Multidim 4 kanaals principeschema

Ik heb hier een defecte Multidim, 4 kanaals dimmer. Defect, één kanaal doet het niet, de andere 3 wel. Ik heb de triac al vervangen en ook de optocoupler. De groene led van kanaal 4 laat zien dat de aansturing goed is, die brandt van 'niet' naar oplopend bij aansturing. Ergens "onderweg" gaat het signaal dus fout. Bestaat er een principeschema, waaraan ik kan zien naar wel onderdeel ik moet gaan meten?

revado

Honourable Member

Een Showtec multidim neem ik aan?
Zijn alle 4 de zekeringen heel aan de achterzijde?

Showtec inderdaad. En ja, de zekeringen zijn in orde.

er zou een transistor defect kunnen zijn, maar dan is het handiger te weten of die voor of achter de groene led zitten.

revado

Honourable Member

Die leds kunnen ook door de processor gestuurd worden, die hoeven niet in het circuit te zitten..
Helaas is er weinig aan schema te vinden van showtec.

dan was mijn eerdere zoektocht wel goed... vreesde ik al.

revado

Honourable Member

Je hebt 3 werkende kanalen, meten en vergelijken.
Pas wel op met die 230 volt op de print...

klopt, die 230V maakt het niet makkelijk. En het vervelende is dat er 2 printen op elkaar zitten. De bovenste is volgens mij goed, omdat de led (op de onderste print) het wel goed doet. En door die printen op elkaar kun je nauwelijks bij het laagspanningsdeel komen.

Gevonden! Van het filter dat in serie met de triac staat, was één wikkeling afgebroken. Hersteld, nu weer 100%.

revado

Honourable Member

Mooi dat je het opgelost hebt en het even laat weten.

en met twee platte-band kabels kon ik de printen scheiden en toch laten werken.

revado

Honourable Member

Op vrijdag 8 november 2024 21:34:40 schreef Herms:
en met twee platte-band kabels kon ik de printen scheiden en toch laten werken.

Zelf gemaakt, of zaten die er al in?

zelf gemaakt. Eén van 20 aders en eentje van 12 aders. En wel 10x controleren of ader één op de ene print ook op de andere print ader één is.

[Bericht gewijzigd door Herms op vrijdag 8 november 2024 21:48:42 (45%)

revado

Honourable Member

Handig gedaan.
En dat controleren klinkt bekend :)
Zeker met 230 en andere signalen door elkaar...