Probleem rolluikmotor (wordt gloeiend heet)

Dag allen!

Afgelopen week vertelde mijn vrouw me dat ze al een hele dag een gezoem hoorde. 's Avonds merkte ik wat het gezoem was: één van de rolluiken was niet meer omhoog gegaan, en de motor erboven zoemde erg hard terwijl hij probeerde in beweging te komen.

Na openmaken van de kast bleek dat ook wanneer de motor niet belast werd, hij niet wou draaien. Enkel wanneer hij met de hand "geholpen" werd wou hij een beetje draaien, maar zelfs dat was erg stroef.

Nieuwe bestellen dan maar...

Vandaag heb ik deze nieuwe geïnstalleerd. Bij testen (onbelast) bleek hij zonder problemen te draaien. Hoera!
Maar... ik merk dat hij nooit stopt met draaien? Dit vond ik verrassend, want door het uit elkaar halen van de vorige weet ik dat de eindstop intern zit. Dus dat deze zomaar door blijft draaien was op z'n minst opvallend.

Maar wat me al helemaal ongerust maakte was dat de motor op die minuut dat hij gedraaid heeft gloeiend heet was geworden! Dat kan niet juist zijn lijkt me.

Ik heb de draden die toekomen eens uitgemeten, en daar vond ik toch wel iets opmerkelijk: Beide L-draden staan onder spanning! De geactiveerde richting krijgt 236V, wat nog normaal is, maar op de andere staat 56V! Telkens gemeten t.o.v. nul en aarde. Bij het veranderen van de draairichting wisselen deze spanningen om.

Is dit normaal? Ik ken absoluut niets van rolluikmotoren en het is ook de eerste keer dat ik er één vervang, maar dit lijkt me toch vreemd? Afhankelijk van de fase zou ik dan denken dat ze in kortsluiting liggen?

Indien dit niet normaal zou zijn, wat kan er hier fout zijn? Kan een defect in de schakelaar dit veroorzaken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

nee het is normaal dat een buismotor na een minuut of 2/3 thermisch afslaat

Op donderdag 24 oktober 2024 20:00:07 schreef DK:
nee het is normaal dat een buismotor na een minuut of 2/3 thermisch afslaat

Bedoel je dat de hitte die ik ervaarde dan normaal is?

revado

Honourable Member

Heb je de eindstops wel ingesteld?
Zit er een handschakelaar op of een klok?

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 24 oktober 2024 20:03:50 (39%)

Ik heb de eindstops nog niet ingesteld. Daar was ik nog niet toe gekomen. Het rolluik was nog niet aangesloten, dus het kalibreren van de eindstops was nog niet mogelijk.

Het wordt aangestuurd met een handschakelaar. (Twee dubbele schakelaars: start/stop en omhoog/omlaag)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op donderdag 24 oktober 2024 19:38:22 schreef Opifex:

Ik heb de draden die toekomen eens uitgemeten, en daar vond ik toch wel iets opmerkelijk: Beide L-draden staan onder spanning! De geactiveerde richting krijgt 236V, wat nog normaal is, maar op de andere staat 56V! Telkens gemeten t.o.v. nul en aarde. Bij het veranderen van de draairichting wisselen deze spanningen om.

Is dit normaal? Ik ken absoluut niets van rolluikmotoren en het is ook de eerste keer dat ik er één vervang, maar dit lijkt me toch vreemd? Afhankelijk van de fase zou ik dan denken dat ze in kortsluiting liggen?

Dat is heel normaal, alhoewel ik de 56 Volt wel heel erg laag is.
Als de motor in bedrijf is dan meet je via de andere draairichting een spanning. Zodra de motor stopt (aan het einde is door e eindschakelaar) stopt dit en is die spanning ongeveer 0 Volt.

Dat de motor heet wordt is niet normaal.
Normaal loopt een rolluikmotor zelden langer dan een minuut. Te kort om heet, of zelfs warm te worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op donderdag 24 oktober 2024 20:12:42 schreef Toeternietoe:
[...]

Dat is heel normaal, alhoewel ik de 56 Volt wel heel erg laag is.
Als de motor in bedrijf is dan meet je via de andere draairichting een spanning. Zodra de motor stopt (aan het einde is door e eindschakelaar) stopt dit en is die spanning ongeveer 0 Volt.

Ik mat deze spanning wanneer de motor niet meer was aangesloten.
Is het dan nog steeds normaal?

Dat de motor heet wordt is niet normaal.
Normaal loopt een rolluikmotor zelden langer dan een minuut. Te kort om heet, of zelfs warm te worden.

Ik heb de motor maximaal 3 minuten laten draaien. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij tegen deze tijd wel al lang zijn eindstop zou bereikt hebben. De eindstop zit intern bij dit model.

Lambiek

Special Member

Het is normaal dat een rolluikmotor heet wordt als hij een poosje draait. Hij kan zo warm worden dat je hem bijna niet beet kunt houden.

En je kunt de motor pas afstellen als hij gemonteerd is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op donderdag 24 oktober 2024 20:25:40 schreef Lambiek:

En je kunt de motor pas afstellen als hij gemonteerd is.

Uiteraard, maar waarom stopt hij dan niet? Stel dat ik hem wél volledig gemonteerd zou hebben... dan zou hij gewoon blijven doortrekken? Dat is ook niet de bedoeling lijkt me.

of de bewuste eindschakelaar is stuk of je hebt een montage fout gemaakt zodat de onderste afslag boven zit en visa versa.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op donderdag 24 oktober 2024 21:25:30 schreef Hunebedbouwer:
of de bewuste eindschakelaar is stuk

Een fabrikagefout dan?

of je hebt een montage fout gemaakt

Het zijn letterlijk 4 draadjes: PE, N, L(boven), L(onder). Daar een fout in maken lijkt me sterk?

zodat de onderste afslag boven zit en visa versa.

Onderste afslag? Wat bedoel je hier mee?

Kun je met de hand een stuk naar beneden of omhoog draaien om te kijken wat ie dan doet? Laat dan niet tot het einde doorlopen maar probeer eerst beide kanten op.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Met de hand draaien lukt niet bij dit soort motor. Volgens mij zit er een soort reductiekast in de buis.

revado

Honourable Member

Volgens mij kan je die eindstops alleen maar afstellen na montage.
De motor moet dan vast zitten aan een kant anders draait de spindel niet in de motor.

Heb je de n ul wel aan de blauwe, op de testbank zal er een snoer aan zitten en met de steker verkeerd in de wcd zit de fase daar aan.
Niet erg voor de test maar dan meet je gekke dingen.

[Bericht gewijzigd door revado op donderdag 24 oktober 2024 22:03:39 (39%)

Op donderdag 24 oktober 2024 22:02:08 schreef revado:
Volgens mij kan je die eindstops alleen maar afstellen na montage.

Je kan de calibratie inderdaad pas uitvoeren na montage.

De motor moet dan vast zitten aan een kant anders draait de spindel niet in de motor.

Hoezo? Het binnenste van de motor draait heel duidelijk nu. Enkel de metalen as waaraan het rolluik bevestigd wordt is er nog niet overgeschoven.

Heb je de n ul wel aan de blauwe, op de testbank zal er een snoer aan zitten en met de steker verkeerd in de wcd zit de fase daar aan.
Niet erg voor de test maar dan meet je gekke dingen.

Het is een identieke motor als de vorige, die op identieke wijze gemonteerd is aan de bestaande 4 draden. Blauw op blauw, bruin op bruin, zwart op zwart, geen/groen op geel/groen.

Sine

Moderator

Of de condensator is versleten. Dat zou ook verklaren waarom de spanning op de open wikkeling zo laag is.

Lambiek

Special Member

Op donderdag 24 oktober 2024 21:01:25 schreef Opifex:
Uiteraard, maar waarom stopt hij dan niet?

Je hebt verschillende systemen. Je hebt een systeem met eindschakelaars die je in moet stellen met een schroef en je hebt een systeem die je in moet leren.

Bij dat laatste systeem moet je een dipswitch omzetten en het Luik handmatig in de onderste en bovenste stand zette. Als het Luik goed staat zet je de dipswitch terug.

En als je een nieuwe motor gekocht hebt, dan hoort daar een beschrijving bij te zitten voor de afregelen. En als die er niet bij zit kun je het downloaden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De eindschakelaars draaien niet mee als de buis er niet omheen zit

De eindschakelaars zitten aan die ring vast
Met die motor is niks mis

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 25 oktober 2024 10:31:58 schreef DK:
De eindschakelaars draaien niet mee als de buis er niet omheen zit
[bijlage]

Precies dat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een tijdje geleden ook mijn motoren vervangen, ze waren al 25 jaar oud en maakten een hoop herrie. Die van tegenwoordig zijn een pak stiller.

Ik heb de buismotor gemonteerd zonder rolluik aan de buis te bevestigen, daarna de eindschakelaars redelijk "kort" op elkaar afgesteld en de motor naar beneden laten draaien. Toen de rolluik aangekoppeld en de rolluik omhoog laten gaan.

Zodra hij stopte heb ik de eindschakelaar van "boven" bijgesteld en zo de eindpositie afgeregeld.

De jacht is mooier dan de vangst....

Op vrijdag 25 oktober 2024 10:31:58 schreef DK:
De eindschakelaars draaien niet mee als de buis er niet omheen zit

Bedankt! Dit bleek inderdaad het probleem te zijn! Intussen werkt alles weer perfect! :)