Fototjes van ondergrondse kabel - wie weet meer?

Lucky Luke

Golden Member

Waarde mede-CO-ers,

Enige tijd geleden waren in mijn wijk werkzaamheden aan "de elektriciteit". Er lag nadat de werkzaamheden gedaan waren een hoopje kabels op straat en daar heb ik wat foto's van gemaakt. De kabels zijn inmiddels lang en breed opgehaald/verdwenen. (Just in case iemand van plan was ze de "vinden")

De groengele aardedraad lijkt koper, maar de andere geleiders lijken me aluminium. Er lagen zowel bundels van 3 'singles' (CMMIW, AFAIK is dat de goede term) en kabels met 3 geleiders er in (en een ommanteling)

Close-up van de doorsnede.

Er lijken ook wat 'dingen' met connectors tussen te liggen, wie weet wat dat zijn? Komt dit uit een (tijdelijk) transformatorhuisje? (die dingen waar cellpack SRAT 60-20 op staat op wat een soort hele grote krimpkous lijkt te zijn)

Ik vond het gewoon wel aardig er even een paar fototjes van te maken om alhier te delen :)

Is dit van de "hoogspannings" kant van het net? 10 kV? 50 kV?
Het lijkt me 3 fase + aarde, correct? Is het de voedende kant van de (wijk)transformator en wordt de nul pas aan de andere kant van die transformator "gemaakt"? Of zijn nul en aarde gecombineerd op dit punt? (En zijn de fasen dusdanig gelijkaardig belast dat er 'geen' stroom loopt?).

Min-of-meer een ander onderwerp, maar gelijk in 1 moeite door:
Er is hier een tijd terug (min-of-meer gelijk met die werkzaamheden) een storing geweest 's nachts waarbij de verschillende fasen afzonderlijk weg waren en weer terugkwamen, uiteindelijk alle 3 een tijdje zijn weggeweest, en uiteindelijk terugkwamen. Hoe kan dat? (dat ze terugkwamen zal iemand hard voor aan het werk zijn geweest, dat gaat niet vanzelf, maar de oorspronkelijke storing? Of zijn dat ook werkzaamheden geweest? Maar waarom dan steeds uitvallen en terugkomen?)

(EDIT: Dus zeg L1 valt weg. 10 minuten later ofzo is L1 terug. Een halve minuut later is L1 weg. 15 minuten later is ook L2 weg. 5 minuten daarna komt L1 terug. 10 minuten daarna valt L3 weg. Zoiets - pin me niet vast op de tijden. Alle 3 weg zal wel 'herstelwerk' zijn geweest denk ik, maar wat veroozaakt dat enkele tot tientallen minuten de ene of andere fase verdwijnt?)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

is idd kabel voor midden spanning, 10KV wrs. zal die tzt ook nog wel gaan zien op een klus waar dermate vermogen nodig is dat er 23KV gelegd word aan klantzijde.

uitval kan gewoon een 10KV storing zijn geweest elders, na omschakelen van het rotte stuk komt dan alles weer terug. had dat een jaar terug toen de middenspanning welke de 10KV weer voed dit kreeg, toen lag de halve regio plat. was in die natte periode toen enexis goed dik in hun storingsuren zat :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Wat testman al zegt, 10kV kabel. Die stekkers worden gebruikt in installaties zoals deze:

Alleen, wat je hier ziet is een aansluitblok bestemd om GPLK er op te monteren. Geeft niet, er is een aanpassing mogelijk. Die rechtse is niet goed gegaan/gedaan. Linker kant lijkt beter, maar dat zijn andere terminals dan die in de straat lagen.
Dit is een Holec SVS schakelinstallatie. Zeer robuust.

Die singles sluit je het mooiste aan met een aansluitblok zoals in de onderste foto, met haakse stekers.

Op zondag 20 oktober 2024 22:16:25 schreef Lucky Luke:
Het lijkt me 3 fase + aarde, correct? Is het de voedende kant van de (wijk)transformator en wordt de nul pas aan de andere kant van die transformator "gemaakt"? Of zijn nul en aarde gecombineerd op dit punt?

Bij middenspanning (10kV en 20kV) is het gebruikelijk dat de trafo in driehoek staat. Er is dus geen nul aan die kant.
De laagspanningszijde staat in ster, daar is dus wel een nulpunt en dat wordt bij de trafo geaard.

hier in de buurt zijn ze al weken bezig met nieuwe kabels trekken in het koppelnet 380KV. al diverse malen om die haspels draad heen kunnen rijden die ineens op de weg staan net onder de vakwerk masten. van eindhoven moet het helemaal naar maasbracht toe getrokken worden die kabels, helft van de verbinding is nog onder spanning, andere helft worden nieuwe kabels in getrokken door de abseil monteurs van tennet. flinke klus die staalkabels erin trekken over allerhande terrein heen. ze trekken kabels van mast naar mast, op de isolatoren worden de kabels vastgezet en het hangende stuk onder de mast van de ene naar de andere isolator door word ertussen gezet en geperst later zo te zien. men trekt de kabels ook niet zoals dat in de jaren 60 werd gedaan, in de masten hangen en op spanning trekken, maar gebruikt de oude kabels als begeleiders, de 3 hoekige koppelpunten tussen de kabels worden verwijderd, men hangt met een bakje aan die kabels en trekt met een touw en vele katrollen weer nieuwe staalkabel met alu mantel daar doorheen. scheelt nogal want je hoeft amper wegen af te zetten zo, wel bij de masten in de buurt de haspels staalkabel neerzetten voor een paar uur.

had een storing in de OV, meerdere lampen stuk dus werd erbij gehaald want men dacht een kabel stuk. echter bleken net de lampen onder het koppelnet steeds stuk te zijn, zeer apart. mede omdat de kabels langs dat koppelnet lopen en ook weer kruisen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer