Ventilator aansluiten op een transformatorregelaar

Nieuwe ventilator 400V moet aangesloten worden op een 5 standen transformator regelaar.

Alles aangesloten. is vrij eenvoudig , echter doet de ventilator het niet. (Rechtstreeks buiten die 5 standenregelaar op 400V wel.)

Schema voeg ik bij, wellicht kan iemand uitleggen welke spanning er op U en L1 moet komen op stand 1 tot en met 5? We meten daar slechts 114 V nl en volgens de uitleg moet L1 na inschakelen een ongeregelde spanning hebben van 230V. Maar hij is verbonden met U en ook daar meten we 114 Volt, ongeacht welke stand is ingesteld.

ik begrijp dan ook niet hoe op de U dan wel van 130V tot 400V kan opschakelen. Maar voor ik de kast terugstuur wilde ik dat zeker weten want mijn kennis is helaas nog niet voldoende om dit schema te doorgronden.

Bvd,

Simon

Je moet de standen schakelaar rechts om draaien ( van 0 naar5) de hoogst stand om 400 volt op de motor te meten. De voeding komt op R S T dit is nog een oude codering. L1 is om een gasklep op aan te sluiten als de afzuiging is voor een bakwand. De R fase wordt niet geregeld.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een 3 fasen motor in 2 fasen regelt dan kun je de motor regelen.
Het meten van spanningen wordt dan lastig, vanwege “een verschoven” sterpunt.

Het kan aan meerdere dingen liggen.
Heb je wel 3 fasen? Er kan een fase ontbreken of uitgevallen zijn. Dat is eenvoudig te meten.
Is de motor wel geschikt om zo te regelen? Een “normale” SKA motor is NIET geschikt om zo in toeren te regelen.

Vaak zit er op de regeltrafo nog een (glas) zekering. Staat niet o deze tekening maar zou maar zo kunnen.

Je kunt meten met een Voltmeter op X2 U, V en W tov. aarde of Nul
U heeft altijd 230 Volt (als de regelaar aan staat), V en W veranderen bij verstellen van de schakelaar.
Meet daar ook tussen de U V en W ! welke spanningen je daar meet weet ik niet! maar mag nooit 0 of bijna 0 zijn.
In de hoogste stand moet je daar 3 x 400 Volt meten!

Het staat niet op dit schema, maar je MOET bij je ventilator een werkschakelaar plaasen.
De schakelaar op deze regelunit is GEEN werkschakelaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Als je een 3 fasen motor in 2 fasen regelt dan kun je de motor regelen.
Het meten van spanningen wordt dan lastig, vanwege “een verschoven” sterpunt.

maar als je to de nul meet dan klopt het wel. Uit de trafo komen harde spanningen. En dat gezegd hebben is de nul dus wel aangesloten en is het ook goed aangesloten niet bv de nul ergens anders op aangesloten.

Dank voor de hulp!!

Ben zelf dus niet goed thuis hierin en mijn leverancier stuurt mij door naar de fabrikant van de transformatorschakelaar sentera.eu

Uit die informatie haalde ik het volgende zie afbeelding

en de ventilator die we hebben is deze zie afbeelding.

Ik begrijp nu al een beetje beter hoe het zou moeten werken, dat de U dus net als L1 gewoon 230V moet houden. Alleen heb ik een aparte werkschakelaar nodig bij deze motor of kunnen jullie dat zo niet zeggen?

Verder heb ik op de U en L1 (die zijn doorverbonden) dus geen 230 Volt maar de helft en tov de N zelfs maar 64 (of net andersom) maar ik heb op dat moment van meten de motor wel even losgekoppeld uit voorzorg.

Ohja, heb wel 3 fasen en de zekering is ook goed. Rechtstreeks op 400V loopt de motor ook, buiten de regelaarkast om.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 november 2024 19:48:40 (7%)

hier de aansluiting in de schakelkast. De motor zelf wordt dus in driehoek aangesloten zoals ook op de foto van de motor staat aangegeven. De losse draden die je ziet zijn voor extra aansluiting straks van de TK

[Bericht gewijzigd door Stonewallshit op donderdag 21 november 2024 18:38:11 (21%)

je hebt die dak ventilatoren ook met een ingebouwde regeling die je op tijd kunt laten schakelen naar een lager toerental, en ook het normale toerental lager kunt instellen, scheelt op de levensduur. oa zehnder heeft deze dakfans. zo'n stappentrafo is leuk als je er 10 dakfans op kunt zetten, maar voor 1 dakfan is het een duur ding..

zo'n stappentrafo kast regelt 2 fasen, de 3e gaat rechtstreeks. met de knop op de voorkant kun je de standen kiezen, maar het kan zomaar dat je dan wel de kast moet schakelen met een externe input.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 21 november 2024 18:55:42 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Welke spanningen meet je op de inkomende draden meet je dan tussen bruin en blauw wel 230V ?

Oke, fijn om te weten testman voor een volgende klus ..

Op donderdag 21 november 2024 18:51:10 schreef benleentje:
Welke spanningen meet je op de inkomende draden meet je dan tussen bruin en blauw wel 230V ?

Je bedoeld vanaf de meterkast? ja die spanningen zijn wel allemaal correct.

Bedenk me net trouwens dat er een relais tussen zit die geschakeld wordt als de standschakelaar op 1 gaat. Die deed wat vreemd en heb toen de draden nog wat vaster gezet. Wellicht zit daar de verklaring van die lagere voltage. Zal morgen nog eens na het relais meten welke spanning ik daar meet. Als daar een overgaangsweerstand zit kan dit maar zo de oorzaak zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 21 november 2024 19:49:33 (0%)

Heb je ook de TK vanuit de motor aangesloten, zoniet denkt die regel unit dat er thermisch is uitgeschakelt en komt de magneetschakelaar niet in.

Op donderdag 21 november 2024 19:43:49 schreef Hunebedbouwer:
Heb je ook de TK vanuit de motor aangesloten, zoniet denkt die regel unit dat er thermisch is uitgeschakelt en komt de magneetschakelaar niet in.

Niet aangesloten, wat je zegt klopt op zich wel, maar in de schakelkast zit hij doorgelust dus kunnen we hem eerst loslaten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat relais moet opkomen als je de ventilator inschakelt.

Als je het thermokontakt in de motor NIET aansluit dan moet je de klemmetjes TK doorverbinden met een stukje draad.
Welke spanning meet je tussen
X2-U X2-V
X2-U X2-W
X2-V X2-W
In de hoogste stand?

Je bedoeld vanaf de meterkast? ja die spanningen zijn wel allemaal correct.

En welke waarde meet je dan.
Ook hier weer 3x meten
R S
R T
S T
en dan ook nog een keer tov de N meten
R N
S N
T N

Je geeft aan dat je ergens (op X2-U)114 Volt meet.
Is dat tov Nul of aarde, of tov een fase?

Ik mag het niet zeggen, maar er ligt een fase uit (L1 denk ik)....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 21 november 2024 20:03:01 (99%)

Op donderdag 21 november 2024 19:53:48 schreef Toeternietoe:
Dat relais moet opkomen als je de ventilator inschakelt.

Als je het thermokontakt in de motor NIET aansluit dan moet je de klemmetjes TK doorverbinden met een stukje draad.

DIE ZIJN STANDAARD AL DOORGELUST IN DIE KAST

Welke spanning meet je tussen
X2-U X2-V 114 V
X2-U X2-W 114 V
X2-V X2-W 400V

HAD DIT GISTEREN EVEN SNEL OPGESCHREVEN MAAR ZAL HET NOG EEN KEER CHECKEN MORGEN

In de hoogste stand? ZELFDE

[...]
En welke waarde meet je dan.
Ook hier weer 3x meten
R S 400V
R T 400V
S T 400 V
en dan ook nog een keer tov de N meten
R N 230V
S N 230V
T N 230V

Je geeft aan dat je ergens (op X2-U)114 Volt meet.
Is dat tov Nul of aarde, of tov een fase?
DIT IS TOV de NUL DACHT IK MAAR KAN OOK ZIJN TOV EEN ANDERE FASE, DAT WEET IK NIET ZEKER MAAR FASE EN DAT HIJ TOV DE N ^$V WORDT

Ik mag het niet zeggen, maar er ligt een fase uit (L1 denk ik)....

Die laatste conclusie trek ik onderhand ook, moet haast wel. Maar zoals gezegd zijn alle spanningen vanaf de meterkast in orde. Echter op de L1, die is doorgelust met U meet ik NA HET RELAIS op allebei 114 volt tov de N of tov een andere fase, (dat weet ik niet uit mijn hoofd) en 64 V tov een andere fase of tov N) na het inschakelen!

Dus ik denk dat die fase NA HET RELAIS een probleem geeft. Conclusie is dat het relais niet goed is, maar dat moet ik morgen eerst checken. Heb geschreven dat het relais wat vreemd deed en ik de draden wat vaster heb gezet.

Ik wist niet dat de regeling via 2 fasedraden liep en de U een ongeregelde 230 V moet blijven. Dacht dat de U ook 130 V op stand 1 moest geven oplopend tot 440 V op stand 5. Daar kwam bij mij de verwarring.

Laat het morgen weten, maar in ieder geval bedankt voor de hulp. Ben zelf automonteur en deze stromen en spanningen zijn niet echt dagelijkse kost voor mij

Simon

En jij had het over een werkschakelaar die ik MOET toepassen. Is dat bij deze ventilatormotor ook het geval denk je? Werd niet geadviseerd door onze leverancier nl.

Controleer vooral of de draden op klem 1 en 2 wel goed in de klem van K1 zitten en niet er achter of er naast.

Je plaatst in de openingspost een link naar een mooi schema.

In het schema zit een deel "-CCB-STRA4-R1" daar staat nou net niet in hoe de verbindingen lopen om K1 te bekrachtigen.

TK, Thermo Kontakt, omdat we de funcie kennen weten we dat dit contact gesloten moet zijn maar is uit schema niet te herleiden.

Misscchien dat het NC contact ook doorverbonden moet zijn.
Funtie van NO contact ontgaat me even.

Zat nog even naar de foto's te kijken.
Daar is te zien dat "TK" en "NC" al zijn doorverbonden met een rood draadje.

[Bericht gewijzigd door HD13 op donderdag 21 november 2024 22:53:39 (13%)

een werkschakelaar zit doorgaans op de fan zelf al 1. dit is geen kleine met zijn 3,6A, dus wrs maakt deze teveel herrie, vooral in de avond/nacht?

de print onder het relais bevat een kleine trafo, krijgt die wel 230V?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@HD13

de schakelaar geeft, zie rechtsboven in dat mooie schema, in elke positie, (behalve 0) spanning op pen 6. Die loopt naar de CCB-STRA4-R1 en daar zie ik K1 in staan, dus denk dat daar het relais mee wordt ingeschakeld.

De spanning vandaag voor de zekerheid nog weer even gecheckt. Op L1, voor het relais 230 Volt, na het relais 114 Volt. Dus relais stuk. Krijgen een nieuwe regelaar voor garantie.

Dank allen voor de hulp,

Simon

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je relais schakelt 1 fase NIET.
Dan krijg je aan de uitgaande kant vreemde spanningen.
Daarom moet je altijd 3 x meten.
L1 - L2
L1 - L3
L2 - L3
Maar 1 van deze metingen zal 400 Volt geven als je een fase mist.
De andere twee metingen geven een “vreemd” resultaat.

Noot:
Als je meet tegen de Nul (of aarde) kun je indien er 1 fase uitgevallen is toch op elke fase 230 Volt meten.