Fontein waterpompje

Geert111

Golden Member

Goeie avond,
30-40 Jaar geleden kochten wij tijdens onze vakantie in Spanje een marmeren zuil van ca. 1m hoog met bovenaan een marmeren kom met daar in een plastiek kom met een fonteintje in.
Het water werd door een pompje door een buis omhoog geduwd en liep dan via gaatjes terug in de plastiek kom. De zuil was binnenin verlicht en het licht scheen door de marmer naar buiten.
Spijtig genoeg is het pompje vele jaren geleden plots gestopt. Ik vond niet direct een vervanger en het is in een doos in de kelder geraakt. Ik heb toen vaak geprobeerd om iets te vinden maar zonder succes. Vandaag heb ik het er nog eens uitgehaald in de hoop dat iemand het herkent en mij kan helpen.
Vroeger waren de mogelijkheden om contacten te zoeken moeilijker maar misschien lukt het nu.
Mvg/Geert

Arco

Special Member

Ik zie alleen een gloeilampje?
Foto van het geheel kan helpen. Heb je ruimte voor een ander model pomp? Hoe ziet de pomp/water af- en aanvoer eruit?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geert111

Golden Member

Het pompje ligt naast de gloeilamp. :)
Ik zal morgen eens een foto nemen van de kom waar het pompje in zit.
Het is een heel raar system, niet zoals een gewone aquariumpomp met een schroef.

vergeten

Golden Member

Foto's van meerdere kanten voegen veel toe.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoeveel ruimte heb je? Past een klein dompelpompje misschien?
Voor campers zijn er allerlei 12 V dompelpompjes te koop.

YMMV

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Er zijn van die goedkope 5-10Watt dompelpompjes, bijvoorbeeld bij intratuin. Als je daar plek voor hebt kan je dat met wat slangenklemmen en een adapterstukje vast aan de praat krijgen.

Geert111

Golden Member

Ik heb max.6cm vrije hoogte en de diagonaal van de kom is ongeveer 20cm.
Met de foto's hebben jullie een idee van de zuil, de kom en het pompje.

Arco

Special Member

Hoe zitten die plateaus aan het pompje vast? Geschroefd of los ingestoken met pakkingring?
Waar zuigt het pompje water aan? (ik zie alleen maar de uitstroomopening)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Draait dat pompje op 230 volt.
Ik verwacht van niet maar is dit een dompelpompje?
En inderdaad: Hoe vind de water toevoer en afvoer plaats?

in het geval van wel een dompelpomp:

Is dit iets?

Geert111

Golden Member

@Arco:De 2 foto's bij mijn 2e post tonen de voor-en achterkant van het pompje. Aan de achterkant met de 2 pennen waar de stroomdraad aan gesoldeerd was, zit een soort membraan maar vraag me niet hoe het water opgezogen wordt. Het is te lang geleden dat ik alles uit elkaar genomen heb :(
@Ex fietser:pompje zit wel op 230V en er zat een plastiek omhulsel rond maar ik weet niet meer hoe het in elkaar zat.
Ik heb net een pompje besteld dat zeker in de ruimte past en ben benieuwd of het zal lukken.

Geert111

Golden Member

Gisterenavond heb ik ontdekt dat ik het probleem fout ingeschat heb. Het oude pompje zat door een opening onder de rode kom geschroefd en alles was waterdicht gemaakt met rubbers.
De onderkant van deze pomp is volgens mij geen inlaat maar een dichting.
Ze zuigt dus geen water op maar duwt het water in de kom op één of andere manier omhoog. Als ik de bestelde dompelpomp wil gebruiken, moet ik het gat in de rode kom dichten en de dompelpomp in de kom plaatsen en hopen dat het water niet te hoog spat.

Arco

Special Member

Op zondag 29 september 2024 08:28:50 schreef Geert111:
Ze zuigt dus geen water op maar duwt het water in de kom op één of andere manier omhoog.

Dat kan niet, wat eruit komt moet er ook ingaan; hij maakt niet spontaan water aan... ;)

Eventueel kan je een doorzichtig slangetje aan het dompelpompje maken en dat door het buisje met die plateau's naar boven leiden.

Op zondag 29 september 2024 12:52:14 schreef Arco:
[...]
Dat kan niet, wat eruit komt moet er ook ingaan; hij maakt niet spontaan water aan... ;)

Misschien zit er een coaxiaal systeempje op, vanuit het midden wordt het aangevoerd (van boven) en door centrifugaalkracht aan de zijkant weer naar boven. edit ik denk dat het buisje van de plateau's op het witte tuitje in dat pompje gaat, als je op de foto kijkt zie je dat vrij diep in het pompje zitten. Inkomend water gaat erlangs via het witte pijpje met de moer het pompje in en uitgaand water via het transparante plateaupijpje eruit.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zondag 29 september 2024 13:32:38 (29%)

Geert111

Golden Member

Het is wel zoals K7Jz schrijft, in de bovenkant van het pompje past een plastiek pijpje met aan de bovenkant uitsparingen waar het water uit de kom inloopt en datzelfde water wordt weer omhoog geduwd door hetzelfde buisje. Ik hoop dat het zichtbaar is op de 2 foto's.
Deze voormiddag heb ik het pompje met een 220V lamp in serie ertussen aangesloten in het stopcontact maar er gebeurt niets. Is dus wel echt stuk.

Geert111

Golden Member

Vandaag dompelpompje ontvangen maar lukt niet. Er moet teveel aangepast worden.
Jammer maar ik ga ze terugzenden.

Arco

Special Member

Zo'n pompje moet altijd wel lukken, mits er genoeg water in de rode bak staat...
(gezien de foto's is de toestand van de rode kom belabberd: het plastic is broos geworden en kan niet veel meer hebben)

Makkelijk zal het niet zijn, maar 't is nu eenmaal een vreemde constructie.
Zoiets past (met wat aanpassen) wel: https://aliexpress.com/item/1005004752075908.html

Deze is waarschijnlijk veel simpeler passend te maken: https://aliexpress.com/item/1005006118991709.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 30 september 2024 14:55:24 (1%)

Sine

Moderator

DC en zeker borstelmotoren zoals die laatste wil je daar niet hebben, maken teveel herrie en hebben een beperkte levensduur.

Arco

Special Member

Geert111

Golden Member

Dat zou misschien wel kunnen lukken maar dan moet ik een oplossing vinden om het fonteintje stevig in de bak te bevestigen en met de straal mooi omhoog. Ik zie ook 3 draden en het is 12V, dus daar moet nog een adaptertje tussen.
Ik wil het wel even proberen en houd jullie op de hoogte.

McAwesome

Golden Member

Zoiets misschien: https://www.gotron.be/projecten/bouwkits/kits/shield/waterpomp-max-240… of eventueel deze https://www.gotron.be/projecten/bouwkits/kits/shield/waterpomp-280-500…

Het is wel DC, maar de eerste is borstelloos. Ik denk dat die wel beter te monteren zijn door de meer rechthoekige vorm.

Ik schat dat 99% van dat soort pompjes borstelloos is. De stator zit helemaal waterdicht in het plastic en de rotor hangt in het water (voor smering en koeling) en is vaak binnen enkele tellen eruit te wippen om even te reinigen. Behoorlijk tot zeer robuust. https://i.vgy.me/Cpky9p.png
(schroefjes hier zijn al een uitzondering, vaak is het een simpele klikverbinding.) Ze zijn er ook in 230V AC uitvoering die direct, zonder adapter, het stopcontact in gaan.