Op maandag 21 oktober 2024 18:43:06 schreef harry64:
Wees voorzichtig met de binnenunit t.a.v. de koperen leidingen van het koelsysteem, niet knikken of losdraaien. Daar zit dus weinig ruimte voor bewegen.
Voor alle duidelijkheid de theoretische basisopzet van zo'n systeem.
Blauwe lijn is de nul van het lichtnet.
Zwarte lijn de communicatie.
Vcc en Vdd de gescheiden voedingen in respectievelijk binnen en buiten unit.
U1 en U4 zijn de ontvangers.
U2 en U3 de zenders.
Zoals je ziet zijn opto's op zich eenrichtingsverkeer, vandaar het setje U1, U2 en U3, U4.
Stabilisatie en niveau opzet (de zeners, twee 10K weerstanden e.d. zitten hier niet bij.
[bijlage]
Het verhaal begint mij te dagen, deze vier optos's corresponderen met elkaar bidirectioneel tussen binnen en buiten unit. Indien 1 van deze vier schakels kapot is is de communicatie lijn verbroken en aangezien de binnenunit fungeert als eerste onder de gelijken kan deze blijven werken ondanks de opto's kapot zijn wegens een zijdelingscircuit in mijn lekentaal dan.
Ik heb de printplaat van de binnenunit verwijderd dat gaat bij panasonic relatief makkelijk en veilig.
Ik heb de opto's ontdekt bij de rode datakabel zie foto.
Ik kan niet zien of ze kapot zijn, maar bon het is mogelijk.
Zitten overigens ook weer een een aantal zenerdiodes die ook geraakt kunnen zijn.
Op maandag 21 oktober 2024 18:48:38 schreef Peter112:
https://www.aircologic.nl/content/pdf/kit-tz50-zke,%20cu-tz50zke,%20cs… mocht je deze nog niet gevonden hebben.
Hier staan wat gegevens waar je naar kunt kijken.
blad 48 schematisch blokschema
blad 47 print layout
Als je een scoop hebt zou je aan de laagspanningskant van die optocoupler kunnen meten of je wat voorbij ziet komen.
De hs kant kan ook maar dan moet je een geschikte scoop hebben voor dat soort werk.
scoop heb ik niet, het enige wat ik kan is vervangen en kijken of het probleem is opgelost helaas.