WCD's gaan uit en weer aan

Goedemiddag,

Ik was bezig met de binnenkant van mijn pc. Keurig de hoofdschakelaar van de voeding uitgezet.
Ik zet deze weer aan, en ik hoor een soort knetterend geluid en er gebeurd niks. Dus ik denk, kak, dat was m’n voeding. Ik nieuwe voeding gehaald.
Alles geïnstalleerd, werkt de boel nog steeds niet.

Kom ik er achter dat het stopcontact waar alles op zit, zonder stroom zit, maar ook de andere stopcontacten in mijn kantoor.
De zekering (groep) zit er nog gewoon in, het licht brand gewoon nog. Vreemd.

Ik pak m’n telefoon oplader, steek die in een ANDER stopcontact en de hele boel begint weer te draaien…!

Hoe dan??

Het betreft JUNG wcd’s, maar niet die met de Safety+ feature.

Mvg Remco

Arco

Special Member

Bij een knetterend geluid zou ik maar snel eens controleren of er geen draad los zit. (voordat de boel afbrandt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Heb ik op mijn boot gehad, beetje met de stekker frutten en wat geknetter. Open gemaakt en de draad was gebroken precies op de plek waar hij gestript was. De andere draden gecontroleerd en overal zat een inkeeping in de draad van het strippen zonder waarschijnlijk het juist gereedschap. Dan door trillen waarschijnlijk gebroken. Het heeft waarschijnlijk 6 jaar zo gezeten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 14 november 2024 14:36:54 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dat geknetter ken ik van waar het euro-snoer de PC in gaat en aldaar niet goed ingeduwd is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
revado

Honourable Member

Wcd's doorgelust?
Een draad los bij een wcd.
Of een rotte lasdop in e centraaldoos.
Openmaken en terug zoeken, en inderdaad aktie voor er meer schade is.

je steekt de telefoonlader in, ga bij dat wcd maar eens verder zoeken dan. kans dat juist daar iets los zit en de rest van de wcd's ook onderbroken werd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bekend probleem. Twee oorzaken:

- Iets in het stopcontact niet goed. In mijn huis een niet goed aangedraaid schroefje in een opbouwstopcontact.
- En inderdaad, euro kabel contrastekers willen ook wel eens los gaan zitten en gaan knetteren. Daar wordt af en toe iets op het werk op afgekeurd.

Net zoals de rest wil ik benadrukken dat dit type probleem zeer gevaarlijk is. Sterker nog, het is voor zover ik weet brandoorzaak nummer 1 in ons land.
In de krant lees je dan altijd 'Kortsluiting' als oorzaak. Maar dat is uiteraard niet waar. Bij kortsluiting gaat je zekering eruit. Het is een slecht contact dat heet wordt en gaat smeulen. En dan gaat je zekering er niet uit...

Ten slotte: het is normaal dat je een vonk krijgt bij het insteken van een grote schakelende voeding zoals een PC/laptopvoeding. Maar dat is een 'pets' en geen geknetter. Geknetter betekent dat er wat slecht contact maakt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Bij C13/C14 stekers kun je het ook wel voelen: als de steker er heel erg makkelijk in/uit gaat is er wat goed mis...
(de pinnen iets krombuigen of torderen is meestal genoeg om weer een goed en betrouwbaar contact te krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Op donderdag 14 november 2024 17:23:01 schreef Arco:
Bij C13/C14 stekers kun je het ook wel voelen: als de steker er heel erg makkelijk in/uit gaat is er wat goed mis...
(de pinnen iets krombuigen of torderen is meestal genoeg om weer een goed en betrouwbaar contact te krijgen)

Klinkt zeer herkenbaar...
Meestal gewoon een andere kabel pakken.
Er zijn kabels bij waar de C13 gewoon waardeloos van is.
Laatst zelfs een paar gezien ( en weggesmeten) met 0,5 mm2..., met Ome A achtergrond.
Daar zijn de aders ook vies van kleur en het ruikt gek bij strippen, dat is geen puur koper, solderen gaat ook heel slecht.

Bij monitoren ook zeer bekend, de c13 is van onder ingestoken en het snoer hangt er dus aan.
Dat beweegt en dan knettert het..
Ik probeer de snoeren altijd een beetje bij elkaar te binden zodat het gewicht er af is en druk de c13 goed vast.

Arco

Special Member

Ze bestaan ook met vergrendeling...

https://media.s-bol.com/nkQnwmjQE835/ADNl36B/550x582.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 14 november 2024 18:16:27 (43%)

Ik heb zelf ook al een aantal C13 snoeren weg gegooid. Sommige omdat de snoeren heel dun waren, en bij open snijden bleek er inderdaad geen koper in te zitten, maar een heel klein beetje andere draad. Andere maakten simpelweg geen betrouwbaar kontact in de C14 (Of draai ik nu steker en socket om?)

Maar als er meerdere stopcontacten zijn die (soms) zonder spanning zitten, dan zit de oorzaak niet bij de PC, maar ergens in de muur, of in de meterkast.

KGE

Golden Member

Op donderdag 14 november 2024 18:12:14 schreef Arco:
Ze bestaan ook met vergrendeling...

[afbeelding]

Enig idee hoe dat werkt? Speciale socket nodig?

High met Henk

Special Member

Het gaat toch over WCD en niet de apparaat snoeren?

Die WCD's maak ik me wel echt zorgen over en zou dat PER DIRECT na (laten) kijken..
Brand oorzaak nummer 1 is slechte verbindingen!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Inderdaad, ik snap niet dat die snoeren er bij gehaald worden en dat er over doorgepraat wordt alsof dat hier een oorzaak zou kunnen zijn. Zo sneeuwt de gevaarlijke situatie (losse lassen in stopcontacten of de installatie) onder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

In dit geval inderdaad is een snoer waarschijnlijk niet de oorzaak, maar slechte stekerverbindingen is een van de grootste bronnen van het begin van een brand.
(let maar eens op hoe vaak je zwartgeblakerde stopcontacten of stekers ziet...)

riekt nogal naar een steeklas wcd waar met terugduwen in de doos de draden los zijn gekomen. tegenwoordig word niet ieder wcd meer naar de centraaldoos gelegd, leidingen naar boven zijn vaak duurder in aanleg, zeker in kleine ruimten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op zaterdag 16 november 2024 13:19:55 schreef maartenbakker:
Inderdaad, ik snap niet dat die snoeren er bij gehaald worden en dat er over doorgepraat wordt alsof dat hier een oorzaak zou kunnen zijn. Zo sneeuwt de gevaarlijke situatie (losse lassen in stopcontacten of de installatie) onder.

Dat het gevaarlijk is door mogelijk een rotte las en het zsm nagekeken moet worden is al meteen door een paar van ons gezegd.
Maar TS had best wel een reactie mogen plaatsen, die blijft, zoals helaas vaker, stil...

KGE

Golden Member

Grote kans dat het probleem in het stopcontact zit waar TS zijn lader in gestoken heeft:

Ik pak m’n telefoon oplader, steek die in een ANDER stopcontact en de hele boel begint weer te draaien…!

Zou in dit 'ANDER' stopcontact de boel doorgelust worden naar de stopcontacten in het kantoor?
Deze zou ik dan als eerste controleren op slechte verbinding. (wel met de spanning er af a.u.b.)