vervoer hoogspanning

hoi,

ik heb voor een werkstuk dat ik moet maken voor school een vraag, waarom wordt enerie met een spanning van 150.000 volt getransporteerd terwijl huisinstalaties maar 230 volt nodig hebben.
zelf dacht ik dat het met het stroomverlies had te maken maar ik kon daar geen goede reden voor bedenken.

Om hetzelfde vermogen te transporteren heb je een lagere stroom nodig, en die laatste bepaald de draaddikte

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

denk eens aan de wet van ohm, soortelijke weerstand en vermogen...... dan kom je er wel uit denk ik

p=u*I
je transport verliezen zijn gelijk aan de stroom door de weerstand van de transport leiding
hierbij als je de spanning hoger maakt word de stroom kleiner en daarmee je verliezen ook.

tevens is dit ook de reden dat het net nu 230v is ipv 220v 10 jaar terug

Een schizofreen is nooit alleen!

heel erg bedankt allemaal hiermee gaat het wel lukken

Op 12 december 2004 20:02:03 schreef k.p.meinesz:

tevens is dit ook de reden dat het net nu 230v is ipv 220v 10 jaar terug

Dit is om Europese eenvormigheid.
Maar vroeger was hier alles op 130 Volt, de leidingen werden overbelast, en de spanning verhogen was de goedkoopste oplossing. > meer vermogen door zelfde draad.

beetje gek

Men kan zich nu de vraag stellen: waarom 230V, maak er ineens 1000V van dan zijn de verliezen en de draaddiktes nog kleiner?

KT88

Overleden

En de kosten en het gevaar voor huishoudelijke apparaten nog groter.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 12 december 2004 20:21:28 schreef elektron_:
[...]
Dit is om Europese eenvormigheid.
Maar vroeger was hier alles op 130 Volt, de leidingen werden overbelast, en de spanning verhogen was de goedkoopste oplossing. > meer vermogen door zelfde draad.

ja voor de belgen en een paar nederlandse gebiedjes
(ik meende dat Kampen nog een hele tijd zoŽn net had)
maar in NL is het puur gedaan voor vermogens en niet voor de eenvormigheid.
overigens zijn we al hard aan het steggelen om naar 250v te gaan

Een schizofreen is nooit alleen!
High met Henk

Special Member

* High met Henk vindt het persoonlijk erg jammer dat het wantwoord EXACT gegegeven is. Het is een schoolopdracht, geheugensteuntjes zijn leuk, mar met de formules P = U X I en R = U / I had hij eruit moeten komen als men zegt: R kabel is 10 ohm, bereken nu het vermogen bij 230 V en bij 10.000 V

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

voornamelijk om verliezen gaan beperken (hoge spanning en en een "lage stroom"
ik dacht dat het ook was om de kabeldoormeter te verkleinen (hoe hoger de spanning hoe kliener de diameter)

Je zit wel erg diep in je docentrol ofniet Hmh ? :P

Si vis pacem para bellum.

hoe hoger de spanning hoe lager de stroom
hoe lager de stroom hoe dunner de kabel
maar ja als je de moeite had genomen het ff te lezen had je niets hoeven te posten

Een schizofreen is nooit alleen!
High met Henk

Special Member

Op 13 december 2004 00:08:54 schreef Miezjel:
Je zit wel erg diep in je docentrol ofniet Hmh ? :P

IDD, want ik verbaas me er nogal over dat er onlangs afgesproken was schoolvragen NIET direct te beantwoorden, Op schlen krijgen ze al zoveel klachten van studenten die niets kunnen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een kleine toevoeging

bij zeer lange transporten word zelfs overgegaan naar een DC-spanning (in india bv een 750kV DC-lijn, de spanning ben ik niet zeker:p), dit omdat bij lange tranmissielijnen en hoge spanningen de blindverliezen zeer groot worden, dit door capacitieve werking van de leidingen en het vormen van staande golven.

Bij DC-spanningen heb je enkel de ohmse verliezen in de kabels, die je trouwens bij AC ook hebt

Ik zou wel eens zo een omvormstation DC-AC of AC-DC willen zien voor dergelijke vermogens en spanningen :p

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Wow, dat laatste wist ik ook niet. Zo'n station zou ik ook wel willen zien.
Heb je enig iedee hoe ze zoiets aanpakken ?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 13 december 2004 07:56:57 schreef fry:
Wow, dat laatste wist ik ook niet. Zo'n station zou ik ook wel willen zien.
Heb je enig iedee hoe ze zoiets aanpakken ?

In India? Van AC naar DC is niet moeilijk. Van DC naar AC gaat waarschijnlijk mechanisch.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

mechanisch???
Dan heb je meteen een mooie ozon-fabriek.

Free the whales!
Hugo Welther

Moderator

Op 13 december 2004 10:31:24 schreef zweetvoetje:
mechanisch???
Dan heb je meteen een mooie ozon-fabriek.

Dan doen ze waarschijlijk met een SelSyn. Gewoon een motor en een generator op één as.
Werd in WOII heel veel door het leger gebruikt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

lekker rendement zo'n ding...

Free the whales!
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

omdat er blijkbaar interesse was:

de conversie van AC-DC en DC-AC gebeurd volledig met electronica :9

naar ik nog weet is ABB een van de leiders in het ontwikkelen installeren van dergelijke HVDC-systemen

het vermogen ligt > 100MW en meestal tussen 1000 en 3000MW
:D, en sorry in india was de spanning "maar" 400KV

ik vond op hun site een filmke (22mb groot), voor de geinteresseerden.
is niet zo technisch maar je ziet eens wat

FIMPJE

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

HVDC ik heb daar ooit iets over gelezen dat da minder verlies enzo had maar dat er wel enorme gelijkrichters enzo moesten worden gebouwd ( die aan het plafond hangen).