Kookgroep mogelijk ?

bprosman

Golden Member

Op de camping waar mijn ouders woonden zijn er chalets waar de eigenaren een inductie(kookplaat) willen.

In het chalet zijn de groepen afgezekerd met 16A, de "hoofdzekering" (in de "straat") is een C25.

Zelf denk ik dat een "echte kookgroep" dan niet mogelijk is maar er een 1 fase kookplaat (die het vermogen verdeeld / pendelt) moet komen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een 4-pits plaat kan wel, alleen moet je dan opletten dat het totaalvermogen niet de 16A overschrijd.

Als elk chalet werkelijk 1x25A heeft kun je met een kookgroep wel wat hoger gaan, maar niet de volle 7.4kW. In de praktijk zal het wel loslopen denk ik, want zo'n C25 gaat er niet meteen uit en je hebt zelden alle pitten lang genoeg op max vermogen.
Alleen als die C25 gaat, kun je die zelf resetten of moet de eigenaar dat doen?
Ik ken ook diverse campings waar de smeltpatronen vervangen zijn door een automatische oplossing. Daar onstonden ook klachten, omdat die simpelweg via een contactor geschakeld werden (en automatisch weer de spanning erop zetten na een paar min). Alleen die dingen gingen gewoon uit bij de ingestelde waarde. Dus iemand die voorheen 10A had, kon rustig even kort 14A trekken, en die klagen nu dus dat bij 10.5A de stroom uitvalt...

Andere optie is een kleinere (2-pits) plaat.

Ik vind alleen 25A per chalet al heel fanatiek. Trekt dat netwerk het wel als iedereen dat gaat gebruiken? T is niet voor niets niet ongebruikelijk dat een chalet maar 10 of 16A heeft, simpelweg omdat de parkinfra (of invoer) niet voldoende vermogen heeft.

Andere optie die ik soms gezien heb is een accusetup icm PV. Op sommige parken is het terugleveren verboden (omdat daar hetzelfde capaciteitsprobleem ontstaat). Dan kan een lokale accu een optie zijn, die tevens het aansluitvermogen kan boosten.
Zeker als het park een stevige kWh prijs vraagt kan dat best een optie worden.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 19 november 2024 10:40:34 (21%)

bprosman

Golden Member

Op dinsdag 19 november 2024 10:38:09 schreef DJSmiley:
Een 4-pits plaat kan wel, alleen moet je dan opletten dat het totaalvermogen niet de 16A overschrijd.

Als elk chalet werkelijk 1x25A heeft kun je met een kookgroep wel wat hoger gaan, maar niet de volle 7.4kW. In de praktijk zal het wel loslopen denk ik, want zo'n C25 gaat er niet meteen uit en je hebt zelden alle pitten lang genoeg op max vermogen.
Alleen als die C25 gaat, kun je die zelf resetten of moet de eigenaar dat doen?
Ik ken ook diverse campings waar de smeltpatronen vervangen zijn door een automatische oplossing. Daar onstonden ook klachten, omdat die simpelweg via een contactor geschakeld werden (en automatisch weer de spanning erop zetten na een paar min). Alleen die dingen gingen gewoon uit bij de ingestelde waarde. Dus iemand die voorheen 10A had, kon rustig even kort 14A trekken, en die klagen nu dus dat bij 10.5A de stroom uitvalt...

Andere optie is een kleinere (2-pits) plaat.

Ik vind alleen 25A per chalet al heel fanatiek. Trekt dat netwerk het wel als iedereen dat gaat gebruiken? T is niet voor niets niet ongebruikelijk dat een chalet maar 10 of 16A heeft, simpelweg omdat de parkinfra (of invoer) niet voldoende vermogen heeft.

Andere optie die ik soms gezien heb is een accusetup icm PV. Op sommige parken is het terugleveren verboden (omdat daar hetzelfde capaciteitsprobleem ontstaat). Dan kan een lokale accu een optie zijn, die tevens het aansluitvermogen kan boosten.
Zeker als het park een stevige kWh prijs vraagt kan dat best een optie worden.

De (vaste) bewoners kunnen de C25 niet zelf terugzetten, daar moeten ze (mij) voor bellen. Parkinfra trekt t wel. Zelf heb ik dat probleem niet, ons chalet is het enige op de camping die 3 fasen heeft. Helaas wel maar 3x16A.

ik heb 4 pits kookplaten geplaatst welke je aan kon passen mbt max vermogen per pit in het menu. gewone 4 pits inventum inductieplaten waren dat. ivm de wat lichte hoofdaansluiting daar heb ik die platen allemaal teruggezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Er zijn ook genoeg 4 pits platen te koop met een gewone schucko er aan die kan op een enkele 16 ampere groep.
Bij vol vermogen schakelen de platen om en om, maar wanneer gebruik je dat?
In de praktijk werken die platen ook prima.
En op een camping ben je toch voor je rust, dus als het ietsje langer duurt... :)

Op dinsdag 19 november 2024 20:18:11 schreef revado:
[....]
En op een camping ben je toch voor je rust, dus als het ietsje langer duurt... :)

Rust, maar ook genot! Het is erg lastig om met een enkele kookplaat iets lekkers te brouwen. Ls het vlees klaar is en daaran de groenten klaargemaakt moeten worden is het vlees weer koud en viceversa.
't Wordt nog erger als het BBQ seizoen weer komt en de mensen elektrisch gaan BBQ-en, omdat houtskool niet meer mag :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
revado

Honourable Member

Op dinsdag 19 november 2024 23:54:05 schreef Tidak Ada:
[...] Rust, maar ook genot! Het is erg lastig om met een enkele kookplaat iets lekkers te brouwen. Ls het vlees klaar is en daaran de groenten klaargemaakt moeten worden is het vlees weer koud en viceversa.
't Wordt nog erger als het BBQ seizoen weer komt en de mensen elektrisch gaan BBQ-en, omdat houtskool niet meer mag :(

Sateh van een elektrieke BBQ ;(
Dat is moet op een houtskoolvuurtje!

Zelfs een hamburger smaakt beter van het houtskool, maar hier en daar majeje BBQ niet meer gebruiken omdat nbuurytbewoners het sinden srtinken. Die hebben liever een rookworst van de HEMA en danken dat die 'gezonder' is :S

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Wat mogelijk is hangt af van wat voor verwarming zit er ;zit er een boiler.
Hoeveel van die hutten zijn er gelijktijdig in gebruik. hoeveel 16Amp groepen zitten er per hut?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 19 november 2024 20:18:11 schreef revado:
Er zijn ook genoeg 4 pits platen te koop met een gewone schucko er aan die kan op een enkele 16 ampere groep.
Bij vol vermogen schakelen de platen om en om, maar wanneer gebruik je dat?
In de praktijk werken die platen ook prima.

Ik heb het hier over vaste bewoners voor wie dit hun enige "huis" is. Dus ook die overdag werken en 's-avonds pas thuiskomen. De infrastructuur er omheen maak ik me niet zon zorgen over, die is berekend op vaste bewoning.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 20 november 2024 01:09:59 schreef Hunebedbouwer:
Hoeveel van die hutten zijn er gelijktijdig in gebruik. hoeveel 16Amp groepen zitten er per hut?

Gas, zit een centrale verwarmingsketel in met radiatoren, deze dient ook voor warm water.
Even uit mn hoofd een stuk of 5 (groepen)

Vervangen DOOR.

Kookt nog prettiger ook. Daar kan alleen inductie aan tippen.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 20 november 2024 10:34:11 schreef Boudie:
Koken op gas kan ook nog.

Dat doen ze al , maar veel mensen (waaronder ik) vinden inductie een stuk prettiger. Al is het maar voor t schoonmaken.
Maar dat was niet de vraag, het waarom.

bprosman

Golden Member

Op woensdag 20 november 2024 01:09:59 schreef Hunebedbouwer:

Overigens voel ik me niet beledigd als je het een "hut" noemt, maar die "hutten" zijn 95m2, ik ken menig appartement wat kleiner is ;)

Roland11

Golden Member

Een 'hut' is vast Vlaams spraakgebruik?

Arco

Special Member

Vreemd genoeg zijn er volgens mij geen platen die het piekvermogen zo laag mogelijk houden.

Bijv. met een 4 pits waarvan alle pitten op 25% draaien zouden die netjes om en om aan kunnen.
(piek belasting is dan gelijk aan het verbruik van 1 pit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op woensdag 20 november 2024 12:56:34 schreef Arco:
Vreemd genoeg zijn er volgens mij geen platen die het piekvermogen zo laag mogelijk houden.

Bijv. met een 4 pits waarvan alle pitten op 25% draaien zouden die netjes om en om aan kunnen.
(piek belasting is dan gelijk aan het verbruik van 1 pit)

Daarom lijkt mee een 1 fase plaat met Schuko stekker de beste oplossing. Die pendelt tussen de platen.