Afbeeldingen van internet halen wordt steeds moeilijker

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op zondag 4 augustus 2024 22:34:06 schreef benleentje:
[...]Nee gewoon omdat ik het teveel werk vind.
[...]Maar als het dus niet makkelijk kan dan houd het voor mij op.

Zoals hierboven al iemand schrijft (als je windows gebruikt) greenshot. Dan kun je het direct opslaan en posten, zonder tussenstappen.

Ik had ook geen weet van al die regelgeving.
[...]Maar je mag de afbeelding dan wel downloaden en weer uploaden. Je vind toch nier raar dat ik dat maar raar vind ;).
OF is dat gewoon zo omdat hotlinking veel data verkeer kost?

Of je dat mag uploaden is een ander, je verstookt op die manier inderdaad geen bandbreedte van iemand anders.

Op zondag 4 augustus 2024 22:20:49 schreef maartenbakker:
Ook niet hotlinken als het van je eigen domein komt. Die plaatjes verdwijnen vroeg of laat, zelfs al had je je voorgenomen van niet. Gewoon op het forum uploaden is altijd het bedrijfszekerste.

Dat is uiteraard altijd de beste optie, dan heb je in ieder geval de garantie dat het even lang online staat als co bestaat.

Arco

Special Member

Iets wat je op het internet zet, is daar meestal definitief, dat moet je gewoon vooraf goed beseffen. (en niet later tot inkeer komen)
'Privacy' is nu eenmaal een onbekend iets op het internet, wil je iets 'geheim' houden, plaats het dan niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op zondag 4 augustus 2024 23:00:26 schreef benleentje:
Jammer dat het dan weer met zo een opmerking moet.

Ik vind dit een heel normale opmerking hoor, je begint zelf over dat je een plaatje copieren teveel werk vindt toch.

IK zit heel erg beperkt in mijn energie door oa long covid en een autistische burnout. Op zich gaat een verhaal typen me nog goed af maar complexere dingen kosten me heel erg veel energie.

Dat kunnen wij ook niet ruiken, maar goed nu weten we dat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In windows
Druk op de Windows-logotoets+Shift+S. Het bureaublad wordt donkerder, zodat u een gebied voor uw schermopname kunt selecteren.
Dan staat de selectie op het klembord,rechts klikken dan plakken.

RAAF12

Golden Member

Dat werkt ook met de enkele PrtScn toets aanslag in Windows 11, dan wordt het beeld donkerder-selecteren en wordt opgeslagen én op het klembord gezet.

Minimaal muis/toets drukkerij.

Een keer keyboard toets indrukken
Kader met muis trekken
CO upload knop drukken en afbeelding kiezen

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 4 augustus 2024 23:39:03 (21%)

Windows heeft toch gewoon zijn eigen knipprogramma? Onderdeel van bureau accessoires. Gewoon het icoontje naar je taakbalk transplanteren en je hebt het altijd bij de hand.
Maakt gewoon een screen shot van je plaatje (zonder je bureaublad dus).
Enige nadeel is dat de resolutie die van je beeldscherm is.
Dan kan je het knipsel niet vergroten. CorelDraw heeft ook zijn eigen knipprogramma (Corel Capture).

Verder kan InfranVieuw gewoon .webp files lezen en dan als jpeg opslaan.
Ik heb een aparte map om die files op te slaan en daar gooi ik af en toe de 'rommel' vanaf. Niet steeds direct na gebruik, maar zeker iedere maand. Zoveel moeite is dat niet. Je bewaart toch ook niet alle e-mails? Dat hoort gewoon bij computeronderhoud!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco

Special Member

In Windows kun je met [Alt] + [PrtSc] een screendump van een enkel window maken. (het window wat op dat moment actief is)
Met paint is die eventueel simpel op te slaan of te wijzigen. (inladen met Ctrl-V)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, met het Windows Knipprogramma (of dat van CorelDraw) doe je dat nog eenvoudiger en heb je niet een kopie van je window of zelfs je hele bureaublad. Je kunt gewoon een deel van een foto uitsnijden en die dan opslaan.
Wel even het icoontje in je taakbalk plakken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb het zo geregeld, ik bedoel snel.

Als screenshot programma gebruik ik "Screenshot Captor" dat is zeer uitgebreid, maar dat gebruik ik niet. ;)
De interface van dat programma zie ik echter nooi, ik heb de "Printscreen" knop aan Screenshot Captor gekoppeld.
Druk ik op deze printscreen knop dan kijg ik direct het selectie kruisje en trek in mijn kader dat ik wil, met de linker muistoets ingedrukt.

Laat ik de linker muistoets los, dan wordt het gekozen kader(selectie) direct in Irfanview geplaatst voor de verdere bewerking,
zoals tekst er bij plaatsen en b.v. de grote aanpassen, groen randje er omheen enz.
Irfanview laat zich verder met de toetsen besturen en is daardoor zeer snel in gebruik.

Zonder deze comby van programa's zou ik veel minder plaatjes en topics kunnen maken.
Deze werkwijze is zeer snel en confortabel, je zal Screenshot Captor wel even moeten instellen om het zo te laten samen werken met Irfanview.
Ook het maken van screenshots van de virtuele machines gaat daarmee goed,(Ik zit hier achter vier beeldschermen) houd de cursor binnen het domain van de Host en druk op de Print Screen toets en
nu kan je van je virtuele machine gewoon screenshots maken vanuit je host machine, kind kan de was doen. :-)

Zoek op de webpagina die je wilt "stelen" de goede grote van je plaatje/pagina uit door de linker control toets ingedrukt te houden en draai rustig aan je scroll wieltje van je muis.
Nu vergroot of verkleint je web pagina, kies wat het er het beste uitziet, meestal is dat als het wat groter wordt ingesteld.

Maak je screenshot, is je plaatje te groot, verklein het met Irfanview, die doet dat heel netjes als je het goed hebt insteld.
Wat ik zeg, eenmaal ingesteld is Screenshot Captor en Irfanview geweldig.

De directe methode die benleentje aangeeft gebruik ik bijna nooit meer, dit omdat zoals hij het al aangeeft, het steeds lastiger wordt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Het maken van screenshots zoals hierboven meerdere malen voorgesteld, heeft ook een nadeel. Je resolutie wordt automatisch gereduceerd tot hoe de foto op het scherm werd getoond tijdens het schieten. Door de latere lezer inzoomen op details is er niet meer bij.

Bij foto's van bijvoorbeeld marktplaats is de enige manier die altijd een werkbaar resultaat geeft, ze te openen en op te slaan middels de inspectietool.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor moeilijke foto's (bijvoorbeeld met dat javascript eromheen zodat je door diverse foto's kan klikken en inzoomen) doe ik in firefox meestal rechts klikken en dan "open afbeelding in nieuwe tab".

Een andere truuk is op F12 drukken en dan via de 'inspector' of iets het plaatje en te bijbehorende URL op te zoeken.

De CO afbeeldingen kijker is soms een beetje nukkig, ik dacht op mijn telefoon, 'nieuwe tab' werkt dan wel goed om in te zoomen e.d.

Voor de screenshot liefhebbers (ja inderdaad lagere resolutie in sommige gevallen, maar dat kan ook een plus zijn).

Ik ben erg te spreken over shareX, met name omdat je in minimaal aantal klikken en omwegen iets heel snel kan opslaan of zelfs aan passen, logootje toevoegen en uploaden, video kan ook:

1. Je kan meteen pijlen cirkels e.d. toevoegen, al tijdens je screenshot selectie, dus niet een app die daarna nog moet 'opborrelen':
https://i.vgy.me/9b73L3.png
(https://i.vgy.me/9b73L3.png)

Na de selectie en eventueel pijl/blur/cirkel/tekst/etc/etc/etc/ toevoegen kan je kiezen:
https://i.vgy.me/H4TBgH.png
Wil je het uploaden, alleen opslaan, 'powercap' is iets dat ik zelf heb gemaakt om direct schaduw en lagere resolutie toe te passen. Uploaden heb ik de dienst vgy.me gekozen, die werkt wel vriendelijk en snel (volgens mij zitten de bekende imgur, imgshack e.d. er ook tussen). Die URL's van vgy.me heb ik hierboven gebruikt. Mocht die kleine dienstooit overlijden dan zal ik de bestanden hier ook nog even bijvoegen via CO upload.

maartenbakker

Golden Member

Bestanden alsnog bijvoegen is nooit "even" en in de praktijk doet vrijwel niemand dat. Bekende plaatjesdiensten gaan geld vragen en onbekende verdwijnen gewoon - zulke diensten hebben niet echt een verdienmodel dus dat is logisch. Het scheelt een hoop moeite als je de plaatjes gewoon direct bij de tekst bundelt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 augustus 2024 02:23:28 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Je kunt gewoon een deel van een foto uitsnijden en die dan opslaan.

Met Paint is dat ook secondenwerk...

En als je hier afbeeldingen dan wel screenshots afkomstig van andere websites plaatst, graag dan wel even de bron er bij vermelden waar die vandaan komt. Dit om gedonder met auteursrechtenclaims te voorkomen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Lambiek

Special Member

Op maandag 5 augustus 2024 06:25:43 schreef Arco:
Met Paint is dat ook secondenwerk...

Precies. Print screen in Paint opslaan als bijvoorbeeld JPG en plaatsen, is misschien 20 seconden werk.

RAAF12

Golden Member

Dan moet Paint worden opgestart het snelst is de Windows 11 functie te gebruiken! Printscreen-kader trekken-Upload knop in CO drukken en bestand kiezen

blackdog

Golden Member

Hi

Even een voorbeeldje...
Gedaan met "Screenshot Captor" en Irfanview.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Screen-Shot.png

Beschreven is hoe ik het gedaan hebt kun je lezen in mijn post van gisteren avond.
Dit heb ik gedaan wat betreft dit plaatje en binnen 10 seconde geregeld, het poste van dit plaatje duurde veel langer. :)

Printscreen toets, trek kader, laat muistoets los, Irvanview opend met het gekozen kader, CTRL+r om het plaatje te verkleinen naar 600 pixels breed,
dat is de waarde 600 intypen en enter, nu CTRL+d, dit geeft mijn standaard groene kader om het plaatje, hierna de letter "s" om de opslaan als functie in Irfanview te gebruiken.
Irvanview onthoud de laatst gebruikte lokatie en dat is bijna altijd handig.

Al deze bewerkingen binnen 10 seconde en als ik in de "flow" zit nog sneller. ;)

Maar iedereen mag het doen hoe ze het zelf willen, ik heb er voor gekozen om het uit te zoeken hoe ik het zo efficient mogelijk kan doen,
Dit omdat ik het regelmatig meerde malen achter elkaar aan het doen ben.

Ben je met archivering bezich, dan is het handig om de functies van "Screenshot Captop" van de maker "Mouser" verder uit te zoeken, het is geweldig wat het voor je kan doen.

Voor de liefhebbers:

https://www.donationcoder.com/software/mouser/popular-apps/screenshot-…

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Teksten en afbeeldingen van internet downloaden, om ze in eigen werk te gebruiken, is vanwege het kopierecht een juridisch mijnenveld en al heel gauw diefstal of plagiaat (= tekstroof).

In Nederland mag je vanaf de openbare weg alles fotograferen en filmen mits het persoonsrecht (privacy) gerespecteerd wordt. Juist vanwege andermans privacy mag je vanaf jouw erf de openbare weg of je buren niet filmen (deurbel, bewakingscamera, dashcam); ook niet ‘per ongeluk’!

Persoonlijk vindt ik het internet een ‘openbare weg met de website-etalages’ en vanaf mijn beeldscherm mag ik in Nederland daar voor eigen gebruik foto’s (printscreens) van maken. Een valkuil is het publiceren van dit soort foto’s; op een foto van een etalage kan de etaleur kopierecht claimen. Vanaf een website bestanden downloaden is (al of niet gratis) kopen danwel jatten, en daarop is het auteursrecht wel degelijk van toepassing.

Vanwege het kopierecht heb je voor hergebruik (uploaden of linken) van een foto of afbeelding de toestemming van de eigenaar nodig. Maar hoe vindt je die? En wil deze wel lastig gevallen worden met jouw verzoek? De firma Exar is de ontwikkelaar van de XR2206; hun datasheet valt onder het auteursrecht. Deze datasheet wordt door Jan en Alleman (al of niet in Azië) al of niet zonder toestemming -al of niet voor commercieeel gewin!- hergebruikt. De firma Exar bestaat niet meer; wie moet ik dan om toestemming vragen?

Het Nederlands Normalisatie Instituut is de commerciële uitgever van de NEN-normen, die door het Bouwbesluit en Omgevingswet tot wet zijn verklaard. Toch raar dat je als burger (1) een wet moet kopen, en waar (2) het auteursrecht op van toepassing is, en waarvan (3) iedere burger geacht wordt die normen als wet te kennen! Naar mijn idee een vorm van gedwongen winkelnering. En waarvoor geldt het auteursrecht dan? Voor de publicatie (boekwerk) of voor de inhoudelijk vakkennis? Wanneer ook het laatste auteursrechterlijk beschermd is, moet iedere elektronicus continu royalties betalen aan de nazaten van Volta, Ohm, Hertz, Faraday, enz.

Kortom; zo maar ongevraagd andermans afbeeldingen in eigen werk hergebruiken is ook in Nederland niet toegestaan, en het herlinken van internet-afbeeldingen is daarom steeds lastiger.

Een ‘auteursrecht-work around’ is het bewerken van zelfgemaakte internet-afbeeldingen, waardoor het resultaat een nieuw oorspronkelijk werk is, en waarvan de bewerker de nieuwe eigenaar is. Berucht bekend zijn de CampBells Soup’s van Andy Warhol. Om auteurrecht-problemen met Andy te voorkomen is een printscreen-afdruk (eigen foto met een screen grabber) bewerkt met een Aging-filter (standaard in LibreOffice); er ontstaat dan een nieuw werk, waarvan het auteursrecht bij de bewerker ligt. Gimp kent nog veel meer bewerkings-algoritmes.

”… Het maken van screenshots zoals hierboven meerdere malen voorgesteld, heeft ook een nadeel. Je resolutie wordt automatisch gereduceerd tot hoe de foto op het scherm werd getoond tijdens het schieten. Door de latere lezer inzoomen op details is er niet meer bij. … ” , ”… Enige nadeel is dat de resolutie die van je beeldscherm is. Dan kan je het knipsel niet vergroten. ...”

De resolutie van een printscreen of foto met een screen grabber kan verbeterd worden, door vooraf de gewenste afbeelding met Ctrl + [+] te vergroten.

Kopierecht.pdf

mvdk

Golden Member

Het Nederlands Normalisatie Instituut is de commerciële uitgever van de NEN-normen, die door het Bouwbesluit en Omgevingswet tot wet zijn verklaard. Toch raar dat je als burger (1) een wet moet kopen, en waar (2) het auteursrecht op van toepassing is, en waarvan (3) iedere burger geacht wordt die normen als wet te kennen! Naar mijn idee een vorm van gedwongen winkelnering.

Das niet waar. Daar zijn hier in het verleden al heel veel discussies over geweest. De installatie aanleggen volgens de nen1010 kan in het bouwcontract staan. Het bouwbesluit zegt idd er iets over, maar als u het Belgische AREI gebruikt, is er ook geen centje pijn.

Maar ik zie dat die tekst uit die pdf komt. Is dat eigen werk, of waar komt dat vandaan?

Jeever

Golden Member

Op maandag 5 augustus 2024 16:40:55 schreef Harm J Seef:
Teksten en afbeeldingen van internet downloaden, om ze in eigen werk te gebruiken, is vanwege het kopierecht een juridisch mijnenveld en al heel gauw diefstal of plagiaat (= tekstroof).

Citaatrecht
Citaatrech is een juridisch principe in het auteursrecht dat het mogelijk maakt om delen van een beschermd werk te citeren zonder toestemming van de rechthebbende. Het citaatrecht is in Nederland vastgelegd in de Auteurswet, specifiek in artikel 15a. Dit recht stelt dat onder bepaalde voorwaarden fragmenten van werken vrij geciteerd mogen worden, mits de bron en de naam van de auteur vermeld worden.
De belangrijkste voorwaarden voor het rechtmatig gebruik van citaatrecht zijn:
Toegestaan doel:
Het citaat moet dienen ter aankondiging, beoordeling, polemiek, wetenschap of vergelijkbaar doel. Dit betekent dat het citaat functioneel moet zijn in de context waarin het gebruikt wordt.
Omvang van het citaat:
Het geciteerde gedeelte moet in verhouding staan tot het werk waarin het wordt opgenomen. Dit betekent dat het citaat niet langer of groter mag zijn dan nodig is voor het doel.
Bronvermelding:
De bron, inclusief de naam van de auteur, moet correct vermeld worden.
Citaatrecht zorgt ervoor dat creatief werk gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld journalistiek, wetenschappelijk onderzoek, kritiek en onderwijs, zonder dat dit automatisch een inbreuk op het auteursrecht oplevert. (bron ChatGPT)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Ik gebruik hiervoor de chrome extensie "save as png".
Rechter muisknop, save as png kiezen en klaar.
Dat werkt in verreweg de meeste gevallen, anders gebruik ik Greenshot.

Op zondag 4 augustus 2024 23:00:26 schreef benleentje:
[...]Jammer dat het dan weer met zo een opmerking moet.

IK zit heel erg beperkt in mijn energie door oa long covid en een autistische burnout. Op zich gaat een verhaal typen me nog goed af maar complexere dingen kosten me heel erg veel energie. En als het me veel energie kost dan blokkeert er iets in mijn hersenen en dan lukt het vaak niet eens.

Als COPD-patient met Asperger en een stevige OCD, begrijp ik je wel.

Ik begrijp dan ook wel weer dat anderen dat soms anders inschatten en je zo'n opmerking krijgt. Shit happens soms. Zeer zeker met geschreven tekst op een forum omdat een deel 'fysieke' data ontbreekt zoals gezichtsuitdrukkingen en intonatie.

Lambiek

Special Member

Op maandag 5 augustus 2024 17:33:32 schreef harry64:
Ik begrijp dan ook wel weer dat anderen dat soms anders inschatten en je zo'n opmerking krijgt.

Het moet ook weer niet opgeblazen worden natuurlijk, het was niet als sneer bedoeld. Maar meer als (een plaatje downloaden is teveel, dan zal zelf een tekening maken ook wel teveel zijn)

Maar de TS vroeg om een andere oplossing en die heb ik gegeven. Maarja als je niet weet wat de TS heeft.

En ik weet wat een burnout is, heb zelf met dat bijltje gehakt. Maar voor mij was een bericht typen al teveel.

RAAF12

Golden Member

Los daarvan is efficient werken voor iedereen een must als je een plaatje in 5 sec ipv 20 sec in een tekst kan worden geplempt is dat tijdwinst. Nou is er in een forum geen chef die over je schouders meekijkt of je wel goed presteert :-)

Bij ons was de gevleugelde uitdrukking 'moet je met de trein mee?' een goeie als je harder wilde dan de rest. Hoor de slotenmaker al rammelen...

Sine

Moderator

Ik denk inderdaad dat alles wel zo ongeveer gezegd is. Het probleem is in ieder geval niet nieuw en oplossingen zijn er plenty.

@RAAF12,
Ik heb net nieuwe ;)

Dit topic is gesloten