Cat24C128 wat doet die eigenlijk ?

Beste allemaal.

Ik heb een printje besteld bij Byte2bot. Het simuleer een parallel poort op een Raspberry pi. Of toch iets dat er op lijkt.
Het meeste snap ik wat het doet alleen die cat24C128 begrijp ik niet echt. Ik denk dat het een Eeprom moet zijn. Nu is mijn vraag eerst wat doet die daar, want die is enkel aan de Raspberry verbinden, en twee moet die geprogrammeerd worden of staat die klaar van uit het fabriek geprogrammeerd.

Vriendelijke groeten.

Het schema kom van de site: www.byte2bot.com

fred101

Golden Member

Hier heb je de datasheet. Zo'n ding komt leeg van de fabriek vandaan. De koper zal hem dus zelf moeten programmeren. Mogelijk hoeft dat niet en gebruikt de raspberry hem zelf.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 12 oktober 2024 22:54:03 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Ik zie dat het schema "... hat" heet.
In Pi wereld is een hat een addon die aan specifieke eisen moet voldoen, en de eeprom maakt daar deel van uit.
Voorzover ik het begrepen heb, moeten daar specifieke stukjes software in staan voor het correct gebruik en besturing van de hat. Een soort van driver/interface bibliotheek.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dag

Zou het dan mogelijk zijn om die Eeprom tekopieren ?

Al de rest zijn standaard elementen.

benleentje

Golden Member

Ja vanuit de pi zou je die eeprom ook met een eigen stukje code moeten kunnen uitlezen. En na het uitlezen kan je het dan ook ergens anders naar wegschrijven

fred101

Golden Member

Note that full Parallel Port pin control is not included on this board. It is designed to be used specifically with the 5 axis CNC Breakout board also sold on this site.

Voor zover ik zie komt dat board kant en klaar. Dan zal de eeprom geprogrammeerd zijn. Als jij daar alleen de print koopt dan zou je ze kunnen vragen wat er in de eeprom moet en of ze die file kunnen leveren. Dat zullen ze best doen als ze ook lege PCBs verkopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Bij Amazon heb ik een paar lezers gevonden.
Eentje noemd "CH341A Timer USB EEPROM Flash BIOS Chip USB-programmeermodule " en kost 17 Euro zou het daar mee lukken.

Hubie

Golden Member

24C128,24C256 eeproms zitten ook vaak in transceivers/scanners om frequenties en settings in op te slaan.Die moet je dan wel eerst zelf inkloppen en opslaan.Bij een (nieuwe)transceiver is de eeprom dan idd leeg.

Het is niet echt de bedoeling om die print de kopiëren, die heb ik besteld en zou normaal volgende week bij mij zijn. Maar het is wel handig natuurlijk, en ik heb ook gezien dat ze dezelfde Eeprom gebruiken in een andere print die de seriële poort na doet.

Dus kan ik het zelfde doen als een ander projectje vind met de Raspberry.

Paulinha_B

Honourable Member

Ik betwijfel of die eeprom driversoftware bevat, of iets in die aard, zoals @fatbeard suggereert. Naar ik begrijp wordt zo'n eeprom inderdaad vooral gebruikt om instellingen en parameters op te slaan, bv. een autoradio noteert daarin bij het uitschakelen de afgestemde frekwentie en nog een en ander, en stelt deze waarden dan terug in bij het opnieuw opstarten. Het lijkt mij goed mogelijk dat er op dit printje nog wat plaats was, en dat de ontwerper daar dan maar een eeprom heeft voorzien, dat kan immers altijd van pas komen. Essentieel zal hij niet zijn, en ik zie een flinke kans dat hij bij levering blanco is.

Maar ook hier geldt: meten is weten. Nuja, uitlezen, in dit geval. En daar is geen extra hardware voor nodig, een handvol code om eerst uit te vogelen op welk I2C-adres de eeprom zit - want er zijn 8 adressen mogelijk - en daarna de data uit te lezen. Het staat netjes beschreven in de datasheet waar @fred101 naar verwees.

Dus ik moet geen lezer komen. Dat is al handig..

Maar paulinha_b ik heb de datasheet bekeken en nog eens bekeken, maar daar begrijk ik niet zoveel van. Zover rijkt mijn elektronica kennis niet. Helaas. Naar ik beweer de datasheet wel. Je weer maar nooit.
Ik ga in iedergeval nog wat experimenten met de Eeprom lijk mij wel praktisch en is blijkbaar nog niet te groot of ingewikkeld om het nog te leren.

Uit "Google": https://www.madebymikal.com/raspberry-pi-hat-identity-eeproms-a-simple…
Allicht bevat het hat van de fabrikant af enige informatie die gedetecteerd wordt of kan worden door hun bijbehorende software. B.v. een id. Een key is wat onzinnig, zonder beveiliging.

De toepassing lijkt veel op de "monitor id" pinnen op de 15p VGA connector, waar in de monitor een PROMmetje met informatie over de voor die monitor bruikbare frequenties op aangesloten was.

Paulinha_B

Honourable Member

Als je de taal van Shakespeare min of meer machtig bent heb je misschien iets aan volgende: https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=349728

Bedank voor alle info die jullie mij gegeven hebben.
Dus als besluit mag ik zeggen dat ik er moet afblijven en de Eeprom zijn werk laten doen.

Ooit zal ik het dan wel snappen en het eens kunnen uitlezen. Maar voorlopig dus niet.