voor een schoolproject ben ik zelf een dynamo aan het maken.
Ik zou eerder verwachten dat u een alternator bouwt, dat lijkt me mechanisch gezien een stuk simpeler dan een dynamo.
Op basis van de beperkte informatie die u geeft kan er alleen maar algemene informatie worden gegeven.
Vuistregel: reken met een stroomdichtheid voor de koperdraad van ca. 3-4 A/mm², afhankelijk van hoe goed de spoel zijn warmte kwijt kan en de isolatieklasse van de wikkeldraad. Goed gekoeld, reken dan met 4A/mm², ingegoten in epoxy o.i.d., reken dan met 3A/mm²
Je hebt een bepaalde wikkelruimte tot je beschikking, stel 30mm² doorsnede. Stel je gebruikt draad van 1 mm², dan zou je max. 30 windingen kwijt kunnen, maar vanwege niet optimale vullingsgraad vanwege rondheid draad, vermenigvuldig je dit met ca. 0.7 dus 30x0.7= 21 wikkelingen.
En dan kijken of je genoeg spanning krijgt (#wikkelingen * V/wikkeling) voor de beoogde toepassing.
Het is jongleren met 5-6 variabelen (vermogen, spanning, stroom, wikkelruimte/grootte van de generator, indien meer fases: keuze ster/driehoek, kiezen voor vierkante i.p.v. ronde draad, etc.) om tot een acceptabel compromis te komen. Te weinig spanning? Dan meer wikkelingen leggen, dus dunnere draad gebruiken (ten koste van de haalbare stroom), of de wikkelruimte vergroten en meer windingen bij gelijkblijvende draaddiameter gebruiken.
Dat is de essentie. Optimaliseren is de werkelijke uitdaging, maar als je niet het onderste uit de kan (generator) wil halen valt het wel mee.
te dun is kunnen er veel verliezen ontstaan door warmte (en smelt de draad misschien zelfs)
Als de spoelen hun warmte onvoldoende kwijt kunnen zal de temperatuur ervan stijgen. Bij te hoge temperatuur (afhankelijk van de isolatieklasse van de draad heeft de laklaag een maximale temperatuur die ze aankan) zal de laklaag/isolatie verbranden en kortsluiting in de spoel ontstaan. Echter, de koperdraad zal niet gauw smelten (of je moet wel heel veel vermogen tot je beschikking hebben...)
[Bericht gewijzigd door
nonius
op donderdag 27 juni 2024 16:35:48
(14%)