Dag allen!
Afgelopen week vertelde mijn vrouw me dat ze al een hele dag een gezoem hoorde. 's Avonds merkte ik wat het gezoem was: één van de rolluiken was niet meer omhoog gegaan, en de motor erboven zoemde erg hard terwijl hij probeerde in beweging te komen.
Na openmaken van de kast bleek dat ook wanneer de motor niet belast werd, hij niet wou draaien. Enkel wanneer hij met de hand "geholpen" werd wou hij een beetje draaien, maar zelfs dat was erg stroef.
Nieuwe bestellen dan maar...
Vandaag heb ik deze nieuwe geïnstalleerd. Bij testen (onbelast) bleek hij zonder problemen te draaien. Hoera!
Maar... ik merk dat hij nooit stopt met draaien? Dit vond ik verrassend, want door het uit elkaar halen van de vorige weet ik dat de eindstop intern zit. Dus dat deze zomaar door blijft draaien was op z'n minst opvallend.
Maar wat me al helemaal ongerust maakte was dat de motor op die minuut dat hij gedraaid heeft gloeiend heet was geworden! Dat kan niet juist zijn lijkt me.
Ik heb de draden die toekomen eens uitgemeten, en daar vond ik toch wel iets opmerkelijk: Beide L-draden staan onder spanning! De geactiveerde richting krijgt 236V, wat nog normaal is, maar op de andere staat 56V! Telkens gemeten t.o.v. nul en aarde. Bij het veranderen van de draairichting wisselen deze spanningen om.
Is dit normaal? Ik ken absoluut niets van rolluikmotoren en het is ook de eerste keer dat ik er één vervang, maar dit lijkt me toch vreemd? Afhankelijk van de fase zou ik dan denken dat ze in kortsluiting liggen?
Indien dit niet normaal zou zijn, wat kan er hier fout zijn? Kan een defect in de schakelaar dit veroorzaken?
Alvast bedankt voor het meedenken!