Wat je wil is onmogelijk met een conventionele zonnepanelen-installatie.
Wat je wil kan wél met zo'n hip chinees batterij-aggregaat met zonnepanelen ingang, maar lang niet altijd met de panelen die op je dak liggen (poef!)
Waar je dan ook rekening mee moet houden, is dat het op 100% laadstatus houden van die accu in dat ding, resulteert in een aanzienlijk verkorte levensduur.
Of uiteraard met een speciaal daarvoor ontworpen systeem expliciet geschikt voor eilandbedrijf met een thuisaccu. Kan je doen, is wel kostbaar.
Wat wijsheid is, is zorgen dat je uberhaupt geen elektriciteit nodig hebt.
Prikblikjes campinggas blijven oneindig lang goed zolang je ze niet laat roesten, en lampenolie idem dito.
We hebben hier eerder een probleem met kou dan met warmte, dus de 250w afvalwarmte van een goede Kosmos olielamp (vermijd stormlantaarns!) is niet ongewenst. Dit soort dingen zijn tevens verplaatsbaar, voor als je je huis moet verlaten. Onder zeeniveau is dat niet helemaal ondenkbaar.
Je kan hiermee ook water koken wat in veel noodsituaties van zeer groot belang is (doch ik heb geen grote hoeveelheid 'kookgas' liggen, alleen watersterilisatietabletjes en een paar blikjes die ik tóch al voor kampeertripjes gebruik).
Zet je één standaard gasfles in je schuur, dan kan je daar heel wat uren verlichting op draaien en op koken, met gratis verwarming op de koop toe.
Een aggregaat op propaan bestaat ook, en heeft niet de problemen van vergommende brandstof zoals benzine, of algengroei zoals diesel.
Heb je gedurende nog meer tijd je noodvoorzieningen nodig, dan heb je in een van de dichtstbevolkte landen ter wereld wel grotere problemen en zou ik op de fiets springen en naar elders rijden. Immers, zonder elektriciteit wordt de supermarkt ook niet bevoorraad, en het waterleidingbedrijf? Geen idee of die langere tijd op nooddiesels kunnen draaien.
Wil je toch e.e.a. aan spul werkend houden als leek, dan ontkom je niet aan het batterij aggregaat, en de bijbehorende vervangingskosten van de accu's iedere 10-15 jaar.
Als je een elektrische fiets hebt, kan je denk ik nog het best kijken of je iemand kan vinden die iets voor je kan bouwen waar je die accu kan voor gebruiken. Dan weet je zéker dat je ten allen tijde een functionele accu hebt (want je gebruikt hem ook voor andere dingen), een accu die bovendien niet gewoon stil ligt terwijl je 'm financieel afschrijft.
Wat ik persoonlijk zou doen is de dingen gebruiken die ik al heb. Ik heb altijd ergens een kleine 12v accu rondslingeren voor klusjes in en om het huis (dompelpompje aandrijven, zendertje voeden...). Daar zit misschien 50wh aan bruikbare energie in. Met één paneeltje moet ik dat wel vol kunnen krijgen in een dag. En 50Wh is genoeg om 'n telefoon te laden en een paar 1w ledspots mee aan te drijven die dag.
Wat telefoons betreft is het trouwens het allerbelangrijkst, dat je de wifi, bluetooth en mobiel internetverbindingen uitschakelt. Doe je dat, dan kan een moderne telefoon dagen, zo niet een week mee op z'n accu. Het moet dan wel duidelijk zijn dat mensen je moeten bellen of SMS'en, niet de energieverslindende internet-systemen gaan gebruiken.
Telefoons gaan zo niet lopen updaten op de achtergrond wat zeer veel elektriciteit kost.