Duty cycle kookplaat

Ik vermoed dat ik dit wellicht zou moeten kunnen vinden op google maar na een aantal pogingen heb ik nog niks gevonden.

Ik heb mijn hele leven op gas gekookt en kook nu sinds een tijdje elektrisch (keramische kookplaat, geen inductie). Wat ik gemerkt heb is dat je zo'n kookplaat niet zoals met gas op "klein" kan zetten maar dat deze schakelt tussen helemaal aan of helemaal uit. Voor 2 liter stoofpot te laten sudderen helemaal prima, die warmte blijft er wel in hangen. Maar voor andere dingen heb ik al gemerkt dat ik mij er aan erger. Daarom heb ik er eens een stopwatch bij gehouden.

Stand 9 is 45 seconden uit, 30 seconden in
Stand 6 is 50 seconden uit, 12 seconden in.
Stand 1 is 90 seconden uit, 3 seconden in.

Nu vroeg ik mij af of deze tijden normaal zijn, of dat er tegenwoordig modellen zijn die sneller schakelen (bijvoorbeeld 25 seconden uit 6 seconden in op stand 6). De kookplaat is ongeveer 20 jaar oud.

High met Henk

Special Member

Zal best per merk/model verschillend zijn, maar ik kook nu al 13 jaar op inductie en heb het nooit als storend ervaren.

Inmiddels wel 3 platen gehad.

Moet zeggen dat de huidige in de lagere standen met iets rond het kookpunt houden wel net storend is.

Maar over ca half jaar hoop ik weer een andere plaat, keuken en woonruimte te betrekken ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
revado

Honourable Member

Dat is normaal bij een keramische plaat.
Het element warmt de keramische houder waar het element in ligt op en die straalt door het glas heen.
Wij hebben jaren een keramische plaat gehad en nooit problemen ervaren.
Het gaat toch om de gemiddelde temeratuur van de pan en niet hoe het schakelt?
Mijn ervaring is dat op d ehoogste stand het element bijna constant aan blijft.
Een jaar of 5 geleden ben ik op inductie overgestapt, die inductie is ongelooflijk veel sneller en ook beter regelbaar omdat het meteen reageert.

Op vrijdag 8 november 2024 08:36:31 schreef revado:
Het element warmt de keramische houder waar het element in ligt op en die straalt door het glas heen.
Een jaar of 5 geleden ben ik op inductie overgestapt, die inductie is ongelooflijk veel sneller en ook beter regelbaar omdat het meteen reageert.

Het is normaal dat hij in en uitschakelt, maar het gaat over de cyclustijd. Ik merk vaak dat mijn pan echt warm en koud wordt in plaats van "half warm" te blijven. Als je bijvoorbeeld wat van gisteren wil opwarmen is dat echt vervelend, want een hele tijd gebeurt er niks, dan begint alles vast te bakken, en dan weer een hele tijd niks. Mijn vriendin lost dit op door het vuur gewoon op 9 te zetten en vervolgens de pan op en naast het vuur te schuiven, maar zo hoort het toch niet te werken?

Turbokeu

Golden Member

Op vrijdag 8 november 2024 08:36:31 schreef revado:

En daar ligt juist het probleem!
Die keramische houder, het weerstandselement en het dunne glas hebben totaal geen warmteinertie.
Dus weerstand uit, glas koud; weerstand aan, glas heet.
Zoiets kan nòòit 'vloeiend' of gelijkmatig warmen.
Die oude gietijzeren kookplaten werkten wèl goed door hun grote massa.
Duurde redelijk lang om op te warmen maar ze bleven daarentegen ook lang en gelijkmatig warm.
Toen we ons huis kochten was er nog zo'n kookplaat aanwezig, ik had er geen moeite mee (behalve dat maar twee op de vier werkten).

Ik heb die keramische kookplaten altijd draken gevonden, ik kon daar niet serieus op koken (Cindy had er één in haar toenmalig appartement).
Of je mooi stukje vlees verbrandt omzeggens, of het suddert/kookt i.p.v. braden.

We hebben nu ook inductie maar het aan/uit gedrag is toch nog aanwezig, zij het minder hinderlijk door de snelheid van opwarmen.

In mijn opinie blijft gas dè beste manier voor koken (behalve voor ovens).
Het enige voordeel van inductie is dat de pannen onderaan nagenoeg niet bruin worden en reinigen een fluitje van een cent is.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
revado

Honourable Member

Ik denk dat het soort pan ook heel veel uitmaakt.
De pannen die ik heb zijn allen voorzien van een stevige dikke bodem.
Het aan/ uit gedrag van mijn (miele) inductie is hele korte pulsjes, je hoort dat ook als een tikkend geluid.

Precies, moderne inductiekookplaten hebben een cyclustijd van hooguit enkele seconde, en zoveel warmte houdt ook een goedkope pan wel vast.

Een cyclustijd van rond de minuut lijkt mij zeer ontwenselijk. Ik denk dat je pech hebt met de kookplaat die je te pakken hebt gekregen.
Mijn eenvoudige blokker kookplaat ('conventioneel' elektrisch) schakelde hooguit iedere 10 seconde.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Op vrijdag 8 november 2024 13:04:08 schreef Turbokeu:
[...]E
In mijn opinie blijft gas dè beste manier voor koken (behalve voor ovens).
Het enige voordeel van inductie is dat de pannen onderaan nagenoeg niet bruin worden en reinigen een fluitje van een cent is.

Nog een voordeel is dat het een stuk gezonder is omdat je niet de verbrandingsgassen aan het opsnuiven bent.

Assessment of the health impacts and costs associated with
indoor nitrogen dioxide exposure related to gas cooking in the
European Union and the United Kingdom

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 8 november 2024 14:57:50 (19%)

Het "schakelen" heeft een nadeel: Het zorgt voor wat "verliezen" in het schakelende element. Bij een relais in de vorm van "levensduur", bij een triac o.i.d. in de vorm van warmte op een plek die onhandig is.

Maar een triac kan prima 1x per seconde schakelen. Dus ik vermoed dat je een ding hebt met een relais. Zo'n ding kan 100000 keer schakelen (volgens de "garantie" van de fabrikant. Dan heeft ie met een cyclustijd van een minuut een levensduur van ongeveer 1600 uur. Kan je prima een 5 jaar bijna iedere dag een uur mee koken. Maar zet je dat op 5 sec, tja, dan wordt het een halfjaar en krijgen ze te veel garantieaanvragen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Pendelen op 2s aan 90s uit is belachelijk.

Ik kook al 20 jaar op induktie en heb mijn eigen plaat even getest. Op stand "7" en hoger werkt hij continu, maar het bromgeluid wordt wel luider bij hogere standen.

Op alle standen lager dan 7 is de cyclus tijd altijd 2 seconden, en varieert alleen de duty cyle.

Het verhaal van rew is hier ook niet relevant. Induktie kookplaten werken altijd met FET's of IGBT's, en die schakelen de induktiespoel op een paar honderd Hz of kHz.

------------------
Wat betreft het opwarmen van resjes...
Ik begin altijd met het toevoegen van een flinke scheut water. Dat zorgt ervoor dat in het begin niets aanbrand, Tegen de tijd dat je restjes warm zijn is het water verdampt, en kun je er nog een knapperig korstje aan bakken als je wilt.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op vrijdag 8 november 2024 15:50:46 (24%)

benleentje

Golden Member

Mijn keramische kookplaat heeft dan in een kookgroep een aantal zones. Die dan gewoon per stand aan of uit staat. Ik dacht dat mijn kookplaat enkel in stand 1 en 4 aan het moduleren is maar voor de rest niet. Stand 4 gebruik ik dan nooit.

Die oude gietijzeren kookplaten werkten wèl goed door hun grote massa.
Duurde redelijk lang om op te warmen maar ze bleven daarentegen ook lang en gelijkmatig warm.
Toen we ons huis kochten was er nog zo'n kookplaat aanwezig, ik had er geen moeite mee (behalve dat maar twee op de vier werkten).

Die schakelde sowieso niet met dutycycles en cyclustijden. Dat waren gewoon drie of vier weerstanden en met een schakelaar zette je op een aantal 230V. Daarmee werd het vermogen geregeld. De thermische massa is bij die platen van ondergeschikt belang. Wel belangrijk is dat de temperatuur over de gehele plaat hetzelfde is.
De oude platen hadden ook geen thermische beveiliging. Zette je de plaat aan zonder dat er een pan op stond, dan werd de plaat vanzelf kersrood en begon het te stinken.

Op vrijdag 8 november 2024 15:39:44 schreef Kortsluiting_Online:
Het verhaal van rew is hier ook niet relevant. Induktie kookplaten werken altijd met FET's of IGBT's, en die schakelen de induktiespoel op een paar honderd Hz of kHz.

En dat gebeurt verliesvrij? De FET's en IGBT's worden niet warm?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 8 november 2024 19:24:02 (16%)

is dat een keramische plaat met draaiknoppen nog? die regelaars hebben een interne referentie, en die verloopt met de jaren. dat zorgt voor koude pitten na een tijdje en wat niet meer aan ellende. vervangen van die regelaars is niet interessant meer voor een oude plaat, zijn best prijzig als ze er nog zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Er zal idd wel iets mis mee zijn.Op de hoogste stand blijft die aan tot wanneer de overtemp thermostaat ingrijpt.

Op vrijdag 8 november 2024 08:52:20 schreef Harrie729:
[...] Als je bijvoorbeeld wat van gisteren wil opwarmen is dat echt vervelend, want een hele tijd gebeurt er niks, dan begint alles vast te bakken, en dan weer een hele tijd niks...

Daarom doe je opwarmen in de magnetron; op gas opwarmen geeft overigens net zo'n bende

De vraag hier ging over een inductie kookplaat.

Al die andere verhalen over ander type kookplaten (en zelfs gas) zijn niet relevant hier.

Fet's en/of IGBT's in induktie kookplaten worden wel warm (niemand heeft beweerd dat die niet warm worden. Bij mij zitten ze op een aluminium koel lichaam met een temperatuur regeling en een ventilator. Als ze te warm dreigen te worden tijdens het koken gaat de ventilator aan. Maar dat is ook niet relevant voor het onderwerp hier.

Op vrijdag 8 november 2024 13:32:34 schreef revado:
Ik denk dat het soort pan ook heel veel uitmaakt.
De pannen die ik heb zijn allen voorzien van een stevige dikke bodem.
Het aan/ uit gedrag van mijn (miele) inductie is hele korte pulsjes, je hoort dat ook als een tikkend geluid.

Ik heb twee van die zware pannen van Le Creuset en daar gaat het inderdaad beter op dan op bijvoorbeeld een aluminium pan. Maar goed, jong koppel, we hebben ook maar wat bij elkaar gekrabt om te kunnen koken. Misschien eens nieuwe pannen kopen. Maar voor ik dat doe wil ik weten wat de cyclustijd van andere kookplaten is. Misschien als er ooit een nieuwe komt dat het allemaal niet meer nodig was.

Dat tikken doet mijn kookplaat ook, maar op de tijden zoals gezegd in mijn eerste post.

Op vrijdag 8 november 2024 14:15:14 schreef rew:
Het "schakelen" heeft een nadeel: Het zorgt voor wat "verliezen" in het schakelende element. Bij een relais in de vorm van "levensduur", bij een triac o.i.d. in de vorm van warmte op een plek die onhandig is.

Maar een triac kan prima 1x per seconde schakelen. Dus ik vermoed dat je een ding hebt met een relais. Zo'n ding kan 100000 keer schakelen (volgens de "garantie" van de fabrikant. Dan heeft ie met een cyclustijd van een minuut een levensduur van ongeveer 1600 uur. Kan je prima een 5 jaar bijna iedere dag een uur mee koken. Maar zet je dat op 5 sec, tja, dan wordt het een halfjaar en krijgen ze te veel garantieaanvragen.

Het zijn inderdaad relais denk ik, elke keer het vuur in of uitschakelt klikt het.

Op vrijdag 8 november 2024 20:18:35 schreef testman:
is dat een keramische plaat met draaiknoppen nog? die regelaars hebben een interne referentie, en die verloopt met de jaren. dat zorgt voor koude pitten na een tijdje en wat niet meer aan ellende. vervangen van die regelaars is niet interessant meer voor een oude plaat, zijn best prijzig als ze er nog zijn..

Nee tiptoetsen en zo'n rood 7 segmenten display bij elk vuur.

Op vrijdag 8 november 2024 22:52:06 schreef jerome:
Er zal idd wel iets mis mee zijn.Op de hoogste stand blijft die aan tot wanneer de overtemp thermostaat ingrijpt.

Heb je een idee van wat de cyclustijd normaal moet zijn? Ik vind daar maar niks over online.

Op zaterdag 9 november 2024 01:52:47 schreef LuckyStrike:
[...]
Daarom doe je opwarmen in de magnetron; op gas opwarmen geeft overigens net zo'n bende

Op gas opwarmen op een klein vuur gaat prima. Bovendien hebben we maar een kleine magnetron en vind ik dat vaak ook niks, binnen alles koud en buiten alles gloeiend heet.

Op zaterdag 9 november 2024 01:57:52 schreef Kortsluiting_Online:
De vraag hier ging over een inductie kookplaat.

Ik schrijf duidelijk in mijn openingspost dat mijn kookplaat GEEN inductie is maar een gewone keramische kookplaat.

Welk merk en type is die kookplaat?

Dit klinkt gewoon als een matige kwaliteit kookplaat. Een cyclustijd van een minuut is niet normaal, tenzij de kookplaat zijn eindtemperatuur al bereikt heeft en niet warmer mag worden.

Ik heb met keramische kookplaaten maar erg weinig ervaring, maar toen ik bij m'n broer er mee werkte, merkte ik in het geheel niets van de cyclustijd. De warmte 'was er gewoon'.
Ook met mijn cheapo eigen conventionele was er niets van de cyclustijd te merken, alleen als de eindtemperatuur van de plaat bereikt was begon ie te vroeg (vind ik) uit te schakelen.

Als alle pitten van je plaat hetzelfde werken, dan is het dus een keuze van de ontwerper. Een defect lijkt het me niet.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 9 november 2024 09:24:39 (52%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zet er gewoon een inductieplaat in. Voor €199 heb je al een 4-pits plaat: https://www.ikea.com/nl/nl/cat/inductiekookplaten-20813/

revado

Honourable Member

Op zaterdag 9 november 2024 09:22:07 schreef Ledlover:

Dit klinkt gewoon als een matige kwaliteit kookplaat. Een cyclustijd van een minuut is niet normaal, tenzij de kookplaat zijn eindtemperatuur al bereikt heeft en niet warmer mag worden.

Ik heb met keramische kookplaaten maar erg weinig ervaring, maar toen ik bij m'n broer er mee werkte, merkte ik in het geheel niets van de cyclustijd. De warmte 'was er gewoon'.
Ook met mijn cheapo eigen conventionele was er niets van de cyclustijd te merken, alleen als de eindtemperatuur van de plaat bereikt was begon ie te vroeg (vind ik) uit te schakelen.

Als alle pitten van je plaat hetzelfde werken, dan is het dus een keuze van de ontwerper. Een defect lijkt het me niet.

Het ding is 20 jaar oud, mogelijk door de vorige eigenaar afgedankt vanwege de slechte werking?

Wat TS beschrijft is gewoon eigen aan keramische platen.
De aan/uit tijden varieren naargelang de warmteoverdracht naar hetgeen op de plaat staat.
En dat is zowel het materiaal van de pot/pan als de inhoud ervan.

Misschien eens nieuwe pannen kopen.

Gaat niks oplossen.
Van gas naar keramisch is gewoon een ramp.
Van keramisch naar inductie is dan weer een hele grote verbetering.

We zijn hier na +20j keramisch koken aan inductie toegekomen.
Nog nooit waren mijn omeletjes/pannenkoeken/....zo lekker zacht.... in de goedkoopste pannen van Ikea.

Keramisch is OK als je niet beter weet

Op zaterdag 9 november 2024 09:22:07 schreef Ledlover:

Het is een AEG C 81700 K-mn. Geen idee of dat een goedkope of dure is.

Op zaterdag 9 november 2024 09:42:27 schreef ThinkPad:
Zet er gewoon een inductieplaat in. Voor €199 heb je al een 4-pits plaat: https://www.ikea.com/nl/nl/cat/inductiekookplaten-20813/

Daar denk ik inderdaad over na. Misschien wel niet van Ikea.

Op zaterdag 9 november 2024 10:24:46 schreef revado:
[...]

Het ding is 20 jaar oud, mogelijk door de vorige eigenaar afgedankt vanwege de slechte werking?

Het zou kunnen dat zij hun hele huis hebben afgedankt door de slechte werking van de kookplaat inderdaad ;)

Op zaterdag 9 november 2024 11:32:37 schreef OXO:
Wat TS beschrijft is gewoon eigen aan keramische platen.
De aan/uit tijden varieren naargelang de warmteoverdracht naar hetgeen op de plaat staat.
En dat is zowel het materiaal van de pot/pan als de inhoud ervan.

[...]
Gaat niks oplossen.
Van gas naar keramisch is een ramp.
Van keramisch naar inductie is dan weer een hele grote verbetering.

We zijn hier na +20j keramisch koken op inductie toegekomen.
Nog nooit waren mijn omeletjes/pannenkoeken/....zo lekker zacht.... in de goedkoopste pannen van Ikea.

Keramisch is OK als je niet beter weet

Goed om te weten.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 9 november 2024 11:55:13 schreef Harrie729:

[...]

Het zou kunnen dat zij hun hele huis hebben afgedankt door de slechte werking van de kookplaat inderdaad ;)

:)

Ik ken AEG/Electrolux als gewoon prima middenklasse merk, althans 20 jaar geleden.

Ik denk dat de beste oplossing zoals anderen al zeiden, een inductiekookplaat kopen is.
Inductie werkt wat mij betreft nog prettiger dan gas. Reageert nóg sneller, en je hebt geen grote hoeveelheid verspilde hitte die langs je pan wegstroomt. Bijzonder prettig in de zomer in warm weer en natuurlijk ook voor de energierekening.

Het enige wat er op tegen is vergeleken met gas, en dat is volledig type-afhankelijk, is hoe fijn de hitte regelbaar is. En ik heb een echte hekel aan tiptoetsen.

@ Lucky Luke hieronder: het eenvoudige inductiepitje dat ik heb, maakt op een lage stand een BRRT-BRRT-BRRT-BRRT geluidje, met een herhalingsfrequentie van ongeveer 1,5 hertz. Met die snelheid merk je er niets van.
Ik heb wel eens een oudere gebruikt, volgens mij van 10 jaar terug van Lidl of Aldi. Die was wel echt traag, en bovendien maar 4 standen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 9 november 2024 14:03:50 (23%)

[...]En daar ligt juist het probleem!
Die keramische houder, het weerstandselement en het dunne glas hebben totaal geen warmteinertie.
Dus weerstand uit, glas koud; weerstand aan, glas heet.
Zoiets kan nòòit 'vloeiend' of gelijkmatig warmen.

Dat zal merk/type-afhankelijk zijn… de keramische kookplaat waar ik tussen mijn 10e en 25ste (af en toe) mee kookte had juist erg veel warmte-inertie. Pit lager zitten moest echt ruim voordat de boel aanbrandde, anders brandde de boel aan. En een pan die over kookt laag zetten helpt ook niet. Daar waar gas direct reageert was die keramische kookplaat ongeveer net zo thermisch massatraag als conventioneel elektrisch.

De inductieplaat die ik nu gebruik is ongeveer net zo snel als gas, behalve dat het beter regelbaar is en de warmte allemaal in de panbodem terecht komt ipv dat een deel langs de pan opstijgt om de handvaten te verhitten.

Op de laagste stand(en) van ‘mijn’ inductieplaat is wel duidelijk een relais te horen en een pan die tegen de kook aan is zal dan steeds kort koken en een tijdje niks doen. Maar niet zo grof dat er dingen aanbakken en afkoelen. Zijn wel pannen met dikke bodem. Op hogere standen lijkt het er op dat de pit constant aan* is, en dat het vermogen op de e.o.a manier geregeld wordt.

*uiteraard wordt de spoel geschakeld door een igbt oid op tig kHz, maar ik noem dat ‘constant aan’, zegmaar ‘continuous wave’. Waarschijnlijk wordt dan de amplitude geregeld om het vermogen te regelen en is het een soort AM, en bij lagere kookstanden dus ASK omdat ‘ie af en toe volledig uit gaat en dan een tijdje op laag vermogen aan.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)