Hi Fantomaz,
Inverterende schakeling
Een inverterende opamp schakeling daarbij stuur je de opamp aan op de - ingang, meestal via een serie weerstand.
Dat houd in dat de uitgang in tegen faze met het ingangsignaal op de -ingang.
Dus als je het signaal dat je aanbied op de + ingang omhoog gaat in waarde, dan gaat de uitgang omlaag waarde!
En omgekeerd natuurlijk ingang wordt negatiever, dan wordt de uitgang positiever in waarde.
Niet inverterende schakeling
Een niet inverterende opamp schakeling, daarbij is de fase van de positieve ingang altijd gelijk aan dat van de uitgang.
Dus als je het signaal dat je aanbied op de + ingang omhoog gaat in waarde, dan gaat de uitgang ook omhoog in waarde.
En omgekeerd natuurlijk, als de ingang op de positieve minder wordt, dan wordt ook de uitgang minder positief.
Ingang en uitgang commonmode problemen
Hou er rekening mee, dat als je zeg een opamp hebt op plus en min 15V voeding wat ik hierboven beschrijf ook gewoon geld als je op de +ingang b.v. -6V aanbied t.o.v massa en de versterking b.v.1x is.
Dan is de uitgang ook -6V, maak je de +ingang nu -4V(dat is 2V "omhoog") dan zal de uitgang ook -4V worden dat is ook 2V omhoog.
Het beste is denk ik om het goed te begrijpen, is om met een versterking van 1x te werken.
Als je dat eenmaal goed in je hoofd hebt dan kan je met versterking en ook met het signaal anbieden op bijde ingangen gaan spelen.
Hoe maak je het goed inzichtbaar
Prettige hulpmiddelen hierbij zijn een opamp zeg 741 aangesloten op + en -15V voedingen een functie generator die redelijk modern is en dan dit samen met een scoop.
Hou er rekening mee dat een opamp zoals de hier aangegeven 741 niet naar zijn voedingspanningen kan komen op de uitgang.
Bij +-15V moet je rekening houden dat je aan de uitgang ongeveer 2V vanaf de voedingspanningen moet blijven.
Je kan ook twee 9V batterijen nemen om te testen, maar dan hou je bij volle batterijen ongeveer +-7V als max. bij de uitgangen.
Ook je ingangen kan je niet naar de voeding brengen(Ja Heren ik weet dat er andere opamps zijn
) dus blijf ook met je ingangen zo'n 2V bij de voedingspannigen vandaan.
Op papier
Ik vond het vroeger handig om met ruitjes papier te werken, met 5mm ruitjes en dan de signaal niveaus daar in te tekenen voor de opamp ingang en uitgangen.
Basis gedrag van een tegengekoppelde opamp schakeling
Nog een handige tip, een opamp in een "normale" schakeling probeert altijd op de -ingang het zelfde signaal niveau te krijgen dit door "de toegepaste tegenkoppeling" als dat op de +ingang staat.
In dus "normale" opamp schakelingen, kan je geen spanning verschil meten tussen de + en de -ingang!
Groet,
Bram