Doelstelling schema

Zelfstudie beginner: In studieboeken (Electric circuits-Nilsson) kom ik vaak het schema tegen met 2 loops en 1 wire (geel) tussen de loops. Nou denk ik dat er geen stroom loopt tussen de 2 loops omdat er geen return wire is? Wat is de zin van een dergelijke schakeling, komt dit in werkelijkheid voor en zo ja, waarom? Dank voor het antwoord!

Het enige nut dat ik zie in die verbinding is dat ze beide circuits op hetzelfde potentiaal willen houden.
In die verbinding kan inderdaad geen stroom lopen. In een leerboek lijkt me zo'n verbinding tamelijk nutteloos, het zijn twee circuits die je apart moet beschouwen, ze hebben geen enkele invloed op elkaar.
Wordt in het boek niet verteld wat de bedoeling is?

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 31 mei 2024 16:33:59 schreef Gerard-1:
Zelfstudie beginner: In studieboeken (Electric circuits-Nilsson) kom ik vaak het schema tegen met 2 loops en 1 wire (geel) tussen de loops.

Het enige wat ik me zo kan bedenken is dat het twee circuits zijn waar de massa/gnd van aan elkaar moet zitten.

Misschien een moderne manier van tekenen, ik zie het voor het eerst in ieder geval.

Lees dit eens door, wij tekenen zo in de elektrotechniek en elektronica.

https://www.circuitsonline.net/downloads/paneelbouw_in_de_praktijk.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Golden Member

Hoeveel Volt staat/valt er over de weerstanden,is dat de vraag?

Dit soort schemas is een "vervangingsschema" van een transistor of mosfet.

Omdat het onderhavige ding niet echt overeenkomt met een enkele transistor of mosfet kan dit schema tot doel hebben om jou te laten kennismaken met dit SOORT (vervangings) schemas, of is het van een complexer ding waar een paar meer dingen in zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

kom ik vaak het schema tegen met 2 loops en 1 wire (geel) tussen de loops.

Dat heet een vervangingsschema

En de verbinding tussen links en rechts is er wel.
Rechts staat dat de stroombron een stroom levert van Vx/100.
Links is Vx de spanning over de weerstand van 150 ohm.

Op vrijdag 31 mei 2024 16:55:10 schreef Hubie:
Hoeveel Volt staat/valt er over de weerstanden,is dat de vraag?

Ja klopt, maar dat is niet zo moeilijk.

Dank voor de reacties! Is duidelijk.

In dit model loopt er geen stroom van de ene sectie naar de andere, maar praktisch gezien is de gele verbinding de emitter, en je kan de tor niet in twee stukken knippen... vandaar de lijn.

Vx = 5V, Vx/100 is 50 mV mA. Moet je rekening houden met de inwendige weerstand van de 5V Vx?

dat doe je toch al automatisch, anders zou die 5V er niet zijn... voor de rest hoef je er in dit model geen rekening mee te houden.

douwebakker

Golden Member

Als dit de manier is om elektronica onder de knie te krijgen dan weet ik het ook niet meer.
Ik herinner me nog de lessen van vroeger bij Rens en Rens in 1966. De transistor werd daar behandeld als een box met 4 aansluitingen. Volgens mij noemde men het een vierpool.Ik weet niet precies meer of het H parameters waren of Y parameters maar dat heb ik toen ook nooit begrepen.
Later las ik in een boekje van Elektuur een andere veel gemakkelijke manier van berekenen en zo doe ik het nog altijd.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
benleentje

Golden Member

Vx = 5V, Vx/100 is 50 mV.

Volgens mij zou het schema rechts een stroombron moeten zijn en is het 5/100A = 50mA. 50mA door 300 ohm = 15V

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 1 juni 2024 02:19:37 (21%)

Op vrijdag 31 mei 2024 22:19:37 schreef douwebakker:
Als dit de manier is om elektronica onder de knie te krijgen dan weet ik het ook niet meer.

Intussen is het door de reacties voor mij ook duidelijk wat de bedoeling is.
In mijn eerste reactie vroeg ik ook of het boek er niet iets bij vertelde. Ik weet nu bijna zeker dat dat zo is, maar Gerard-1 heeft misschien alleen maar naar de plaatjes gekeken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Uit welke druk komt de vraag uit de startpost? Vo is 15 V trouwens.

Het boek zelf is er wel duidelijk over; er is zelfs een voorbeeldvraag precies daarover:

Antwoord a:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

ik denk dat ik te oud wordt voor deze soort vragen, idd, heb ik ook een vierpool geleerd

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vind het maar een raar vervangingsschema. Die stroombron rechts bestaat niet. Een transistor of een mosfet gaat nooit zomaar stroom leveren als er niet een externe energie-bron in het circuit zit.

douwebakker

Golden Member

Op zaterdag 1 juni 2024 13:41:38 schreef deKees:
Ik vind het maar een raar vervangingsschema. Die stroombron rechts bestaat niet. Een transistor of een mosfet gaat nooit zomaar stroom leveren als er net een externe energie-bron in het circuit zit.

ik ben het helemaal met je eens.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Op zaterdag 1 juni 2024 13:41:38 schreef deKees:
Ik vind het maar een raar vervangingsschema. Die stroombron rechts bestaat niet. Een transistor of een mosfet gaat nooit zomaar stroom leveren als er net een externe energie-bron in het circuit zit.

Helemaal niet raar. Het is een vervangschema van een transistor dat het mogelijk maakt om er mee te kunnen rekenen. Behalve de (gele)draad is er overigens nog een tweede (logische) verbinding. De stroom in het tweede circuit is direct afhankelijk van de spanning over de 150 Ohm weerstand in het eerste circuit.

Bovendien is de schakeling helemaal niet compleet. Deze schakeling stelt een losse niet aangesloten transistor voor. En een losse niet aangesloten transistor kan nooit werken omdat er gewoon geen draden op zijn aangesloten.

Nogmaals de rare transistor:

Hieronder een schema van een transistor die wel is aangesloten. Ook wel vierpool genoemd:

Op zaterdag 1 juni 2024 10:30:40 schreef KlaasZ:
[...]Intussen is het door de reacties voor mij ook duidelijk wat de bedoeling is.
In mijn eerste reactie vroeg ik ook of het boek er niet iets bij vertelde. Ik weet nu bijna zeker dat dat zo is, maar Gerard-1 heeft misschien alleen maar naar de plaatjes gekeken.

Nee, ik lees ook de tekst. Misschien zoeken we er teveel achter, dit is pas hfst 2 van het boek, transistors ed. zijn nog helemaal niet behandeld. Het antwoord is niet moeilijk, alleen dat malle draadje begreep ik niet. Dit is de complete opgave:

Op zaterdag 1 juni 2024 12:48:29 schreef Frederick E. Terman:
Uit welke druk komt de vraag uit de startpost? Vo is 15 V trouwens.

Het boek zelf is er wel duidelijk over; er is zelfs een voorbeeldvraag precies daarover:
[bijlage]
Antwoord a:
[bijlage]

12th edition. Deze staat naast mijn opgave, dat I=0 begrijp ik wel, het ging mij om de ratio achter de verbindingsdraad.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, bladzijde 48. Ik keek er straal overheen. :)

Nu ja, die doorverbinding zal inmiddels wel duidelijk zijn uit de antwoorden hierboven.
In veel situaties zijn delen van de schakeling nu eenmaal zo doorverbonden - meestal door een gemeenschappelijke referentie, 'ground', of anders doordat het in het ding in kwestie - een transistor bijvoorbeeld - constructief zo zit.

e: In vraagstukken wordt niet altijd alles weggelaten wat 'niets doet'. Dat zou bijna voorzeggen worden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org