Voeding maken 24V

Ik ben voor mijn studie bezig met het maken van een voeding die van 230 V naar 24 V gaat. Ik heb tot nu toe een werkende voeding, het probleem dat ik alleen heb is dat het voltage dat er uit komt 4 V lager is dan het zou horen te zijn. De onderdelen die ik gebruik zijn:
- Transformator met twee 12 V uitgangen (heb ik samen gevoegd om tot 24 V te komen)
- Diodebrug (B40 C7000-4000)
- Transistor (L7824CP)
- Condensator (WMA 0,33)

Ik weet dat ik met mijn opstelling niet de volle 24 V zal gaan krijgen, maar dat hoeft ook niet. Het is nu gewoon het probleem dat ik een te groot verlies heb. Het maximale verlies dat ik zou willen hebben is 1,4 V. Namelijk het voltage dat je verlies in de diodebrug.

Weet iemand wat ik zou kunnen veranderen om dit te kunnen berijken?

P.S. In de bijlage heb ik een foto staan van mijn voeding. Je ziet een 2e opstelling daar achter, die is voor 12 V en werkt prima. Het gaat om de opstelling zonder ELCO.

Groeten Yannick

Je begint met 24V wisselspanning. Na gelijkrichten het bufferen is dat niet 24V gelijkspanning, maar iets anders. Kun je uitzoeken hoeveel dat theoretisch zou moeten zijn, en hoeveel je daadwerkelijk over de condensator meet?

Wat is het nut van die condensator, en wat bepaald hoe groot die zou moeten zijn? Is dat de enige condensator die je nodig hebt in je circuit?

De L7824CP is geen transistor, zoek daar eens een datasheet van op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Paulinha_B

Honourable Member

Misschien ook eens nadenken over de gewenste (maximale) stroomsterkte? En hoeveel warmte er gaat geproduceerd worden? Er zijn koellichaampjes, goed zo, maar zijn ze afdoende?

Overigens denk ik dat ook in het 24V-gedeelte echt wel een elco nodig is, om tot goede resultaten te komen.

De foto zegt ook niet veel. Laat eens het schema zien.

Op maandag 1 juli 2024 11:14:22 schreef Yannick Huydts:

P.S. In de bijlage heb ik een foto staan van mijn voeding. Je ziet een 2e opstelling daar achter, die is voor 12 V en werkt prima. Het gaat om de opstelling zonder ELCO.

Groeten Yannick

er zit geen afvlakcondensator na de diodebrug? dan ga je idd ver van de beoogde 24 volt blijven.

douwebakker

Golden Member

De andere kant (die met elco) meet zeker wel goed.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Thevel

Golden Member

Op bovenstaand plaatje zie je dat er op de in en uitgang kleine condensators geplaatst moeten worden, zonder deze condensators kan de boel gaan oscilleren en klopt de uitgangsspanning niet.
De condensators moeten met zo kort mogelijke verbinding met de L7824 verbonden worden.

Zou het echt niet handiger zijn om ook een schema van je "werkende voeding" te posten?

KGE

Golden Member

Zonder elco aan de ingang gaat dat niet werken. De 7824 moet dan 100 keer per seconde van de actuele spanning 24 Volt aan de uitgang zien te maken.. Waarom heb je wel een elco gebruikt in de 12V kant ?

Op maandag 1 juli 2024 13:02:28 schreef KGE:
... De 7824 moet dan 100 keer per seconde van de actuele spanning 24 Volt aan de uitgang zien te maken...

En dat kan die 7824 helemaal niet. Die 7824 kan knijpen als de spanning aan de ingang hoger is dan 24 volt. Maar hij kan niet aanvullen als de spanning lager is dan 24 volt. En zolang je geen elco gebruikt, gaat de spanning aan de ingang zo'n 70% van de tijd lager zijn dan 24 volt.
Pak voor de lol eens een scope en ga kijken hoe de in- en uigangsspanning er uit zien

Het maximale verlies dat ik zou willen hebben is 1,4 V. Namelijk het voltage dat je verlies in de diodebrug.

Los van alle andere opmerkingen die er reeds gemaakt zijn, het verlies gaat sowieso meer zijn dan de 1.4V in de diodebrug: ook de LM78xx spanningsregelaars hebben een niet-verwaarloosbare spanningsval. Voor de 7824 is de drop-out voltage 2V bij een stroom van 1A. Met minder spanningsverschil tussen input en output kan hij de belasting niet meer goed blijven reguleren op 24V.

Dus je gaat minimaal 1.4+2.0 = 3.4 V verlies hebben.

Edit: en als dat verlies werkelijk de belangrijkste factor is voor u dan kunt u beter kiezen voor een low-drop (LD) spanningsregelaar i.p.v. een standaard 78xx, en Schottky-diodes in de gelijkrichter (0.3V drop i.p.v. .7V-1.0V voor Silicium)

set SCE to AUX.
Lambiek

Special Member

Op maandag 1 juli 2024 11:14:22 schreef Yannick Huydts:
Ik ben voor mijn studie bezig met het maken van een voeding die van 230 V naar 24 V gaat. Ik heb tot nu toe een werkende voeding, het probleem dat ik alleen heb is dat het voltage dat er uit komt 4 V lager is dan het zou horen te zijn.

Je foto is niet echt duidelijk, maar ik kan wel zien dat er verschillende componenten ontbreken.

Heb je de datasheet van de desbetreffende spanningsregelaars erbij gehad? Of heb je die überhaupt wel doorgelezen?

- Condensator (WMA 0,33)

Weet je waar een condensator voor dient?

Ik weet dat ik met mijn opstelling niet de volle 24 V zal gaan krijgen, maar dat hoeft ook niet.

En waarom denk je dat? Als je het goed opbouwt komt er wel degelijk 24VDC uit.

Weet iemand wat ik zou kunnen veranderen om dit te kunnen berijken?

Ja. Maar denk daar zelf eens over na, hoe zou je dat kunnen veranderen dat het wel werkt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Paulinha_B

Honourable Member

Ik vrees dat we de topicstarter nogal aan het overbelasten zijn met veel reacties, die elkaar dan nog grotendeels overlappen. Het lijkt me bv. dat de (correcte!) suggestie voor low-dropregelaar en Schottkydiodes de topicstarter stevig boven het petje gaat, en dus enkel verwarring brengt.

Wel wil ik deze vraag nog toevoegen: welke studierichting, en welk jaar?

En inderdaad, graag een getekend schema - het kan met de PC, maar een foto van een kribbel kan ook al heel wat zeggen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op maandag 1 juli 2024 14:30:28 (41%)

Op maandag 1 juli 2024 11:58:25 schreef Thevel:
[bijlage]
Op bovenstaand plaatje zie je dat er op de in en uitgang kleine condensators geplaatst moeten worden, zonder deze condensators kan de boel gaan oscilleren en klopt de uitgangsspanning niet.
De condensators moeten met zo kort mogelijke verbinding met de L7824 verbonden worden.

Wat zou dan een goede grote zijn voor de condensator voor de L7824? Ik ben erg blij met dit antwoord, ik zal ook kijken of ik mijn schema kan vinden, dat zal ook zeker helpen.

Of je het schema kan vinden? Dat heb je toch doorlopend bij de hand als je de schakeling opbouwt?

Paulinha_B

Honourable Member

Dimensionering van de elco: een oude vuistregel is 2200 uF per ampere, maar dat is ruim te interpreteren. Toch: hoe meer stroom, hoe groter elco. Ook al daarom vroeg ik om de te leveren stroom. Het zou fijn zijn als er antwoorden kwamen op gestelde vragen.

benleentje

Golden Member

Op maandag 1 juli 2024 16:05:38 schreef Yannick Huydts:
[...]

Wat zou dan een goede grote zijn voor de condensator voor de L7824?

De 7824 word door heel veel verschillende fabrikanten geproduceerd en elke fabrikant heeft dan ook zijn eigen datasheet waarin de condensator word vermeld en hoe groot die moet zijn.
Ik zou zeggen zoek de datasheet eens op en kijk er eens in. Je hoeft dan niet alles te lezen of te begrijpen maar zoek dan wel even naar het principe schema waarin dan de meest ideale condensatoren in staan.

Het gaat hier wel om 2 verschillende condensators.

• Een elco als buffercondensator na de gelijkrichter
  • En een klein condensatortje direct op de ingang van de regelaar om oscilleren te voorkomen.
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Het zal je nog tegenvallen wat ze tegenwoordig als basis mee krijgen.
Leren vanaf een webpagina met een hele beknopte uitleg.
Het is bedroevend gesteld met het onderwijs.

Ja formules kennen ze maar een beetje praktijk.