Elektrische driewieler valt uit bij vol gas

Voor school ben ik bezig met het maken van een elektrische driewieler. De motor wordt gestuurd door een motorcontroller die weer vastzit aan 2 accu's van 12 volt. Er zit een potmeter direct aan de motorcontroller.

Alleen heb ik de volgende storing. Bij rustig gas geven gaat alles goed. Als ik dan vol gas geef dan valt mijn plc uit door een te hoge piekspanning bij de motor denk ik. Ik heb al nieuwe motor geprobeert en de accu's zitten vol. Ook heb ik een condensator en diode voor de plc. Alsnog valt hij uit

Iemand die misschien een idee heeft?

Bij volgas zakt de spanning ergens in, en daardoor valt ofwel de aansturing ofwel de accuprotectie uit.

Gebruik een snelle multimeter om te kijken wat de spanningen doen bij volgas.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heb je op de plc de spanning al gemeten kan zomaar zijn dat die bij plotseling vollast van de motor even inkakt.
Ledlover was net 4 sec. sneller. :-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 4 juli 2024 10:29:10 (15%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

en wat gebeurd er als je de plc een andere voeding geeft dan de accu's van de motor?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ben er al achter gekomen. Heb accu's al 3x verandert maar ben bij leverancier geweest en heb nieuwe accu's gekregen nu werkt alles perfect