Demonteren Niko Original lichtschakelaar

Hier op het forum komen meestal de speciale gevallen voorbij waarbij het verkeerd loopt. Het merendeel waar het goed verloopt daar worden geen vragen over gesteld. En nog een geluk ook of de helft van Belgie en Nederland stond in brand. Vandaar dat er hier veelal een vertekend beeld is.

nu hebben steeds meer merken de invoer van draden aan de achterkant ipv de zijkant. dat scheelt met in de doos duwen wel. schroefklemmen duren langer om te maken, en zijn duurder in productie dus reden zat om steeklas te maken. schroef verbindingen gaan los zitten omdat je het wcd nog terug moet duwen na vastdraaien. dat gaat met kastdraad ook weer los op die manier. komt er niet vaak uit omdat de last hoog moet zijn dat het snel fout gaat. tevens zorgt een slechte stekker voor meer uitgefikte wcd's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op maandag 21 oktober 2024 07:14:01 schreef testman:
nu hebben steeds meer merken de invoer van draden aan de achterkant ipv de zijkant. dat scheelt met in de doos duwen wel.

Mede door de klauwen (Belgisch gebruik) bracht ik in een vorig leven tijdens mijn werkzaamheden als elektricien nooit de bedrading langs de zijkanten binnen. Is ook één van het eerste dingen dat mij aangeleerd werd toen ik indertijd als jonge knaap begon in de bouw.

Turbokeu

Golden Member

@Robbe de Smet:
Testman bedoelt dat de aansluitingen zich i.p.v. aan boven-of onderkant echt achteraan bevinden (meegemaakt met bouwmarkt-eigen merken) waardoor je alles nòg moeilijker in de muurdoos gepropt krijgt.

Op maandag 21 oktober 2024 07:58:26 schreef Robbe de Smet:
[...]
Mede door de klauwen (Belgisch gebruik) bracht ik in een vorig leven tijdens mijn werkzaamheden als elektricien nooit de bedrading langs de zijkanten binnen.

Sowieso!

Op zondag 20 oktober 2024 18:23:16 schreef testman:
[...]
pr80 hydro? klinkt als het oude hydro, dat is er ook al jaren niet meer.

Inderdaad...

Op maandag 21 oktober 2024 06:43:30 schreef New Beetle:
[...]
Toch niet, Insteekklemmen zijn ook geen wondermiddel. Bij schakelaars of dimmers zijn insteekklemmen ok, maar bij stopcontacten zie ik toch liever schroefklemmen, wat men hier ook beweert.

Oorzaak van losgekomen stopcontacten is quasi altijd slecht ingebouwde dozen. Ofwel zitten ze scheef of te diep ofwel heeft men geen rekening gehouden met de tegeldikte in de keuken of badkamer. Je kan die klauwen vervangen door langere in zo’n geval, maar dikwijls gebeurt dat niet of werkt dat zelfs niet eens omdat de tegel te ver over de doos heen zit.

100% akkoord!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

heb weleens gehad dat inbouwdozen met veel te natte knauf waren gezet. mensen woonden er al in, maar klaagden over de wcd's die scheef zaten langs de eettafel. niet waterpas scheef maar 1cm overhellend uit de muur scheef. kon er met een beitel nog een rand afhalen zodat eea een stuk beter uitzag, maar heilig krijg je dat niet meer als alles al geschilderd is zonder de dozen te vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op vrijdag 18 oktober 2024 22:12:10 schreef Turbokeu:
[...]Tja, Gamma (net als Hubo) is niet mijn favoriete winkel, eens binnengeweest en direct weer buitengewandeld...

Indertijd kocht ik al mijn elektrisch materiaal voor renovaties/verbouwingen bij DMlights in Heist-Op-Den-Berg (dikwijls voor 100-en tot 1000-en Euro), aan zeer goede prijzen en zelfs thuisgeleverd.
Ik heb daar nog soepele VOBs draad in alle mogelijke kleuren en meerdere secties (0.75, 1.5 en 2.5mm2) aan de lopende meter per lengtes van 5-10-20 meter gekocht voor mijn elektronicaprojecten (achteraf was per meter niet meer mogelijk).

DMlights is ondertussen veranderd van naam in Peeq en de laatste feedback in mijn omgeving is niet zo rooskleurig meer.
In mijn omgeving ken ik slechts één groothandel (Laruelle in Hannut) die nog aan particulieren verkoopt maar bij hem moet je niet afkomen voor één schakelaartje...

Balieverkoop bij Paul De Meutter is volledig gedaan. Paul is op pensioen. De zoon heeft het overgenomen. Paul is destijds begonnen in zijn garage aan de Schransstraat.

Ik haal heel veel bij Van Frachem in Beerzel. Maar die hebben geen webwinkel. Piscaer in Mechelen is ook nog een grotere balie winkel maar blijkt nu onder de Rexel vleugels te zitten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.