3x230v aansluiting - welke CEE stekker?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op dinsdag 29 oktober 2024 08:01:26 schreef fcapri:
in mijn vorige huis ook overal 3x230V.
ik heb overal die rode gebruikt.
als de straat ooit omgezet wordt naar 3x400V, mag je anders weer overal stopcontacten en stekkers voor kopen. die dingen kosten geld en als je er zo 10-15moet vervangen is dat niet meer grappig.
wel goed labelen dat er 3x230V op zit.

de machines zelf zul je normaal ook kunnen omzetten naar 3x400V, dus voor de toekomst kan je ze wel correct zetten voor die connector dan

Dit klopt niet. Als ze de hele buurt omzetten naar 400V 3P + N, betaalt de nutsmaatschapij alle kosten. Ten tijde dat dit bij ons gebeurde was onze buur een meubelmaker. Alle motoren waren ster driehoek. Op kosten van de maatschappij zijn al die motoren herwikkelt naar ster driehoek 400V. Ook zijn zekeringkast werd door een firma omgebouwd op kosten van de maatschappij.

Ook in de bakkerij waar ik gewerkt heb ging het van 230V 3P naar 400V 3P +N. Ook daar werd alles door de maatschappij betaalt.

Welke CEE zet je dan 3P+N+E of 3P+E? Zet je de laatste, kom je toch weer in de problemen. Vele machines hebben dan de N nodig voor de sturing. Zet je de eerste, laat je dan een draad niet aangesloten?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op dinsdag 29 oktober 2024 08:01:26 schreef fcapri:
de machines zelf zul je normaal ook kunnen omzetten naar 3x400V, dus voor de toekomst kan je ze wel correct zetten voor die connector dan

Niet per se waar, dahlander motoren, motoren met inwendig sterpunt, motoren op 133/230V enz. Situaties genoeg waar omzetten geen optie is, zeker bij onze oudere hobby machientjes.

Op dinsdag 29 oktober 2024 09:17:04 schreef Harrie729:
[...]

Niet per se waar, dahlander motoren, motoren met inwendig sterpunt, motoren op 133/230V enz. Situaties genoeg waar omzetten geen optie is, zeker bij onze oudere hobby machientjes.

alle 3fasige machines dat ik had (autobrug, compressor, bandenmachine, draaibank, boormachines....) kon ik intern allemaal op 400V of 230V zetten.
behalve de autobrug is alles mee verhuisd naar mijn nieuwe woning, zelfde stekkers behouden, gewoon de plaatjes in de motoren verzet

Op dinsdag 29 oktober 2024 09:00:03 schreef buckfast_beekeeper:

Welke CEE zet je dan 3P+N+E of 3P+E? Zet je de laatste, kom je toch weer in de problemen. Vele machines hebben dan de N nodig voor de sturing. Zet je de eerste, laat je dan een draad niet aangesloten?

de 5polige met N en daar zit dan niks in aangesloten. met een N draad heb je 130V tussen de fase een N. daar was ik ook niks mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op dinsdag 29 oktober 2024 10:21:32 schreef fcapri:

alle 3fasige machines dat ik had (autobrug, compressor, bandenmachine, draaibank, boormachines....) kon ik intern allemaal op 400V of 230V zetten.
behalve de autobrug is alles mee verhuisd naar mijn nieuwe woning, zelfde stekkers behouden, gewoon de plaatjes in de motoren verzet

Dan heb je geluk gehad. Slechts 1 van de 6 3x230V machines die ik bezit kan je omzetten (en dat heb ik ook gedaan).

ik moest ook omgekeerd werken. als ik een 3fase machien kocht (400V) moest ik eerst controlleren of die wel op 3x230V kon werken. daarmee wist ik dus ook dat ze terug naar 400 kunnen.

als ze niet naar 230V konden, kocht ik ze niet

Het mis-gebruik van (gangbare) stekkers is mij een doorn in het oog.
Maar is enigszins begrijpelijk cq te verklaren door een gebrek aan kennis en beschikbaarheid, althans, vroegah, tegenwoordig is alles wel eenvoudig beschikbaar.
In deze, voor 230V : blauwe CEE :
mooi overzicht, in engels
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309
in nederlands ook maar beknopt
https://nl.wikipedia.org/wiki/IEC_60309

Een tijdje terug was ik voor het eerst en het laatst in Giethoorn, op de (trap)fiets gelukkig.
Daar hebben ze elektrische boten, de stekker aan de accu is een rode C-form !
Dat daar nu niemand op het idee gekomen om daar even wat onderzoek naar te doen dat is voor mij niet te begrijpen ?/!

Op maandag 28 oktober 2024 15:27:36 schreef GJ_:
Er word wel vaker gezondigd. In theaters worden bijvoorbeeld vooral veel zwarte CEEforms "misbruikt"

Hmm, daar ben ik wel benieuwd naar, welke stekker is dat en wat is de functie cq apparaat ?

Er bestaat geen CEEform kleurenpolitie ;-)

Nou ja, in sommige gevallen zo gek nog niet.

Als men al om "goede" redenen aan creatief stekkergebruik doet hang er dan een bordje aan oid.

Er bestaat geen CEEform kleurenpolitie ;-)

Nee, maar de afstraffing bij verkeerd gebruik kan er wel degelijk zijn. Ik herinner me nog vaag de situatie dat hier in Driebergen de netspanning 220 Volt was terwijl bij mijn grootouders in Den Haag het nog 120 Volt was. De stekkers en stopcontacten waren hetzelfde. Althans de enkelfase voor huishoudelijk gebruik. Van drie fase wist ik toen nog niets. Ook waren er slimmerikken die die platte zwarte tweepolige stekkers ook gebruikten voor luidsprekers. Die pasten immers ook in die 19 mm entrees die op audio apparatuur werd gebruikt.

Door schade en schande heb ik toen geleerd waar mogelijk het principe aan te houden van "als het past gaat het in elk geval niet kapot".

Ik woon niet in België en in Nederland zijn de 3x230 Volt netten verdwenen. Dus ik zou me er eigenlijk niet mee moeten bemoeien. Maar rode CEE form gebruiken voor 3x230 Volt gaat in tegen het principe: "als het past gaat het in elk geval niet kapot". Dus ik raad het met klem af.

Ja, en die rode stekkers in Giethoorn voor het laden van de electriche boten daar heb ik ook met verbazing naar gekeken.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

Bij de paar Belgische 127/230 netten die ik ken zitten gewoon rode ceeforms, dat zal ook met de verkrijgbaarheid van de blauwe variant te maken hebben.

Tot op het punt waar nieuwere machines een tussentrafo hebben, met primair en secundair dezelfde stekkers.
Zeker in een industrieele omgeving gaat niemand zomaar wat prikken.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 oktober 2024 12:51:41 (37%)

als je in een fabriek met personeel werkt, moet je je wel aan de regels houden.

maar gewoon thuis gebruik... daar kijk ik niet naar om.
ik had 3x230V en het is niet dat je mijn autobrug ff meeneemt om bij iemand anders in zijn 3x400V plug te steken.
als ik het apparaat verkoop, zette ik het zelf weer om naar 3x400V op de motor

ik had de brug 5km verder gekocht (deerlijk). daar draaide de boel wel gewoon op 3x400V. het is maar zeer beperkt dat er nog 3x230V netten bestaan. die ene straat waar ik woonde was er één van. de straat aan de andere kant was al 400V.
dus als er ooit een defect kwam aan die 3x230V transfo, dan gingen ze toch de boel naar 400V zetten. en dan had ik geen zin om alle stekkers te (laten) vervangen

buckfast_beekeeper

Golden Member

Omschakelen van 3*230 naar 3*400 +N gaan ze niet een twee drie doen. Dat wordt langer gepland en alle aansluitingen worden bekeken. Een 2*230V aansluiting passen ze snel aan. Een 3*230V vraagt meer werk.

Een ster driehoek op 3*230V kan je niet omleggen naar 3*400V. In het uiterste geval wordt er zelfs een lokale transformator geplaatst om van de 3*400V 3*230V te maken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
echtepino

Golden Member

Waarom zijn deze verwisseld?

Word lid van de Benelux DX Club
Sine

Moderator

Op dinsdag 29 oktober 2024 12:59:16 schreef fcapri:
als je in een fabriek met personeel werkt, moet je je wel aan de regels

Tja, het AREI zegt daar blijkbaar niets over.

Een van die bedrijven was een school, en die waren destijds bezig met de voorbereidingen om de distributie transformator te vervangen voor een 400V model.

GJ_

Moderator

Op dinsdag 29 oktober 2024 12:59:16 schreef fcapri:
als je in een fabriek met personeel werkt, moet je je wel aan de regels houden.

Er zijn geen regels voor connectoren. In België zie je ook bij grote bedrijven en overheid gewoon rode stekkers op 3x230V.

Op dinsdag 29 oktober 2024 11:52:27 schreef Kees frees:
Hmm, daar ben ik wel benieuwd naar, welke stekker is dat en wat is de functie cq apparaat ?

Gewoon alles in het toneelhuis op zwart, 230V en 400V, om het zo onzichtbaar mogelijk te houden. Ook op plekken waar het liftinstituut en dergelijke keuren nooit een probleem omdat het een logische en verdedigbare keuze is én omdat er nergens een regel bestaat die het "juiste" gebruik van die kleuren verplicht.

Op dinsdag 29 oktober 2024 14:56:59 schreef echtepino:
[bijlage]
Waarom zijn deze verwisseld?

Daar is niks verwisseld, de spanningen zijn afhankelijk van de kleur. Het enige opmerkelijke is dat de meer logische uurstand voor die rode 5h zou zijn.

regels als in:
geen zelfcde connector gebruiken op 1machine voor op 230V te zetten, en 5meter verder een andere machine die op 400V draait.
want dan weet je dat ooit iemand ze gaat verkeerd pluggen

GJ_

Moderator

Ik geloof dat ik die situatie nooit ben tegengekomen.

een rode cee aan 230V apparaten wel vaker gezien, dan had het toestel mooi een aparte groep of zat de afzuiging met stroomspoelen alleen op de 3F wcd's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

een rode cee aan 230V apparaten wel vaker gezien,

Wij hadden machines waar een rode 5 polige 16A CEE stekker op zat en waarin een 3 fase motor zat. Maar toch waren dat voor mij 1 fase 230V machines dit omdat er een frequentie regelaar in zat.
Maar de fabrikant weet dat in fabriekshallen 230V aansluitingen weinig voorkomen en dat een 3 fase aansluiting meer voor de hand ligt.

Maar waar dan het dan wel omgaat is dat voor de doorsnee werkplaats medewerken het geen probleem geeft dat ze zo een machine op een 3 fase aansluiting zetten omdat het intern in de machine gewoon goed gaat. En dat is het hele idee achter die verschillende kleuren met stekkers, dat de mensen die ermee moeten werken zich niet kunnen vergissen van een aansluiting want anders past het gewoon niet. Mijn colega noemde dat dan pokie jokie aansluitingen.

Haha ik google nu voor het eerst eens op die uitdrukking en het moet dan zijn poka joke, maar hij noemde het wel pokie jokie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Poka-yoke

Dus hierbij deponeer ik de uitdrukking pokie jokie ;)

Op dinsdag 29 oktober 2024 12:50:17 schreef Sine:
Bij de paar Belgische 127/230 netten die ik ken zitten gewoon rode ceeforms, dat zal ook met de verkrijgbaarheid van de blauwe variant te maken hebben.

Wat ik toch bijzonder vind want ik woon in een gedeelte van België waar je helemaal geen 3x230V vindt (al heel wat jaren niet meer) en hier liggen de blauwe en rode CEE's gewoon in elke DHZ, samen met nog die oude platte zwarte stekkers en perilex trouwens. Het lijkt me dan net dat daar waar het echt nodig is ze blauwe CEE's in de rekken zouden leggen.

Bij Brico of Gamma ga je die blauwe idd niet vinden maar moeilijk te verkrijgen zijn ze ook niet.

toen ik, 15jaar geleden dus, mijn loods aan het inrichten was, had mijn compressor zo een rare bakeliet zwarte stekker zitten (rechts onder).

ik ging die eerst aansluiten, maar ben naar de doehetzelf gereden achter nieuwe stekkers.
er waren 3 modellen
een blauwe 230V versie, maar 3pinnen, dus had geen aarding dan.
een rode 3fase plug (die grote 63A versie) met 5pinnen en bijhorende stopcontact voor tegen de muur.
en die stekkers voor kookfornuizen, met zo een kruis in het midden.

van 3fase blauwe stekkers was totaal niks te vinden.
met dat ene stopcpontact in de garage, heb ik alle nieuwe apparten ook voorzien van diezelfde stekker.

in mijn huidige loods nu hangen wel 3 verschillende rode CEE form aan de muur. 4pin, 5pin, verschillende diameters. ik kan nu kiezen waar ik inplug

Sine

Moderator

Op woensdag 30 oktober 2024 07:24:31 schreef Harrie729:
[...]

Wat ik toch bijzonder vind want ik woon in een gedeelte van België waar je helemaal geen 3x230V vindt (al heel wat jaren niet meer) en hier liggen de blauwe en rode CEE's gewoon in elke DHZ

Enkelfasig hier ook, blauwe vier of vijfpolige moet je met een lampje zoeken.

Die ouwe Hazemeyer stekkers al decennia niet meer.

zo enen ook gehad op een toestel, was een zwarte, maar had enkel de onderste ovaal met die 3 pinnen erin
was dat geen din connector?

https://cache.willhaben.at/mmo/2/816/913/702_-1266037760.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 30 oktober 2024 12:30:55 (22%)

mel

Golden Member

Op woensdag 30 oktober 2024 10:31:21 schreef Sine:
[...]

Enkelfasig hier ook, blauwe vier of vijfpolige moet je met een lampje zoeken.

Die ouwe Hazemeyer stekkers al decennia niet meer.

[bijlage]

In die dingen kon je zo lekker een steker van een boormachine insteken >:) de middelste fase en de aarde. Zelf nooit gedaan hoor.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op woensdag 30 oktober 2024 10:18:04 schreef fcapri:
toen ik, 15jaar geleden dus, mijn loods aan het inrichten was, had mijn compressor zo een rare bakeliet zwarte stekker zitten (rechts

Dat was gewoon een Vynckier stopcontact, net zoals die kast erboven zoals zoveel elektrisch materiaal uit die tijd. Logo staat er waarschijnlijk op.

kom nog oranje 63A 4P wcd's tegen met keramische kern en stalen buitenkant. 1 klant heeft die ouwe rommel nog, kan ook niet eraf, zitten aan de spanten gelast.

ook weleens een lamp hersteld die nog een houten stekker had en wcd op de staander van de lamp, gaten zo groot dat je er zo je pink in kon steken. ding zou nu de 100 jaar wel halen intussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer