flipflop met random stopknop

Hoi zou iemand miuj kunnen helpen met het ontwerpen van een flipflop met een random stop knop ?
Dus hij flipflopt heel snel en als er op een knop wordt gedrukt dat hij dan stopt.
Met evt een reset knop dat hij weer begint.

Je kan volgens mij eigenlijk elke vorm van astabiele multivibrator of 555 maken. Volgens mij heeft elk IC of circuit met die functie wel de mogelijkheid een condensator los te koppelen en zo links/rechts of aan/uit knipperen te pauzeren.

Moet het met een pulsdrukker blijven stoppen, ook na loslaten?

Er staan wat knipperlichten hier op de site bij Schakelingen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 22 oktober 2024 20:32:00 (10%)

Hoi heel erg bedankt voor uw reactie.
Het is de bedoeling dat hij stopt na het indrukken.
En na een reset weer verder gaat.

benleentje

Golden Member

Dan worden het sowieso 2 flipflops. De eerste set en reset je dan met een stopknop + reset knop.
De 2de flipflop word dan bestuurt door de eerste.
De eerste flip kan dan een RS flipflop zijn maar de 2de moet denk een jk flipflop zijn. Maar het is al weer heel lang gelden dan ik me in flipflops verdiept hebt en weet ook niet meer exact welke typen er zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 22 oktober 2024 20:50:15 (42%)

Je kunt het ook omkeren: zolang je op een knop drukt flip-flopt hij en zodra je loslaat stopt het.. Dat is misschien makkelijker..

Dit heb ik in een ver verleden eens nagemaakt.

[Bericht gewijzigd door KGE op dinsdag 22 oktober 2024 20:58:54 (21%)

Super bedankt hier kan ik wel wat mee !!!

Als je een klik/klak drukknop neemt, zoals bv een schemerlamp ben je ook sneller klaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

@KGE: wat een grappig schema! :P
Nooit aan gedacht de 'astable' en de 'bistable' zo in één schakeling te verenigen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org