regelmatig electrische panne zonder duidelijke oorzaak

Beste,

Sinds een aantal maanden heb ik regelmatig een volledige panne in mijn appartement zonder duidelijke aanwijsbare oorzaak. De zekeringskast bevat geen gesprongen zekeringen alles zou normaal moeten werken. De algemene zekering in de kelder is de enige die springt. Wanneer ik deze terug naar boven zet werkt alles terug. Dit is nu al maanden aan de gang met variërende intervallen van 1 dag tot 3 weken. Het is begonnen met een micropanne van 5 sec 2 à 3 keer ( 2 à 3 dagen 1 micropanne per dag) en is al gevolueerd nr 1 panne per dag tot een pauze van 2 dagen, 11 dagen 15 dagen en maxmimum 24 dagen waarna er altijd een panne volgt. Ik heb al alle toestellen getest, boiler, frigo, waterkoker al de toestellen in mijn appartement behalve de rooter (internet nodig voor mijn werk). Ik ga nu de laatste 2 toestellen testen kookplaat en oven. De panne gebeurt ook wanneer ik niet thuis ben. Ik komt thuis en de electriciteit is weg. Een electricien heeft mijn zekeringskast nagekeken in de kelder en die is ok.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kan ik hieraan doen?

Bedankt voor jullie hulp.

Lieve groetjes
Fatiha

Om ons van misverstanden te behoeden:
Is die "algemene zekering" een zekeringautomaat, een aardlekautomaat of een aardlekschakelaar?
Als je het onderscheid hiertussen niet kent best er een foto van posten.

[Bericht gewijzigd door OXO op dinsdag 12 november 2024 09:21:06 (22%)

Hoi, Er kunnen ruwweg twee dingen zijn: Enerzijds: De zekering heeft het mis. Dit is onwaarschijnlijk. Die dingen zijn over het algemeen redelijk betrouwbaar.

De andere mogelijkheid is dat ie gelijk heeft: Er loopt te veel stroom. De vraag is dan: Waarheen? Heb je maar 1 zekering? Of is het de hoofdzekering die gaat. Kan je bij de meter? Hoeveel verbruik je in een dag?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik ga nu de laatste 2 toestellen testen kookplaat en oven.

De meest waarschijnlijke apparaten die narigheid kunnen geven.

En vergeet de koelkast en de microwave niet. De stekkers van die twee zitten meestal ook op een beroerde plek.

Mijn eerst gedachte; Be de 300mA diff in de kelder tript op de boiler . Deze schakelt op alle mogelijke momenten. (rot element of een lek)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Vloercontactdoos die soms (grond)water binnenkrijgt? Bij mijn buren was dat de oorzaak...

It's fun to finally find the failure!
Arco

Special Member

Er is nog een andere mogelijkheid:
Iemand heeft zich toegang tot die 'algemene zekering' verschaft en zet die (voor de lol of uit rancune) zo nu en dan uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoeveel Ampere is de zekering in de kelder?

Boiler, kookplaat, oven zijn allemaal typische kandidaten die bij slijtage of defect willekeurig aardlekken kunnen geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is het bouwjaar van appartement en zekering beneden. Als dat al +20 jaar oud is kunnen er best dingen versleten zijn. Onlangs nog bij een buurvrouw een 22 jaar oude automaat met wispelturig gedrag vervangen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op dinsdag 12 november 2024 11:44:19 schreef Tele@ReVision:
Vloercontactdoos die soms (grond)water binnenkrijgt? Bij mijn buren was dat de oorzaak...

Een lampje of wcd buiten op balkon of gallerij is ook zoiets. En dat hoeft niet direct met regen te zijn. Het kan ook condens.

Arco

Special Member

Als de totaal afgenomen stroom boven die van de zekering stijgt, kan die uitspringen zonder dat de achterliggende zekeringen eruit gaan...
(als je 6 groepen van 16A hebt en een hoofdzekering van 32A, dan kun je geen 96A maar max. 32A gebruiken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com