Overzetten Perilex stekker

Wie kan mij helpen met wat ik dacht een simpel klusje was.
Mijn inductiekookplaat is kapot gegaan en heb een nieuwe aangeschaft, dezelfde. Dus dacht zet de stekker op de nieuwe en klaar. Helaas is de werkelijkheid anders.
Had het schema opgeschreven en helaas niet gefotografeerd.

Heb twee draden aan de kookplaat hangen en dacht dat deze waren aangesloten zoals aangegeven. Maar zag later pas dat de stekker een uitstulping had waardoor die maar op 1 manier in de muur kan.

Als ik het schema ziet op de tekening van Baulnecht dan kloppen mijn combinatie ook niet.

Kan iemand wat duidelijkheid verschaffen? Op de stekker staat alleen L1/L2/L3 en blanco en in midden de aansluiting voor de geel/groene draden ( deze weet ik zeker)

Cor

Het is om te beginnen handig om de stekker rechtop te tekenen. Dat is met de zoeknok boven en de kabeluitgang onder.

En dan moet je uitzoeken hoe de spanning op de wandcontactdoos binnen komt.
Maak eens een foto van de groepenkast waarop de automaat van de kookplaat duidelijk is te zien.
Er zij wel 10 manieren waarop een perilex aangesloten kan worden, dus het is belangrijk om vast te stellen hoe het werkelijk in elkaar zit.

Wat is het type van de kookplaat?

mvdk

Golden Member

En even met een multimeter, ook wel aangeduid als DMM, meten op de bussen, de gaten in het stopcontact. Kijken wat voor spanningen daar op staan.
De foto van de groepenkast waar KlaasZ om vraagt, is zeer zeker belangrijk.

Beste Klaas,

Dank je voor de hulp. Het is een rechte stekker (zie foto), links boven is de aansluiting zonder aanduiding (dubbel blauw) en met de klok mee l1/2/3

Nummer 4 is de kookplaat

Cor

je hebt een 230V kookgroep. dus 2x 230V, maar nu de vraag, hoe is het wcd aangesloten? met een spanning zoeker meten kan duidelijkheid geven. bij 2 gaten licht deze op, de andere 2 niet. waar het lampje oplicht zijn de fase, de andere 2 zijn de nul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok dus moet nagaan waar er spanning op staat?
Aan de hand daarvan weet je hoe de draden moeten want mij zegt het niet heel veel.
Dacht gewoon stekker omzetten en dan weer verder maar helaas.
Kom er zsm op terug

Op zaterdag 16 november 2024 20:35:22 schreef testman:
je hebt een 230V kookgroep. dus 2x 230V,

Waar zie je dat? Hij zegt dat 4 de kookplaat is, dat is een enkele éénfase automaat.
Volgens mij zat de hele kookplaat achter 1 keer 16A. Het feit dat de bruine en zwarte aan elkaar zitten, en de beide blauwe ook, wijst daar ook op. Zie eerste foto.

Op zaterdag 16 november 2024 21:02:56 schreef KlaasZ:
[...]Waar zie je dat? Hij zegt dat 4 de kookplaat is, dat is een enkele éénfase automaat.
Volgens mij zat de hele kookplaat achter 1 keer 16A. Het feit dat de bruine en zwarte aan elkaar zitten, en de beide blauwe ook, wijst daar ook op. Zie eerste foto.

zie foto meterkast, 1 fase hoofdschakelaar en fornuisgroep..

bij deze abb busbord kasten heb je het nadeel als later groep 1 een fornuisgroep word, dat je groep nummers opschuiven. die emat alamat is groep2.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 november 2024 21:12:09 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kookplaat is een inductieplaat bauknecht kookplaat ctac28905afsal

Heren technici,

Op deze twee pinnen staat spanning.

Op zaterdag 16 november 2024 21:02:56 schreef KlaasZ:
[...]Waar zie je dat? Hij zegt dat 4 de kookplaat is, dat is een enkele éénfase automaat.

Er zit een fornuisgroep geheel links. Buiten de eerste foto maar op de andere foto te zien.

Op zondag 17 november 2024 13:50:57 schreef CorStr:
Heren technici,

Op deze twee pinnen staat spanning.

Ten opzichte van elkaar, ten opzichte van aarde, of ten opzichte van die er boven?
Hoe veel spanning? (Nuja, dat zal wel 240 VAC zijn dan, maar toch)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op zondag 17 november 2024 14:18:36 schreef Lucky Luke:
[...]
Er zit een fornuisgroep geheel links. Buiten de eerste foto maar op de andere foto te zien.

Misschien kan de TS even uitsluitsel geven. Hij zegt dat de kookplaat op groep 4 zit, maar dat is beslist geen kookgroep.

Klaasz

De installateur heeft aangegeven dat op 4 de kookgroep zou moeten staan (overzicht wat hij gemaakt heeft)

Op deze twee wcd pinnen kregen we spanning dwz dat lampje aanging in de spanningzoeker. Dus de twee onderste pinnen op de foto

Op zondag 17 november 2024 14:18:36 schreef Lucky Luke:
[...]

Die 2x1F230@16A fornuisgroepen horen toch mechanisch gekoppeld te zijn?

De installateur heeft aangegeven dat op 4 de kookgroep zou moeten staan (overzicht wat hij gemaakt heeft)

Meten is weten. Ik heb héél weinig vertrouwen in dergelijke overzichtjes. Door schade en schande wijs geworden.

Op deze twee wcd pinnen kregen we spanning dwz dat lampje aanging in de spanningzoeker

Een spanningszoeker is niet het geschikte instrument om dit te bepalen. Duspol, of, als het niet anders kan, een DMM.

Die 2x1F230@16A fornuisgroepen horen toch mechanisch gekoppeld te zijn?

Volgens mij zijn ze ook gekoppeld, op de foto te zien (witte koppelstukken over de zwarte knoppen). Maar de foto had beter gekund. Daarnaast staat er 'fornuisgroep' onder. Dat lijkt me allebei een hele sterke indicatie te zijn.

Ik zet mijn geld erop dat dat dus de voeding is voor de inductiekookplaat en niet 'groep 4'. Twijfelachtige overzichtjes, of 'metingen' met een spanningszoeker, hecht ik weinig waarde aan.

Enige methode om 100% zeker te zijn is een correcte meting uit te voeren met geschikte apparatuur. Mogelijk dat OP beter de hulp van een vakman kan inroepen. Het gaat hier niet meer om het aansluiten van een schemerlampje....

set SCE to AUX.
mvdk

Golden Member

Is toch allemaal niet zo moeilijk? Is TS geheel alleen daar in dat huis dingen aan het uitzoeken? Even vragen aan iemand, blijf zelf met die spanningzoeker bij dat contact van die wcd, en roep dan om groep 4 even meermaals uit en weer in te schakelen. Gebeurt er niets? Dan hetzelfde met die kookgroep. Simpel toch?

Op zondag 17 november 2024 17:14:00 schreef nonius:
[...]

Een spanningszoeker is niet het geschikte instrument om dit te bepalen. Duspol, of, als het niet anders kan, een DMM.

Klopt.

Al geeft het wel een indicatie: die 2 pinnen zijn fase. Het is een kookgroep of een 1-fase aansluiting maar in elk geval geen 3 fase (want er is een 1-fase hoofdschakelaar. Het zou fijn zijn dat te verifiëren met een meting en dan dus tussen die 2 fase-pinnen 0 V te hebben omdat het dezelfde fase is, of 400 V als het een driefasennet is, maar de hoofdschakelaar en kookgroep vertellen het eigenlijk ook al)

Dus van de andere 2 is er minstens 1 nul en als het goed is beiden. Midden is uiteraard aarde.

Beide groengelen dus aan aarde. De bruine en bruinenzwarte op de fasen. De blauw blauw en blauw op de nullen.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nonius,

Je hebt gelijk is idd een aparte groep die je aangeeft.
Dit deel is erbij gekomen toen de keuken met inductieplaat is geïnstalleerd

Dus de combi die ik had opgeschreven toen ik de stekker uit elkaar haalde kan kloppen?

Mits dan wel op deze manier vastgemaakt.