Op donderdag 21 november 2024 19:53:48 schreef Toeternietoe:
Dat relais moet opkomen als je de ventilator inschakelt.
Als je het thermokontakt in de motor NIET aansluit dan moet je de klemmetjes TK doorverbinden met een stukje draad.
DIE ZIJN STANDAARD AL DOORGELUST IN DIE KAST
Welke spanning meet je tussen
X2-U X2-V 114 V
X2-U X2-W 114 V
X2-V X2-W 400V
HAD DIT GISTEREN EVEN SNEL OPGESCHREVEN MAAR ZAL HET NOG EEN KEER CHECKEN MORGEN
In de hoogste stand? ZELFDE
[...]
En welke waarde meet je dan.
Ook hier weer 3x meten
R S 400V
R T 400V
S T 400 V
en dan ook nog een keer tov de N meten
R N 230V
S N 230V
T N 230V
Je geeft aan dat je ergens (op X2-U)114 Volt meet.
Is dat tov Nul of aarde, of tov een fase?
DIT IS TOV de NUL DACHT IK MAAR KAN OOK ZIJN TOV EEN ANDERE FASE, DAT WEET IK NIET ZEKER MAAR FASE EN DAT HIJ TOV DE N ^$V WORDT
Ik mag het niet zeggen, maar er ligt een fase uit (L1 denk ik)....
Die laatste conclusie trek ik onderhand ook, moet haast wel. Maar zoals gezegd zijn alle spanningen vanaf de meterkast in orde. Echter op de L1, die is doorgelust met U meet ik NA HET RELAIS op allebei 114 volt tov de N of tov een andere fase, (dat weet ik niet uit mijn hoofd) en 64 V tov een andere fase of tov N) na het inschakelen!
Dus ik denk dat die fase NA HET RELAIS een probleem geeft. Conclusie is dat het relais niet goed is, maar dat moet ik morgen eerst checken. Heb geschreven dat het relais wat vreemd deed en ik de draden wat vaster heb gezet.
Ik wist niet dat de regeling via 2 fasedraden liep en de U een ongeregelde 230 V moet blijven. Dacht dat de U ook 130 V op stand 1 moest geven oplopend tot 440 V op stand 5. Daar kwam bij mij de verwarring.
Laat het morgen weten, maar in ieder geval bedankt voor de hulp. Ben zelf automonteur en deze stromen en spanningen zijn niet echt dagelijkse kost voor mij
Simon