Magneetwikkeling- anker

je kunt proberen de motor zonder regeling op 24VDC te laten lopen. dan zou er meer kans op draaien zijn in geval fijnsluiting anker. gezien de wikkelingen nog niet zwart zijn.

Op 30VDC draait de motor, zozo maar hijdraait…

Zou jammer zijn als in deze prijscategorie geen softstart en rem aanwezig zou zijn.

Dan zal die softstart wel in deregelaar zitten, de rem is mechanisch en lost bij het inknijpen van de startschakelaar. De regelaar-

.

Op zaterdag 12 oktober 2024 14:47:06 schreef Tinus met de BSA:
[...]

Op 30VDC draait de motor, zozo maar hijdraait…

[...]

Dan zal die softstart wel in deregelaar zitten, de rem is mechanisch en lost bij het inknijpen van de startschakelaar. De regelaar- [bijlage]. [bijlage]
[bijlage]

. 150=70

Op 30VDC draait de motor, zozo maar hijdraait

Zet de motor nu op 230V zonder regelaar eens in serie met een warmeluchtblazer.
Starten met de kachel op 1000W, zonder stoppen doorschakelen naar 2000W, zonder stoppen de kachel overbruggen.
Benieuwd wat hierbij de vaststellingen zijn...

Zet de motor nu op 230V zonder regelaar eens in serie met een warmeluchtblazer.
Starten

Zal ik staks een doen !

Zo ? Aangesloten en hij bromt alleen maar(geluid zoals een driefasemotor op twee fasen)

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op zondag 13 oktober 2024 17:13:30 (65%)

Yep, mss intressant om de spanning over de kachel te meten in stand 1 en in stand 2

[Bericht gewijzigd door OXO op zondag 13 oktober 2024 15:50:28 (93%)

En die ondertussen laten brommen?

Als ik hem van stand 1 (brommen) op stand twee zet dan draaid ie een paar tellen maar maar zozo

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op zondag 13 oktober 2024 17:21:07 (60%)

Nu al niet meer, paar keer 2a3sec geprobeerd,

Spanning gemeten over de kachel tijdens het’brommen’ op stand 1 is33,5V. Instand 2 is 42 V

42V over de kachel is 190V over de motor, die hoort dus vlot te draaien
Heeft je motor een sluiting? Dan zou er 230V over de kachel staan.

Bij 42V over een kachel van 2000W loopt er 1,6A.
Dat betekent dat Z van de stilstaande motor 117Ω is.
Nogal veel voor een 2500W die de B16 eruit gooit, niet?
Tevens wordt er bij deze test 300W aan warmte gedissipeerd door de motor.

Ik kan er geen touw aan knopen... wat zie ik niet?

Edit: Zou het kunnen dat beide veldspoelen hier in anti-serie zijn gesukkeld?

De veldspoelen zijn gelijk vroeger, en met de kachel ertussen, eender 1 of 2 slaat de zekering niet af , bij overbruggen onmiddelijk

Is er een mogelijkheid om in stand 1 of 2 de spanning te meten over elk van beide veldwikkelingen en over het anker?

Is er een mogelijkheid om in stand 1 of 2 de spanning te meten over elk van beide veldwikkelingen en over het anker?

In stand 1 Wikk 1 = 13 V // wikk 2 = 13 V over het anker 7V

Dus:

Spanning gemeten over de kachel tijdens het’brommen’ op stand 1 is33,5V.

en

In stand 1 Wikk 1 = 13 V // wikk 2 = 13 V over het anker 7V

Is die 33,5V uit de eerste quote mss dezelfde als de 13V+13V+7V uit de tweede quote?
Dan is de enige optie "bukken" want dan komen al mijn schroevendraaiers eraan... :(
Toch niet? Dan snap ik er helemaal niks meer van ... :?

Kan toch kloppen,in stand 1 (1000W) 34V en ook in stand 1 (1000W) 13+13+7 =33 . Ik dacht dat die 42V: in stand2was (2000W)

Ik word er hoorndol van en dan ook nog opletten dat ik geen tournevis tegen m’ne kop krijg :) .

Heb nogmaals gemeten over de ganse motor in stand 1 (1000W) = 33, 6 V

Zal tekening maken met de gemeten punten

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op maandag 14 oktober 2024 16:16:44 (24%)

Dat werpt een ander licht op de zaak...

Ben ter lering en vermaak aan een 600W motor gaan meten.
Elk van de veldwikkelingen en het anker meet met de LCR meter alle 3 zowat hetzelfde, R=3Ω, L=11mH en Z=7,3Ω
Mag ik ervan uitgaan dat die gelijkheid representatief is voor een universeelmotor en ook voor andere vermogens?

Gezien je 13V meet over elk van de veldwikkelingen wijst erop dat beiden eenzelfde impedantie hebben en de veldwikkelingen mijn inziens dus inorde zijn.

Je anker wijkt met 7V dus quasi 50% af van de veldwikkelingen en is mijn inziens dus defect.

Het zijn uw €'s maar met enkel een nieuw anker ga ik ervan uit dat je er bent.
Voorwaarde dat de regeling de grote stromen heeft overleefd maar dat kom je later dan wel te weet.

Mooi zou zijn als je met het nieuwe anker de metingen en testen zou overdoen en de resultaten overmaakt.
Ik verwacht bij de kacheltest een spanning rond 110V, alleszins hoger dan de huidige 34V en 42V.

Ik ben de mening toegedaan dat je met een LCR meter toch wel een defect kunt vaststellen aan een universeel motor als er geen zichtbare schade is.

Zit er een motorwikkelbedrijf in uw buurt, of een bedrijf dat auto-alternators of dynamo's herstelt? Die kunnen het anker op een z.g.n. 'growler' leggen en direct controleren of hij nog goed is. Daar kunnen ze in minder dan een minuutje wel uitsluitsel over geven, dus de kosten zullen nihil of zeer laag zijn. Dat is wat ik zou doen, voor ik grof geld zou gaan uitgeven zonder 100% zeker te zijn.

Voor een nieuw anker van 18 euro voor een Makita zou ik het risico wel aandurven dat het anker uiteindelijk toch niet het probleem was, maar uw machine zit in een heel andere prijsklasse....

https://www.youtube.com/watch?v=Lk8UEaEcZME

set SCE to AUX.
jerome

Golden Member

Ik lees dat je over een voeding beschikt. Doe eens 12 V over de borstels met een ouwe halogeenlamp of derelijke van minstens 30Watt in serie. Ga zeer traag draaien aan het anker. De lichtsterkte mag niets veranderen bij verdraaien. Spanning over de borstels kan je ook opvolgen. Op deze manier maak je een soort stroombron waarbij je de weerstand kan berekenen als de stroomsterkte gekend is.

Ik lees dat je over een voeding beschikt. Doe eens 12 V over de borstels met een ouwe halogeenlamp of derelijke van minstens 30Watt in serie.

Goeie bal...
Neem je dan niet beter een gewikkelde 12V transfo?
Dan krijg je een indicatie van Z ipv R en wordt een eventuele fout nog duidelijker weergegeven.

B - E = 210 V
B - H = 217 V
B - G = 218V
B - K = 230 V
E - H = 18.6 V
E - G = 12.8 V
H - G = 7.9 V
E - K = 32 V
G - k = 18.5 V

Kan iets gemeten worden aan de snelheidsregelaar ? Tussen 1 en 2 = 0 Ohm, tussen de rest niks.
Ik weet niet meer hoe die aangesloten was, op welke punten de inkomende 230V zaten……

Het zijn uw €'s maar met enkel een nieuw anker ga ik ervan uit dat je er bent.
Voorwaarde dat de regeling de grote stromen heeft overleefd maar dat kom je later dan wel te weet.

Was ik ook zinnens ja, maar kan ik dat nieuwe anker niet naar de fiestijnen helpen met een kapotte regeling of die eventuele kapotte veldwikkelingen ?
En die tip van Jerome , die ‘goeie bal’ kan ik niet doen, kan het anker nl niet langzaam draaien ivm de overbrenging en die, in mijn ogen, mechanisch kutrem daar ik de aan-uitschakelaar heb moeten ‘knevelen’ , ook voor de testen met de kachel natuurlijk.

Ps, de(ontstorins)condensator zit die ingedoten bij de regelaar ?

Ik weet niet meer hoe die aangesloten was, op welke punten de inkomende 230V zaten……

Bel dan Bertus op zien Norton maar...

In de verondersteling dat het een simpele aanloop / snelheids triacregeling is:
Zou 1 en 2 de doorverbinding zijn tussen F en de motor.
De faston 4 op het koper koelelement van de triac de andere kant van de motor.
Dan rest er niks anders meer dan N op 3.
Meer kan ik niet verzinnen...
Niks belet je om eens te experimentern met een lamp van 100W...
Weet je direct of de regeling nog werkt.

Btw ... als een nieuw anker erin zit en je doet eerst de kacheltest opnieuw zou je als het goed is minstens een draaiende motor moeten zien.
De kachel is hier dan je voorschakelweerstand / stroombegrenzing.

De 600W motor waar ik hier aan gemeten heb gaat draaien vanaf 20VAC.