Defecte LED Driver

Beste Forumleden,

Ik heb hier een LED Driver van mij Philips LED armatuur uit de schuur.
Tijdens het rommelen in schuur heb ik met de steel van mijn schep tegen het armatuur aan gesoten.
Was best wel een ferme tik.
Armatuur heeft verder geen optische schade, maar het was wel meteen donker.
De automaat in de groepenkast was niet uitgesprongen en had dus nog wel spanning op het aansluitblok van het armatuur.
Aangezien er een klein beetje een verbrande lucht uit kwam heb ik de VSA er uit gehaal en open gemaakt.
De Varistor 10D471K is ontploft en de weerstand/zekering F1 is in rook opgegaan.
Ik meet voor zover geen sluiting in andere componenten, dus ga er van uit als ik de Varistor en de weerstand/zekering vervang dat hij het weer gaat doen.
Echter is de waarde van de weerstand/zekering F1 niet meer af te lezen.
Welke weerstand/zekering zou ik hiervoor kunnen gebruiken.

Arco

Special Member

Weerstand zou een 27 Ohm veiligheidsweerstand kunnen zijn (gezien de rode band)
Voor de varistor kun je een S10K275 of S10K300 nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Top dank je.
Gaan we mee aan de slag.

Varistor en weerstand vervangen en brand weer.

Sine

Moderator

Dat is een veiligheidsweerstand, maar niet omdat hij een rode band heeft, een rode band is de tolerantie van 2%

De kleur van het lichaam zegt iets over het type 'fusible', alleen is dat helaas niet bij alle fabrikanten gelijk.

Zit ook weer een veiligheids weerstand in.

@Sine: Ik had zonder verdere hints gezegd: "Pfff, ik gok misschien 10 Ohm of zo?" (ik heb wel eens 10 ohm in voedingen zien zitten). Maar de rode band zag ik (via Arco) als hint dat het met 2 zou beginnen, dus dan wordt het 22 of 27 Ohm. Dat het tolerantie van 2% is lijkt me stug, Dat ding moet drie dingen doen: De ingangsstroom zodanig beperken dat de vonken je niet om de oren vliegen en kapot gaan bij een kortsluiting in het apparaat. En als derde verbetert ie de powerfactor iets. De waarde van die weerstand doet er niet zo toe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De eerste band kan nooit zwart zijn, dus moet rood dat zijn. (en 27 Ohm is een gebruikelijke waarde daarvoor, meestal 10...47 ohm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com