FAQ

Paulinha_B

Honourable Member

Lieve moderators,
Sta me toe voorzichtig reserve te uiten bij volgende zin uit onze FAQ:

Voordat je een nieuw topic plaatst wordt er van je verwacht dat je zelf naar het antwoord hebt gezocht met behulp van de zoekmachine en Google.

Ten gronde is dat natuurlijk perfect okee; maar het doet wel uitschijnen dat G de enige externe zoekmachine zou zijn, dat is nochtans allesbehalve het geval. Bovendien zijn er tegen deze G bezwaren gaande, aangaande hun ethische en commerciele praktijken.

Mag ik daarom voorstellen te herwoorden in de zin van
"... met behulp van onze eigen interne zoekmachine, of externe zoals startpage, google, of andere"

Dank voor overweging!

maartenbakker

Golden Member

Of wellicht "de zoekfunctie van het forum en/of een externe zoekmachine"?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op maandag 22 juli 2024 23:19:43 schreef maartenbakker:
Of wellicht "de zoekfunctie van het forum en/of een externe zoekmachine"?

Of een externe zoekmachine over het forum :+

Google search:
site:circuitsonline.net transistor

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Gaan we straks ook nog vallen over het feit dat de gebruiker met "je" wordt aangesproken? Of over het woord "reply's", terwijl dat "replies" moet zijn, of nog beter gewoon het Nederlandse "antwoord"?

Als dit is waar je je druk over gaat maken heb je blijkbaar echt niets beters meer te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Nouja, als forumbeheerder van 2 andere fora weet ik dat dit dus wel dingen zijn waar je zo nu en dan even naar moet kijken, zeker als een gebruiker erover begint en hij potentieel een punt heeft. Het hoort ook bij meegaan met je tijd en de juiste sfeer scheppen.

En inderdaad, met een externe zoekmachine vind ik zo nu en dan ook forumresultaten. Kan in specifieke gevallen ook wel eens handig zijn om gericht mee te werken hoewel de eigen zoekfunctie hier best goed werkt (de gruwelijkste zoekfunctie die ik van elders ken gebruikt een of andere Google-plugin om zelf binnen een forum te zoeken, wat een tinnef is dat).

Overigens is de doelgroep hier wel "je". Op het transistorforum had de vorige beheerder overal de pregnante vorm "jij" gebruikt, ik denk gewoon omdat dat zijn schrijfstijl was. Dat was een van de eerste niet-technische aanpassingen die ik doorgevoerd heb want dat klinkt zeker in forumregels veel te beschuldigend (ja, over dat soort nuances gaat het dus). Op een forum voor ouder spul zou je ook "u" kunnen gebruiken hoewel dat in de omgang tussen gelijkgestemden ook steeds minder gebruikelijk wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat mensen G willen vermijden vanwege de onophoudelijke drang van G om zoveel mogelijk data van je te verzamelen.
G is zelfs in staat om je locatie (op straat nauwkeurigheid of misschien zelfs nog nauwkeuriger) te achterhalen door je internet routing gegevens te verzamelen en er de locatie uit te berekenen. G verzameld meer van je dan je denkt, sommige mensen willen dit soort praktijken niet of hebben daar moeite mee en mijden G daarom liever en anderen maakt het niet uit. Het is ieder zijn of haar keuze hierin.

Tsja. Zelf gebruik ik sowieso altijd de term 'zoekmachine', ik vind dat zuiverder en om een punt te maken dat 'G' niet de enige zoekmachine is (ik behoor trouwens tot de groep die het eerst heeft moeten stellen met Webcrawler, Altavista, Lycos, etc., en voor wie G eind jaren '90 een regelrechte openbaring was: vinden, i.p.v. zoeken, dankzij G! Klinkt misschien raar maar ik kan me de allereerste keer dat ik G gebruikte, op aanraden van een mede-student, nog goed herinneren.)

Maar voor velen is 'G' synoniem voor 'zoekmachine'. Een beetje zoals menigeen 'aspirientje' zegt terwijl hij 'pijnstiller' bedoelt. Zelf hecht ik er waarde aan om me correct en zo precies mogelijk uit te drukken, en waardeer het als anderen dat ook doen, maar het gebruik van het woord 'G' voor 'zoekmachine' is wel heel erg breed ingeburgerd. Desalniettemin, het is zuiverder om van 'zoekmachine' te spreken. En welke zoekmachine de gebruiker dan uiteindelijk kiest moet de gebruiker zelf maar uitmaken. (voor 95% zal het toch wel G blijven, alhoewel, de subpopulatie op dit forum is waarschijnlijk niet erg representatief voor de rest van de samenleving).

set SCE to AUX.
maartenbakker

Golden Member

Google was inderdaad revolutionair, ik ontdekte het ook in mijn studententijd. Later verzuurden ze, ongeveer toen ze 'not evil' uit hun motto haalden met duidelijke implicatie.

Paulinha_B

Honourable Member

Als dit is waar je je druk over gaat maken heb je blijkbaar echt niets beters meer te doen.

Nee ik maak me niet druk, ik uit voorzichtig een beperkte reserve.
Ja ik heb tijd, daarvoor ben ik toch gepensioneerd zeker? En ik maak lekker zelf uit hoe ik die tijd invul.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik ben vaak zelf te breedsprakig, maar schrijven is schrappen, dus ik zou suggereren:

Voordat je een nieuw topic plaatst wordt er van je verwacht dat je zelf naar het antwoord hebt gezocht.

Is misschien ook een aardige? Mag iedereen zelf uitzoeken hoe ‘ie wil zoeken.
(Vraag het een kennis, kijk in de bibliotheek, doe een paar ademhalingsoefeningen en ga in je eigen geest op zoek naar de waarheid over defecte keukenapparatuur…)

Gezocht’ kan dan eventueel een link zijn naar de interne forum-zoekmachine.

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
maartenbakker

Golden Member

Mooie oplossing. Less = more.

Hoewel, mensen die een hint nodig hebben om te gaan zoeken, bedenken misschien ook niet waar ze kunnen zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 juli 2024 13:27:35 (66%)

bprosman

Golden Member

Op maandag 22 juli 2024 23:42:49 schreef SparkyGSX:
Gaan we straks ook nog vallen over het feit dat de gebruiker met "je" wordt aangesproken? Of over het woord "reply's", terwijl dat "replies" moet zijn, of nog beter gewoon het Nederlandse "antwoord"?

Er over vallen ga ik pas doen als ze net als Ikea mij aan gaan spreken met "Hey!!" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Wat dat betreft is Engels meer neutraal: daar kun je zelf bepalen wat 'you' betekent... ;) (je, jij, U, jullie,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paulinha_B

Honourable Member

En dat vind ik dan weer een inkrimping van de ruimte tot nuancering. Maarre, iemand heeft eens gesteld dat het hier geen taalforum is...

revado

Honourable Member

Ik snap de discussie en wat mij betreft is wat @Lucky Luke voorstelt prima.
Daar heb ik nog een aanvulling op.
Het lijkt vaak alsof wij een forum zijn met louter kristallen bollen bezitters...
" bijgaand een foto van een print, wat is daar stuk" of "welke condensator moet hier in"

Misschien bij een post starten niet alleen naar de FAQ verwijzen maar een kort regeltje meteen in zicht met "zoek eerst zelf... en geef duidelijke info"?
Ik denk dat de meeste nieuwe posters de FAQ helemaal niet lezen,

Op veel fora zijn de gebruikers te LUI om zelf eens te zoeken, terwijl je dat in een seconde in Google hebt gevonden. Ze willen en verwachten een kant en klaar antwoord voor hun neus gepresenteerd, voor hun persoonlijk. Zijzelf doen geen enkele moeite...

Dan antwoord ik meestal met; https://letmegooglethat.com/

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dan antwoord ik meestal met; https://letmegooglethat.com/

Zo'n antwoord gaf ik ook wel eens in mijn jongere jaren. Tegenwoordig stel ik liever vragen, of doe ik suggesties. "Misschien eens.... [dit of dat doen]".

In het topic waar het hier impliciet om gaat ('Rasbarrie') werd, na de openingspost, gelijk door 2 respondenten op subtiele en beleefde wijze gevraagd/gesuggereerd om meer info te geven. De respons van OP hierop was behoorlijk kort en bot. Daarna volgden meer verzoeken om informatie waar ook geen gehoor aan werd gegeven.

Ik heb niet de illusie dat dergelijke OP's de FAQ lezen.

Enfin. Graag of niet. Sommigen willen blijkbaar niet geholpen worden. Even goede vrienden.

"you can lead a horse to water but you can't make him drink".

set SCE to AUX.
Paulinha_B

Honourable Member

Er over vallen ga ik pas doen als ze net als Ikea mij aan gaan spreken met "Hey!!"

Dat is om zich als Skandinavisch voor te doen. Commerciele smoelentrekkerij, natuurlijk, maar er zit tenminste een verhaal achter, hoe zwak ook. Erger vind ik het om met "Hi" te worden aangesproken, vooral dan vanwege lieden - ook niet-US'anen - die denken met hun tijd mee te gaan door ome Sam achterna te wauwelen.

maartenbakker

Golden Member

Dat is een nuance die makkelijk verloren gaat. In IKEA zeggen ze inderdaad geen hey! maar hej!

(en geen houdoe bij het afscheid maar klinkt als hejdo - ik denk eigenlijk dat dat alweer een brug te ver voor ze was en dat ze dat niet doen)

Hi + voornaam is tegenwoordig inderdaad vrij gebruikelijk in wat informelere zakelijke correspondentie. Dear is daar eigenlijk beter.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 juli 2024 00:51:52 (22%)