led-lamp flikkert

Aan de uitgang van de parochiezaal had ik een led-lamp met voeler geïnstalleerd. Die lamp heeft nu een paar jaar zonder problemen gewerkt. Nu heeft een elektricien op de schakelaar van de led-lamp ook een noodverlichting aan gesloten. Sindsdien flikkert de led-lamp, als ze in bedrijf komt. Hoe kan die noodverlichting inwerken op die led-lamp?

Heb je de noodverlichting tijdelijk losgenomen en werkt de ledlamp dan wel goed als de noodverlichting los is?

Noodverlichting op een schakelaar? Dat is normaal gesproken niet echt de bedoeling. Of zit ie voor de schakelaar aan fase en nul?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Waarom zit de ledlamp achter een schakelaar, als die al een voeler heeft?

Beschrijf eens nauwkeuriger hoe het allemaal is aangesloten.

Op donderdag 17 oktober 2024 12:03:52 schreef KlaasZ:
Waarom zit de ledlamp achter een schakelaar, als die al een voeler heeft?

Ik kan me daar twee dingen bij voorstellen.

1) Vroeger zat er een normale lamp in en dit was het minst ingrijpend om het zo aan te sluiten.

2) "men" wil dat iedereen gewoon het licht achter zich uitdoet, maar de "voeler" is als backup dat het niet stroom blijft vreten als iemand het vergeet en de zaal een hele week niet gebruikt wordt...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

of de schakelaar stond zo lang op "in" dat nadat de schakelaar open is geweest en draad is bijgestoken het contact is geschakeld en het contact nu vuil erin heeft zitten. keer schoonmaken zal helpen. of de schakelaar is wat pruts aangesloten en de draad naar de lamp zit gewoon los nu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Al bedankt voor de hints en de uitleg. Het was inderdaad vroeger een lamp zonder voeler...We gaan verder zoeken en testen met jullie info. Tot later.

De aansluitingen op de L en de N zijn blijkbaar in verschillende circuits verwisseld. Het volledige elektriciteitsnet van dit oude gebouw moet aangepast en gekeurd worden...