatie heb ik het origineel van, zij het in het Frans.
Condensatoren heb ik al enigszins gecontroleerd.

Wat is enigszins? Zijn nu wel of niet goed?
Condensatoren van deze leeftijd moet je altijd goed testen. Maar eigenlijk kun je er redelijk van uitgaan dat ze in ieder geval zeer slecht zijn of stuk. En daarom beter vervangen.

Ook heb ik de extra weerstand van 50 Ohm, die nu loshangt rond de spanningskeuze, gebruikt. Zodat ik wat spanningsverlies opbouw, omdat de netspanning hier 244V is.

Als de spanningen kloppen volgens die in het schema heb je hier goed aan gedaan.

Omdat zowel KG, LG en MG het niet doen, moet er ergens in het AM circuit iets niet goed zitten. Wellicht kan ik die oscillator met een scope meten? (er staan geen scopebeelden in het schema).

Er staan nooit scoop beelden in schema's van dit soort radio's. Meestal had men geen scoop en mat men dit soort dingen met signaal volgers o.i.d. Bovendien weet je al dat het signaal uit oscillator gewoon een sinus moet zijn.
Je kunt dit echter wel meten met je scoop als je scoop een meetingang een spanning van 400 volt kan verdragen en als je scoop een differential ingang heeft of je scoop staat los van het net en werkt op batterijen. Of je hebt je dut (die radio dus) via een scheidings trafo aangesloten.

Ik begrijp dat de triode van B2 de oscillator is. Alhoewel in het blokschema B2 wordt aangemerkt als de MF versterker en AM mengtrap.. (of bedoelen ze met de mengtrap de oscillator?)

Betere schematische tekening van de UCH80 buis.
Je ziet hier duidelijk dat het eigenlijk twee buizen zijn in 1 balon.

De B2 buis is een mengtrap een versterker trap en een oscillator. De oscillator wordt gevormd door het triode deel. (Aansluiting 8,9, en 7)
De hepthode zorgt voor het mengen van het signaal dat uit de antenne komt en het signaal dat van de oscillator komt. Het resultaat (de som en verschil frequenties van het oscillator en antenne signaal) wordt door het penthode deel van de hepthode versterkt. De anode van de hebthode gaat naar twee filters. Een FM middenfrequent filter van 10,7 MHz (S35,S36)en een HF midfrequent filter van 452 KHz (S33,S34) Als S35,S36 stuk is of de oscillator is stuk ga je niets horen. Als een van de schakelcontacten die in de verschillende filters vuil of defect is kan dit het probleem veroorzaken.
[/quote]

Er komt wel wat gepruttel uit de speaker als ik het volume flink openschroef. Het aanraken van de ferrietstaaf geeft ook 'geluiden'. Wellicht kan dat wat zeggen?

Nietheel veel Het betekend dat het meeste in de radio wel een beetje werkt.

Verder doet het 'oog', de UM80 niks. Licht dus niet op.
Zowel bij AM als FM niet.
Zal vermoedelijk defect zijn (anders had hij het bij FM wel gedaan?)

Kijk weerstand R57 eens na Grote kans dat de waarde sterk is gestkegen. Zeker als een een z.g. compound weerstand is. Als het allemaal compound weerstanden zijn moet je van allemaal even de weerstandswaarde meten. Vergeet ook niet om alle in nhet schema opgegeven weerstanden even te meten.

Arco

Special Member

Verder doet het 'oog', de UM80 niks. Licht dus niet op.

De anodeweerstand van 470k aan het oog is vaak kapot of enorm verlopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het oog helemaal niets doet, vermoed ik dat de anodespanning onvoldoende is.

Verder wil ik nog even sterk benadrukken dat je niet door moet gaan met meten voordat je de nodige condensatoren hebt vervangen:
- Ratelcondensator
- Gloeidraad ontkoppelcondensatoren (indien teer)
- Condensator van anode eindbuis naar massa.

Ga je toch door, dan ga je vroeger of later dingen kapot maken, en metingen doen die tóch weer opnieuw moeten omdat de condensator een spanning omlaag blijkt te trekken. Dat kan dus ook veroorzaken dat het oog niets doet.

Het spul in de toonregeling en schermroosterontkoppeling kan nog wel effe blijven zitten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Golden Member

Hi,

Misschien heb ik er overheen gelezen...
Maar dit is een "U" toestel, dus direct aan het lichtnet verbonden, dus extra gevaarlijk voor de gene met weinig kennis.

Bij het werken er aan is een scheidings transformator aan te bevelen!
Er mag zonder scheidingstrafo geen apparatuur worden aangesloten, daar deze dan onder spanning kan komen te staan.

De enige veilige aansluitingen zijn de luidspreker en de antenne ingangen, daar deze een zevendend zijn.

Met een multimeter is goed te meten in deze toestellen, maar hou er rekening mee dat het metalen chassis 230V kan zijn!
Vraag me maar niet waarom ik hier op hamer. :-)

Nou goed dan...
Ik heb toen ik klein was, vaak naast mijn vader gezeten die dit soort toestellen repareerde en menige vloek gehoord.
Later zelf ook een aantal keren schokken gehad waardoor mijn haar in de war zat. :-)

Als er op de FM voldoende geluid uit komt, dan is de kans groot dat de UCH81 gaar is en/of de schakelaar die de verschillende spoelen voor de oscilator vna de UCH81 omschakeld.
De tip met de extra radio is een veilige en goede manier om te zien of er leven in de oscilator sectie va nde UCH81 zit, dat is het triode deel van deze buis.
Dat is het rechtse deel waar (120V 3mA) bij staat.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bavelt

Golden Member

Even een paar dingen:

Veiligheid: ik gebruik bij toestellen waarvan het chassis aan het lichtnet hangt, altijd een scheidingstransformator. Het ding heeft een voldoende capaciteit.
Anders is het geen werken.

Ik had dus WEL een andere radiootje, mijn wekkerradio op het nachtkastje!
Helemaal niet aan gedacht. :)
Ik heb de proef op de som genomen en ik krijg dat ding inderdaad stil als ik het doe zoals beschreven. rond de 1000 Khz (is ca 300m, op de radio staan alleen meters en geen frequentie).
Dat zou dan inhouden dat de oscillator werkt, niet?
Wat zou dan de volgende logische stap zijn om te controleren?

Vwb het 'oog':
De anodeweerstand R57 meet 508 k; dus wel iets verlopen, maar minder dan 10%. De spanning (in het schema staat + maar niet welke), is vóór de weerstand, dus op anode (pin9) 233 V.
Ná de weerstand van 470K, dus op de andere anode(?) is de waarde 24V.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Er kunnen dan meerdere zaken aan de hand zijn. Het meest waarschijnlijke is ontregeling van de HF of MF kringen.

Controleer nauwgezet de MF filters op sporen van schroevendraaiers. Controleer ook de spoel op de ferrietantenne, als die van plek verschoven is klopt de boel ook niet meer.

Wat ik meestal doe, is een eigen gemoduleerd MF signaal losjes gekoppeld injecteren op de anode van de UCH. Daarmee controleer je in één klap alle MF kringen, versterkers en de detector. Daar heb je dus een meetzendertje voor nodig.

Heb je dan je gemoduleerde signaal door de speaker, dan weet je dat het in het HF deel zit. Dan moet je gaan kijken of je dat opnieuw af moet of kan regelen. Je kan dit ook testen door een metertje draad direct aan het rooster van de UCH te verbinden als antenne. Je moet dan in principe een paar sterke MG stations moeten kunnen horen, al wordt dat niet op volle sterkte en kan je veel bijgeluiden krijgen. Eventueel verstemde HF kringen hebben daar weinig invloed op.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Bavelt

Golden Member

Ik heb er even een draad van 2 meter aan gehangen. Je hoort das idd een hoop geruis en geknetter. Niet echt een zender.
De afstemcondensator reageert dan ook wel daarbij, maar bij het opendraaien (richting 500m) wordt het een stoorbrom (wellicht van e.e.a apparaat).
Zo heb ik de zonnepanelen-omvormer er vlak bij staan.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Controleer of de bedrading van de ferrietantennespoelen nog wel vast zitten.
Deze willen bij de soldeerlippen nog wel eens afbreken.
Ook omdat je wel ontvangst hebt,maar dan kun je de antennespoel niet
afstemmen,wat bij jou blijkbaar het geval is,omdat je wel storing ontvangt.
And

Bavelt

Golden Member

Daar had ik net toevallig even naar gekeken. Die zitten wel vast. Ik heb ze ook kunnen meten qua verbinding. Niets onderbroken.

Ik weet nog van vroeger dat als je voor de KG koos, je een hoop 'morse-achtige' geluiden hoorde.

Als ik nu voor AM kies (maakt niet uit welke band), dan is het een beetje 50Hz brom, net of de versterker los hangt.
Héél in de verte hoor ik wel iets van geknisper, maar dat kan ook komen door parasitaire werking. Als je je hand 'ergens' in de buurt van het chassis houdt, hoor je dat al.

Het zal geen toeval zijn dat KG-LG-MW niet werkt. Er moet iets in het AM-circuit zitten...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Heb je 'm al eens mee naar buiten genomen aan 'n lang verlengsnoer? Want naast een zonnepanelenomvormer zal een U-toestel op AM echt héél weinig ontvangen.

Je rept overigens geen woord over de condensatoren. Als je mengbuis te weinig prik krijgt door een lekke condensator gebeuren dit soort zaken ook.

Als het probleem niet te weinig spanning naar je mengbuis is, dan is het een ontstemde HF kring ergens. Meetzender en scope pakken en zien waar die kringen nog op resoneren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Kleine elcootje in de detector zal ook wel gaar zijn...
Kan ook aan de toetsen liggen, even wat 'pianospelen' erop verwijdert eventuele vuil van de contacten,
Schema in wat leesbaarder formaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Probeer ook eens of je de oscillator van de klokradio op deze kunt ontvangen.
Draadje aan de AM ant.aansluiting om het ant.draadje van de klokradio doen
en dan proberen of je dit osc.signaal kunt ontvangen.
Als je wel storing ontvangt hoef je het niet in het detectie circuit te zoeken.
Controleer ook de componenten en schakelfuncties die in de signaalweg van antenne naar het rooster van de buis liggen.
En meet bij FM de neg.stuurspanning op het rooster van de UM 80 plus de
andere spanningen op deze buis.Zijn ze in orde dan is de buis uitgeblust.
And

Op donderdag 30 mei 2024 17:56:25 schreef Batavia:
Probeer ook eens of je de oscillator van de klokradio op deze kunt ontvangen.
Draadje aan de AM ant.aansluiting om het ant.draadje van de klokradio doen
en dan proberen of je dit osc.signaal kunt ontvangen.
Als je wel storing ontvangt hoef je het niet in het detectie circuit te zoeken.

Al getest, oscillator werkt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Bavelt

Golden Member

Op donderdag 30 mei 2024 17:01:47 schreef Ledlover:
Heb je 'm al eens mee naar buiten genomen aan 'n lang verlengsnoer? Want naast een zonnepanelenomvormer zal een U-toestel op AM echt héél weinig ontvangen.

Je rept overigens geen woord over de condensatoren. Als je mengbuis te weinig prik krijgt door een lekke condensator gebeuren dit soort zaken ook.

Als het probleem niet te weinig spanning naar je mengbuis is, dan is het een ontstemde HF kring ergens. Meetzender en scope pakken en zien waar die kringen nog op resoneren.

Ik kan hem vanavond testen, dan is is de omvormer uit.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Op donderdag 30 mei 2024 17:01:47 schreef Ledlover:
Heb je 'm al eens mee naar buiten genomen aan 'n lang verlengsnoer? Want naast een zonnepanelenomvormer zal een U-toestel op AM echt héél weinig ontvangen.

Je rept overigens geen woord over de condensatoren. Als je mengbuis te weinig prik krijgt door een lekke condensator gebeuren dit soort zaken ook.

Als het probleem niet te weinig spanning naar je mengbuis is, dan is het een ontstemde HF kring ergens. Meetzender en scope pakken en zien waar die kringen nog op resoneren.

Meetzender heb ik helaas niet. Zou het een optie zijn om uit een oud transistor radiootje (kringloop) een gemoduleerd AM signaal op te pikken en ergens in dit circuit te droppen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Condensatoren getest (d.w.z. soms losknippen) en gemeten met een capaciteitsmeter. De waarden liggen allemaal binnen een marge van 10%.

De spanningen op de UCH81:
Pin 8 = 126V
Pin 6 = 196 V
Pin 1 = 110V

Voeding: C1 = 243V, C2 = 193 V

Deze liggen wat hoger dan in het schema, dat komt omdat mijn serieweerstand met het net (244V) iets te klein is. Ik heb nu 50 Ohm, zou eigenlijk 90 Ohm moeten zijn. Maar die heb ik even niet in 10W uitvoering.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op donderdag 30 mei 2024 18:37:00 schreef Bavelt:

Meetzender heb ik helaas niet. Zou het een optie zijn om uit een oud transistor radiootje (kringloop) een gemoduleerd AM signaal op te pikken en ergens in dit circuit te droppen?

Misschien is dit iets:

x

Op donderdag 30 mei 2024 18:40:48 schreef Bavelt:
Condensatoren getest (d.w.z. soms losknippen) en gemeten met een capaciteitsmeter. De waarden liggen allemaal binnen een marge van 10%.

Je hebt een lektester of megger nodig, geen capaciteitsmeter. Een capaciteitsmeter zegt helemaal niets over de lek-conditie van de teercondensatoren. Bij gebrek aan: gewoon niet nadenken en alle teercondensatoren vervangen. Waarom? Omdat dit: https://youtu.be/ots0PlFCpNM

Er is weliswaar een correlatie tussen opgelopen capaciteit en lek, maar een goede capaciteit is geen garantie voor een veilige condensator.

Ook bij alle veiligheidscondensatoren tussen de aanraakbare delen en de netspanning wil je nieuwe y2 condensatoren hebben.

Een lekweerstand van 10M is acceptabel in gelijkspanning-ontkoppeltoepassingen waarbij er ook nog een hoogohmige weerstand mee in serie staat. Maar zeker in die U'tjes ZAL de ratelcondensator er uitbranden omdat er wisselspanning over staat. Uitbranden of knallen, omdat er nagenoeg onbegrensde netspanning op staat.
Bij een koppelcondensator, ratelcondensator of eindbuis anode ontkoppelcondensator is geen enkele meetbare lek acceptabel.

Ik ben hier al sinds m'n 15e mee bezig en ik heb ook wel een paar teercondensatoren hier en daar nog in schakelingen zitten maar nooit op plekken waar wisselspanning er over staat.
Dat heeft me inmiddels 2x in m'n kont gebeten, omdat ik 2x een uitgefikte weerstand heb gehad omdat er in mijn bx925a 2x een teercondensator geheel spontaan in kortsluiting viel, na urenlang prima functioneren. Dat waren schermrooster ontkoppelcondensatoren.
Vooral leuk als dat 's avonds gebeurt vlak voordat je gaat slapen, en je kamer nog effe vol rook wordt gezet. Uiteraard was dat het geval want ik gebruikte 'm vooral 's avonds.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Ledl.als je mijn inzending waar je op reageert mets 'is al gecontroleerd '
nog eens wilt lezen,dan kan je zien wat ik bedoel.
Het tegenovergestelde .

Bavelt

Golden Member

Op donderdag 30 mei 2024 17:12:17 schreef Arco:
Kleine elcootje in de detector zal ook wel gaar zijn...
Kan ook aan de toetsen liggen, even wat 'pianospelen' erop verwijdert eventuele vuil van de contacten,
Schema in wat leesbaarder formaat...

[bijlage]

Wat apart.
Als ik dit schema bekijk vanuit deze post, dan is hij mooi scherp, ook na vergroten.

Ga ik hem downloaden (dat wordt een .png bestand) en hem bekijk met bv Irfanview, dan blijft er weinig meer over van de scherpte en is het wazig..

Hoe krijg ik dit nu goed?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Op donderdag 30 mei 2024 17:12:17 schreef Arco:
Kleine elcootje in de detector zal ook wel gaar zijn...
Kan ook aan de toetsen liggen, even wat 'pianospelen' erop verwijdert eventuele vuil van de contacten,
Schema in wat leesbaarder formaat...

[bijlage]

Kliene elcootje in detector is alleen voor FM