hydraulica

ik heb een 5/3 ventiel electrisch / manueel geschakeld

als ik manueel schakel werkt de instalatie perfect , als ik het ventiel elctrisch schakel maakt het een enorm lawaai , het ratelt als gek en de werking van de instaltie gaat niet , wat kan de reden zijn ????

de spoelen zijn 220/240 v

thnx Guy

Lambiek

Special Member

Klinkt alsof de spanning niet goed is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hydraulisch en elektrisch schema van "de installatie" ?

Op dinsdag 8 oktober 2024 20:11:06 schreef Guido De jongh:
de spoelen zijn 220/240 v

gelijkspanning of wisselspanning?
Als de spoelen bedoeld zijn voor gelijkspanning dan zullen ze op wisselspanning niet goed werken.

als ik manueel schakel werkt de instalatie perfect , als ik het ventiel elctrisch schakel maakt het een enorm lawaai , het ratelt als gek en de werking van de instaltie gaat niet , wat kan de reden zijn ????

Heeft de installatie voorheen goed gewerkt?

set SCE to AUX.

klinkt alsof de sturing op automaat met een triac werkt en deze stuk is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt ventielstekers met een gelijkrichterbrug ingebouwd.
Dan bied je AC (Wisselspanning) aan, maar wordt omgezet naar DC (Gelijkspanning)
Daar kan een (of 2) dioden in kapot zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

bestaat er verschil in sterkte bij de spoelen van een hydraulisch ventiel ????

GJ_

Moderator

Het kán zijn dat je spanning op een spoel hebt gezet nog voor er druk op de ingang van de ventiel zat. Dan kunnen ze weigeren en/of rare dingen gaan doen.

Altijd eerst druk, dan pas een spoel aansturen!

Da's alleen bij pneumatische ventielen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 9 oktober 2024 12:40:09 (11%)

GJ_

Moderator

Op woensdag 9 oktober 2024 10:16:25 schreef Guido De jongh:
bestaat er verschil in sterkte bij de spoelen van een hydraulisch ventiel ????

Ja. Maar niet voor één en hetzelfde ventiel.

Zoek de datasheet van je huidige ventiel op en kijk wat de juiste spoelen zijn.

Er past normaal maar één soort op, in verschillende spanningen. Spoelen van een ander merk of type kan erg fout gaan, zeker bij AC spoelen. Ik heb er al genoeg zien smeulen, het kan dus ook serieus vervelend worden als je wat loopt te klooien.
Je mag ook nooit een AC spoel van de ventiel halen als deze is aangestuurd. Met DC is het geen ramp.

Je mag ook nooit een AC spoel van de ventiel halen als deze is aangestuurd.

Geen probleem zolang je er maar een bout of schroevendraaier door steekt zodat je XL niet kwijtspeelt

GJ_

Moderator

Ja, als er maar een goede kern in blijft zitten. Van een minuutje zonder gaan ze niet in rook op.