Op vrijdag 8 november 2024 13:32:34 schreef revado:
Ik denk dat het soort pan ook heel veel uitmaakt.
De pannen die ik heb zijn allen voorzien van een stevige dikke bodem.
Het aan/ uit gedrag van mijn (miele) inductie is hele korte pulsjes, je hoort dat ook als een tikkend geluid.
Ik heb twee van die zware pannen van Le Creuset en daar gaat het inderdaad beter op dan op bijvoorbeeld een aluminium pan. Maar goed, jong koppel, we hebben ook maar wat bij elkaar gekrabt om te kunnen koken. Misschien eens nieuwe pannen kopen. Maar voor ik dat doe wil ik weten wat de cyclustijd van andere kookplaten is. Misschien als er ooit een nieuwe komt dat het allemaal niet meer nodig was.
Dat tikken doet mijn kookplaat ook, maar op de tijden zoals gezegd in mijn eerste post.
Op vrijdag 8 november 2024 14:15:14 schreef rew:
Het "schakelen" heeft een nadeel: Het zorgt voor wat "verliezen" in het schakelende element. Bij een relais in de vorm van "levensduur", bij een triac o.i.d. in de vorm van warmte op een plek die onhandig is.
Maar een triac kan prima 1x per seconde schakelen. Dus ik vermoed dat je een ding hebt met een relais. Zo'n ding kan 100000 keer schakelen (volgens de "garantie" van de fabrikant. Dan heeft ie met een cyclustijd van een minuut een levensduur van ongeveer 1600 uur. Kan je prima een 5 jaar bijna iedere dag een uur mee koken. Maar zet je dat op 5 sec, tja, dan wordt het een halfjaar en krijgen ze te veel garantieaanvragen.
Het zijn inderdaad relais denk ik, elke keer het vuur in of uitschakelt klikt het.
Op vrijdag 8 november 2024 20:18:35 schreef testman:
is dat een keramische plaat met draaiknoppen nog? die regelaars hebben een interne referentie, en die verloopt met de jaren. dat zorgt voor koude pitten na een tijdje en wat niet meer aan ellende. vervangen van die regelaars is niet interessant meer voor een oude plaat, zijn best prijzig als ze er nog zijn..
Nee tiptoetsen en zo'n rood 7 segmenten display bij elk vuur.
Op vrijdag 8 november 2024 22:52:06 schreef jerome:
Er zal idd wel iets mis mee zijn.Op de hoogste stand blijft die aan tot wanneer de overtemp thermostaat ingrijpt.
Heb je een idee van wat de cyclustijd normaal moet zijn? Ik vind daar maar niks over online.
Op zaterdag 9 november 2024 01:52:47 schreef LuckyStrike:
[...]
Daarom doe je opwarmen in de magnetron; op gas opwarmen geeft overigens net zo'n bende
Op gas opwarmen op een klein vuur gaat prima. Bovendien hebben we maar een kleine magnetron en vind ik dat vaak ook niks, binnen alles koud en buiten alles gloeiend heet.
Op zaterdag 9 november 2024 01:57:52 schreef Kortsluiting_Online:
De vraag hier ging over een inductie kookplaat.
Ik schrijf duidelijk in mijn openingspost dat mijn kookplaat GEEN inductie is maar een gewone keramische kookplaat.