3-fasige DIN-rail voltmeter?

Turbokeu

Golden Member

Zoals al verschillende keer aangehaald hier varieert de netspanning nogal fors in ons (doodlopend) straatje.
Op bepaalde tijdstippen 's winters heb ik zo laag als 195V gemeten, onlangs tijdens een mooi herfstzonnetje tot zowat 245V, gemiddeld ca. 215-225V.
Ik heb nog nooit in volle zomerzon gecheckt maar ik hoop dat de PV-omvormers in de buurt hun werk doen (max. 253V).
Ik check dit zo en dan met één van mijn Fluke multimeters op een willekeurige WCD dus krijg ik slechts een idee van de actuele netspanning op een willekeurige fase (3x230V).

Daarom loop ik al langer met het idee om een 3-fasige DIN-rail Voltmeter in mijn zekeringkast in te bouwen.
Het moet een enkele breedte module zijn (is de enige ruimte die nog vrij is in de zekeringkast, naast de 3-fasige zekering van de inductiekookplaat).

Even rondgeneusd op Amazon.be en vele tientallen voorstellen gevonden.
Het lijken allemaal min of meer dezelfde te zijn op de prijs na (allen met grote zekerheid made in China).

Ik heb mij dus ééntje aangeschaft (ca. 22€ met gratis verzending door Amazon) die ik sinds een goede week ter test op dezelfde fase aangesloten heb via een snoer/stekker in een WCD in de keuken.
Onderling verschilt de uitlezing van de drie meters 1 à 2V.
Vergeleken met mijn Fluke 187 ook 1 à 2V dus valt de nauwkeurigheid al met al nog mee.

Mijn grootste vrees is feitelijk de brandveiligheid op langere termijn van zo'n ding ingebouwd in onze (wel metalen) zekeringkast (daarom ook de testtermijn in de keuken).

Wat is jullie opinie?

Foto en link vergeten...
https://www.amazon.com.be/dp/B0B82WVGQL?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_ti…

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

een meetinrichting word mede daarom ook voorbeveiligd met een dinrail zekering houder 6A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Paulinha_B

Honourable Member

Wat echt iets zou kunnen zeggen is een meting op alle drie fasen, bij voorkeur spanning EN stroom, en logging op een controllertje a la ESP32 devkit of zo.

Zou er zoiets in de handel zijn? Zelfbouw lijkt me ook niet onmogelijk, maar veiligheid is inderdaad wel een heikel punt.

mvdk

Golden Member

Op zondag 17 november 2024 18:54:11 schreef testman:
een meetinrichting word mede daarom ook voorbeveiligd met een dinrail zekering houder 6A.

En een kwh meter in een huisaansluiting dan?
Bij grootverbruikaansluitingen kwam je alle soorten waardes smeltzekeringen voor de spanningspoelen tegen. Er schijnt ergens een voorschrift, norm, richtlijn of misschien een sterk gevoelen te zijn om 10A patroontjes te gebruiken in grootverbruik meetinrichtingen. Heb er destijds nogal wat moeten vervangen op aandringen van de medewerkers van de externe meetbedrijven.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 17 november 2024 19:04:05 (19%)

Die data kun je zo uitlezen uit de P1 stekker van je slimme meter.

Tenminste,.. dan moet je wel een Versie meter hebben. De oudere meters geven geen spanning.

Versie 5 dus (mijn toetsenbord hapert een beetje).

[Bericht gewijzigd door deKees op zondag 17 november 2024 22:14:46 (15%)

Op zondag 17 november 2024 19:03:22 schreef mvdk:
[...]
En een kwh meter in een huisaansluiting dan?
Bij grootverbruikaansluitingen kwam je alle soorten waardes smeltzekeringen voor de spanningspoelen tegen. Er schijnt ergens een voorschrift, norm, richtlijn of misschien een sterk gevoelen te zijn om 10A patroontjes te gebruiken in grootverbruik meetinrichtingen. Heb er destijds nogal wat moeten vervangen op aandringen van de medewerkers van de externe meetbedrijven.

die stroomspoelen doen max 5A. pas nog gehad dat de netbeheerder had gezegd, dit model spoelen moet in de HVK voor de bemetering. was dus meteen erna afkeur, stroomspoelen die je zo van de rail kunt klikken mogen niet, en de 1A uitvoering ook niet. dat die meetspoelen voorbeveiligd zijn heb ik niet gezien, wel de spannings meting van die installatie, die meet immers vanuit de rail direct.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De HVK is de hoofdverdeelinrichting.

(Die K is van 'hoofdverdeler kracht', van toen er ook nog 'hoofdverdelers licht' (HVL) bestonden. Maar dat onderscheid is er allang niet meer.
Om toch nog interessant te kunnen doen, mocht de K blijven staan. :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Ik weet niet wat je er mee wilt doen .. zo'n ding is prima voor een momentopname, maar hoe nuttig is dat?

Als je echt wilt weten wat er gebeurt dan is logging een betere optie.

-edit-

Oh, en dat is 200% Chinesium.
https://www.aliexpress.com/item/1005004391309232.htm

Niet dat het niet kan werken, maar zelfs met voorbeveiliging (denk aan 3x 100mA oid) zou ik daar nog niet te happig op zijn om dat in een verdeler te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 november 2024 21:51:08 (42%)

Op zondag 17 november 2024 21:35:09 schreef Frederick E. Terman:
De HVK is de hoofdverdeelinrichting.

(Die K is van 'hoofdverdeler kracht', van toen er ook nog 'hoofdverdelers licht' (HVL) bestonden. Maar dat onderscheid is er allang niet meer.
Om toch nog interessant te kunnen doen, mocht de K blijven staan. :))

het is eerder Hoofd Verdeel Kast :P

revado

Honourable Member

Op zondag 17 november 2024 19:21:13 schreef deKees:

Tenminste,.. dan moet je wel een Versie meter hebben. De oudere meters geven geen spanning.

Turbokeu woont in BE, geen idee of de meters daar ook zo werken.
Mijn vookeur zou ook loggen via de meter zijn.

Sine

Moderator

Jep, BE volgt ook DSMR, ook al staat die 'D' voor Dutch ;)

A sensor platform for Belgian, Dutch, Luxembourg and Swedish Smart Meters which comply to DSMR (Dutch Smart Meter Requirements), also known as 'Slimme meter'

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 17 november 2024 22:10:10 (60%)

Paulinha_B

Honourable Member

Allen bedankt voor het verklaren van al die afkorterij - meer en meer voelt het alsof mijn kop te klein wordt, maar dat kan ook aan het vorderen der jaren liggen :(

Bijzonder het historische onderscheid tussen hoofdverdelers licht vs. kracht is absoluut nieuw voor me, alweer iets bijgeleerd!

En ook: als de "slimme" meters in BE voldoen aan dezelfde norm als de NL'se, hebben ze dan ook de befaamde P1-poort, en kan die op dezelfde manier gebruikt worden als in NL?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 17 november 2024 23:48:19 (23%)

Sine

Moderator

Jep, als de meter de DSMR standaard volgt (en dat staat er in de regel op) dan kun je daar hetzelfde mee.

Vanaf DSMR5 krijg je ook de spanningen aangeboden.

GJ_

Moderator

Op zondag 17 november 2024 23:44:59 schreef Paulinha_B:
Allen bedankt voor het...meer en meer voelt het alsof mijn kop te klein wordt...

Dat heet het "Kelly Bundy effect".

Op maandag 18 november 2024 08:29:09 schreef Sine: Vanaf DSMR5 krijg je ook de spanningen aangeboden.

En vanuit de DSM5 krijg je de officiële diagnose aangeboden ;-)

Op zondag 17 november 2024 18:50:37 schreef Turbokeu:
Mijn grootste vrees is feitelijk de brandveiligheid op langere termijn van zo'n ding ingebouwd in onze (wel metalen) zekeringkast (daarom ook de testtermijn in de keuken).

Hou er rekening mee dat een toch wel nuttige zekering vóór die meter eigenlijk alleen bedoeld is voor de bedrading tot die meter. Die zijn over het algemeen kort en daar is weinig risico op sluiting.
Voor de brandveiligheid maakt die zekering niet zo gek veel uit. Een gevaarlijk apparaat blijft ook met een zekering er voor een gevaarlijk apparaat.

ik zou idd gewoon de P1 meter loggen als je dat kan.

met een cots toestel in te pluggen en via een app bekijken, of zelf een esp/raspberry eraan hangen en perodiek uitlezen.

krijg je zo een output (mijn meter).

b'/FLU5\\253769484_A\r\n'
b'\r\n'
b'0-0:96.1.4(50217)\r\n'
b'0-0:96.1.1(**********************)\r\n'
b'0-0:1.0.0(241117235929W)\r\n'
b'1-0:1.8.1(004973.511*kWh)\r\n'
b'1-0:1.8.2(003192.836*kWh)\r\n'
b'1-0:2.8.1(005467.425*kWh)\r\n'
b'1-0:2.8.2(002303.734*kWh)\r\n'
b'0-0:96.14.0(0002)\r\n'
b'1-0:1.4.0(00.212*kW)\r\n'
b'1-0:1.6.0(241104173000W)(04.766*kW)\r\n'
b'0-0:98.1.0(13)(1-0:1.6.0)(1-0:1.6.0)(231101000000W)(231025194500S)(04.947*kW)(231201000000W)(231102183000W)(06.874*kW)(240101000000W)(231206194500W)(08.231*kW)(240201000000W)(240111190000W)(08.425*kW)(240301000000W)(240213184500W)(07.>
b'1-0:1.7.0(00.210*kW)\r\n'
b'1-0:2.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:21.7.0(00.152*kW)\r\n'
b'1-0:41.7.0(00.017*kW)\r\n'
b'1-0:61.7.0(00.040*kW)\r\n'
b'1-0:22.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:42.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:62.7.0(00.000*kW)\r\n'
b'1-0:32.7.0(223.6*V)\r\n'
b'1-0:52.7.0(228.9*V)\r\n'
b'1-0:72.7.0(228.0*V)\r\n'
b'1-0:31.7.0(001.24*A)\r\n'
b'1-0:51.7.0(000.95*A)\r\n'
b'1-0:71.7.0(001.40*A)\r\n'
b'0-0:96.3.10(1)\r\n'
b'0-0:17.0.0(999.9*kW)\r\n'
b'1-0:31.4.0(999*A)\r\n'

haal je daar gewoon de data uit dat je wil. 32.7.0; 52.7.0 en 72.7.0

je kan dan ook allerhande andere data gaan exporten ook als je dat wil (verbruik per fase ofzo)

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 18 november 2024 08:56:39 (58%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Op zondag 17 november 2024 21:48:30 schreef Sine:
Ik weet niet wat je er mee wilt doen .. zo'n ding is prima voor een momentopname, maar hoe nuttig is dat?

Inderdaad momentopname, wij hebben 's winters nogal last van knipperende/variërende lampen, dan is een blik op de voltmeter veelzeggend.

Als je echt wilt weten wat er gebeurt dan is logging een betere optie.

Zal er ooit komen, als de zekeringkast vervangen wordt.

-edit-
Oh, en dat is 200% Chinesium.
https://www.aliexpress.com/item/1005004391309232.htm

Zei ik toch zelf al?

Niet dat het niet kan werken, maar zelfs met voorbeveiliging (denk aan 3x 100mA oid) zou ik daar nog niet te happig op zijn om dat in een verdeler te plaatsen.

Zal ik nog over nadenken...
Ding zou i.i.g. achter de 3x16A automaat van de kookplaat komen.

Op zondag 17 november 2024 19:21:13 schreef deKees:

Op maandag 18 november 2024 08:54:02 schreef fcapri:
ik zou idd gewoon de P1 meter loggen als je dat kan.

Geen slimme meter hier (en zeker ook niet happig op...).
Nog steeds de oude dag/nacht Ferrarismeter.

Mijn zoons hebben beiden zonnepanelen en een slimme meter en kunnen realtime de fasespanningen uitlezen via de bijgeleverde omvormer app.
Ik ben echter sinds een paar jaar niet zo happig meer op installatie van zonnepanelen door alle actuele en toekomstige ontwikkelingen rond teruglever-prosumer-piekafname en andere zotte tarieven/regels.

Er zijn 3-4 jaar geleden (toen ik nog enthoesiast was) nochtans zes firma's langsgeweest voor een bestek gaande van voorstellen met 12 tot 18 stuks 400W panelen en 'gewone' omvormers, hybride omvormers en micro-omvormers, prijzen van ca. 6.000€ tot 16.000€ en bestaande uit 100% Chinees tot 100% Europees materiaal en garanties van 15 tot 25 jaar.
We wachten af, het is voor ons geen prioriteit meer.

Er bestaan inderdaad in deze 3-fasige meters versies met stroomspoelen, Wifi connectie en app, schakelmogelijkheden, verbruik en weet ik veel maar deze nemen meestal 4 DIN-modules in beslag.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
revado

Honourable Member

Kan je niet ergens een los verdeelkastje kwijt?
Die meters zijn er ook van ABB en andere degelijke merken.

3fase meters zijn idd 4modules breed.
vind het al heel gevaarlijk bij je voorgestelde voltmeter dat die 'kleine' draadjes allemaal zo kort bij elkaar zitten. daar zit 400V op.
als dat op zijn pcb in zo een standaard groen schroefconnectortje zit...

ikzelf ben vroeger nog met zo een chinees metertje begonnen als Wh meter voor de zonnepanelen. en dat ding meette fout tot en met (https://www.circuitsonline.net/forum/view/156598).
de voeding was met serie condensator.
als die is opgebouwd zoals dat chinees ding in mijn topic, valt het nog reuze mee. die kwh meter dat ik ter vervanging kreeg doet het nog altijd. 3jaar dus al

zonder logging ga je dus nog altijd niks weten, tenzij je op zo een dip/piek moment toevallig naar je meter kijkt.
ik zou voor brandveiligheid dat ding op een hele zwakke zekering aansluiten, maar dat kost ook weer een 3F zekering dan. zelf misschien wat glaszekeringen in elke fase voorzien. dan is de kans op brand wel heel klein. de benodigde energie wordt niet meer geleverd daarvoor

Het www kent enkel het merk Raguso als je het typenummer SDM010 erbij zet .... van jouw verkoper.
Zou het ding dan mss ook onterecht een CE label dragen?
Ik zou het alleszins niet continu laten meten maar enkel met een druk op een knop... geeft meer zekerheid dat je vrieskast niet is ontdooit als je van een verlengd weekend uit thuiskomt.
Zelf zou ik de netwerkbeheerder contacteren als je spanning zakt tot 195V

Dat heet het "Kelly Bundy effect".

Jammer genoeg kampt Christina Applegate vandaag met MS ...

[Bericht gewijzigd door OXO op maandag 18 november 2024 14:13:15 (12%)

Op zondag 17 november 2024 22:08:35 schreef Sine:
Jep, BE volgt ook DSMR, ook al staat die 'D' voor Dutch ;)

In BE staat de D voor Digitaal.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Neen, ik BE noemt men het wel een "digitale elektriciteitsmeter", maar DSMR is DSMR

Dataformaat
Het dataformaat van de P1 poort, zoals ook het fysieke formaat zoals hierboven uitgelegd, maakt gebruik van de de DSMR 5.0.2 P1 standaard. DSMR staat voor Dutch Smart Meter Requirements. Zoals de naam of afkorting laat raden, dit wat ontwikkeld door onze noorderburen.

Turbokeu

Golden Member

Verdorie, 3x reply herbegonnen door ongewilde klikfouten via die stomme touchpad die ik nooit gebruik... |:(

Op maandag 18 november 2024 12:06:22 schreef revado:
Kan je niet ergens een los verdeelkastje kwijt?
Die meters zijn er ook van ABB en andere degelijke merken.

Losse 'kaskes' zijn bij mij een NOGO.
Bvb. onze CV heeft aparte 10A zekeringautomaten in de zekeringkast èn (had) tegelijkertijd ook een verdeelkastje met schakelaar en 2x 6A smeltzekeringen nabij de ketel. |:(
Kastje weggegooid en vervangen door een lasdoos en twee WCD's (voor de CV-pompautomaat en de tado Wifi thermostaatregeling), en een directe kabel naar de CV-ketel (heeft zijn eigen netschakelaar).

(Je kan de bevestigingsgaten van het originele verdeelkastje nog zien nabij de lasdoos)

Op maandag 18 november 2024 12:19:58 schreef fcapri:
3fase meters zijn idd 4modules breed.
vind het al heel gevaarlijk bij je voorgestelde voltmeter dat die 'kleine' draadjes allemaal zo kort bij elkaar zitten. daar zit 400V op.
als dat op zijn pcb in zo een standaard groen schroefconnectortje zit...

Voor zover ik weet is het hier nog altijd 3x 230V... :)
De 3x 400V kabel hangt al jaren lang naast de 3x 230V kabel in de elektriciteitspalen maar stopt onaangesloten net voor onze deur...

zonder logging ga je dus nog altijd niks weten, tenzij je op zo een dip/piek moment toevallig naar je meter kijkt.

Dat is ook de bedoeling dat ik (voorlopig) in geval van anomalie naar de voltmeter ga kijken.

ik zou voor brandveiligheid dat ding op een hele zwakke zekering aansluiten, maar dat kost ook weer een 3F zekering dan. zelf misschien wat glaszekeringen in elke fase voorzien. dan is de kans op brand wel heel klein. de benodigde energie wordt niet meer geleverd daarvoor

Sine had het er ook al over, ik denk er over na.

Op maandag 18 november 2024 12:59:54 schreef OXO:
Het www kent enkel het merk Raguso als je het typenummer SDM010 erbij zet .... van jouw verkoper.
Zou het ding dan mss ook onterecht een CE label dragen?
Ik zou het alleszins niet continu laten meten maar enkel met een druk op een knop... geeft meer zekerheid dat je vrieskast niet is ontdooit als je van een verlengd weekend uit thuiskomt.

Behalve een IEC-nummer geen CE-label.
3-fasige drukknop gaat moeilijk worden (één DIN-module vrij in de zekeringkast naast de 3 DIN-wijde 3x 16A zekeringautomaat van de kookplaat), en ik wil geen 'kaskes' :) .

Zelf zou ik de netwerkbeheerder contacteren als je spanning zakt tot 195V

Hahaha...
Je bent hier in Wallonië...
Mijn jongste zoon woont sinds 2012 in het dorp hiernaast (Petit-Hallet).
Sinds 2012 zijn er zeer regelmatig stroomonderbrekingen (uren tot soms een halve dag) in een deel van het dorp wegens overbelasting.
Niettegenstaande klachten en petities is er sindsdien nog steeds niets veranderd of aangepast aan de infrastructuur...

PS: Ik wil er op hameren dat dit slechts een voorlopige oplossing is (om niet telkens met een Fluke of een duspol in één of ander WCD te gaan meten).
Hoe ik het later definitief ga oplossen weet ik nog niet (logging, mogelijke slimme meter, zonnepanelen, specifieke module???)

Op maandag 18 november 2024 11:56:55 schreef Turbokeu:
[...]Inderdaad momentopname, wij hebben 's winters nogal last van knipperende/variërende lampen, dan is een blik op de voltmeter veelzeggend.

[...]Zal er ooit komen, als de zekeringkast vervangen wordt.

[...]Geen slimme meter hier (en zeker ook niet happig op...).
Nog steeds de oude dag/nacht Ferrarismeter.
[....]

Ik heb ooit een met Chinesium gevulde "Energiemeter" in werking gehad. Zat in een DIN-rail behuizing.
Die mat stroom, spanning, frekwentie, Watt, kWh, kWh-totaal, Cos&phi. Die ging bij opnieuw opstarten nadat ik iets aan de installatie gedaan had, kinipperen en stierf. Gelukkig zonder geur- en vuurverschijnselen.

Deze dus:

Wie er mee wil knoeien, mag hem hebben tegen verzendkosten.
Geen garantie dat de chip niet defect is!

't Was een leuk ding voor <20,- €.
Ze schijnen er ook te zijn voor 3Ph. Hij had trouwens ook nog eens een 'kerstboom LED display' in verschillende kleurtjes en niet zo'n saai LCD display en dat las ook nog eens gemakkelijker af.
Toch maar geen nieuwe gekocht.

Bovendien zijn de 'Westerse' uitvoeringen helaas nogal prijzig ook ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

ik heb iets van 48€ betaald voor zo een 3F kwh meter, zo duur vind ik dat nu ook niet. op ali kan je ze kopen voor 10€.
werkt hier toch nog altijd. weet nu wel niet of het zo een ali ding is dat ze 4x de prijs hier weer doorverkopen, of een beter export artikel van china is.

uit china komt het zowieso