vetus generator ghs 8

Hopelijk zijn hier techneuten die mij kunnen helpen,ik vraag dit voor een vriend die zijn generator niet blijft lopen.
Er zit een paneel op de generator om die te starten ,heeft ook een paneel elders in de boot om de generator te starten zonder in het motor ruim te komen.
Maar goed,de generator start erg snel maar slaat gelijk af tenzij je de start klopt ingedrukt houd dan blijft de generator wel lopen ,zodra de start knop word losgelaten slaat de generator direct uit,koeling is in orde ,de spanning die er uit komt leverd met een simpele multimeter 295 volt onbelast.zijn hier techneuten die mij op weg kunnen helpen of zijn er die het kunnen repareren.
Ik hoor graag.

Als je de startknop los laat, gaat het oliedruklampje ogenblikkelijk branden ?

295 V onbelast is wel veel .

of wel de branstofftoevoer in het injectiesyseem word elektrisch afgesloten of er zit een elektromagneet bij de injectie pomp die de pomp mechanisch bediend om de motor uit te schakelen .
in het eerste geval valt er ergens een spanning weg na het starten
in het tweede geval word de elektromagneet bediend na het starten.

bij mijn moeder aanboord ( ook vetus ) heeft het start slot 4 standen
van links naar rechts
motor stoppen
motor uitgeschakeld
motor in bedrijf
motor starten

deze motor heeft een elektromagneet die de pomp bediend
en 295 is veel te veel , daar is wat mis met de regelaar , nu weet ik niet of die zelfde regelaar de motor kan uitschakelen bij een defect zoals een te hoge spanning
het branstof systeem van een diesel is niet zo heel ingewikkeld, dus dat moet makkelijk na te lopen zijn
ga niet aan de injectie pomp lopen stellen !

Op zaterdag 10 augustus 2024 08:26:59 schreef Lead Acid:
295 V onbelast is wel veel .

Dat is veel te veel, waarschijnlijk is er een beveiliging die bij een te grote spannings afwijking de generator stil gooit (zowel te laag als te hoog).
(Heb ik ook eens gehad bij een andere generator)

Bij het starten van de motor wordt die beveiliging overbrugd anders krijg je de motor niet aan de praat natuurlijk.

Dus waarschijnlijk zit in de AVR (Automatische Voltage Regulator) een kortsluiting dat de veldwikkeling maximaal bekrachtigd wordt of iets dergelijks. Dus dat moet je eerst oplossen.

En NIETS aan apparatuur op je boordnet aansluiten natuurlijk op die set want je blaast alles op.

Kun je achterhalen wat voor type AVR er in zit? Of zit dat in de console/stuurkastje? Kan ook op/in het generator blok gemonteerd zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Foto graag.
Vetus bouwt zelf geen generatoren.

Gezien vetus van Yanmar is, zal er wel een Yanmar voor staan, maar welke control unit zit erop?
Welke alternator zit erachter?

Als je geluk hebt is het een Leroy somer of Stamford
Voor het dieselpaneel hoop ik op een automasjin, maar vermoed dat dat te duur zal zijn.. zal wel een goedkope Italiaan zijn. Hoop niet Chinees

Foto's die ik nodig heb;

  • Typeplaatje alternator
  • Foto van de AVR (spanningsregelaar in de alternator)
  • Motortype, bij voorkeur een plaatje of sticker
  • Foto van voor en achterkant van diesel besturingspaneel

Zonder dat is het gissen..

Edit:
Het is waarschijnlijk een Mitsubishi, dus dat was de 1e misser.
Ding in 6.5 kVA en monofase. Dat sluit Stamford eigenlijk ook Al uit... Ik hoop stiekem op een Leroy Somer.

Zitten er toevallig losse condensatoren bij voor de exciter (opwekker)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 10 augustus 2024 11:22:38 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De print moet ik nog bekijken op eventuele slechte verbindingen,
Maandag hoor ik of ik aan een schema kan komen.
Zonder schema heb ik geen idee wat ik er mee moet.
Als er hier een monteur is die het kan repareren hou ik me aan bevolen

Zal proberen een foto bij te voegen.en zal morgen een foto van de voorkant maken

Op zaterdag 10 augustus 2024 08:26:59 schreef Lead Acid:
Als je de startknop los laat, gaat het oliedruklampje ogenblikkelijk branden ?

295 V onbelast is wel veel .

Gaat geen lampje branden

High met Henk

Special Member

Contact 2z
Dyn R
Start
+12 v
Glow

En aan de zijkant
Oil
Exh(aust)
Dyn L
Temp

Dit is redelijk duidelijk, hoewel contact 2x beetje vaag is, wellicht een extern alarm

Dit printjes meet echter wel dyn l en dat moet wel 230 V zijn normaliter, maar normaliter heet de andere aansluiting dyn N of bij een 3 fase alternator U, V, W (vroeger R, S, T) dyn R lijkt mij wat vreemd...

Dit is je diesel paneel vermoed ik, dus die kan inderdaad hier je diesel uitgooien als de spanning te hoog is.

Die spanning wordt bij een normale generator gemaakt door een AVR (automatic voltage regulator ofwel spanningsregelaar) deze AVR regelt de veldspanning meestal in de rotor, zodat de spanning in de stator constant 230 v blijft, ook onde belasting.

Het zou dus kunnen dat Dyn R de rotor regelt en zo het veld constant houdt. D.w.z. dat de spanningsregelaar ook ergens op deze foto zit en dan vermoed ik in het zwarte doosje.

echter
Ik mis op ALLE aansluitingen een referentie:
Een gnd of 0V voor de 12 V
Een nul voor de Generator
Een referentie voor de rotor.

Dus mijn aannames zijn nogal gewaagd.
En als alles aan de massa zit wordt het heel erg spannend.......

Maar ik sluit het ook niet uit!!!

Ik ben niet zo heel erg bekend met dit kleine spul en moet zeggen dat ik wederom niet onder de indruk ben van het hoge hobbybob gehalte.

Voor de beeldvorming: ik had 2 Whisper power setjes (ook van dit vergelijkbare poppenspul) in beheer de ene was 12 kVA, de andere 18.

Ik heb ze beide om laten bouwen met een Leroy Somer Alternator (kostte wel een paar centen). De besturing van Whisper is wel gebleven: daar zat de AVR wel apart.
Was trouwens ook een Mitsubishi motortje..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Misschien dat er onder het plastic kapje de AVR verstopt zit?
Waarschijnlijk gedaan voor isolatie van de (230V) spanning die er ook op binnen komt?
(Of gewoon om een opsteekprintje te beschermen, kan zo maar)

De ankerwikkeling wordt in ieder geval zeker niet door een relais aangestuurd, dus verwacht ik niet dat die onderaan een aansluiting heeft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Ik mis trouwens ook een stop uitgang.
Kan een stop solenoid zijn, maar ook een governor sturing.

Ik Denk hier eigenlijk gewoon een stop solenoid, omdat de governor Dan mechanisch op de dieselpomp zit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedankt voor alle antwoorden maar de meeste termen waar hier over gesproken wordt snap ik persoonlijk niets van ,denk dat ik maar een monteur ga zoeken die er verstand van heeft,ga wel zelf nog even onder dat zwarte blok kijken of daar de avr zit.

High met Henk

Special Member

Bedenk wel dat monteurs niet goedkoop zijn.

Misschien kan iemand van hier.
De andere kant van het verhaal is dat er zoveel onbekend is, dat het best veel puzzelwerk is en dan maar hopen dat de juiste conclusie getrokken word.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik snap dat het niet eenvoudig is ,als er iemand us die het zou kunnen dan ga ik met de eigenaar overleggen,dat het geld kost snap ik ook.
Laat degene zich maar melden die het zou kunnen oplossen.
De plaats is brielle.

Vraag anders even in vraag en aanbod zetten.

Uit de handleiding van vetus,

Tijdens het draaien van de motor mogen geen van de 4 contro-
lelampjes branden.
Beveiligingen op oliedruk, koelwatertemperatuur en buitenwater
-
toevoer schakelen bij een storing de generatorset automatisch
uit.
Het laadstroomcontrolelampje zal aangaan als de dynamo niet
meer laadt, maar de motor zal blijven draaien.

Er wordt geen gewag gemaakt van het uitschakelen van de motor door een te hoge/lage spanning noch van een afwijkende frequentie/motortoerental .

Heeft de stillegspoel op de dieselpomp twee of drie draadaansluitingen ?

Ik ga echt voor een monteur zorgen want dit gaat mijn pet te boven

Op zondag 11 augustus 2024 10:22:37 schreef deregt:
Ik ga echt voor een monteur zorgen want dit gaat mijn pet te boven

Je eigen grenzen kennen is altijd goed. Beter niet repareren dan verder kapot repareren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
High met Henk

Special Member

Tja, wil je het zeker oplossen, zou ik DBR of bakker repair inschakelen, maar die zijn echt niet goedkoop...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Iedereen bedankt voor de antwoorden en het meedenken.
Ga morgen die bedrijven even bellen en laat het aan een monteur in orde maken.

High met Henk

Special Member

Schrik niet van Hun prijzen en Denk dat je zakelijk moet zijn.
DBR bouwt generator sets
Bakker repair repareert generatoren en elektromotoren

Elma is vergelijkbaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

J.F. Boer. Rodenrijseweg Berkel & Rodenrijs.
Das redelijk nabij Rijswijk. ;)

pas bij een genset testen die opgesteld stond in een kelder, bleek er ook hard een onderhouds beurt nodig. na het starten kwam er overal water uit gelopen. bleek die generator enige tijd in 55cm kwelwater te hebben gestaan. de lokale generatorboer maar gebeld, water in de olie is vast geen goed iets.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

We hebben inmiddels die bedrijven gebeld maar helaas doen die alleen de beroepsvaart,dan heb ik toch maar weer vetus gebeld en kreeg een techneut aan de lijn die mij vertelde dat er aan de achterkant een grote condensator moest zitten waarvan ik een draad moest los halen,starten en kijken of de spanning ging zakken,zo ja dan moest ik die vervangen, helaas zat die er niet in maar vonden diep verstopt de avr met nr 036-245,je kan er niet veel mee alles zit ingegoten,ik denk dat als ik er een nieuwe inzet dat het probleem is opgelost.