distributeurs en verzendkosten

fatbeard

Honourable Member

Ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt: een bepaald onderdeel is alleen verkrijgbaar bij een 'grote' distributeur, of alleen in (voor een hobbyist) belachelijke hoeveelheden.
(te) Vaak betekent dat een totale herziening van een project, of grofstoffelijk omschoffelen om met wel verkrijgbare componenten hetzelfde te bereiken.

Geregeld zie ik dan ook advertenties verschijnen die vragen om een aanvulling op een bestelling of het kunnen meeliften op een bestelling om de verzendkosten te vermijden; ik heb er zelf ook wel eens een geplaatst.

Is het geen idee om dit soort advertenties een eigen rubriek te geven zodat erop gefilterd kan worden?
Geenidee van de complexiteit van een eventuele implementatie, maar het kan de drempel verlagen voor zowel aanbieder als vrager...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zou ik gewoon als centraal forumtopic doen, in de trant van 'Waar vind ik dit onderdeel'

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, maar dat is vaak het punt niet: het onderdeel zelf is verkrijgbaar en vindbaar, maar alleen tegen hoeveelheden die niet interessant zijn als hobbyist of (en dat is vaker het probleem) tegen extra kosten omdat het minimum orderbedrag niet gehaald wordt. Voor beiden is wat te zeggen, maar het is geen zoektocht om überhaupt een leverancier te vinden voor het bewuste onderdeel.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

IK denk dat FB het volgende bedoelt
Stel ik heb wat fetjes nodig maar het is voor de voorraad en heb er geen haast mee. En ik ben dan best wel bereid om de normale verzendkosten te betalen maar niet de rest wat er eventueel bij komt omdat mijn bestelling te klein is.

Na een maand of zo staan er bv 10 items en dan zou iemand die daar toch gaat bestellen dat ook mee kunnen nemen. Het klinkt zo leuk en makkelijk maar voor diegene die het besteld wel een hoop extra werk en dan als het binnen is weer kleine pakketje maken en doorsturen. Dat moet die persoon er dus wel voor over hebben.

Het kan dus alleen werken als mensen geen haast hebben.

Stijnos

Golden Member

Ik vind het geen probleem om eens in de zoveel tijd zo'n bestelling te doen. Het is denk ik wel wat lastig om hier een systeem voor te ontwikkelen.
Het probleem is een beetje dat ik natuurlijk wel wil dat iedereen zijn aandeel betaald en niet dat degene die besteld straks met het probleem zit als er iemand afhaakt of als een zending kwijt raakt.

maartenbakker

Golden Member

Verzendkosten ben je inderdaad sowieso kwijt. Als het om extra kosten gaat is er niet echt een houdbare oplossing denk ik, je moet gewoon geluk hebben dat je kunt meeliften.

Als het gaat om minimumafname, dus aantal, dan is er zakelijk wel wat mee te doen. Als het gaat om onderdelen waarvan je verwacht dat er we meer interesse in losse verkoop is, dan wil iemand ze misschien wel op voorraad nemen na de eerste bestelling.

Ik ga dat zelf nog niet als dienst aanbieden omdat ik m'n investeringen elders moet doen, maar ik sta open voor het idee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."