Panasonic airco printplaat kapot door naaktslak

https://www.aircologic.nl/content/pdf/kit-tz50-zke,%20cu-tz50zke,%20cs… mocht je deze nog niet gevonden hebben.
Hier staan wat gegevens waar je naar kunt kijken.

blad 48 schematisch blokschema
blad 47 print layout
Als je een scoop hebt zou je aan de laagspanningskant van die optocoupler kunnen meten of je wat voorbij ziet komen.

De hs kant kan ook maar dan moet je een geschikte scoop hebben voor dat soort werk.

In dit geval zou ik eerst die tweede opto in de buitenunit ook vervangen en dan meten of die 90 tot 20 volt er wel staat.

Virtuos

Golden Member

Op maandag 21 oktober 2024 18:43:06 schreef harry64:
Wees voorzichtig met de binnenunit t.a.v. de koperen leidingen van het koelsysteem, niet knikken of losdraaien. Daar zit dus weinig ruimte voor bewegen.

Voor alle duidelijkheid de theoretische basisopzet van zo'n systeem.

Blauwe lijn is de nul van het lichtnet.
Zwarte lijn de communicatie.
Vcc en Vdd de gescheiden voedingen in respectievelijk binnen en buiten unit.

U1 en U4 zijn de ontvangers.
U2 en U3 de zenders.

Zoals je ziet zijn opto's op zich eenrichtingsverkeer, vandaar het setje U1, U2 en U3, U4.

Stabilisatie en niveau opzet (de zeners, twee 10K weerstanden e.d. zitten hier niet bij.

[bijlage]

Het verhaal begint mij te dagen, deze vier optos's corresponderen met elkaar bidirectioneel tussen binnen en buiten unit. Indien 1 van deze vier schakels kapot is is de communicatie lijn verbroken en aangezien de binnenunit fungeert als eerste onder de gelijken kan deze blijven werken ondanks de opto's kapot zijn wegens een zijdelingscircuit in mijn lekentaal dan.

Ik heb de printplaat van de binnenunit verwijderd dat gaat bij panasonic relatief makkelijk en veilig.
Ik heb de opto's ontdekt bij de rode datakabel zie foto.

Ik kan niet zien of ze kapot zijn, maar bon het is mogelijk.

Zitten overigens ook weer een een aantal zenerdiodes die ook geraakt kunnen zijn.

Op maandag 21 oktober 2024 18:48:38 schreef Peter112:
https://www.aircologic.nl/content/pdf/kit-tz50-zke,%20cu-tz50zke,%20cs… mocht je deze nog niet gevonden hebben.
Hier staan wat gegevens waar je naar kunt kijken.

blad 48 schematisch blokschema
blad 47 print layout
Als je een scoop hebt zou je aan de laagspanningskant van die optocoupler kunnen meten of je wat voorbij ziet komen.

De hs kant kan ook maar dan moet je een geschikte scoop hebben voor dat soort werk.

scoop heb ik niet, het enige wat ik kan is vervangen en kijken of het probleem is opgelost helaas.

Virtuos

Golden Member

Op maandag 21 oktober 2024 17:43:11 schreef testman:
de slak heeft sluiting tussen fase en communicatielijn gemaakt, kans dat er een varistor op die lijn zit tegen overspanning. zo niet is die ingang opgeblazen met pech en met nog meer pech de uitgang van de binnenunit ook. je zegt dat de zekering binnenunit eruit lag, komt de voeding van de binnenunit af? of komt de voeding via de buitenunit?

had toevallig vandaag eenzelfde storing, print stuk en aardlek eruit door ongedierte.

Onderstaand is een varisistor neem ik aan, hij ziet er niet dramatisch opgeblazen uit. Op de pcb zitten er nog twee die zijn blauw maar op het oog in orde.

En voordat ik het vergeet, dank allen voor de geboden hulp. Ik ben een stuk wijzer en op weg geholpen :)

een overspannings beveiliging tussen de communicatie lijn en blauw OF bruin kan er zijn, maar net zo goed niet. het kan ook een stel zeners zijn die zorgen dat die lijn niet over de 90V komt.

je ziet dat 1 opto als "zender" zit aangesloten en 1 opto als "ontvanger" dit zal ook op de print van de binnenunit zo zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op maandag 21 oktober 2024 19:54:49 schreef Virtuos:
[...]

Het verhaal begint mij te dagen, deze vier optos's corresponderen met elkaar bidirectioneel tussen binnen en buiten unit. Indien 1 van deze vier schakels kapot is is de communicatie lijn verbroken en aangezien de binnenunit fungeert als eerste onder de gelijken kan deze blijven werken ondanks de opto's kapot zijn wegens een zijdelingscircuit in mijn lekentaal dan.

.

juist. de vier opto's staan uiteidenlijk in serie, dus er kan er ook een ontploft zitten binnen in. maar, hierboven beperkte ik het even tot de buitenprint , step by step

Nu kan je ze meteen alle vier vervangen en zien of dat het probleem oplost.

Op maandag 21 oktober 2024 19:54:49 schreef Virtuos:
[...]

Ik kan niet zien of ze kapot zijn, maar bon het is mogelijk.

je kan een vergelijkende meting doen, je hebt er vier..

Virtuos

Golden Member

Op maandag 21 oktober 2024 20:41:05 schreef kris van damme:
[...]

juist. de vier opto's staan uiteidenlijk in serie, dus er kan er ook een ontploft zitten binnen in. maar, hierboven beperkte ik het even tot de buitenprint , step by step

Nu kan je ze meteen alle vier vervangen en zien of dat het probleem oplost.

[...]

je kan een vergelijkende meting doen, je hebt er vier..

Ik ga ermee aan de slag, dank allen voor de duiding. Zo leer je nog een hoop bij.

Opto's zijn meestal met een simpele test wel te testen. Soms is op de print al te meten of ze in sluiting of onderbroken zijn.

Moet je wel de datasheet van de opto hebben en een testschakeling bouwen om ze te testen. Dat vereist ook weer een voeding, soldeerbout en weten wat je meet. Ik heb een flauw vermoeden dat TS alleen een multimeter heeft.

Virtuos

Golden Member

Op dinsdag 22 oktober 2024 04:19:30 schreef harry64:
Moet je wel de datasheet van de opto hebben en een testschakeling bouwen om ze te testen. Dat vereist ook weer een voeding, soldeerbout en weten wat je meet. Ik heb een flauw vermoeden dat TS alleen een multimeter heeft.

Dat vermoeden is correct, ik ga proberen iemand te vinden die de juiste meetapparatuur heeft om ze door te meten. En anders is vervangen op voorhand de beste optie.

fred101

Golden Member

Als je zelf de CTR niet kunt meten kun je die opto's beter vervangen. Om dat te meten meet je de ingaande LED stroom en de uitgaande "secundaire" stroom. Dan kijk je of de ratio tussen beide binnen de limieten (zie datasheet van het juiste sub-type) zit. Ik doe dat met een stroombron primair en een load secundair. Die stroombron sweept het ingangbereik van min tot max, de load geeft de uitgaande stroom weer. Je praat over mA's dus je hebt een goede regelbare voeding met voldoende resolutie nodig of een potmeter in serie met een DMM.Secundair kan ook mbv een 2e DMM. Daarnaast meet je de spanningsval over de transistor en vergelijkt die met de datasheet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Als dat pc817 opto's zijn, wel vervangen door een gelijke. (bestaat in 5 smaken met allemaal een verschillende CTR...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Virtuos

Golden Member

Goedemorgen allen,

Gisteren heeft iemand die de juiste meetapparatuur heeft de optocouplers doorgemeten en er bleek ook één op de binnenunit kapot te zijn.

Deze man heeft ook de zenerdiodes doorgemeten en daar waren er drie van op de pcb buitenunit kapot gegaan.
Ze lagen niet in sluiting, de diode overgang meet gewoon in orde maar ze zeneren niet meer op de juiste spanning, volgens de meetdeskundige. Deze zeners hebben volgens hem gefungeerd als overspanningsbeveiliging, een geluk bij een ongeluk zeg maar.

Ergo, gisteren druk gesoldeerd en ik heb de jumper die wat verkoold was ook vervangen.

Na aansluiten het voltage tussen de terminals getest en die fluctueerde keurig in het spectrum tussen de 20V --> 70V.

Verder aangesloten en de airco werkt weer naar behoren, hij zal vast een opdonder hebben gehad maar met de kennis van nu en alle adviezen hier op dit fora ( een microkosmos qua deskundigheid van formaat ) zal ik in de toekomst een elektronische schakeling beter kunnen determineren en daarmee ook kunnen verhelpen. Met eventuele hulp van dit forum.

Allemaal dank en zal ook een donatie doen aan het forum dat is wel zo billijk

Mooi om te lezen. Weer een stuk elektronica van de wegwerpmaatschappij gered.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Virtuos

Golden Member

Op zondag 27 oktober 2024 13:21:57 schreef harry64:
Wel benieuwd of er nu ook maatregelen tegen nieuwe indringers zijn genomen.

Tja, ik hoop ( dat is een uitgestelde teleurstelling ) dat het een extreem pechgeval is. Maar ik heb de afwatering een gat van plusminus 20mm een stukje hor gaas geplaatst. Ik denk dat de slak daardoorheen is gekomen, afdoende opgelost denk ik.

Op zondag 27 oktober 2024 12:19:03 schreef Ledlover:
Mooi om te lezen. Weer een stuk elektronica van de wegwerpmaatschappij gered.

Zeker, ik ben er ook heel content mee dat het op deze wijze is opgelost. Ik vind het moreel verwerpelijk om een apparaat wat de facto nieuw is zonder een poging tot reparatie weg te gooien. Zal verboden moeten worden..

[Bericht gewijzigd door Virtuos op zondag 27 oktober 2024 13:30:26 (32%)

Die beestjes kom je soms op de vreemdste plekken tegen i.d.d. Even afwachten of dit afdoende is i.d.d.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Virtuos

Golden Member

Op zondag 27 oktober 2024 13:43:54 schreef fred101:
Dit kan helpen:
[bijlage]

Ik zal hem als sticker op de airco plakken :P slakkenkorrels ben ik op tegen die beesjes hebben op recht op leven. Als ze maar van mijn airco afblijven is mijn enige warmtebron in huis.

heb wat planten die ook een magneet voor slakken zijn, en zeker dit jaar. een stuk band koper om de stam gedraaid en ze bleven er mooi vanaf, zolang de bladeren maar niet op de grond gaan hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zondag 27 oktober 2024 13:47:47 schreef Virtuos:
[...]

slakkenkorrels ben ik op tegen die beesjes hebben op recht op leven.

En de beestjes die slakken eten natuurlijk ook. Het is leuk voor de plantjes in de tuin, maar wij hebben nogal weinig slakken in de tuin gehad dit jaar. Met andere woorden, we hebben de egels en de vogels maar een beetje extra eten gegeven. Normaal vreten die de slakken altijd op.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Ik heb alleen last van platte schaalhoren in mijn "tuin" :+ Die kruipen niet.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 27 oktober 2024 20:31:57 (13%)