Ik heb nog even gekeken naar je PCB, maar klopt het dat C4/C6 helemaal niet zijn aangesloten ? Ze zijn inderdaad vlak bij de uC geplaatst en beide zijn verbonden met de GND, maar ik zie geen printbanen aan de onderkant die naar de 5V gaan. Of is het een 4-layer board ?
Verder, met het nieuwe ontwerp, ik denk dat je in het nieuwe schema C6 (100 uF) weg kunt laten die dicht bij de uC zit. Je hebt tenslotte C4 (220uF) al dicht bij de uA7805 geplaatst. Dat zou al voldoende moeten zijn. Van de andere kant, je kunt hem ook laten zitten in het ontwerp en eerst niet erop plaatsen bij een eerste test. Mocht blijken dat er nog steeds hick-ups optreden, dan kun je C4 altijd achteraf nog erop solderen. Beter dat de plek alvast gereserveerd is voor deze cap, dan dat je later weer achter de ontwerptafel moet gaan zitten of ergens printbanen moet bewerken en extra gaten moet boren in je PCB.
En dan heb ik nog een tip voor je, die ik zelf ook wel eens toepas, indien ik vermoed dat er grote piekstromen verwacht kunnen worden, in combinatie met een spanningsregelaar die ook van de 12V spanning moet "eten". Je kunt D1 anders plaatsen, tussen C1 en C2. C1 is hoofdzakelijk bedoeld -denk ik- om rimpelspanning op de 12V-lijn af te vlakken. De LCD + uC zullen geen rare dingen doen, waardoor D1 niet over uA7805 geplaatst hoeft te worden. Plaats je D1 op de voorgestelde plek, dan heb je dat de uA7805 beschermd is tegen ompoling / verkeerd-om aansluiten van de 12V op je bordje. Daarmee bescherm je indirect de uC en LCD erachter en is de spanning minder hoog op de uA7805. De LED-string bestaat zelf al uit LEDs, die in wezen diodes zijn, maar in 1 richting kunnen geleiden. Zij zijn -in weze- al beschermd tegen ompolen.
Het kan best zijn dat iemand vraagtekens plaatst bij deze voorgestelde constructie. Ik nodig hen uit om dat hieronder weer te geven. Ik geef alleen aan, waar ik prima ervaringen mee heb.
-=[EDIT]=-
Het valt me op dat je op de onderkant van je PCB geen baantjes hebt lopen. Gebruik die kant en zeker voor de 12V is er dan ruimte om brede banen te trekken, vanwege de mogelijke hoge stromen. Voor connectoren kan ik je dat ook aanraden. De reden is simpel : mocht je een connector los moeten solderen en vervolgens niet goed gedaan hebben, trek je ook een printbaan mee. Dat wordt lastig repareren bij terugplaatsen / solderen van de connector. Het is een crime om een koperdraadje te trekken door het gat heen om vervolgens aan de bovenkant weer te verbinden met een losgetrokken printbaan. Je moet dan tenslotte de pin van de connector, samen met een koperdraadje door het gat wurmen en vast solderen. Het is eenvoudiger om dat aan de onderkant te doen.
[Bericht gewijzigd door
oxurane
op woensdag 6 november 2024 05:41:15
(17%)