Waarom sloeg mijn aardlekschakelaar om?

En kan iemand mij dan vertellen waarom de aardlek in mijn geval omsloeg?:

Tulp-jack kabeltje in de aux-ingang van m'n radio gedaan, en toen ik de jack in de headphone van de tv stopte, sloeg de aardlek om. Jack uit de tv gehaald, aardlekschakelaar weer aan, jack er weer ingestopt, geen probleem meer.

Nou vraag ik me toch af hoe het kan....

Op de mantel van de TV kabel staat spanning! Dat zit aan de nul van de TV. Dat kan er mee te maken hebben!

Automatische zekeringen en combi zekering-aardlekschakelaars hebben soms een tijdje nodig voordat je ze weer aan kunt zetten. Meestal is dat alleen bij overbelasting van het zekering gedeelte.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Laat me raden: ik heb hier nog geen aarddraad in me kamer.
Als die er straks wel ligt en ik stop dan mijn jack plugje in mijn tv wat verbonden is met mijn computer, dan slaat de aardlek zeker ook af?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Meestal niet! Je aardlek meet namelijk niets aan de aarde. De stroom loopt via de kabel van casema je aarde in, beide zitten niet aan je aardlek verbonden! :)

Je heb waarschijnlijk wel een gigantische brom als je je geluidsapparatuur op aarde aansluit (via je PC bijvoorbeeld). Daar heb je dan weer mantelstroom filters voor (voor een paar euro bij de elektrozaak).

Op 15 december 2004 15:14:30 schreef weardguy:
Laat me raden: ik heb hier nog geen aarddraad in me kamer.
Als die er straks wel ligt en ik stop dan mijn jack plugje in mijn tv wat verbonden is met mijn computer, dan slaat de aardlek zeker ook af?

Ik heb ook geen aard-draad in m'n kamer :S

Op 15 december 2004 17:50:30 schreef wieltje:
Ik heb ook geen aard-draad in m'n kamer :S

Dan moet je er één maken :D Heb ik ook gedaan.
Kijk even of er eentje in de doos zit onder je plafond lamp ;)
Dan is het niet zo moeilijk meer

Ja, ik weet wel hoe het moet, en ik vind het ook eigelijk wel belangrijk dat het gebeurt, maar ben alleen te lui om een draadje door m'n buis te trekken en om de WCD's te vervangen.

Op 15 december 2004 19:35:47 schreef wieltje:
...maar ben alleen te lui om een draadje door m'n buis te trekken en om de WCD's te vervangen.

Ja, *zucht* dan wordt het een ander verhaal...
Je wilt 'aarden' of niet! ;)

ik heb inderdaad een gigantische brom op me geluid staan bij me computer.

Maar met me opleiding ga ik binnenkort een aard draad trekken, en me vader gaat de boel dan controleren.

EDIT: het probleem is zelfs zo groot dat me moeder me video recorder niet eens meer aanraakt (die geeft een behoorlijk pijnlijke schok op plekken waar de verf van de behuizing afligt.

[Bericht gewijzigd door weardguy op woensdag 15 december 2004 20:32:59

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een videorecorder heeft geen aardingsdraad... er is iets grondig mis met je video (fase maakt contact met behuizing)

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Hoe zit het trouwens precies met dat aarden? Als ik m'n pc aard en die dan op m'n stereo aansluit, krijg ik dan per definitie brom?
En wat is de goedkoopste manier om dit te verhelpen? (wil in de vakantie toch maar eens gaan aarden:P)

Op 15 december 2004 20:45:00 schreef wieltje:
En wat is de goedkoopste manier om dit te verhelpen?

PC verkopen?

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Nee dat weet ik ook wel dat een videorecorder geen aardingsdraad heeft, maar omdat mijn pc niet geaard is ontstaat een aardlus (ik wil niet zeggen dat die aardlus er niet meer is als mijn pc geaard is)

Hoe kan er een aardlus zijn zonder aarding??!!

Toch is er iets fout met je VCR... er mag geen spanning opstaan normaal gezien

De behuizing van je VCR staat op dezelfde spanning als de mantel van je TV-kabel, dat was iets van 100V geloof ik, met een stroombegrenzing ergens (waarschijnlijk in een kast buiten) tussen voor de veiligheid. Dit is gedaan om de mantel tegen corrosie te beschermen mocht ie beschadigen. Je ongeaarde PC staat op 115VAC door het filter in de voeding! Er loopt dus een stroompje door de massa van je audiokabel. Daardoor kun je brom krijgen (dus geen aardlus).

Sluit je nu aarde aan, dan heb je een groter probleem, er gaat een grotere stroom lopen door de audiokabel, gevolg, je brom word erger!

Een mantelstroomfilter plaats je tussen de TV kabel en zorgt ervoor dat alles weer netjes werkt! Die doorbreekt de stroomkring namelijk. Er zit een scheidingstrafootje in. Zo'n filter kost een paar euro. :)

Op 16 december 2004 11:32:44 schreef Benadski:
De behuizing van je VCR staat op dezelfde spanning als de mantel van je TV-kabel, dat was iets van 100V geloof ik, met een stroombegrenzing ergens (waarschijnlijk in een kast buiten)
:)

no way, lijkt mij levens gevaarlijk als er naar de opbouw van een installatie in een woonhuis gekeken wordt.Ook met de gedachte hoeveel beschadigde coaxjes er in de grond liggen en het scherm met de aarde in aanraking komt.
Cathodische bescherming van gas leidingen is ook slechts een paar volt.

Hmm, meten is weten...

Oeps, je hebt gelijk!!! Het is hier 100mV :P

Voor de gein de stekker van je videorecorder omdraaien, zou best t een en ander aan schokken kunnen verminderen.

Benadski: er staat bij ons zo'n 90 volt op de mantel ja, dit vonkt ook behoorlijk als ik me stekkertje er in steek.

Ik ga dat omdraaien van de stekker zeker eens proberen, maar wel een andere keer dat ik weer eens bij me video moet zijn (kan zeer lastig bij de stekker)

Nee, op bijna AL JE APPARATEN staat zo'n 115V! Op de mantel bijna niets... Je zegt geen aarde te hebben, dus de filters in de apparaten maken een virtuele aarde aan, die ligt op de halve netspanning!

Als je van pijn houdt, koppel maar eens alles van je PC los behalve het netsnoer en pak de kast vast, pak nu met je andere hand de verwarming beet! :P

(Eigen risico, doe het absoluut niet als je een zwak hart hebt!)

Heb je je kabel wel geaard?

Bij ons hang het verdeelblokje (waar de mantel rechtstreeks opzit) aan de aarde.....

Op 15 december 2004 20:45:00 schreef wieltje:
Hoe zit het trouwens precies met dat aarden? Als ik m'n pc aard en die dan op m'n stereo aansluit, krijg ik dan per definitie brom?
En wat is de goedkoopste manier om dit te verhelpen? (wil in de vakantie toch maar eens gaan aarden:P)

Naar mijn weten loopt de stroom toch altijd via de kortste weg. (de aarde dus)
toch ?
dus dat komt niet voor, hier toch niet :)

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Aarlekschakelaars zijn gekke dingen. Ik heb ook vage problemen.

Ik heb een bureau, soldeerbout, labvoeding, alledrie geaard(voeding uitgang is zwevend). Soms als ik een schakeling soldeer die met 1 of 2 touwtjes op de labvoeding hangt gaat de aardlek zomaar om. Iedere keer als het gebeurt is er ook niks dat trilt of zo.

Als ik de multimeter tussen de soldeerbout of bureau en de labvoeding hang meet ik nooit meer dan 0.5 µA

Verklaar dat maar eens.

hobby-ist

Honourable Member

Enkele belangrijke dingen als ik voorgaande brei lees:
Jouw aardlek klapt eruit als je de tulp-plug in je pc steekt:
Een aarlekschakelaar klapt eruit als de stroom groter word dan 30mA. Het kan best zijn dat er al 20 mA lekstroom loopt, en dat die tulpstekker net dat beetje extra is om de aardlekschakelaar aan te spreken.

Elke PC (die geaard is) zorgt voor een lekstroom van ongeveer 1 mA. Dus het aansluiten van 30 pc's gaat NIET op slechts 1 aardlekschakelaar.

Die DVD-speler van jou waar je die optater van krijgt:
Vreemd. Hier zit ook geen stekker aan met randaarde. In principe kan dit apparaat niet onder spanning staan tenzij er iets goed mis is met dit apparaat.
Bedenk ook dat dit apparaat ook onder spanning kan staan via een ander apparaat dat hier op staat, of hier met een kabel aan vast is gemaakt, bv een audio cable.

Er ist wieder da...
High met Henk

Special Member

hmm in die DVD spelers zit vaak een geschakeld voeding, maar dan is de kast van kunsstof en dat geleidt niet, dus als jij een metalen kas hebt en een geschakelde voeding. dan is de kans aanwezig dat 1 van de printjes zijn 0 aan de kast heft liggene n via het filter kan er dan eens troom op de kaststaan, pak eens een (OUDE) PC en steek deze in een ongeaard contact; meet nu de spanning tussen de GND en de kast met een spaningsmeter, je meet ca 115 V

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???