Sunny boy 3.0 Los van het net kunnen gebruiken

Met de beelden vers in het geheugen van de gebeurtenissen in Spanje, wil ik graag werk maken van iets wat ik eigenlijk al langer wil bekomen.

Heel simpel, ik wil de knowhow hebben omtrent het kunnen gebruik maken van mijn zonnepanelen alsook omvormer uiteraard terwijl er geen netspanning aanwezig is.

Ik weet dat er een manier is om dit te bekomen, maar ik vind niets concreet terug om dit te bekomen.

Iemand die hierbij kan helpen?

Dan moet de inverter van de zogeheten 'backup functie' zijn voorzien. Gewone inverters schakelen direct af zodra deze geen lichtnet spanning meer zien, ook al hangt er een accu aan vast.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Lambiek

Special Member

Op vrijdag 1 november 2024 14:39:07 schreef Rubberen:

Dat gaat niet, zodra de netspanning wegvalt stopt de omvormer er mee.

Zoiets kan alleen met een bidirectionele omvormer met een accu pakket en zonnepanelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

je hebt dan een omvormer nodig die ook in eilandbedrijf kan werken. die kan dan op een aantal stopcontacten nog steeds 230V voorzien. maar NIET je hele huis

zonder accu heb je ook het volgende probleem, stel je verbruikt 400W. de panelen wekken 600W op, geen probleem, er wordt 400W aan uw apparaat geleverd.
er komt een wolk voorbij, zonnepanelen vallen terug naar 300W. wat nu??? kan je apparaat er tegen dat die bv nog 180V krijgt en 300W ipv 230V en 400W.

in deze situatie zal de accu bijspringen. 300W uit de panelen 100W uit de accu, uw apparaat werkt op 400W.
doen de panelen 600W terug, gaat er 400W naar je verbruiker en 200W gaat de accu weer opladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Sunny boy 3.0 Los van het net kunnen gebruiken?

Daar kan niemand je bij helpen omdat dat een gewone sunnyboy dat gewoon niet kan.

In de andere posts wordt het al gezegd: Je moet dan naar wat ze noemen eiland bedrijf gaan. In feite zeggen ze dan dat je een eigen kleine maar wel complete elektriciteits centrale moet aanschaffen.

In jou geval betekend dat dus je zonnepanelen en een ander veel duurder apparaat dan jou sunnyboy, en een stevige thuisbatterij.

Het lijkt mij ook best leuk hoor om helemaal off grid te gaan en geheel onafhankelijk van de rest van de wereld al je apparatuur toch draaiend te houden. Ik vind dat alleen veel te duur. Voor het geld dat je dan aan die apparatuur besteed kun je heel veel andere leuke dingen doen.

En waarschijnlijk zul je niets zelf kunnen samenstellen of maken en moet je dus alles laten doen zodat het helemaal onbetaalbaar wordt. Als je wel zou weten hoe je iets als dit moet opbouwen zou je deze vraag niet gesteld hebben.

Ik weet dat er een manier is om dit te bekomen, maar ik vind niets concreet terug om dit te bekomen.

En dat heeft dus een reden.

Bedankt alvast voor jullie reacties! Eerst en vooral nog wat meer info. De bedoeling is niet om mijn ganse woning te voorzien van elektriciteit, enkel en alleen lichtpunten omdat die minder gevoelig zijn bij een wisselend vermogen. Daarnaast is het de bedoeling om powerbanks, alsook z'n groot mobiel accu pak te kunnen opladen om basis toestellen van energie te kunnen voorzien.

Voor de duidelijkheid, ik heb dus al een omvormer en zonnepanelen. Een batterij is voor de prijs dat je ervoor geeft het indd niet waard.

Ik ben zelf vrij technisch geschoold, en op die manier heb ik ooit tussen pot en pint :) :) Met een installateur gesproken die enkel Sunny boy plaatste. Die gaf aan dat het mogelijk is om te bekomen wat ik vraag maar ik ben het helaas vergeten hoe ik het moest doen. Ik vermoed dat je hem moest instellen op een ander land maar ik weet het absoluut niet meer zeker..

Als ik meer weet na onderzoek laat ik het hier weten, want ik vermoed dat er nog wel mensen op de hoogte willen zijn om dit eventueel tot stand te brengen.

revado

Honourable Member

Zelfs al zou je de omvormer kunnen aanpassen, dan gaat deze bij netuitval het net terugleveren...
Zonder aanpassingen in de installatie om de omvormer automatisch af te koppelen zodra het net wegvalt gaat hem dat niet worden.
Je zal er echt een set voor moeten aanschaffen die dat wel kan met flinke accu's en daar voor gemaakt is.

Als je het enkel voor je lichtpunten zou doen kan je er niet aan uit.

Als de zon schijnt heb je geen kunstlicht nodig. Heb je een ruimte waar je toch licht zou nodig hebben, zet er dan een accu met zuinige lichtbron, die zou je dan kunnen opladen bij overproductie van je panelen ipv terugleveren.

Verder, weinig interessants aan, een generator is stukken nuttiger en betrouwbaarder, kan je ook meer mee doen. Zonnepanelen zijn geen constante energiebron.

Hooguit, als je toch iets zou willen doen, andere omvormer of accu's opladen voor als je ze nodig hebt. Maar accu's zijn duur voor een deftig vermogen, een generator is stukken goedkoper, kan al van een paar honderd euro.

Op vrijdag 1 november 2024 20:05:38 schreef Rubberen:
Daarnaast is het de bedoeling om powerbanks, alsook z'n groot mobiel accu pak te kunnen opladen om basis toestellen van energie te kunnen voorzien.

Tenzij je zend-amateur bent heeft dat zin, maar als je goed opgelet hebt in de berichtgeving van Valencia en omgeving was mobiel bereik en mobiel internet zo'n beetje het eerste wat uitviel, is het niet door overbelasting van alle noodmeldingen die ineens gemaakt werden, dan wel de vele video's die men maakt met de telefoon en zo nodig live meteen de ether in wil slingeren om te delen met jan en alleman.

Hoewel ik me voor kan stellen dat een accu/powerbank om eventueel langer door te kunnen werken met je telefoon in afwachting van de terugkeer van bereik een prettig idee is, denk ik dat je beter aan familie en vrienden kan laten weten dat indien er stront aan de knikker is, je je telefoon alleen van x tot x uur aanzet.
Zo deden mijn ouders dat in het begin van het mobiele tijdperk ook op vakantie: de accu van de eerste GSM die ze kochten was absoluut niet toereikend om het lang uit te zingen, dus met het risico dat m'n oma overleed terwijl wij in Duitsland zaten, was de afspraak met familie dat de telefoon tussen 3 en 4 in de middag of zo ingeschakeld zou zijn.

Dat was nog een ding, want ik weet nog dat er op de camping geen bereik was, ze moesten de heuvel waar het dorp op lag op lopen om bereik te hebben en maakten daar meteen een dagelijkse wandeling van.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik heb een 600W ups in de kelder zitten. daar hangen een 6tal lood batterijen van 12V op.

die ups zit in het stopcontact en zijn uitgang zit op een aparte kring.
mijn raspberry webserver, mijn raspberry solar server, mijn internet modem (met wifi) en 1 lamp in de woonkamer zitten op die UPS.

als de boel dus uitgaat hier, gaan de panelen ook uit, maar die ene lamp, het internet en 2 servers blijven draaien. en die UPS heeft zo al eens 8uur staan werken.

ik zou eventueel met wat zonnepanelen nog een DC kring kunnen maken die van de 300V DC spanning (panelen) aftakt en zo met een DC/DC converter ook mijn 12V lood batterijen vol houd.
en dat is quasi de eenvoudigste manier.

al de rest vraagt ingewikkelde apparatuur.
je zou ook een thuis batterij kunnen aanschaffen, daar zijn er ook die een apart eiland bedrijf uitgang hebben waar je dan x aantal stopcontacten kan op inpluggen.
die batterij kan dan communiceren met de digitale meter zodat die oplaad, als je injectie hebt, en bijspringt als je meer verbruikt hebt. kostprijs een 1500€ denk ik

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Neem een 800 watt https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/ en je kunt wat lampjes laten branden.

Ik kan wat langer zonder met een Victron multiplus II en een pvlader Victron SmartSolar MPPT 250/85 met 5 kw aan panelen op oost.

Binnenkort trap ik de Omnik eruit en ga ik over op Fronius die wel in eiland bedrijf kan werken. Met opgeladen accu kan ik 3 dagen vooruit als normaal gebruik.

In zuinige modus bv koken op campinggasstel nog langer. In de zomer kan ik gewoon vol gas offgrid.

Met Spanje als context, geloof ik niet dat je je erg druk moet maken om je webserver of gloeilampjes.
Veel belangrijker: water, water, water en sanitaire voorzieningen.

Dat is althans mijn ervaring na 3 weken in een overstromingsgebied in Spanje (2019).
https://www.spanjevandaag.com/13/09/2019/ergste-overstromingen-sinds-3…

Maar voor de hobby mag natuurlijk alles. :)

Vervangen DOOR.

Wat je wil is onmogelijk met een conventionele zonnepanelen-installatie.

Wat je wil kan wél met zo'n hip chinees batterij-aggregaat met zonnepanelen ingang, maar lang niet altijd met de panelen die op je dak liggen (poef!)
Waar je dan ook rekening mee moet houden, is dat het op 100% laadstatus houden van die accu in dat ding, resulteert in een aanzienlijk verkorte levensduur.
Of uiteraard met een speciaal daarvoor ontworpen systeem expliciet geschikt voor eilandbedrijf met een thuisaccu. Kan je doen, is wel kostbaar.

Wat wijsheid is, is zorgen dat je uberhaupt geen elektriciteit nodig hebt.

Prikblikjes campinggas blijven oneindig lang goed zolang je ze niet laat roesten, en lampenolie idem dito.
We hebben hier eerder een probleem met kou dan met warmte, dus de 250w afvalwarmte van een goede Kosmos olielamp (vermijd stormlantaarns!) is niet ongewenst. Dit soort dingen zijn tevens verplaatsbaar, voor als je je huis moet verlaten. Onder zeeniveau is dat niet helemaal ondenkbaar.
Je kan hiermee ook water koken wat in veel noodsituaties van zeer groot belang is (doch ik heb geen grote hoeveelheid 'kookgas' liggen, alleen watersterilisatietabletjes en een paar blikjes die ik tóch al voor kampeertripjes gebruik).

Zet je één standaard gasfles in je schuur, dan kan je daar heel wat uren verlichting op draaien en op koken, met gratis verwarming op de koop toe.
Een aggregaat op propaan bestaat ook, en heeft niet de problemen van vergommende brandstof zoals benzine, of algengroei zoals diesel.

Heb je gedurende nog meer tijd je noodvoorzieningen nodig, dan heb je in een van de dichtstbevolkte landen ter wereld wel grotere problemen en zou ik op de fiets springen en naar elders rijden. Immers, zonder elektriciteit wordt de supermarkt ook niet bevoorraad, en het waterleidingbedrijf? Geen idee of die langere tijd op nooddiesels kunnen draaien.

Wil je toch e.e.a. aan spul werkend houden als leek, dan ontkom je niet aan het batterij aggregaat, en de bijbehorende vervangingskosten van de accu's iedere 10-15 jaar.

Als je een elektrische fiets hebt, kan je denk ik nog het best kijken of je iemand kan vinden die iets voor je kan bouwen waar je die accu kan voor gebruiken. Dan weet je zéker dat je ten allen tijde een functionele accu hebt (want je gebruikt hem ook voor andere dingen), een accu die bovendien niet gewoon stil ligt terwijl je 'm financieel afschrijft.

Wat ik persoonlijk zou doen is de dingen gebruiken die ik al heb. Ik heb altijd ergens een kleine 12v accu rondslingeren voor klusjes in en om het huis (dompelpompje aandrijven, zendertje voeden...). Daar zit misschien 50wh aan bruikbare energie in. Met één paneeltje moet ik dat wel vol kunnen krijgen in een dag. En 50Wh is genoeg om 'n telefoon te laden en een paar 1w ledspots mee aan te drijven die dag.

Wat telefoons betreft is het trouwens het allerbelangrijkst, dat je de wifi, bluetooth en mobiel internetverbindingen uitschakelt. Doe je dat, dan kan een moderne telefoon dagen, zo niet een week mee op z'n accu. Het moet dan wel duidelijk zijn dat mensen je moeten bellen of SMS'en, niet de energieverslindende internet-systemen gaan gebruiken.
Telefoons gaan zo niet lopen updaten op de achtergrond wat zeer veel elektriciteit kost.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op vrijdag 1 november 2024 20:05:38 schreef Rubberen:

Ik ben zelf vrij technisch geschoold, en op die manier heb ik ooit tussen pot en pint :) :) Met een installateur gesproken die enkel Sunny boy plaatste. Die gaf aan dat het mogelijk is om te bekomen wat ik vraag maar ik ben het helaas vergeten hoe ik het moest doen. Ik vermoed dat je hem moest instellen op een ander land maar ik weet het absoluut niet meer zeker..

Als ik meer weet na onderzoek laat ik het hier weten, want ik vermoed dat er nog wel mensen op de hoogte willen zijn om dit eventueel tot stand te brengen.

De reden dat die sunnyboy en vele ander omvormers niet kunnen werken zonder de netaansluiting is dat dergelijke omvormers de netspanning gebruiken om een wisselspanning te maken die behalve ietsje groter, verder een exacte kopie is van de spanning uit het net. Dat moet ook omdat het anders erg fout gaat. Is die net spanning er niet dan valt er ook niets te kopiëren en gebeurt er dus niets.

Je zegt vrij technisch geschoold te zijn. Maar weet je ook exact hoe de elektronica in die sunnyboy werkt of hoe de elektronica in omvormers algemeen werkt. Dat is op zijn zachtst gezegd een erg lastig te begrijpen stuk techniek dat veel mensen (ook installateurs niet) niet begrijpen.

Maar zoals ik al zij: omvormers die dit kunnen zijn er wel degelijk. Ze zijn alleen wel wat duurder.

En dan is er nog het probleem dat als je je huis op deze manier van stroom gaat voorzien je je huis moet loskoppelen van het net. Anders ga je stroom leveren aan de buren. Is dat bedoeling? En niet alleen de buren maar dus alle buren. En dat gaat je dan echt niet lukken.

En ja, er bestaan apparaten die ook dit loskoppelen automatisch kunnen regelen. En zelfs kunnen zien dat het net weer terugkomt. En ook nog kunnen synchroniseren met jouw eiland bedrijf. Als elektriciteitsgebruiker hoef je er werkelijk niets van te merken dat er een stroom uitval is geweest. Maar daar hangt dan wel een serieus prijskaartje aan. Deze mogelijkheden zijn er overigens niet eens heel lang. Vijftig jaar geleden konden alleen elektriciteitscentrales met een goed opgeleid team elektrotechneuten dit op- en af-schakelen van elektriciteitscentrales. Dank zij de uitvinding van de computer technologie en de moderne halfgeleiders is dit voor iedereen ook op kleine schaal mogelijk geworden. Het kost alleen wel een paar centen.

Dus om jou vraag te beantwoorden: Wat jij wil is allemaal zonder meer mogelijk. Alleen niet met een standaard aan het net teruglever zonnepanneel inverter.

hobby-ist

Honourable Member

Om zelf in geval van noodgevallen/power-outages op elektrisch gebied zelfvoorzienend te zijn heb je een professioneel systeem nodig.
Chinese goedkope oplossingen van Amazon en Alibaba kun je vergeten.

Google op victron Multiplus, Victron Quattro, SMA Sunny Island.

Alle bovenstaande merken hebben een redelijk forse accu nodig.

Een noodstroomvoorziening/backup voor een normaal vrijstaand huis begint vanaf 4000 euro en up.

Ik krijg regelmatig vragen of dit ook met alibaba spul kan.
299 euro voor een 6000Watt omvormer , dat soort flauwekul.
Kansloos, en een recept voor teleurstelling en brand.

Er zijn bedrijven die u kunnen adviseren mbt de grootte van de batterij en het type systeem.
Noodstroomvoorzieningen zijn vakwerk. Laat u daarom adviseren door een vakman.
In bijna ale gevallen moet ook de meterkast worden aangepast.
Een noodstroomsysteem brengt ook een paar sneaky risico's met zich mee.
De vakman herkent deze risico's, en geeft u advies.
Accu's bijvoorbeeld hebben enige zorg nodig mbt gebruik en installatie.

by the way:
Verwacht u overstromingen zoals Fukishima of Duitsland of recent Spanje?
Dan is het wellicht niet slim om de omvormer/generator en-of accu's in de kelder of de benedenverdieping te plaatsen.
In Duitsland stond het water 9 meter hoog in de straat. Zie de beelden op youtube. 9 meter... Dat is zowat tot op de zolder..

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op zondag 3 november 2024 17:39:09 (14%)

Er ist wieder da...

Bedankt voor de vele reactie. Ondertussen is het duidelijk dat dit dus helaas niet mogelijk is met een sunny boy.

Nu kan je natuurlijk wel de solarkabels afkoppelen en op een andere omvormer/accu aansluiten. Zie onderstaand document ( pagina 15 ) . Natuurlijk zit je met het probleem dat een standaard zonneinstallatie al makkelijk 4kw kan leveren. In het voorbeeld hieronder zie je dus al dat de mobiele accus dit niet kunnen trekken helaas.

Iemand die een idee heeft om toch de zonnepanelen op je dak kunt nuttigen, los van de bestaande omvormer ( dus zonder netspanning ) in eventuele noodsituaties?

https://cdn.solarpowersupply.eu/files/AC70P%20manual-compressed-202312…

Met een DC werkschakelaar kan je de panelen handmatig afkoppelen en met een tweede DC werkschakelaar aankoppelen aan je nood-systeem.

High met Henk

Special Member

Ik heb een SOLIS omvormer
die heeft een back-up uitgang van 10 kW
en kunnen accu's aan
EN heeft de optie OFF-GRID

kost niet de wereld.

met je Sunny boy lukt het niet, met een andere omvormer dus wel
Blijven wel die accu's noodzaak

er zijn meer omvormers die hybride zijn en het wel kunnen. ECHTER let op: soms kunnen ze alleen maar beperkte accu protocolen aan. Bijv. Solar edge kan alleen met zijn eigen accu's praten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
hobby-ist

Honourable Member

Het afschakelen van DC-stroom uit de zonnepanelen is potentieel gevaarlijk, OOK met werkschakelaars. Deze schakelaars slijten elke keer een beetje als je stroom afschakelt.
Kies een optie/systeem waarbij je dit niet hebt.

Bij veel "speciale" omvormers kun je gewoon AC-stroom opnemen EN terugleveren aan de uitgang van deze units.
Dat betekend dat je gewoon je sunny-boy solar omvormer kunt laten zitten waarbij ook de DC-kabels van de panelen onaangeroerd blijven.

Je kunt trouwens altijd een KLEIN noodstroom systeem maken waarbij je bijvoorbeeld alleen enkele stopkontakten in het huis voedt.
Met een 1000Watt omvormer kun je gewoon veel lampen aanhouden.
TV, laptop, afzuigkap ets etc werken ook gewoon.
De wasmachine kun je natuurlijk wel vergeten natuurlijk..

Er ist wieder da...