temperatuur lithiumbatterij

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

In de garage, ingebouwd in ons huis staat een 10 kWh thuisbatterij. Bij de aankoop was ik me niet bewust van het brand- en chemisch gevaar van zo'n batterij. Intussen kan ik de batterijtemperatuur via Home Assistant volgen en eventueel alarmen daaraan koppelen.

Batterij en omvormer zijn van het Chinese model FoxEss H1.
In Home Assistant volg ik drie parameters:
1) battery temp (15.3 °C)
2) BMS Cell Temp Low (12.1 °C)
3) BMS Cell Temp High (13.4 °C)

Vermoedelijk staat BMS voor Battery Management System. Het zijn alle drie analoge metingen die in grafiek kunnen worden afgebeeld en waarbij de temperatuur verandert in de loop der dag.

Weet iemand wat die temperaturen voorstellen? Battery temp lijkt de temperatuur gemeten in de batterij. Maar die batterij bestaat uit 4 racks. Bij een meting op 1 rack zal die niet of laat reageren als één van de drie anderen oververhit raakt. Wat de Low en High mag betekenen is voor mij een raadsel. De leverancier kan ik het niet meer vragen. Dat bedrijf bestaat niet meer.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Even wat kreten googelen en je vind veel antwoorden op deze vragen. Is de accu een LFP accu bijvoorbeeld. Deze staan bekend als de veiliger variant van Lithium accu's.

BMS is inderdaad battery management system en deze houdt in allerlei zaken in de gaten als temperatuur, spanning, stroom, ladingstoestand etc. Elke cel in elk pakket wordt normalerwijze in de gaten gehouden, wijkt één van de cellen of pakket af dan zal er een foutmelding verschijnen schakelt de boel uit.

Chinese makelij wil niet zeggen dat het slecht is, tenslotte komt bijna alles uit China tegenwoordig.
De grootste fabrikanten van Lithium accu's als CATL en BYD zitten voornamelijk in China

Wat voor merk thuisaccu heb je?
Zijn er reviews van te vinden? (iets wat je meestak van te voren bekijkt)
Hoe oud is het systeem?
Is het professioneel aangelegd?

Als ie 4 racks heeft, dan is "temp low" de laagste gemeten temp over de vier racks. Idem high.

Geef een warning als die temps boven 10 graden boven de temp in de garage komen. (nu kennelijk 20gr, maar in de zomer makkelijk 30-35 graden).

De cellen mogen 60 graden worden. Bij 50 graden kan je een alarm instellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Eduard2

Golden Member

Goede morgen KGE,

Bedankt voor uw snel antwoord.

Ik heb geen idee wat voor cellen er binnen de 4 racks zijn ingebouwd

De hele installatie, behalve de panelen, is van het merk FoxEss. De manual van het batterijsysteem staat hier: https://www.fox-ess.com/download/upfiles/10-203-00243-00%20HV2600%202.…
De handleiding die ik bezit is enkel de papieren versie van deze pdf .
De installatie is aangekocht via een groepsaankoop. De installatie werd in augustus 2022 indienst genomen en elektrisch gekeurd.De na-service liep soms goed en op andere momenten problematisch. Alles was gelukkig in orde op het moment dat de installateur failliet ging.

De essentie van mijn vraag kadert in het verbeteren van de brandveiligheid. Een alarm op verhoogde temperatuur kan mogelijk oververhitting voorkomen door tijdg de batterij af te schakelen. Zo vraag ik me af of het zinvol zou zijn op iedere batterijrack uitwendig een thermistor te plaatsen.

Ik zag een reclame over speciale brandblussers en branddekens bestemd voor lithium batterijen. Anderzijds staat er dat je zo'n brand niet zelf kan blussen omdat de batterij daarvoor moet worden ondergedompeld in een bak water. Niet eenvoudig in een ingebouwde garage.

Advies is welkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Als de temperatuur sterk stijgt, is het proces meestal niet meer te stoppen en heeft afkoppelen weinig nut. (maar kan nooit kwaad)
Blussen werkt ook niet, want de cellen maken hun eigen zuurstof aan. (er wordt wel geadverteerd met 'Li-Ion blussers', maar daar wordt voor gewaarschuwd dat die niet werken...)

Zelfs onderdompelen in water stopt de reactie maar langzaam.
Er was een filmpje van een auto die door de brandweer in een watercontainer werd ondergedompeld voor een paar uur bij een autodealer op het parkeerterrein.

De brand was (schijnbaar) geblust, maar zo'n 12 uur later vloog het wrak opnieuw in brand op het parkeerterrein...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De brand was wel geblust, maar als de cellen nog niet ontladen zijn, kan de brand opnieuw starten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op zaterdag 9 november 2024 12:28:49 schreef Arco:
Als de temperatuur sterk stijgt, is het proces meestal niet meer te stoppen en heeft afkoppelen weinig nut. (maar kan nooit kwaad)
Blussen werkt ook niet, want de cellen maken hun eigen zuurstof aan. (er wordt wel geadverteerd met 'Li-Ion blussers', maar daar wordt voor gewaarschuwd dat die niet werken...)

Zelfs onderdompelen in water stopt de reactie maar langzaam.
Er was een filmpje van een auto die door de brandweer in een watercontainer werd ondergedompeld voor een paar uur bij een autodealer op het parkeerterrein.

De brand was (schijnbaar) geblust, maar zo'n 12 uur later vloog het wrak opnieuw in brand op het parkeerterrein...

Auto batterije zijn bijna nooit lfp, daar is de kwh/kg ratio te laag voor

Ter lering en vermaak
Li-Pol ,LTO en LFP diverse mishandelingen
https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM

en nog een meneer met diverse testen
https://www.youtube.com/watch?v=aIy6S0TdSSE&t=941s

In verhouding is lfp het meest veilig.

Je kan een sprinklerkop monteren. Je blust de accu niet maar je vermindert de hitte in de garage waardoor het vuur niet zo makkelijk verspreidt. Een goeie rookdetector is wel het minste.

Op zaterdag 9 november 2024 13:18:21 schreef Peter112:
[...]

Auto batterije zijn bijna nooit lfp, daar is de kwh/kg ratio te laag voor

Geen onzin verkondigen, veel auto's zijn juist tegenwordig met LFP uitgevoerd o.a. Tesla Model 3 Standard Range:

Maar kijk hier maar eens:
https://evdb.nz/ev-battery

Op zaterdag 9 november 2024 15:34:08 schreef KGE:
[...]

Geen onzin verkondigen, veel auto's zijn juist tegenwordig met LFP uitgevoerd o.a. Tesla Model 3 Standard Range:

Maar kijk hier maar eens:
https://evdb.nz/ev-battery

Nog steeds niet de helft dus. Neemt niet weg dat autofabrikanten dus verstandiger worden. Een fikkende li-ion batterij van tig kwh moet een week in het zwembad.

Op zaterdag 9 november 2024 13:18:21 schreef Peter112:
Auto batterije zijn bijna nooit lfp,

Op zaterdag 9 november 2024 16:54:56 schreef Peter112:
Nog steeds niet de helft dus.

Jou eerste reactie las ik niet als "minder dan de helft", en zeker niet dat een van de meest populaire modellen WEL LFP heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

LFP wordt wel al gebruikt, het grote voordeel is dat die 3000-6000 laadbeurten aan kunnen.
even groot accu pack, iets kleinere autonomie, veel meer laad cycles. dus netto kom je er beter uit.
als grote voordeel dat ze minder snel boos worden.

LTO zou de volgende generatie worden, denk dat chinezen of koreanen er al mee bezig zijn (huyndai???)
die doen 20-30 000 laadbeurten en dat is pas heel intressant

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Na wat googlen op chemistry Fox-Ess batteries kreeg ik dit:

HV2600 Note: HV2600 = 2.6kWh High Voltage The battery chemistry of these products is Lithium Iron Phosphate.

Het zijn dus LFP accu's en zitten gemonteerd in 19 inch modules (packs)

Specifications for HV2600
Battery module HV2600
Nominal capacity (kWh) 2.6
Maximum charge voltage (V) 58.8
Discharge cut voltage (V) 46.4
Max. charge/discharge current (A) 50A/50A
Operating temperature (°C) -10 ~ 55
Storage temperature (°C) -10 ~35
Charge/Discharge efficiency (%) >95
Ingress protection IP21
Protective class I
Cycle life >4000 @25°C @80% SOH
Available SOC range (%) 3~100
Weight (kg) 30.2±1
Dimensions (W*H*D) [mm] 440*420*116

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Jullie antwoorden en de griezelfilms met brandende batterijen geven antwoorden en roepen ook nieuwe vragen op.

Als ik rew goed begrijp moet ik geen extra temperatuursensoren op de racks plaatsen maar kunnen de battery temp en de BMS Cell Temp High die in HomeAssistant beschikbaar zijn worden gebruikt om een vroeg alarm aan te maken. Dit is wellicht een alarm dat manueel uitschakelen toelaat vooraleer schadelijke dampen ontstaan.

Het idee van K7Jz over een sprinklerkop lijkt me haalbaar. Het grote voordeel is dat die automatisch start. Op die manier blijf je zelf buiten de gevarenzone op een moment dat het al behoorlijk fout gaat. In een andere tekst wordt blussen met een beetje water afgeraden omdat daarbij veel damp en overdruk ontstaat met mogelijk een ontploffing tot gevolg. Water op de brandende batterij zorgt voor vorming van agressieve zuren die secundaire schade zullen aanrichten. Omdat de helft van de garage door een auto wordt ingenomen en de andere helft door brandbare stoffen, zou ik meerdere sprinklerkoppen in de garage kunnen aanbrengen. Ook de gastoevoer en de gasmeter staan in de garage. De vloer van de garage ligt een 5 tal cm lager dan de rest van het huis en in de garage is een afvoerputje. Water verspreid in de garage zal niet gemakkelijk het woongedeelte overstromen. Buiten de stalen racks zit er voor vuur geen barrière omheen de batterij. Een brandvertragende kast omheen de batterij bouwen met daarin een sprinklerkop lijkt me haalbaar. De batterij staat tegen een buitenmuur. Een schouwpijp doorheen die muur en buiten afgewerkt met een rooster kan rook afvoeren. Op die manier kan de auto veilig naar buiten worden gereden om ruimte te geven aan de brandweer die intussen is gebeld. Zitten er zwakke plekken in deze redenering? Zover ik weet zijn er in België voor woonhuizen geen specifieke voorschriften voor deze moderne batterijen. Mogelijk komen die er ooit omdat het laden van fietsbatterijen regelmatig fout loopt en de krant haalt.

Iedereen bedankt voor het meedenken,

Eduard

revado

Honourable Member

De meest zwakke schakel in je verhaal?
Dat ben je zelf, er moet immers altijd iemand aanwezig zijn...

Als er iets gebouwd moet worden rond dat rack dan zou ik eerder denken aan een stevige constructie van bv steen blokken met een degelijke deur en de kieren en de deur zo goed mogelijk afdichten, en bestand tegen de druk van een paar kub water.
Gaat het fout dan die hele kast vol water laten lopen zodat de accu's onder water komen te staan.
Zet dat rooster hoog genoeg zodat te veel water naar buiten kan.
Een (paar) goede rook / hittedetectoren die tijdig signaleren dat er wat mis is, bekabeld en met accu backup.
Bij voorkeur aangesloten op een alarmcentrale met ip plus gsm backup die de waterklep aansturen kan en ook meteen een doormelding kan doen naar een gsm en een meldkamer.
Het kan ook een gewone sprinklerkop zijn natuurlijk maar daar is wel flink druk voor nodig.
Er zijn ook elektrische gaskleppen die je kan monteren in de gasleiding zodat die drukloos kan worden bij een calamiteit, ook aangestuurd door het alarmsysteem.
Die alarmcentrale is misschien al aanwezig in huis en kan uitgebreid worden.

Ik meen dat @High met Henk zijn accupakketten ook in een soort bak heeft geplaatst die vol water kan worden gezet als het mis gaat.

Op zaterdag 9 november 2024 21:43:14 schreef revado:
De meest zwakke schakel in je verhaal?
Dat ben je zelf, er moet immers altijd iemand aanwezig zijn...

Als er iets gebouwd moet worden rond dat rack dan zou ik eerder denken aan een stevige constructie van bv steen blokken met een degelijke deur en de kieren en de deur zo goed mogelijk afdichten, en bestand tegen de druk van een paar kub water.
Gaat het fout dan die hele kast vol water laten lopen zodat de accu's onder water komen te staan.
Zet dat rooster hoog genoeg zodat te veel water naar buiten kan.
Een (paar) goede rook / hittedetectoren die tijdig signaleren dat er wat mis is, bekabeld en met accu backup.
Bij voorkeur aangesloten op een alarmcentrale met ip plus gsm backup die de waterklep aansturen kan en ook meteen een doormelding kan doen naar een gsm en een meldkamer.
Het kan ook een gewone sprinklerkop zijn natuurlijk maar daar is wel flink druk voor nodig.
Er zijn ook elektrische gaskleppen die je kan monteren in de gasleiding zodat die drukloos kan worden bij een calamiteit, ook aangestuurd door het alarmsysteem.
Die alarmcentrale is misschien al aanwezig in huis en kan uitgebreid worden.

Ik meen dat @High met Henk zijn accupakketten ook in een soort bak heeft geplaatst die vol water kan worden gezet als het mis gaat.

Beschrijf je hier nu een kerncentrale ?

Ik zou eerder eens kritisch naar de li-ion elektrische fietsen en goedkope chinese stepjes die in huis worden opgeladen.

Eduard2

Golden Member

Goede morgen revado,

Met een half woord heb je de situatie doorgrond. Een heel groot deel van de tijd is hier iemand thuis. Reizen is ons ding niet. Het geluk ligt op mijn knutselzolder en in de tuin. Als ik op tv de drukte op luchthavens zie dan ben ik zo blij dat ik niet mee moet.

Volstaat de waterleidingdruk om een sprinklerkop te voeden?

Als het kan verkies ik zo'n kop boven een elektroventiel om de watertoevoer te openen. Pompen en afsluiters die weinig gebruikt worden zitten meestal vast door kalkafzetting als ze na lange tijd een keertje moeten werken. In de pompinstallaties voor drinkwater werden belangrijke pompen ontdubbeld. De reservepomp stond nooit jarenlang te niksen. Een rotatieschema zorgde ervoor dat de pompen niet vast kwamen te zitten.

Vriendelijke groeten

Eduard

Op zaterdag 9 november 2024 19:02:17 schreef fcapri:
die doen 20-30 000 laadbeurten en dat is pas heel intressant

Zelfs bij een auto met een actieradius van zeg 300 km heb je het dan over meer dan 6 miljoen kilometer.. ;)

Op zondag 10 november 2024 10:18:32 schreef Eduard2:
Goede morgen revado,

Met een half woord heb je de situatie doorgrond. Een heel groot deel van de tijd is hier iemand thuis. Reizen is ons ding niet. Het geluk ligt op mijn knutselzolder en in de tuin. Als ik op tv de drukte op luchthavens zie dan ben ik zo blij dat ik niet mee moet.

Volstaat de waterleidingdruk om een sprinklerkop te voeden?

Als het kan verkies ik zo'n kop boven een elektroventiel om de watertoevoer te openen. Pompen en afsluiters die weinig gebruikt worden zitten meestal vast door kalkafzetting als ze na lange tijd een keertje moeten werken. In de pompinstallaties voor drinkwater werden belangrijke pompen ontdubbeld. De reservepomp stond nooit jarenlang te niksen. Een rotatieschema zorgde ervoor dat de pompen niet vast kwamen te zitten.

Vriendelijke groeten

Eduard

Wat ga de installatie doen bij vals alarm?

Eduard2

Golden Member

Goede middag,

@Peter112: "Wat ga de installatie doen bij vals alarm?" Ter plekke kijken, evaluren en bij vals alarm proberen de oorzaak te achterhalen.

@KGE: Ik vertrouw erop dat mijn batterij een LFP type is. De meegeleverde papieren handleiding heb ik naar aanleiding van uw bericht uitgevlooid. In de tabellen staat niets over de chemie. In de inleiding staat 1 lijntje: "the battery chemistry is Lithium Iron Phosphate. De ergste horror filmpjes over batterijbranden zijn dus niet van toepassing.De handleiding raadt een FM-200 of een CO2 blusser aan bij een batterijbrand. Water mag niet worden gebruikt. De dampen die ontstaan zijn gevaarlijk. De aanpak zal neerkomen op het inkasten van een mogelijke brand. Naast de auto zijn er nog veel brandbare spullen opgestapeld in de garage.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Arco

Special Member

Accu in een stevige stalen kast is het veiligst... (Lithium brandt niet heet genoeg om staal te smelten...)
Er zijn speciale kasten voor, maar die zijn niet goedkoop: https://acculaadbox.nl/producten/lithium-ion-accukast/de-raat-lithium-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Advies brandweer,

Plaats in een niet bewoond gedeelte bv garage
Vermeld in de groepenkast dat er een thuisbatterij aanwezig is met capaciteit en type.

Bij brand neem vrouw en kinderen mee naar buiten en bel de brandweer. Ter plaatse kun je ze natuurlijk neer details geven.

Mocht je batterij beginnen met roken en gassen sta je daar beter niet bij in de buurt.

@Eduard2 een verzopen batterij is dus al verloren naar een valse detectie...

Gewoon zorgen dat je op tijd gewaarschuwd wordt en niet de held uit hangen.