onderwaterpomp met een regensensor

Beste leden,

Kan iemand mij helpen met het aanvullen van deze schema met een regensensor.

vriendelijk bedankt!

mel

Golden Member

Wat heb je zelf al uitgevogeld? Heb je nagedacht hoe de schakeling zou moeten werken?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De sensor moet regendruppels omzetten in elektrische signaal die vervolgens de verbreekcontact aanspreekt. Zou ik in dit geval een lichtschakelaar met breekcontact kunnen toepassen? (zie bijlage)

Er is veel informatie op het web, maar heb moeite om de in de juiste richting te zoeken. Kun je mij wegwijs maken?

Even los van de elektrische schakeling.
Hoe denk je dat dit moet gaan werken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het regent moet dan de pomp aan of uit?
Heeft de regensensor een kontakt dat spanningsvrij schakelt?
Is het kontakt dan open of gesloten bij regen?
Op welke spanning werkt de regensensor?

Moet de pomp vanzelf aan en uit door de regensensor?
Of moet de pomp Aan met een drukknop en het moet dan ook regenen (of juist droog zijn)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

niet eigenlijk als ik even mijn logica ga gebruiken.

hi Toeternietoe,

het contact moet verbreken bij regen
De regensensor moet werken op 230V
De pomp moet vanzelf uit gaan wanneer het regent.

kortweg dit is mijn opdracht:

Bij het huis is een vrij groot akkerland dat bij droogte besproeid wordt met grondwater dat gewonnen wordt met een onderwaterpomp die een krachtvoeding nodig heeft. Verder is bekend dat het opgenomen vermogen van de pomp 5 kW is en de cos phi is 0,80. De pomp moet uitschakelen als de regensensor regenval signaleert.

De onderwaterpomp kan DOL (Direct Online) geschakeld worden. Hij wordt bediend met een aan- en een uitdrukknop die gemonteerd worden in een kunststof montagekastje in de werkplaats. In het montagekastje wordt ook de magneetschakelaar aangebracht en de thermische beveiliging van de pomp. Ook is er een handbediende hoofdschakelaar geplaatst die de voeding compleet kan uitschakelen. Het kastje wordt gevoed door de krachtaansluiting in de werkplaats.

- Teken het hoofdstroomschema van de pompschakeling in het montagekastje.
Bepaal daarbij de instelling van de thermische beveiliging in A.

- Teken het stuurstroomschema van de pompschakeling. Gebruik daarbij de losse tekenwijze. Gebruik indien nodig een of meer hulprelais.

Arco

Special Member

Kijk eens naar de regensensor in een auto, die werkt met IR licht.
Zonder regen is er reflectie, mét regen is er refractie van het IR licht...
https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Auto-elektra-en-elektronic…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com