2 micro omvormers parallel zetten op 1 zonnepaneel

Ik zit al een tijdje in de zonnepanelen, en zodoende heb ik 1 72 cel's zonnepaneel verkregen en n andere keer ook 2 micro omvormers (geen optimizers).

https://enphase.com/store/microinverters/iq7-series/iq7-microinverter?…

Nu weet ik dat bij bepaalde omvormers als je meer dan de 1/2 van het vermogen op 1 MPP zet dat je dan de 2 MPP's moet koppelen.

Maar kan ik ook van 2 dezelfde micro omvormers de ingangen parallel zetten, die op dezelfde fase zitten?

Ik loop nu tegen het maximale vermogen aan. De micro's hebben n max output van 250 W ac en het paneel is 500 Wp.

Ik heb er nu even een homewizard WCD meter tussen zitten en daarbi zie je dat ie tegen die 250 W aan loopt.

zit sinds 2009 in de PV.
keebrev

Special Member

Het zonnepaneel is de energiebron voor de micro-omvormers. Voedt je beide micro-omvormers uit het zonnepaneel is er niets aan de hand.
De een zal wat eerder energie uit het paneel onttrekken dan de ander, er zitten immers tolerantieverschillen tussen de omvormers.
Knoop je de ac-uitgangen aan elkaar, dan zal de ene omvormer wat harder moeten werken dan de ander om z'n energie aan het net af te geven.

Mooi experiment!

Ieder (Mini)Wattje is er een...

zou moeten werken, MAAAR, een microomvormer heeft ook verlies.
in de winter zou ik 1 omvormer houden en de andere afkoppelen.

ik weet de exacte cijfers niet meer maar dacht dat een IQ7 iets van een 7-8W zelf verbruikt om te werken. dus als je paneel naar 7W terugvalt, stopt de IQ7 ermee.

ik heb 4x 240Wp op 4 IQ7 omvormers. in de winter knoopte ik 2 panelen op 1 omvormer. maakte toch weer al 15-20W verlies minder.

ik heb 2 panelen van 450W staan en de tikken nu nog 750W aan bij volle zon.
jouw 500W paneel zal maar tot 400W meer geraken als het op zuid zit op de perfecte hoek.

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 26 oktober 2024 22:31:26 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zaterdag 26 oktober 2024 22:29:21 schreef fcapri:

ik heb 4x 240Wp op 4 IQ7 omvormers. in de winter knoopte ik 2 panelen op 1 omvormer. maakte toch weer al 15-20W verlies minder.

ik heb 2 panelen van 450W staan en de tikken nu nog 750W aan bij volle zon.
jouw 500W paneel zal maar tot 400W meer geraken als het op zuid zit op de perfecte hoek.

Kan een goede reden zijn (lijkt mij) om de panelen Oost-West op te stellen, ipv voor maximale opbrengst gaan.
Ik zie ook dat die IQ7 ongeveer even duur is als 2 panelen. Piekvermogen gladstrijken zou je dan helpen verliezen te beperken. Liever een extra paneel dan een dikkere omvormer.

iq 7 zijn oude omvormers. recent nog 2 gekocht aan 25€/stuk. worden niet meer gebruikt nu omdat je ze niet kan combineren met IQ8.

ik heb thuis 10panelen op zuidoost 45°
10panelen op zuidwest 10°
en 2 panelen tegen de garagepoort op zuid (90-60°)

die garage panelen doen nu heel goed (lage zon)
de 10panelen op 10° helling werken heel goed in de zomer
die op zuidoost doen het het hele jaar goed omdat de zon opkomt en die op 45° dan de goeie hoek hebben.

ik heb 7200wp op een 5kW omvormer. in de zomer topt die af (boeit weinig, toch teveel energie), in de winter presteerd die goed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken