Contact 2z
Dyn R
Start
+12 v
Glow
En aan de zijkant
Oil
Exh(aust)
Dyn L
Temp
Dit is redelijk duidelijk, hoewel contact 2x beetje vaag is, wellicht een extern alarm
Dit printjes meet echter wel dyn l en dat moet wel 230 V zijn normaliter, maar normaliter heet de andere aansluiting dyn N of bij een 3 fase alternator U, V, W (vroeger R, S, T) dyn R lijkt mij wat vreemd...
Dit is je diesel paneel vermoed ik, dus die kan inderdaad hier je diesel uitgooien als de spanning te hoog is.
Die spanning wordt bij een normale generator gemaakt door een AVR (automatic voltage regulator ofwel spanningsregelaar) deze AVR regelt de veldspanning meestal in de rotor, zodat de spanning in de stator constant 230 v blijft, ook onde belasting.
Het zou dus kunnen dat Dyn R de rotor regelt en zo het veld constant houdt. D.w.z. dat de spanningsregelaar ook ergens op deze foto zit en dan vermoed ik in het zwarte doosje.
echter
Ik mis op ALLE aansluitingen een referentie:
Een gnd of 0V voor de 12 V
Een nul voor de Generator
Een referentie voor de rotor.
Dus mijn aannames zijn nogal gewaagd.
En als alles aan de massa zit wordt het heel erg spannend.......
Maar ik sluit het ook niet uit!!!
Ik ben niet zo heel erg bekend met dit kleine spul en moet zeggen dat ik wederom niet onder de indruk ben van het hoge hobbybob gehalte.
Voor de beeldvorming: ik had 2 Whisper power setjes (ook van dit vergelijkbare poppenspul) in beheer de ene was 12 kVA, de andere 18.
Ik heb ze beide om laten bouwen met een Leroy Somer Alternator (kostte wel een paar centen). De besturing van Whisper is wel gebleven: daar zat de AVR wel apart.
Was trouwens ook een Mitsubishi motortje..