CD4000-serie - 7400-serie - 74HC(T)4000-serie

Help, ik wordt duizelig...

Ik ben op zoek naar een paar "gewone" 7400-serie IC's in mijn voorraad. Ik gebruik de 7400-serie IC's sowieso bijna nooit, aangezien ik de CD4000-serie IC's makkelijker vind.

Nu zie ik dat ik in mijn voorraad b.v. de 74HCT4066 heb, of de 74HC4060 etc.

Ook vond ik de MM74C14 die eveneens het stempel CD40106 draagt.

Begrijp ik het goed dat alle 74HC4000 en 74HCT4000-serie IC's gemengd gebruikt mogen worden met de 7400-serie IC's?

En dat de MM74Cxx-serie IC's identiek zijn met de CD4000-serie IC's?

(De IC's die ik zocht vond ik uiteraard niet)

Maar kan ik nu een schema waarin de 7400, 7474 en 7490 gebruikt worden, zonder problemen met equivalente CD4000 IC's maken?

Ik denk niet aan maximale frequenties, dat is voor mij op dit moment niet zo belangrijk.

Voor de duidelijkheid het schema:

Ron

Hubie

Golden Member

(Even uit het blote bolletje) Het verschil zit in het stroomverbruik en de max.voedingspanning en de snelheid (frequentie) Het laatste is hier niet van belang zoals je al schreef.Het door elkaar gebruiken lijkt mij geen probleem.

Thevel

Golden Member

Een Cmos poort trekt aan de ingang nauwelijks stroom, je kunt dus alle weerstanden flink in waarde verhogen.

De voeding is anders:

De 74 serie zijn allemaal 5V only.
De 4000 serie is van 3-15V (wat uitzonderingen daargelaten).

Dus afhankelijk van de toepassing kun je soms uitwisselen.

De logic levels:

De TTL serie en CD/HEF series hebben verschillende thresholds kwa input spanningen dus ook al gebruik je 5V kun je meestal een gewone TTL NIET aan ee CD input hangen omdat het hoog niveau niet hoog genoeg is. Daarom heb je de HCT serie die dat oplost.

Dus altijd de levels nakijken dat output VoL en Voh binnen spec liggen van de Vil en Vih van de input van de chip die erachter hangt.

En de andere zaken zoals snelheid/stroomverbruik zoals al hierboven aangegeven.

-edit- Op jouw schema ga je waarschijnlijk de mist in met de Xtal oscillator, grote kans dat die met een andere CD/HCT/HC oid niet start. Dus misschien moet je daar wat aan sleutelen met weerstand/capaciteits waardes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
miedema

Golden Member

Ha ronw,

Zie dit plaatje om het verschil tussen TTL en CMOS logic levels te begrijpen:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/5V_Logic_Voltages.jpg

Bij CMOS ligt het "kantelpunt" op de halve voedingsspanning, maar voor TTL, door de andere opbouw, veel lager.
Dus bv "hoog" TTL niveau is te laag om een CMOS ingang betrouwbaar aan te sturen.

HC = High speed CMOS
HCT = High speed CMOS TTL compatible

Alle info over logische families vindt je in de Logic Guide van Texas Instruments. (Daar komt bovenstaand plaatje ook uit)

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Hier ng een stukje , hoe te interfacen tussen de families:

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

Uit ervaring met gokkasten weet ik 99% zeker dat die oscillator het niet (meteen) gaat doen, zelfs niet met een LS00.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
keebrev

Special Member

Op vrijdag 1 november 2024 23:03:54 schreef ronw:
Begrijp ik het goed dat alle 74HC4000 en 74HCT4000-serie IC's gemengd gebruikt mogen worden met de 7400-serie IC's?

Er is ook nog zoiets als een FAN-in en FAN-out. Een CMOS-versie als uitgang zou problemen op kunnen leveren als deze uitgang een- of meerdere TTL-ingangen moet voeden.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Bedankt allemaal voor jullie hulp. Ik neem aan dat er goede technische reedenen waren om al deze verschillende systemen te ontwikkelen, maar echt prettig vind ik het niet.

@henri62
Bedankt voor de waarschuwing. Ik ga deze eerst als afzondelijke module testen.

Ron

RAAF12

Golden Member

Het is niet zo dat deze IC's destijds allemaal beschikbaar waren, de tijdlijn ging van RTL naar DTL en toen TTL (de populaire 7400 familie) en daarna pas de CD (CMOS) logica.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 2 november 2024 21:59:34 (14%)

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer