Op dinsdag 29 oktober 2024 08:01:26 schreef fcapri:
in mijn vorige huis ook overal 3x230V.
ik heb overal die rode gebruikt.
als de straat ooit omgezet wordt naar 3x400V, mag je anders weer overal stopcontacten en stekkers voor kopen. die dingen kosten geld en als je er zo 10-15moet vervangen is dat niet meer grappig.
wel goed labelen dat er 3x230V op zit.de machines zelf zul je normaal ook kunnen omzetten naar 3x400V, dus voor de toekomst kan je ze wel correct zetten voor die connector dan
Dit klopt niet. Als ze de hele buurt omzetten naar 400V 3P + N, betaalt de nutsmaatschapij alle kosten. Ten tijde dat dit bij ons gebeurde was onze buur een meubelmaker. Alle motoren waren ster driehoek. Op kosten van de maatschappij zijn al die motoren herwikkelt naar ster driehoek 400V. Ook zijn zekeringkast werd door een firma omgebouwd op kosten van de maatschappij.
Ook in de bakkerij waar ik gewerkt heb ging het van 230V 3P naar 400V 3P +N. Ook daar werd alles door de maatschappij betaalt.
Welke CEE zet je dan 3P+N+E of 3P+E? Zet je de laatste, kom je toch weer in de problemen. Vele machines hebben dan de N nodig voor de sturing. Zet je de eerste, laat je dan een draad niet aangesloten?